آشنایی با نام چند قرص عفونت ادراری زنان

آشنایی با نام چند قرص عفونت ادراری زنان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

منظور از عفونت دستگاه ادراری (UTI) ورود باکتری به این دستگاه و تکثیر آن می‌باشد که می‌تواند روی یک یا چند قسمت از جمله میزنای، مثانه، کلیه و پیشاب‌راه تاثیر بگذارد. با اینکه این عفونت ممکن است در مردان، کودکان و افراد مسن نیز اتفاق بیفتد، اما شیوع آن در میان زنان خیلی بیشتر است. به طوری‌که گفته می‌شود حدوداً از هر ۵ زن، ۱ نفر در طول زندگی خود دچار عفونت دستگاه ادراری می‌شود. به دلیل اهمیت درمان این بیماری، یکی از مقالات مجله سلامت مفیدطب را به بررسی انواع قرص عفونت ادراری زنان اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید تا درمورد بیماری عفونت ادراری خصوصا در زنان بیشتر بدانید.

عفونت دستگاه ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری (UTI) که به اختصار با نام عفونت ادراری نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها به این دستگاه ورود پیدا کنند. این عفونت بیشتر در بخش تحتانی دستگاه ادراری یعنی مثانه و مجرای ادراری خود را نشان می‌دهد، اما می‌تواند بر قسمت‌های دیگر دستگاه ادراری مانند میزنای و کلیه نیز تاثیر بگذارد.

در حالت نرمال ادرار بدون هیچ آلودگی در سیستم ادراری حرکت می‌کند. اما زمانی که باکتری‌ها از خارج وارد دستگاه ادراری شوند، موجب بروز عفونت می‌گردند. باکتری‌هایی که مسبب عفونت ادراری هستند، شامل اشریشیا کلی، پروتئوس میرابیلیس، انتروکوک فکالیس، استافیلوکوک ساپروفیتیکوس و کلبسیلا پنومونیه می‌باشند. این عفونت می‌تواند باعث دردناک و آزاردهنده شدن مثانه شود که در صورت سرایت به کلیه‌ها عواقبی جدی به همراه دارد. در ادامه قبل از اینکه به معرفی روش‌های درمان و نام قرص عفونت ادراری زنان بپردازیم، شما را دلایل ایجاد این بیماری و علائم آن آشنا می‌کنیم.

عفوتت ادراری در زنان

عفونت دستگاه ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در زنان است. همانطور که گفتیم این عفونت در میان خانم‌ها رواج بیشتری دارد. چرا که در زنان مجرای ادرار بسیار نزدیک به واژن و مقعد است، از همین رو خطر ابتلا به UTI افزایش پیدا می‌کند.

در واقع باکتری‌هایی که به طور طبیعی در اطراف واژن و مقعد وجود دارند، به دلیل کوتاه‌تر بودن مجرای ادراری فاصله کمتری را برای ورود به مثانه طی می‌کنند. لذا بروز عفونت ادراری در زنان شایع‌تر است. همچنین فشار بر دستگاه ادراری زنان در طول رابطه جنسی نیز می‌تواند ورود باکتری‌ها از اطراف مقعد به مثانه را آسان‌تر کند. از همین رو ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می‌تواند خطر عفونت‌ها را در زنان کاهش دهد.

از دیگر موارد تاثیرگذار بر رواج بیشتر عفونت ادراری در زنان مسئله کاهش استروژن پس از یائسگی است. خانم‌ها در دوران بعد از یائسگی با کاهش سطح استروژن روبرو هستند که باعث تغییر باکتری‌های طبیعی در واژن می‌شود و خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می‌دهد.

علائم عفونت ادراری چیست؟

علائم عفونت ادراری در زنان و مردان تقریبا یکسان است. این بیماری می‌تواند موجب بروز نشانه‌های زیر شود:

  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • درد قسمت پایینی شکم
  • نیاز ناگهانی و شدید به دفع ادرار
  • نشت ادرار
  • احساس خالی نشدن کامل مثانه
  • ادرار کدر یا بدبو و در برخی موارد ادرار خونی
  • کمر درد و احساس ناخوشی و خستگی
  • در صورت سرایت عفونت به کلیه‌ها علائمی همچون تب، درد بالای کمر، تهوع و استفراغ نیز ممکن است دیده شود.

عوامل موثر بر ایجاد عفونت ادراری

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، به دلیل کوتاه‌تر بودن مجرای ادراری زنان، احتمال بروز این بیماری در آن‌ها بیشتر است. از همین رو بسیاری از دلایل و عوامل موثر بر ایجاد عفونت ادراری مختص خانم‌ها هستند. به طور مثال بارداری، یائسگی و فشار بر دستگاه ادراری در رابطه جنسی، از مواردی هستند که خطر ابتلا به عفونت ادراری را در خانم‌ها افزایش می‌دهند.

علاوه بر این کسانی که از کاتتر (سوند ادراری) استفاده می‌کنند، مبتلایان به انسداد مجرای ادراری و بیماران دیابتی نیز در معرض این بیماری عفونی هستند. همچنین استفاده از اسپرم کش و دیافراگم‌های ضد بارداری، استفاده از کاندوم‌های لاتکس روان‌نشده و جراحی یا معاینه دستگاه ادراری به کمک ابزارهای پزشکی، ریسک ابتلا به بیماری عفونت ادراری را افزایش می‌دهد.

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان

تا این بخش از مقاله به خوبی با بیماری عفونت دستگاه ادراری و عوامل موثر بر آن آشنا شدیم. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که روش‌های درمانی این بیماری و بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست. همچنین با نام انواع قرص عفونت ادراری زنان نیز آشنا می‌شویم. لازم است پس از مشاهده علائم عفونت ادراری که در طول مقاله به آن‌ها اشاره شد، به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. البته خانم‌ها می‌توانند با متخصص زنان نیز مشورت کنند.

در پروسه درمان عفونت ادراری از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می‌شود. همچنین برخی راهکارهای خانگی نیز وجود دارند که می‌توانند به روند بهبود سریع‌تر کمک کنند. علاوه بر این انواع گیاهان دارویی نیز وجود دارند که در طب سنتی در جهت درمان عفونت ادراری توصیه می‌شوند. برخی داروهای گیاهی با بهره‌گیری از این گیاهان توسط شرکت‌های داروسازی معتبر تولید شده‌اند که می‌توانند در بهبود مشکلات مجاری ادراری موثر عمل کنند. در ادامه به طور مختصر با این روش‌های درمان عفونت ادراری آشنا می‌شویم.

قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، عفونت ادراری در اثر ورود باکتری به مجرای ادراری ایجاد می‌شود. در نتیجه بدیهی است که برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد میکروبی استفاده شود. در ادامه لیستی از انواع آنتی بیوتیک و داروهای موثر بر درمان عفونت ادراری آورده شده است:

  • تریمتوپریم (Trimethoprim) و سولفامتوکسازول (Sulfamethoxazole)
  • فسفومایسین (Fosfomycin)
  • نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin)
  • سفالکسین (Cephalexin)
  • سفتریاکسون (Ceftriaxone)
  • سولفونامیدها
  • آموکسی سیلین برای عفونت ادراری
  • سفالوسپورین
  • سفیکسیم برای عفونت ادراری
  • تری متوپریم/ سولفامتوکسازول
  • داکسی‌سایکلین
  • قرص نیتروفورانتوئین برای عفونت واژن
  • کینولون‌ها (مانند سیپروفلوکساسین)

نام قرص عفونت ادراری زنان (داروهای گیاهی)

علاوه بر داروهای ذکر شده در بخش قبل، برخی داروهای گیاهی نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان قرص عفونت ادراری زنان نام برد. انگور خرس، چای سبز، چای بابونه، آب کرن بری، سیر و گیاه دم اسب از جمله گیاهانی هستند که در طب سنتی بر خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن‌ها بسیار تاکید می‌شود. برخی از شرکت‌های داروسازی با بهره‌گیری از گیاهان دارویی موثر در درمان عفونت، اقدام به تولید داروهای گیاهی جهت بهبود مشکلات مجاری ادراری کرده‌اند.

به طور مثال قرص مدریک گل دارو از جمله انواع قرص عفونت ادراری زنان است که از ترکیبات کاملا گیاهی و طبیعی تهیه می‌شود. این قرص حاوی عصاره خشک اندام هوایی گیاه دم اسب است و تأثیرگذاری مطلوبی در پاکسازی و ضدعفونی کردن مجاری ادراری دارد. قرص مدریک دارای اثر پیشاب آور ملایم است. شما می‌توانید برای تهیه قرص مدریک از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص مدریک

کپسول کرن فیکس هرباویوا یکی دیگر از انواع داروهای گیاهی برای عفونت ادراری است. این کپسول از فواید عصاره میوه کرن بری که در طول مقاله به آن اشاره کردیم، برای بهبود عفونت‌های ادراری بهره برده است. کپسول کرن فیکس دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به پیشگیری و مهار عفونت‌های برگشت‌پذیر مجاری ادراری کمک می‌کند. شما می‌تواند جهت خرید قرص کرن فیکس به سایت داروخانه اینترنتی مفیدطب مراجعه کرده و یا روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید قرص کرن فیکس

عکس قرص عفونت ادراری زنان

به دلیل درخواست زیاد کاربران برای عکس قرص عفونت ادراری زنان، در تصویر زیر می‌توانید دو قرص مدریک و کرن فیکس را که از داروهای گیاهی ضدعفونی‌کننده مجاری ادراری هستند، مشاهده کنید:

خرید قرص مدریک و کرن فیکس
عکس قرص عفونت ادراری زنان، قرص مدریک و کپسول کرن فیکس

درمان خانگی عفونت ادراری زنان

جدا از لزوم مراجعه به پزشک متخصص و مصرف دارو یا قرص برای عفونت ادراری زنان و مردان، شما می‌توانید از روش‌های درمان خانگی عفونت ادراری زنان نیز جهت سرعت بخشیدن به روند بهبود خود کمک بگیرید. در ادامه با برخی از راهکارهای درمان عفونت ادراری در خانه آشنا می‌شویم که طبق تحقیقات تا می‌توانند تا حد زیادی به بهبود علائم کمک کنند:

  • نوشیدن آب فراوان و سایر مایعات می‌تواند در پیشگیری و درمان عفونت ادراری کمک‌کننده باشد.
  • به هیچ عنوان نباید ادرار خود را نگه دارید. این عمل باعث تکثیر باکتری در دستگاه ادراری می‌شود.
  • نگام دفع ادرار سعی کنید به طور کامل مثانه خود را خالی نمایید. همچنین بعد از رابطه جنسی (مخصوصا در خانم‌ها) ادرار کنید.
  • ویتامین C بیشتری مصرف کنید. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که به از بین رفتن باکتری‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند.
  • از مصرف پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید غافل نشوید. این ترکیبات می‌توانند به حفظ سلامت دستگاه ادراری و عاری نگه داشتن آن از باکتری‌های مضر کمک کنند.
  • از محرک‌های مثانه مانند کافئین، الکل، غذاهای تند، نیکوتین، نوشیدنی‌های گازدار و شیرین‌کننده‌های مصنوعی پرهیز کنید. این مواد می‌توانند مثانه را بیشتر تحریک کرده و درمان را دشوارتر کنند.
  • بهداشت جنسی را به خوبی رعایت کنید. رعایت برخی نکات می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به عفونت ادراری کمک کند. قبل و بلافاصله بعد از رابطه جنسی ادرار کنید و اندام تناسلی خود را بشویید. از کاندوم استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی بیماری عفونت ادراری در زنان، علائم و عوامل ایجادکننده آن پرداختیم. همچنین درمورد انواع روش‌های درمان این بیماری صحبت کردیم و شما را با چند نام قرص عفونت ادراری زنان آشنا کردیم. لازم به ذکر است که علت ابتلا به بیماری، نوع باکتری وارد شده و شرایط بالینی فرد، در نوع درمان و داروی انتخابی کاملا موثر هستند. لذا قبل از مصرف هر دارویی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا شرایط شما مورد بررسی قرار بگیرد.

شما می‌توانید برای خرید انواع داروهای گیاهی کمک‌کننده به مشکلات مجاری ادراری از جمله قویترین قرص دفع سنگ کلیه از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

قویترین قرص دفع سنگ کلیه

سوالات متداول

درمان عفونت ادراری در زنان چگونه است؟

از آنجا که عفونت ادراری به علت ورود باکتری به مجرای ادراری اتفاق می‌افتد اولین اقدام جهت درمان عفونت ادراری در زنان استفاده از آنتی بیوتیک است. علاوه بر این برخی توصیه‌های بهداشتی نیز می‌توانند به بهبود این بیماری کمک کنند.

روش‌های درمان عفونت ادراری در خانه چیست؟

برای کمک گرفتن از روش‌های درمان عفونت ادراری در خانه در کنار مصرف دارو، لازم است مایعات زیاد مصرف کنید، بهداشت جنسی را رعایت نمایید، ویتامین C و پروبیوتیک بیشتری مصرف کنید، از مصرف کافئین، الکل و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید و ادرار خود را نگه ندارید.

درمان عفونت ادراری با مترونیدازول چگونه است؟

از آنجا که در اغلب موارد علت عفونت ادراری عامل باکتریایی است، می‌توان از مترونیدازول برای بهبود عفونت کمک گرفت با این حال بسته به شرایط بیمار ممکن است داروی دیگری تجویز شود.


هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و