برای درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده چه باید کرد؟

درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

رفلاکس اسید معده هنگامی اتفاق می‌افتد که اسید معده از معده به مری برمی‌گردد؛ این مشکل به آن دلیل است که عضله اسفنکتر که در انتهای مری قرار دارد، در زمان اشتباهی به حالت استراحت می‌رود و باعث می‌شود اسید معده بتواند به مری راه پیدا کند. در اثر این مشکل، ممکن است سرفه، خس خس سینه و درد قفسه سینه را تجربه کنید. هنگامی که بازگشت اسید معده به مری به طور منظم با شرایطی خاص اتفاق بیفتد، بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD) در فرد تشخیص داده می‌شود. درمان سرفه ناشی از رفلاکس اسید معده معمولا با اِعمال اصلاحاتی در سبک زندگی مانند ترک سیگار، داشتن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از برخی از غذاها و نوشیدنی‌هاست (اگر این روش‌ها تاثیر نداشت، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود). در این بین بسیاری از افراد به دنبال درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده هستند و خوشبختانه چنین درمان‌هایی شناخته شده‌اند.

در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به انواع درمان‌های گیاهی که برای رفلاکس معده و سرفه ناشی از آن موثرند، می‌پردازیم و سپس می‌گوییم که چگونه با تغییرات و اصلاحاتی در سبک زندگی خود، می‌توانید وضعیت بیماری خود را بهتر کنید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس معده یا رفلاکس اسید معده یک مشکل متداول است که با احساس سوزش در ناحیه پایین قفسه سینه همراه است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری برمی‌گردد.

هنگامی که بازگشت اسید به مری بیش از دو بار در هفته اتفاق بیفتد، پزشک معمولا آن را به عنوان بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD)  تشخیص می‌دهد. این بیماری در کشورهای غربی متداول‌تر است و به طور تخمینی، بر ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت اثر می‌گذارد.

سوزش سر دل مزمن می‌تواند منجر به عوارض جدی شود؛ مثلا قرار گرفتن مداوم در معرض اسید معده می‌تواند به مری صدمه بزند.

سرفه ناشی از رفلاکس معده چگونه است؟

سرفه ناشی از رفلاکس معده مشکلی است که به عنوان عارضه‌ای در نتیجۀ برگشتن اسید معده به گلو (به اصطلاح، «ترش کردن») اتفاق می‌افتد. این اسید ممکن است باعث تحریک و التهاب گلو شده و در ادامه منجر به سرفه شود. این نوع سرفه می‌تواند مشکلی مزمن باشد و یا فقط گهگاهی در اثر رفلاکس معده بروز پیدا کند.

علائم مختلفی برای سرفه ناشی از رفلاکس معده وجود دارد از جمله: خس خس سینه، گرفتگی صدا و گرفتگی سینه. این سرفه ممکن است سرفه خشک باشد و یا همراه با خلط غلیظی رخ دهد. در برخی از موارد ممکن است سرفه ناشی از رفلاکس اسید معده، با سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه گرفته شود.

اگر دچار این علائم شده‌اید، روش‌های درمانی مختلف از جمله انواع درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده وجود دارد که می‌توانند در بهبود و مدیریت این مشکل به شما کمک کنند.

سرفه از علائم رفلاکس اسید معده
اسید معده بازگشته به مری و سپس گلو، ممکن است باعث تحریک و التهاب گلو شود و در ادامه منجر به سرفه گردد.

برای درمان سرفه ناشی از رفلاکس معده چه باید کرد؟

در رابطه با درمان رفلاکس معده می‌توان گفت که اگر به طور منظم دچار چنین مشکلی می‌شوید، توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است احتیاج به مصرف داروهای تجویزی با نسخه پزشک (مانند مهارکنندگان پمپ پروتونی) داشته باشید.

برای افرادی که به ندرت دچار سوزش سر دل و سوء هاضمه و به دنبال آن سرفه ناشی از رفلاکس معده می‌شوند (احتمالا به دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی‌های محرک) داروهای بدون نسخه برای کاهش میزان اسیدیته معده در دسترس هستند. فرمول این قرص‌ها و شربت‌ها، ضد اسید نامیده می‌شود و با برندهای مختلف در بازار موجود هستند. توجه کنید که این داروها ممکن است برای همه مؤثر نباشند و برای مصرف منظم آن‌ها باید با پزشک مشورت کنید.

ضد اسیدها با کاهش اسیدیته محتویات معده، باعث ایجاد تسکینی سریع اما کوتاه مدت می‌شوند. این داروها حاوی ترکیبات شیمیایی، مانند کلسیم کربنات، سدیم بی کربنات، آلومینیوم و منیزیم هیدروکسید هستند. چنین داروهایی می‌توانند مانع جذب مواد مغذی و منجر به کمبود آن‌ها در طول زمان شوند (اگر پزشک این داروها را تجویز کرده باشد، مزایای آن را بر معایبش ارجح دانسته است و لازم است به دستور پزشک عمل شود.)

از طرفی، استفاده از انواع گزینه های درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با این مشکل باشد. در بخش بعدی به این درمان های گیاهی اشاره می‌کنیم و سپس درباره اصلاحات سبک زندگی که برای بهبود مشکل سرفه ناشی از رفلاکس معده توصیه می‌شوند، صحبت می‌نماییم.

درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده چیست؟

چند درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده را در ادامه توضیح می‌دهیم. اغلب این درمان های گیاهی و طبیعی، برای بهبود وضعیت رفلاکس معده و در نتیجه، جهت تسکین و جلوگیری از ایجاد سرفه ناشی از آن، مفید هستند.

زنجبیل

ریشه این گیاه دارای خواص ضد التهابی است و درمانی طبیعی برای ترش کردن و مشکلات دیگر دستگاه گوارش می‌باشد. این گیاه در طب سنتی به عنوان درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده هم بسیار پر کاربرد است. می‌توانید برای تسکین علائم رفلاکس، ریشه زنجبیل رنده‌شده یا خرد‌شده را به غذا یا اسموتی اضافه کنید و یا دمنوش زنجبیل بنوشید.

بابونه

یک فنجان دمنوش بابونه می‌تواند به طور قابل توجهی اثر تسکین‌دهنده روی مسیر گوارشی داشته باشد.

شیرین بیان

تاثیر شیرین بیان در رفع سرفه ناشی از رفلاکس اسید معده در چندین مطالعه دیده شده‌است. گفته می‌شود که شیرین بیان موکوس پوشاننده مری را افزایش داده و کمک می‌کند لایه رویی مری، در مقابل اثرات اسید معده کمی مقاوم‌تر باشد.

آب آلوئه ورا

برخی از بهترین شربت‌هایی که به عنوان درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده استفاده می‌شوند، حاوی آلوئه ورا هستند؛ این گیاه نیز اثر مثبتی در کنترل اسید معده و رفلاکس آن دارد.

عسل

گرچه این مورد، یک درمان گیاهی نیست، اما درمانی طبیعی برای رفلاکس معده محسوب می‌شود. عسل برای انواع دیگر سرفه‌ها نیز موثر است. این خوراکی مفید، موکوس را افزایش می‌دهد و به بهبود سریع‌تر اثرات مخرب اسید معده در مری، کمک می‌کند.

درمان های گیاهی دیگر

دیگر درمان های گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده مانند سنبل‌الطیب، رازیانه، زردچوبه، خار مریم، زیره و ریشه گیاه پنیرک نیز در طب سنتی ملل مختلف توصیه شده‌اند. اگر چه نیاز به تحقیقات علمی کافی در رابطه با تاثیر گذاری این گیاهان بر روی رفلاکس اسید معده وجود دارد، طبق تجربه و گفته بسیاری از افراد، مفید واقع شده‌اند.

دمنوش بابونه
یک فنجان دمنوش بابونه می‌تواند به طور قابل توجهی اثر تسکین‌دهنده در مسیر گوارشی داشته باشد.

بایدها و نبایدها برای سرفه ناشی از رفلاکس معده

اقداماتی در جهت اصلاح سبک زندگی برای جلوگیری از سرفه ناشی از رفلاکس معده، می‌توانند کار شما چند برابر راحت تر کنند. در واقع پیشگیری بهتر است درمان است! کارهایی که می‌توانند برای بهبود و جلوگیری از رفلاکس اسید معده کمک‌کننده باشند عبارتند از:

  • بهبود وضعیت بدنی، برای مثال صاف نشستن
  • پرهیز از دراز کشیدن تا ۳ ساعت بعد از غذا
  • بالاتر قرار دادن سر هنگام خواب برای جلوگیری از رفلاکس (متخصصان این توصیه را معمولا فقط برای افرادی ارائه می‌کنند که سرفه ناشی از رفلاکس معده یا علائم دیگر آن را در هنگام خواب تجربه می‌نمایند.)
  • استفاده از لباس‌های گشاد
  • پرهیز از ایجاد فشار زیاد در شکم (مثلا استفاده از کمربند تنگ یا انجام ورزش‌های دراز و نشست)
  • ترک کردن سیگار
  • کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن یا ابتلا به چاقی
  • پرهیز از مصرف غذاهایی که اسید معده را تحریک می‌کنند، مانند:
    • الکل
    • شکلات
    • پیاز
    • غذاهای چرب
    • کافئین
    • نعناع
    • غذاهای سرخ‌شده
    • سیر
    • سس گوجه
  • ورزش منظم
  • کاهش استرس
  • مصرف خوراکی‌هایی که برای کاهش اسید معده مفید هستند. (چند مورد از این غذاها را در ادامه معرفی می‌کنیم.)

سبزیجات

سبزیجات به طور طبیعی چربی و قند کمی دارند و به کاهش اسید معده کمک می‌کنند.

گزینه‌های خوب، شامل موارد زیر هستند:

  • لوبیا سبز
  • بروکلی
  • مارچوبه
  • گل کلم
  • سبزیجات برگ‌دار
  • سیب زمینی
  • خیار

میوه‌های غیر مرکبات

احتمال تحریک اسید معده توسط میوه‌های غیر مرکبات شامل ملون، موز، سیب و گلابی نسبت به میوه‌های مرکباتی کمتر است.

بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر از غلات سبوس‌دار و منبع عالی فیبر است. یک رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند به طور موثری به کاهش خطر رفلاکس اسید معده کمک کند. دیگر گزینه‌های غذایی غنی از فیبر شامل نان و برنج سبوس‌دار هستند.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یک گزینه خوب برای کاهش رفلاکس اسید معده است. از زرده تخم مرغ استفاده نکنید زیرا چرب است و می‌تواند علائم رفلاکس را تحریک کند.

جمع بندی

در این مقاله درباره رفلاکس اسید معده و سرفه ناشی از آن خواندید و درمان های رایج این مشکل را مطالعه نمودید. در ادامه به انواع درمان گیاهی سرفه ناشی از رفلاکس معده اشاره کردیم و سپس توضیح دادیم که چگونه با اصلاح جنبه‌هایی از سبک زندگی و رژیم غذایی خود، می‌توانید با این مشکل و بیماری مقابله نمایید.

شما می‌توانید انواع قویترین داروی گیاهی ضد سرفه را در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده کرده و در صورت تمایل خریداری نمایید. مفیدطب سفارشات شما را به سراسر نقاط ایران ارسال می‌کند.

مشاهده و خرید انواع داروی گیاهی ضد سرفه

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و