عسل و رفلاکس معده
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

آیا درمان رفلاکس معده با عسل ممکن است؟ اگر بعد از غذا خوردن برگشت اسید معده به مری دارید، احتمالا دچار مشکل رفلاکس اسید معده هستید. برخی از افراد به طور مرتب رفلاکس اسید معده را تجربه می‌کنند. هنگامی که داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی به خوبی عمل نمی‌کنند، برخی از افراد برای تسکین علائم خود به درمان‌های طبیعی روی می‌آورند. عسل یکی از گزینه‌های درمانی است که هزاران سال در طب آیورودیک برای درمان مشکلات و بیماری‌های مختلف از آن استفاده شده است. برخی از تحقیقات و گفته‌ها نشان می‌دهند که عسل می‌تواند گلو را تسکین دهد و همچنین باعث کاهش رفلاکس اسید معده شود. با این مقاله از مجله سلامت مفید طب همراه باشید تا با چگونگی درمان رفلاکس اسید معده با عسل آشنا شوید.

رفلاکس معده چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

هنگامی که اسید معده به سمت مری برود، در آنجا بماند و باعث ایجاد علائم آزار دهنده‌ای از جمله گلودرد، سوء‌هاضمه و سوزش سر دل شود، می‌گوییم رفلاکس اسید معده اتفاق افتاده است.

محرک‌های متداول رفلاکس اسید معده شامل نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای تند، اسیدهای مرکبات و قرار گرفتن در وضعیت فیزیکی ناراحت در طول غذا خوردن یا بلافاصله بعد از آن هستند.

عسل چه فوایدی دارد؟

قبل از پرداختن به درمان رفلاکس معده با عسل، به طور خلاصه فواید عسل را معرفی می‌کنیم:

  • عسل سرشار از آنتی اکسیدان است. برخی از انواع عسل می‌توانند به اندازه میوه‌ها و سبزیجات آنتی اکسیدان داشته باشند.
  • عسل حاوی یک هیدروژن پراکسید طبیعی است که باعث می‌شود در درمان زخم موثر باشد.
  • عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

در طول تاریخ، عسل مورد استفاده دارویی بوده است. فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید سلامتی، مواد مغذی و آنزیم‌ها را در اختیار بدن قرار می‌دهد. 

این ماده مغذی سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به محافظت از بدن در مقابل آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک نمایند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به فرآیند پیری کمک کنند. همچنین ممکن است منجر به بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان شوند. آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل می‌توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

همچنین عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. عسل خام نه تنها می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد بلکه حاوی یک ضد عفونی کننده طبیعی نیز هست.

عسل مانوکای دارویی، به عنوان موثرترین نوع عسل در ترمیم زخم ها شناخته می‌شود.

همچنین عسل می‌تواند به مشکلات گوارشی از جمله اسهال و زخم‌های گوارشی کمک کند.

فواید عسل
عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید سلامتی، مواد مغذی و آنزیم‌ها را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

آیا عسل برای رفلاکس معده خوب است؟

تحقیقات نشان می‌دهد عسل خام در کاهش علائم رفلاکس اسید معده موثر است و مصرف منظم عسل می‌تواند حتی ریسک بروز رفلاکس اسید معده را در وهله اول کاهش دهد. زیرا یکی از علل رایج رفلاکس اسید معده رادیکال‌های آزاد هستند که به سلول‌های دستگاه گوارش آسیب می‌رسانند. عسل رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و احتمال حمله رفلاکس اسید معده را کاهش می‌دهد.

درمان رفلاکس معده با عسل 

شاید بپرسید درمان رفلاکس معده با عسل چگونه است. عسل می‌تواند از چند طریق برای علائم رفلاکس اسید معده مفید باشد. یک مقاله منتشر شده در Indian Journal of Medical Research به چند فایده کلیدی عسل برای این مشکل اشاره می‌کند:

  • عسل هم آنتی اکسیدان است و هم رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. رفلاکس معده ممکن است تا حدی ناشی از رادیکال‌های آزادی باشد که به سلول‌های پوششی دستگاه گوارش آسیب می‌زنند. عسل می‌تواند با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از آسیب جلوگیری کند.
  • عسل می‌تواند در کاهش التهاب در مری موثر باشد.
  • عسل به خاطر بافتی که دارد، غشای مخاطی مری را بهتر می‌پوشاند که این مسئله می‌تواند به تسکین طولانی‌تر کمک کند.
  • عسل درمانی طبیعی است و می‌توان از آن همراه با سایر درمان‌های سنتی استفاده کرد.

با وجود این نظرات، برای ارزیابی اثربخشی واقعی عسل به عنوان درمانی برای رفلاکس اسید معده به تحقیقات رسمی بیشتری نیاز است.

شما می‌توانید برای تهیه شربت جالینوس باریج از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت جالینوس

شربت جالینوس یک شربت معده گیاهی قوی بوده و در رفع سوء هاضمه، تقویت معده و بهبود التهاب معده نقش موثری دارد. در ترکیبات این محصول از عسل نیز استفاده شده است.

چطور از عسل برای درمان رفلاکس معده استفاده کنیم؟

در یک بررسی بالینی منتشر شده در British Medical Journal، محققان نشان دادند که ماهیت چسبناک عسل می‌تواند به پایین نگه داشتن اسید معده کمک کند. یکی از اعضای گروه محققان مشاهده نمود که علائم سوزش سر دل در او پس از مصرف ۵ میلی‌لیتر (حدود یک قاشق چایخوری) عسل ساده تسکین پیدا کرد.

شما می‌توانید از یک قاشق چایخوری عسل برای تسکین علائم خود استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید یک قاشق چایخوری عسل را به تنهایی مصرف کنید، می‌توانید آن را با یک لیوان آب گرم یا چای مخلوط کنید و بنوشید. 

عسل برخی از علائم را هنگام حمله رفلاکس اسید معده کاهش می‌دهد، اما بهترین راه برای درمان رفلاکس معده با عسل این است که آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. 

با مصرف ۱ تا ۲ قاشق چایخوری عسل خام و غیر پاستوریزه هر روز صبح، ممکن است رفلاکس اسید معده را بسیار کمتر از حد معمول تجربه کنید.

همچنین نوشیدن یک لیوان شیر یا خوردن مقداری ماست می‌تواند اثرات تسکین دهنده مشابهی داشته باشد. 

استفاده از عسل برای درمان رفلاکس معده
شما می‌توانید از یک قاشق چایخوری عسل برای تسکین علائم خود استفاده کنید.

خطرات و هشدارهای مصرف عسل

بیشتر افراد می‌توانند بدون دچار شدن به عوارض جانبی از عسل استفاده کنند.

عسل می‌تواند بر سطح قند خون تاثیر بگذارد. اگر دچار دیابت هستید، قند خون پایین دارید و یا از داروهایی که بر سطح قند خون اثر می‌گذارند استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از این درمان خانگی، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین در صورتی که دارو مصرف می‌کنید و یا در دوران بارداری یا شیردهی هستید، باید درباره مصرف عسل از پزشک خود سوال کنید.

به خاطر داشته باشید که نباید به نوزادان زیر ۱۲ ماهه عسل داده شود.

در صورتی که به عسل حساسیت دارید، نباید از این درمان خانگی استفاده کنید. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی غیر معمول، استفاده از عسل را قطع کنید و از مراقبت‌های پزشکی استفاده نمایید. 

چند نکته درباره درمان رفلاکس معده با عسل

اگرچه تحقیقات درباره درمان رفلاکس معده با عسل محدود است، اما عسل هنوز به عنوان یک روش ایمن و موثر برای درمان رفلاکس اسید معده در نظر گرفته می‌شود. اگر تصمیم دارید این درمان را امتحان کنید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • دوز معمول برای استفاده از عسل، حدود یک قاشق چایخوری در روز است.
  • عسل می‌تواند بر سطح قند خون تاثیر بگذارد.
  • بیشتر افراد می‌توانند از عسل بدون تجربه عوارض جانبی استفاده کنند.

داروهای بدون نسخه یا درمان‌های جایگزین اغلب به حملات گهگاهی رفلاکس اسید معده کمک می‌کنند. اما اگر علائم شما ادامه پیدا کرد باید به پزشک مراجعه کنید. هر چه زودتر برای بهبود علائم خود اقدام کنید، زودتر بهبود می‌یابید و از آسیب بیشتر به مری جلوگیری می‌کنید.

سایر درمان‌های طبیعی برای رفلاکس معده

عسل تنها درمان طبیعی رفلاکس اسید معده نیست. شواهدی وجود دارند که روش‌های زیر نیز می‌توانند به کاهش رفلاکس اسید معده کمک کنند:

  • نوشیدن چند قاشق چایخوری سرکه سیب رقیق شده
  • خوردن یک موز بعد از غذا
  • نوشیدن آب آلوئه ورا
  • استنشاق اسانس‌های اسطوخودوس، زنجبیل و نعناع فلفلی به صورت مستقیم یا با بخور

شما می‌توانید برای تهیه شربت گیاهی ضد اسید معده باریج از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت گیاهی ضد اسید معده

شربت آنتی رفلاکس بی باریج، یک شربت گیاهی برای اسید معده و تنظیم آن است. در این شربت از عصاره آلوئه ورا استفاده شده که از برگشت محتویات اسیدی معده به مری جلوگیری می‌کند.

آب آلوئه ورا
نوشیدن آب آلوئه ورا یکی از روش‌های طبیعی برای کاهش رفلاکس اسید معده است.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی درمان رفلاکس معده با عسل پرداختیم. همان‌طور که گفته شد عسل از راه‌های مختلف می‌تواند به درمان رفلاکس اسید معده کمک کند. یکی از خواص مفید عسل برای این مسئله دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و توانایی از بین بردن رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد به سلول‌های دستگاه گوارش آسیب می‌زنند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص تقویت معده از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص تقویت معده

منابع: سایت‌های healthline و everyonesmd

مقالات مرتبط

رفلاکس اسید معده چیست؟ علائم و دلایل رفلاکس اسید معده

خواص شربت آلوورا برای معده


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،