طریقه مصرف قرص زینک برای مو
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

‌عنصر زینک یا روی در بدن نقش های اساسی ایفا می‌کند. در واقع بیش از ۵۰ نوع آنزیم مختلف برای انجام وظیفه‌شان در بدن، به این ماده معدنی ضروری وابسته هستند. زینک در ترمیم زخم‌ها، سیستم ایمنی بدن و رشد در کودکان تاثیر چشمگیری دارد. یکی از اثرات زینک کافی در بدن، نقش داشتن در سلامت مو است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب درباره خواص زینک برای مو و نیز طریقه مصرف قرص زینک برای مو صحبت می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

خواص قرص زینک برای مو چیست؟

سلول‌های مو از سلول هایی هستند که سریع ترین رشد را در بدن دارند و به همین دلیل به مقدار زیادی مواد مغذی و انرژی نیاز دارند. خواص و نقش زینک در مو آن‌قدرها هم ساده نیست که با وصل شدن به فولیکول­‌های مو، جلوی ریزش مو را بگیرد و باعث رشد مو شود. به دلیل این که زینک نقش­‌های متنوعی از جمله کمک به رشد و تقسیم هر سلول، ایجاد DNA، سنتز پروتئین و همچنین هورمون­ تیروئید را ایفا می‌­کند، اختلال در هر یک از این فرایندهای مهم می­‌تواند منجر به ریزش مو شود. با این حال، میتوان گفت قابل توجه ترین نقش های زینک در مو شامل این موارد است:

تقویت فولیکول های مو

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که فولیکول های مو به نحوی با بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن ارتباط تنگاتنگی دارند که به رشد موهای سالم کمک کنند. به همین دلیل کمبود زینک می‌تواند ریزش مو را به همراه آورد. از طرفی در زینک آنزیم‌هایی وجود دارد که برای برخی از عملکردهای فولیکول‌ها ضروری هستند.

تنظیم هورمون ها

زینک کمک می‌کند سطح هورمون‌ها در بدن تنظیم شوند؛ به همین دلیل هم تامین مقدار کافی از این ریزمغذی، تاثیر ویژه‌ای در جلوگیری از ریزش مو دارد.

کمک به استحکام و ضخامت مو

کمبود زینک می‌تواند باعث شکنندگی در موها و کاهش سلامت پوست سر شود. زینک در استحکام و ضخامت مو نقش دارد.

مقابله با استرس اکسیداتیو

رادیکال‌های آزاد، آسیب اکسیداتیو ایجاد کرده که یکی از دلایل ریزش مو است. زینک یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و آن‌ها را در تعادل نگه دارد.

***

به این نکته توجه کنید که قرص زینک نمی‌تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و حاوی زینک باشد و اولویت با تامین زینک از طریق غذاست. اما اگر فکر می­‌کنید که از طریق رژیم غذایی خود زینک کافی برای جلوگیری از ریزش مو و یا بیماری­‌های دیگر دریافت نمی­‌کنید می‌­توانید از مکمل های زینک کمک بگیرید. در بخش بعدی به این می‌پردازیم که چه افرادی باید بیشتر حواسشان به دریافت مقدار کافی از زینک باشد و سپس درباره طریقه مصرف قرص زینک برای مو توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

چه کسانی به قرص زینک برای مو احتیاج دارند؟

کمبود زینک مشکل نسبتا شایعی است که لازم است برای درمان آن اقدام شود، چرا که با این مشکل، عوارضی مثل ریزش مو، تضعیف سیستم ایمنی بدن و اختلال در رشد (در جنین و کودکان) اتفاق می‌افتد.

کسانی که به دلیل مشکلات گوارشی نمی‌توانند زینک را به خوبی از طریق دستگاه گوارششان جذب کنند، بیشتر در معرض خطر کمبود زینک هستند. همچنین افراد مسن یا مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های کلیوی ممکن است با کمبود زینک روبه‌رو باشند. به علاوه، در بسیاری از موارد، مصرف قرص زینک به گیاهخواران، ورزشکاران، زنان باردار توصیه می‌شود.

به طور خلاصه این افراد بیشتر از بقیه در معرض ریسک ابتلا به کمبود زینک هستند که ممکن است لازم باشد مکمل زینک مانند شربت یا قرص زینک مصرف کنند:

  • افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون هستند،
  • گیاهخواران و وگان ها،
  • افرادی که باردار یا شیرده هستند،
  • شیرخواران بزرگتر که تنها شیر مادر می‌خورند،
  • بیماران مبتلا به کم‌خونی داسی‌شکل،
  • کسانی که بیماری کلیوی مزمن دارند،
  • افرادی که اختلال سوء مصرف الکل دارند،
  • افرادی که سوء تغذیه دارند، مثلا دچار انورکسیا (بی اشتهایی عصبی) یا بولیمیا (پرخوری عصبی) هستند.

طریقه مصرف قرص زینک برای مو چگونه است؟

درباره طریقه مصرف قرص زینک برای مو به جنبه‌های مختلفی می‌توانیم بپردازیم. در رابطه با بهترین زمان مصرف قرص زینک برای مو باید بگوییم که زینک بهترین جذب را در حالتی دارد که با شکم خالی (حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از وعده غذایی) مصرف شود. با این حال برخی افراد با این طریقه مصرف قرص زینک دچار عوارض گوارشی می‌شوند؛ به همین دلیل، به افراد با معده حساس توصیه می‌شود قرص زینک را همراه با غذا مصرف کنند. البته توجه کنید که در مرحله اول دستور پزشک و سپس بروشور محصولی که مصرف می‌کنید، اولویت دارد.

دوز مصرفی قرص زینک برای مو نسبت به نیاز بدن هر فرد متفاوت است. در رابطه با دوز قرص زینک برای ریزش مو ناشی از کمبود زینک در بزرگسالان، معمولا از ۵ میلی‌گرم تا ۱۵ میلی‌گرم زینک در روز توصیه می‌شود. لازم است بدانید که نیاز روزانه بدن بزرگسالان به زینک به صورت ۸ میلی گرم در زنان و ۱۱ میلی گرم در مردان است. توجه کنید که دوز بیشتر از ۴۰ میلی‌گرم زینک در روز خصوصا به صورت طولانی مدت، می‌تواند در جذب مس تاثیر منفی داشته و از جنبه‌های دیگر هم برای بدن مضر باشد. بنابراین لازم است از مصرف بیش از حد زینک از طریق مکمل و غذا پرهیز کنید.

دوره مصرف قرص زینک برای مو هم بستگی به شرایط کمبود زینک و مشکلی که می‌خواهیم با کمک مکمل زینک حل کنیم، دارد. اما به طور کلی حداقل ۳ هفته لازم است قرص زینک مصرف شود. اما به عنوان نمونه، در یک تحقیق روی تاثیر مکمل زینک بر افراد مبتلا به کچلی سکه‌ای (آلوپسیا آره‌آتا) پس از ۱۲ هفته مصرف زینک تقریبا نیمی از افراد، حدود ۶۰ درصد رشد موی مجدد در قسمت کچلی تجربه کردند. به صورت کلی، در این رابطه باید گفت که هم دوره مصرف و هم دوز قرص زینک برای مو در درمان موثر است.

فراموش کردن یک دوز قرص زینک

اگر یک دوز از قرص زینک را فراموش کردید، نیاز به نگرانی نیست؛ چرا که کمی طول می‌کشد تا بدن به طور جدی دچار کمبود زینک شود. با این حال، سعی کنید بر اساس دستور توصیه شده و به طور مرتب قرص زینک خود را برای مو یا اهداف دیگر مصرف کنید.

معرفی بهترین قرص‌های زینک و نحوه مصرف آن‌ها

در بخش بعدی سه تا از محبوبترین و بهترین قرص های حاوی زینک که برای مو نیز استفاده می‌شوند، معرفی می‌کنیم؛ قرص های یونی زینک و زینک پلاس علاوه بر عنصر زینک، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری نیز هستند که برای سلامت مو مفید و ضروری می‌باشند. قرص زینک دینه، تنها حاوی زینک است.

قرص یونی زینک و طریقه مصرف آن

یونی زینک یک قرص مکمل حاوی زینک، ویتامین‌های گروه ‌B از جمله بیوتین، ویتامین C و… است که به حفظ زیبایی و سلامت مو، پوست و ناخن کمک می‌کند. یونی زینک همچنین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن تاثیرات مثبتی به همراه دارد.

طریقه مصرف قرص یونی زینک به صورت روزانه یک عدد قرص، همراه با وعده غذایی و یک لیوان آب خنک می‌باشد.

اگر می‌خواهید درباره یونی زینک بیشتر بدانید، به صفحه مربوط به آن در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

مشاهده و خرید قرص یونی زینک

کپسول زینک پلاس یوروویتال و طریقه مصرف آن

زینک پلاس یوروویتال یکی از معروف‌ترین قرص های زینک پلاس موجود در بازار مکمل کشور است. این محصول علاوه بر زینک، حاوی ویتامین‌های B12 ،B6 ،B5 ،B3 ،B2 ،B1، بیوتین و فولیک اسید می‌باشد. با حضور ویتامین‌های گروه B در قرص زینک پلاس یوروویتال، این محصول گزینه مناسبی برای رفع این ریزمغذی‌های مورد نیاز مو می‌باشد. زینک پلاس یوروویتال در سه دوز زینک ۵ میلی‌گرم، ۱۰ میلی‌گرم و ۱۵ میلی‌گرم تولید و ارائه شده است. البته تفاوت‌های دیگری در بقیه ترکیبات هر کدام از این محصولات و فرم دارویی آن‌ها (قرص و کپسول) وجود دارد اما وجه مشترک آن‌ها، وجود ویتامین‌های خانواده B در ترکیباتشان می‌باشد.

طریقه استفاده از زینک پلاس یوروویتال به صورت روزانه یک عدد قرص یا کپسول می‌باشد.

خرید و مشاهده کپسول زینک پلاس ۵ یوروویتال

مشاهده و خرید کپسول زینک پلاس ۱۰ یوروویتال

خرید و مشاهده قرص زینک پلاس ۱۵ یوروویتال

قرص زینک دینه و طریقه مصرف آن

قرص زینک شرکت داروسازی دینه یک قرص زینک ایرانی حاوی زینک گلوکونات می‌باشد. در این محصول دوز زینک نسبتا زیادتری از دو محصول معرفی شده در بخش‌های قبلی وجود دارد؛ قرص زینک دینه حاوی ۲۱۰ میلی‌گرم زینک گلوکونات، معادل ۳۰ میلی گرم عنصر زینک است. زینک تنها ترکیب تشکیل‌دهنده این محصول است که می‌توان از خواص آن برای مو و جبران کمبود زینک بهره برد.

نحوه مصرف قرص زینک دینه به صورت روزی یک عدد قرص بعد از غذا می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص زینک دینه و خرید آن در صورت تمایل به لینک صفحه این محصول در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

خرید قرص زینک دینه

عوارض مصرف زیاد زینک

زینک خواص زیادی برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد از این ماده، می­‌تواند عوارضی را به همراه آورد. با وجود فواید زیاد غذاهای سرشار از زینک و قرص زینک برای مو، مصرف مقدار زیاد زینک حتی می‌­تواند باعث ریزش مو شود. بنابراین از مصرف میزان بیش از حد زینک خودداری کنید.

مصرف دوز بالای زینک ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز به همراه داشته باشد از جمله:

  • تهوع
  • استفراغ
  • اسپاسم گوارشی
  • کاهش جذب مس و آهن

خوب است بدانید که مکمل زینک با آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای مدر تداخل دارد. اگر دارو یا مکمل دیگری استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف زینک با پزشک خود مشورت کنید تا اگر تداخلی بین زینک و داروهای مصرفی شما وجود دارد از این تداخل پیشگیری کنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره خواص و نقش زینک در بدن صحبت کردیم و سپس جنبه‌هایی از طریقه مصرف قرص زینک برای مو را توضیح دادیم. برای تهیه انواع قرص زینک و بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو می‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و پس از مشاهده محصولات، کالاهای مورد نیازتان را به صورت اینترنتی سفارش دهید.

مشاهده محصولات پوست و مو

سوالات متداول

آیا زینک برای مو مفید است؟

کمبود زینک به عنوان یکی از عوامل شایع ریزش مو شناخته می‌شود. در صورتی که کمبود زینک داشته باشید و در اثر آن دچار مشکلاتی در موهای خود شده‌اید، مصرف مکمل‌های زینک می‌توانند تاثیر ویژه‌ای در رفع مشکلات مو داشته و به سلامت موهای شما کمک کنند.

قرص زینک برای مو ایا چاق کننده است؟

خیر، زینک تنها یک ریزمغذی ضروری برای بدن است که نقش‌های مهمی در سلامت ما داشته و دارای کالری نیست. تنها اثری که ممکن است زینک در این رابطه برای شما ایجاد کند، افزایش اشتها می‌باشد که در صورت تمایل می‌توان با تکنیک‌های کاهش اشتها با آن مقابله کرد و یا با هدف افزایش وزن از این خاصیت زینک بهره برد.

قرص زینک برای مو کی بخوریم؟

قرص زینک بهترین جذب را در حالتی دارد که با شکم خالی (حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از وعده غذایی) مصرف شود. با این حال برخی افراد با این طریقه مصرف قرص زینک دچار عوارض گوارشی می‌شوند؛ به همین دلیل، به افراد با معده حساس توصیه می‌شود قرص زینک را همراه با غذا مصرف کنند. البته توجه کنید که در مرحله اول دستور پزشک و سپس بروشور محصولی که مصرف می‌کنید، اولویت دارد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط