قویترین گیاه ضد بلغم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

غلبه بلغم یکی از مشکلات رایجی است که خصوصا از میانسالی به بعد، بیشتر اتفاق می‌افتد. در واقع در بدن افرادی که دچار غلبه بلغم می‌شوند، خلط بلغم از تعادل خود خارج می‌شود. حال راه چاره چیست؟ چه غذاهای ضد بلغمی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد؟ در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب با ما همراه باشید تا با انواع قویترین گیاه ضد بلغم آشنا شویم.

بلغم چیست؟

از نظر طب سنتی بدن افراد از چهار عنصر تشکیل می‌شود: آب، هوا، خاک و آتش. بر این اساس ۴ خلط دم، صفرا، بلغم و سودا در همه وجود دارد که لازم است در حالت تعادل نگه داشته شود. در صورتی که یکی از این اخلاط در بدن افزایش پیدا کند، باعث مشکلاتی می‌شود. غلبه بلغم یا به صورت خلاصه بلغم (سردی و رطوبت) در یک قسمت بدن، به شرایطی گفته می‌شود که بلغم یا رطوبت اضافه در یکی از اندام‌ها، مثلا معده، ایجاد شود.

تجمع رطوبت اضافه در معده، مشکلاتی مانند اختلالات هضم و اختلالات گوارشی به وجود می‌آورد. در این حالت، فرد می‌تواند دچار سوءهاضمه، بی اشتهایی، زخم معده و… شود. بنابراین مهم است که در صورتی که تجمع بلغم یا غلبه بلغم اتفاق می‌افتد، به فکر درمان آن باشیم.

طب سنتی برای رفع این مشکل، رعایت نکات مختلف و مصرف غذاهای خاصی را پیشنهاد می‌کند. بخش قابل توجهی از درمان‌های خوراکی، متشکل از گیاهان است. پس از آشنایی مختصر با بلغم و غلبه آن در بدن، در بخش بعدی با انوع قویترین گیاه ضد بلغم آشنا می‌شوید.

مشکلات گوارشی
تجمع رطوبت اضافه در معده (غلبه بلغم)، مشکلاتی مانند اختلالات هضم و اختلالات گوارشی به وجود می‌آورد.

بهترین و قویترین گیاهان ضد بلغم کدامند؟

اغلب ما از گیاهان، به عنوان حداقل بخشی از غذاهای روزمره خود بهره‌مند می‌شویم. برخی از این گیاهان حتی خواص درمانی نیز دارند که به آن‌ها گیاهان دارویی می‌گوییم. در ادامه انواع بهترین و قویترین گیاه ضد بلغم را معرفی می‌کنیم.

آویشن

یکی از گیاهان دارویی معروف و خوشبو که به عنوان ادویه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، آویشن است. این گیاه که حاوی ویتامین‌های A ،B و E می‌باشد، به تقویت معده کمک می‌کند. آویشن با طبع گرم و خشکی که دارد، یک گیاه ضد بلغم قوی محسوب می‌شود.

آویشن به بهبود سرفه نیز کمک می‌کند. تیمول به عنوان ماده اصلی موجود در گیاه آویشن، اثرات ضد باکتری و قارچی، مسکن و خاصیت آنتی اکسیدانی از خود نشان می‌دهد.

زنیان

زنیان یک گیاه دارویی معطر است که می‌توان آن را جزو دسته قویترین گیاه ضد بلغم در نظر گرفت. این گیاه ضد اسپاسم و بادشکن بوده و به درمان بیماری‌های معده کمک می‌کند. زنیان در درمان سرفه موثر می‌باشد. زنیان هم جزو گیاهان گرم و خشک است و می‌تواند سردی و رطوبت ناشی از بلغم را دفع کند.

زنیان فعالیت آنزیم‌های آمیلاز و لیپاز معده را افزایش می‌دهد و در نتیجه به تقویت هاضمه نیز کمک می‌کند.

سیاه دانه

از قدیم‌الایام سیاه دانه را به عنوان یکی از گیاهان بسیار ارزشمند در طب سنتی در نظر می‌گرفتند. به این گیاه حتی «گیاه بهشتی» نیز می‌گویند. این گیاه در طب‌های سنتی مختلف مثل طب سنتی ایرانی، آیورودا، طب یونانی و… کاربرد ویژه‌ای داشته است. سیاهدانه با طبع گرم و خشکی که دارد، یکی از انواع قویترین گیاه ضد بلغم محسوب می‌شود.

سیاه دانه برای بهبود ناراحتی معده کاربرد داشته و در درمان دردهای عضلانی و اسکلتی ناشی از سوء مزاج سرد موثر است.

خرید قرص حاوی قویترین گیاه ضد بلغم

قرص بلغم نیاک
ترکیبات قرص دوای بلغم نیاک شامل چند نمونه از قویترین گیاهان ضد بلغم ( زنیان، سیاه دانه و…) است.

زنجبیل

زنجبیل از گذشته به عنوان یک ماده ضد تهوع شناخته شده است. این گیاه حاوی ترکیبات ضد التهاب قوی است و می‌تواند در بهبود سوءهاضمه نیز مؤثر باشد. زنجبیل دارای طبعی گرم و خشک است و مصرف آن به رفع بلغم نیز کمک می‌کند.

زنجبیل خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچ دارد و ماده مؤثر جینجرول در آن در افزایش انرژی بدن، کاهش عفونت‌های بدن و تسریع بهبود بیماری‌ها مؤثر است.

دارچین

دارچین گیاهی با طبع گرم و سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است. این گیاه شگفت انگیز، علاوه بر عطر و طعم خوبی که دارد، به دفع بلغم و رفع سرد مزاجی افراد کمک می‌کند. به همین دلیل جزو دسته قویترین گیاه ضد بلغم محسوب می‌شود.

انواع مختلف این گیاه در درمان دیابت، یبوست، مشکلات پوستی و… نیز کاربرد دارد. مصرف دارچین همچنین اثرات مثبتی بر کم اشتهایی و کاهش وزن دارد.

بابونه

بابونه، این گیاه خوش عطر، یکی از گیاهان مفید با طبع گرم و خشک است که خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد. شاید هنگام سرماخوردگی شنیده باشید که دمنوش بابونه بسیار مفید است. اگرچه این موضوع از لحاظ علمی احتیاج به شواهد بیشتری دارد، اما به صورت تجربی می‌توان خاصیت آن را مشاهده کرد. این گیاه برای بهبود علائم بلغم مناسب است و به عنوان یک گیاه ضد بلغم قوی می‌توانید آن را در نظر داشته باشید.

بابونه به پاکسازی کبد، بهبود مشکلات معده و ناراحتی‌های گوارشی کمک می‌کند.

دمنوش بابونه
بابونه، یکی از گیاهان مفید دارای طبع گرم و خشک است که خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد.

بهار نارنج

بهارنارنج گیاهی معطر و محبوب است. عرق این گیاه در طب سنتی ایران به عنوان درمانی برای مشکلات مختلف استفاده می‌شود. این گیاه دارای طبعی گرم و خشک است که باعث می‌شود گیاه مناسبی برای افراد بلغمی باشد. از دیگر خواص این گیاه ضد بلغم بسیار قوی، می‌توان به تاثیر آن برای بهبود دل درد، اضطراب و بیخوابی اشاره کرد.

افتیمون

افتیمون که به عنوان یک گیاه محافظ کبد شناخته می‌شود، جزو انواع قویترین گیاه ضد بلغم نیز می‌باشد. افتیمون گیاهی است که در طب سنتی برای تنظیم ترشح صفرا از آن استفاده می‌شده است. ترکیبات آلی موجود در عصاره این گیاه اثر ضد التهابی داشته و به عملکرد بهتر کبد، کاهش التهاب مفاصل و تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند. افتیمون در طب سنتی به عنوان گیاهی قوی برای درمان بلغم توصیه شده است.

از افتیمون به عنوان ملین و آرامبخش هم استفاده می‌شود.

انیسون

انیسون یا بادیان رومی گیاهی با طبع گرم است که ضد نفخ بودن یکی از خواص مهم آن محسوب می‌شود. انیسون یکی از قویترین گیاهان ضد بلغم است.

انیسون یا بادیان رومی یک ضد التهاب قوی بوده و با کاهش ترشح اسید معده به پیشگیری از ابتلا به زخم‌های گوارشی کمک می‌کند. این گیاه در کاهش نفخ و بهبود سوءهاضمه نیز نقش دارد.

مصطکی

مصطکی، شیره‌ای زرد رنگ است که شباهت زیادی به کندر دارد. مصطکی معمولا به صمغ  درخت پسته مصطکی گفته می‌شود. این ماده در واقع گیاه نیست اما منشاء گیاهی دارد. مصطکی در طب سنتی ایران به عنوان داروی مقوی معده، محافظ کبد، تقویت کننده حافظه و خوشبو کننده دهان شناخته می‌شود. مصطکی همچنین در بهبود گرفتگی گوش، بهبود سرفه، تسکین دردهای مفصلی و رفع زخم معده موثر می‌باشد.

معرفی قرص حاوی قویترین گیاه ضد بلغم

قرص دوای بلغم نیاک یک داروی ضد بلغم بسیار قوی و محبوب است. این دارو بر اساس توصیه‌های کتب و متون طب سنتی تهیه شده و به بازار دارویی ایران وارد شده است. ترکیبات قرص دوای بلغم شامل چند نمونه از قویترین گیاهان ضد بلغم است که به همین دلیل بسیاری از افراد آن را قویترین داروی ضد بلغم موجود در بازار می‌دانند.

ترکیبات این دارو شامل زنیان، آویشن شیرازی، سیاه دانه، مصطکی و عسل است که اثرات ضد بلغم قوی دارند و عوارض ناشی از بلغم مانند رفلاکس معده و سرفه های ناشی از آن، نفخ، چاقی، سستی معده، سردی مزاج و… را بهبود می‌بخشند. این مواد با رفع رطوبت و بلغم اضافی، این عارضه ها را برطرف می سازد و باعث تقویت معده می شود.

به عنوان مثالی از تاثیرات این ترکیبات، زنیان و آویشن شیرازی، دو تا از انواع قویترین گیاه ضد بلغم، حاوی مقادیر قابل توجهی تیمول و کارواکرول هستند که باعث افزایش ترشح موکوس و صفرا و آنزیم‌های گوارشی می‌شوند که در نهایت به بهبود فعالیت گوارشی و جلوگیری از ایجاد زخم گوارشی می‌انجامد.

همچنین این مواد موثرہ خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارند و در مطالعه‌ای اثر مناسبی علیه هلیکوباکترپیلوری از خود نشان دادند. این دارو برای کاهش اسپاسم روده ای موثر بوده، اثرات آنتی هیستامینی بروز داده و در مشکلات تنفسی و سرفه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خرید قرص بلغم نیاک

نحوه مصرف قرص دوای بلغم

جهت دفع بلغم  ۲ تا ۳ قرص صبح ناشتا و ۲ تا ۳ قرص قبل از خواب و یا طبق نظر پزشک از این دارو مصرف کنید.

جمع بندی

در این مقاله انواعی از بهترین و قویترین گیاه ضد بلغم را معرفی کردیم و ویژگی‌های آن‌ها را برشمردیم. در آخر با یکی از قویترین و محبوب ترین داروهای ضد بلغم موجود در بازار آشنا شدید که طبق آموزه های طب سنتی حاوی ترکیبات ضد بلغم بسیار قوی است. شما می‌توانید قرص دوای بلغم را از داروخانه آنلاین مفیدطب به راحتی و طی خرید اینترنتی آسانی تهیه کنید. پس از ثبت آسان سفارش، کالای خریداری شده شما با بالاترین سرعت پستی موجود، در محل مورد نظر شما تحویل داده می‌شود.

سوالات متداول

برای رفع بلغم از چه گیاهانی استفاده کنیم؟

گیاهانی مانند آویشن، افتیمون، زنیان و سیاه دانه، جزو دسته قویترین گیاه ضد بلغم هستند که برای رفع بلغم می‌توان از آن‌ها بهره برد.

عرقیات ضد بلغم کدامند؟

چند نمونه از قویترین عرقیات ضد بلغم، عرق زنیان، عرق رازیانه، عرق بهار نارنج و عرق نعناع است.

قویترین داروی بلغم زدا کدام است؟

قرص دوای بلغم نیاک یکی از محبوب ترین و قویترین داروهای ضد بلغم است که حاوی گیاهان ضد بلغم قوی (مانند آویشن شیرازی، زنیان و...) است.

خرید قرص دوای بلغم

  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

15 دیدگاه دربارهٔ «قویترین گیاه ضد بلغم کدام است؟»

  1. سلام من ۳۸ سالمه بلغم دارم از ناحیه شکم و پهلو شبا موقعه ی خواب از دهانم آب بیرون میاد بیشتر ناراحت شکم و پهلو هستم خواهش مندم یه راهکار بدید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز برای تشخیص قطعی طبع باید به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید.
      اگر غلبه بلغم داشته باشید قرص بلغم نیاک در رفع چاقی شکمی در شما موثر است.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  2. سلام بنده حدود ۳ هفته هست مرتب سرفه میکنم و سرفه همراه با خلط سبز رنگ
    میخواستم بدونم آیا عفونتی که از راه حلق
    خارج میشه خلط سینه هست یا بلغم؟
    و راه درمانش چی هست ؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای اینکه متوجه شوید دچار عفونت گلو هستید یا نه، باید به پزشک مراجعه کنید تا گلوی شما معاینه شود. درمان هم بسته به تشخیص توسط پزشک تجویز می گردد.
      با احترام دکتر داروساز

  3. شخصا. از گیاهان داروی برای بیماری هایی مثل معده درد. سرماخوردگی.، التهاب اسهال استفراغ آرتروز، دمل چرکین،و.. جهت درمان خودم و فرزندانم استفاده کردم واقعا نتیجه های خوبی گرفتم.

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام محصولات متنوع پایین آورنده قند خون و ضد دیابت در داروخانه آنلاین مفید طب موجود است. برای مشاهده این محصولات، اینجا کلیک کنید. لطفا توجه داشته باشید برای جلوگیری از افت بیش از حد قند خون، لازم است قبل از مصرف این محصولات برای تنظیم دوز با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.
          با احترام دکتر داروساز

      1. باقر بهرامی استرکی

        خود گیاه سنگکل را بنده در مناطق خودمان میچینم و به بیمارانی که به سنگ کلیه مبتلا هستند تجویز می‌کنم. و خیلی دیگر از گیاهان دارویی را برای بیماری‌های مختلف دیگر..

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام ضمن تشکر از خدمات شما، قطره سنکل محتوی عصاره هیدروالکلی ۷ گیاه مختلف است و گیاهی به نام سنگکل نداریم.
          با احترام دکتر داروساز

      2. سلام خسته نباشید اصلا بدرد نمیخوره من استفاده کردم وسالی ۲ بار هم سنگ شکن کردم تو بهترین راهش چشمه شفا بخش ریزه هستش تو گوگل سرچ کنید (چشمه شفا بخش ریزه)خدایی معجزه میکنه نمیدونم چی داره اما انگار سنگ کلیه را میشوره اصلا نمیدونی کی دفع میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط