درمان خانگی بلغم شکم چگونه است؟

درمان خانگی بلغم شکم چگونه است؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

افزایش وزن و چاقی شکمی یکی از عوارض معمول غلبه بلغم است که افراد بلغمی از آن رنج می‌برند. در این نوع چاقی ممکن است افزایش سایز در همه نقاط بدن باشد یا اینکه فرد لاغر باشد و فقط اندازه دور کمرش در اثر بلغم زیاد شود. با این حال نمی‌توان گفت هر شخصی که چاقی شکمی دارد، علت آن غلبه خلط بلغم است. برای تشخیص نوع طبع و مزاج هر فرد، لازم است این کار توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام بگیرد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد چاقی بلغمی در ناحیه شکم صحبت کرده و در ادامه شما را با انواع درمان خانگی بلغم شکم آشنا می‌کنیم.

بلغم چیست؟

بلغم یکی از چهار خلط بدن (دم، صفرا، بلغم و سودا) است که در طب سنتی طبع آن را سرد و مرطوب می‌دانند. در صورت سلامت کامل فرد، خلط بلغم در حالت تعادل خود می‌باشد. اما اگر بلغم بر شخصی غلبه کند، به این معنی که مزاج سرد و تر در فرد بیشتر شده است، به اصطلاح آن فرد را بلغمی می‌نامند. در صورت غلبه بلغم برخی علائم ممکن است در فرد بروز کند. مهم‌ترین علائم بلغم را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • نفخ، رفلاکس و مشکلات گوارشی
  • چاقی در نواحی شکم، کمر، باسن و ران‌ها
  • احساس تهوع و آروغ ترش
  • بوی نامطبوع دهان و سفیدی زبان
  • سستی و ضعف بدن
  • در برخی موارد سرفه همراه با خلط

در طب سنتی علت ایجاد بسیاری از امراض را غلبه سردی و تری یا به اصطلاح بلغم می‌دانند. غلبه بلغم می‌تواند کل مزاج فرد را تحت تاثیر قرار دهد و یا تنها یک اندام را دچار مشکل کند. به طور مثال علائم دِماغی (مثل کم حواسی، خواب‌آلودگی و فراموشی) زمانی اتفاق می‌افتد که غلبه بلغم در مغز (دِماغ) باشد. یا ترش کردن و دیر هضم شدن غذا ناشی از غلبه بلغم در معده است. اما چاقی شکم و پهلوها زمانی ایجاد می‌شود که غلبه بلغم به طور عمومی رخ داده باشد. یعنی کل مزاج فرد، سرد و تر شده و به سمت بلغم تغییر کرده باشد.

خرید قرص دوای بلغم

منظور از بلغم شکمی چیست؟

تا اینجا با بلغم و علائم غلبه آن آشنا شدیم. اما قبل از اینکه به سراغ روش‌های درمان خانگی بلغم شکم و داروهای موثر در این زمینه برویم، بهتر است بررسی کنیم که منظور از بلغم شکمی یا چاقی شکمی چیست.

افزایش وزن و چاقی به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. به طور مثال وراثت، شرایط روانی، عوامل محیطی، سبک زندگی، رژیم غذایی و میزان فعالیت از عوامل تاثیرگذار در اضافه وزن هستند. همچنین مصرف برخی داروها، سن، کم خوابی و استرس نیز جزو فاکتورهای چاقی به شمار می‌روند. یکی از انواع چاقی در طب سنتی، ناشی از تجمع چربی است که آن را چاقی شحمی یا چاقی بلغمی می‌نامند. در این نوع از چاقی، استخوان‌بندی و اندام فرد درشت نبوده و چربی‌ها هستند که چاقی را تشکیل می‌دهند. فرد مبتلا به این نوع چاقی به صورت یک بدن پف دار دیده می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم افراد بلغمی یعنی کسانی که غلبه بلغم دارند، احتمالا یا چاق هستند و یا اگر لاغر هستند، شکمی بزرگ دارند. اما توجه داشته باشید که هر نوع چاقی در ناحیه شکم، از نوع بلغمی نبوده و تشخیص آن فقط توسط متخصص طب سنتی امکان‌پذیر است. اگر شما هم از افزایش دور کمر، پهلوها و چاقی شکمی رنج می‌برید، قبل از هر اقدامی برای درمان، ابتدا به پزشک طب سنتی مراجعه کنید تا طبع شما به طور دقیق تشخیص داده شود. اگر مزاج شما سرد و تر یا بلغمی باشد، آنگاه می‌توانید با رفع بلغم یا تعدیل آن به سمت لاغری و کاهش وزن پیش بروید.

چاقی شکمی بلغمی چیست
در چاقی شکمی ناشی از غلبه بلغم ممکن است فرد لاغر باشد و فقط در برخی ناحیه‌ها مانند شکم، پهلو یا ران و باسن تجمع چربی ایجاد شود.

درمان خانگی بلغم شکم

طب سنتی و طب مدرن هر دو برای درمان چاقی بلغمی و به طور کلی تعدیل بلغم، اتفاق نظر دارند. روش درمان این نوع چاقی شکمی اصلاح سبک زندگی است که در طب مدرن به آن لایف استایل مودیفیکیشن و در طب سنتی سته­ ضروریه گفته می‌شود.

همانطور که می‌دانید و در این مقاله هم اشاره کردیم، خلط بلغم سرد و تر است در نتیجه اساس کلی درمان غلبه بلغم این است که حرارت و گرمای بدن را بالا ببریم. از همین رو توجه داشته باشید، افزایش حرارت در بدن به واسطه اصلاح سبک زندگی، بسیار بیشتر از آن چیزی است که به کمک دارو ایجاد شود. در نتیجه قدم اول اصلاح سبک زندگی است.

در ادامه شما را با انواع راه‌های درمان خانگی بلغم شکم که در طب سنتی و مدرن به آن‌ها توصیه شده است، آشنا می‌کنیم:

اصلاح رژیم غذایی

قبل از هر چیز باید رژیم غذایی و خوراکتان را اصلاح کنید. حداقل ۲۵۰ تا ۲۰۰ کیلو کالری از مصرف کالری روزانه­ خودتان را کم کنید. فکر نکیند شیرینی‌­های طبیعی را هر چقدر بخواهید می‌­توانید مصرف کنید به بهانه اینکه طبیعی هستند. تکنیک کالری‌شماری می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

غذاهای خمیری و با پایه­ آرد سفید مثل ماکارانی و نان را کم کنید و برنج کمتری مصرف کنید. حجم وعده غذایتان را کمتر کنید و دقت داشته باشد که از غذاهای سردی‌­زا تا حد امکان کمتر استفاده کرده و مصرف گرمیجات را افزایش دهید. همچنین مصرف کربوهیدرات‌­ها مثل سیب زمینی به مقدار زیاد برای شما مناسب نیست.

برای کمک به رفع غلبه بلغم بهتر است مصرف لبنیات را پایین بیاورید و شیر طبیعی ولرم همراه با عسل را جایگزین ماست، کشک و پنیر کنید. همچنین مصرف مرکبات یا سبزیجات سرد مثل کاهو می‌­تواند این غلبه­ بلغم را در بدن شما تشدید کند، تا حد امکان از این نوع مواد غذایی کمتر استفاده کنید.

روش تغذیه و رفع یبوست

توصیه می‌شود، زمان صرف صبحانه خود را به حدود ساعت شش یا هفت صبح (در کل صبح زود) موکول کنید. مطابق با مبانی طب سنتی این زمان، زمان تجمع بلغم در بدن است. بعد از صبحانه لازم است دفع مناسبی داشته باشید. حتما بدنتان را عادت دهید که بعد از صبحانه دفع مدفوع داشته باشد. چرا که نداشتن یبوست برای اینکه بتوانید به خوبی چاقی دور کمرتان را درمان کنید، ضروری است.

همچنین افراد بلغمی بهتر است تا یک یا دو ساعت بعد از غذا آب نخورند. به خصوص توصیه می‌شود که به هیچ عنوان آب سرد مصرف نکنند. در برخی موارد توصیه می‌شود افراد بلغمی نهار مصرف نکنند و به جای آن وعده شام و صبحانه را به طور کامل میل کنند.

اصلاح کیفیت خواب

یکی دیگر از روش‌های کمک‌کننده درمان خانگی بلغم شکم اصلاح کیفیت و کمیت خواب است. حتما سعی کنید خوابتان ساعت ده یا یازده شب شروع شود و خواب با کیفیتی داشته باشید. چون اگر کیفیت خواب شما پایین باشد باعث می‌­شود در طی روز به ریزه‌­خواری سوق پیدا کنید. همچنین خواب روز برای افراد سرد مزاج اصلا توصیه نمی‌­شود، چون باعث افزایش سردی و بلغم در بدن آن‌­ها می‌شود.

ورزش و فعالیت بدنی

داشتن فعالیت بدنی مناسب و پرهیز از بی‌تحرکی، می‌تواند به درمان بسیاری از اختلالات بدن شما کمک کند. در تعدیل بلغم بدن نیز ورزش و تحرک بدنی بسیار ضروری است. حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته بایستی تحرک بدنی داشته باشید. مطابق با مبانی طب سنتی این ورزش باید به حدی باشد که ضربان قلب شما تا حدودی بالا برود و صورت­تان گلگون شود. می‌­توانید پیاده‌­روی تا حدودی تند داشته باشید. برای انجام ورزش روزانه چند ساعت قبل از خواب،­ یعنی شب و عصر بعد از شام زمان مناسبی است.

روغن مالی

روغن مالی قبل از ورزش توسط بسیاری از حکما و متخصصین طب سنتی پیشنهاد می‌­شود. می‌توانید از روغن­‌هایی که باعث افزایش تعریق می‌شوند استفاده کنید. به طور مثال روغن بابونه یا ابوخلسا در این زمینه می‌توانند کمک‌کننده باشند. این روغن‌ها را به ناحیه‌هایی که چربی وجود دارد بمالید، سپس روی آن ناحیه را سلفون بکشید و بعد ورزش کنید.

مراقبت از روان

حالات روحی و فشارهای روانی نیز می‌توانند باعث تشدید غلبه بلغم در بدن شما شوند. بهتر است تا حد امکان از استرس و حالاتی مانند غم، اندوه، اضطراب و بی‌قراری دوری کنید. این مسئله می‌تواند به شما در تعدیل بلغم بدنتان و در نتیجه کاهش چاقی شکمی ناشی از آن کمک کند.

قویترین گیاه ضد بلغم

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی بلغم شکم، استفاده از گیاهان دارویی موثر در رفع بلغم است. بعضی از گیاهان مانند زیره، زنیان و آویشن خیلی خوب می‌توانند به دفع بلغم کمک کنند. به طور مثال زنیان یک گیاه دارویی معطر است که می‌توان آن را جزو دسته قویترین گیاه ضد بلغم در نظر گرفت. این گیاه جزو گیاهان گرم و خشک است و می‌تواند سردی و رطوبت ناشی از بلغم را دفع کند.

آویشن نیز یکی دیگر از گیاهان با طبع گرم و خشک است که یک ضد بلغم قوی محسوب می‌شود. این گیاه که حاوی ویتامین‌های A ،B و E می‌باشد، به تقویت معده کمک می‌کند. از دیگر گیاهانی که برای رفع بلغم توصیه می‌شود، زنجبیل و دارچین هستند. این گیاهان طبع گرمی داشته و به از بین بردن سردمزاجی افراد کمک می‌کنند.

افراد بلغمی می‌توانند از بهار نارنج نیز استفاده کنند چرا علاوه بر خواص ضد بلغمی آن در بهبود دل درد، اضطراب و بی‌خوابی نیز موثر است. همچنین گیاه بابونه به طور تجربی در بهبود علائم بلغم مناسب شناخته می‌شود.

قرص لاغری برای بلغمی ها

علاوه بر روش‌های درمان خانگی بلغم شکم در نسخ طب سنتی به مصرف دوای بلغم یا داروهای رفع بلغم نیز توصیه می‌شود. این داروها با داشتن گرمیجات مفید (از جمله گیاهان دارویی با طبع گرم) در رفع سردی و رطوبت معده بسیار موثر هستند. یکی از بهترین داروهای رفع بلغم، قرص دوای بلغم نیاک است که طرفداران بسیاری داشته و محبوب‌ترین داروی گیاهی محسوب می‌شود. قرص دوای بلغم اختصاصا برای لاغری و کاهش وزن تولید نشده است، با این حال این فرآورده می‌تواند با کمک به دفع بلغم اضافی در درمان چاقی ناشی از تجمع چربی، موثر باشد.

خرید قرص دوای بلغم نیاک
جهت خرید قرص دوای بلغم نیاک با قیمت مناسب و تخفیف ویژه روی عکس کلیک کنید.

ترکیبات قرص دوای بلغم نیاک شامل آویشن، زنیان، مصطکی، سیاه دانه به همراه عسل است که همگی در رفع سردی تاثیر دارند. این ترکیبات با رفع سستی و سردی معده، گرم کردن معده و تقویت هاضمه، مانع از تجمع بلغم می‌شوند. قرص دوای بلغم تنها درصورتی می‌تواند موجب کاهش وزن و چربی سوزی شود که چاقی شما ناشی از غلبه بلغم باشد.

سخن پایانی

در این مقاله درمورد روش‌های درمان خانگی بلغم شکم یا همان چاقی شکمی ناشی از غلبه بلغم صحبت کردیم. همچنین شما را با بهترین داروی رفع بلغم یعنی قرص دوای بلغم نیاک آشنا نمودیم. در پایان باز هم تاکید می‌کنیم. جهت رسیدن به وزن دلخواه و کاهش چاقی شکمی بلغمی لازم است ابتدا تمام نکات تغذیه‌ای و مواردی که در بخش “درمان خانگی بلغم شکم” گفته شد را طبق راهنمایی‌های پزشک متخصص طب سنتی رعایت کنید. در کنار این راهکارها می‌توانید از قرص دوای بلغم که در رفع نفخ و سردی مزاج موثر است، جهت کمک به روند لاغری خود استفاده نمایید.

شما می‌توانید جهت خرید قرص دوای بلغم نیاک و سایر محصولات ضد نفخ و کاهش وزن به سایت داروخانه مفیدطب مراجعه کرده و محصول مورد نظر خودتان را سفارش دهید. خرید شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد.

خرید قرص دوای بلغم

همچنین درصورت داشتن هر سوالی درباره محصولات می‌توانید در پایین این مقاله یا در صفحه هر محصول از داروخانه آنلاین مفیدطب، سوال خود را مطرح کنید. متخصصین داروساز ما سریعا به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

درمان بلغم شکم بزرگ چگونه است؟

مهم‌ترین راهکار برای درمان بلغم شکم بزرگ اصلاح سبک زندگی است. توجه داشته باشید که برای درمان چاقی شکمی ناشی از بلغم ابتدا باید غلبه بلغم را رفع کرده و از مصرف غذاهای سرد مزاج خودداری کنید. از گرمیجات بیشتر مصرف کنید. خواب مناسبی داشته باشید، از نوشیدن آب سرد خودداری کنید. ورزش و فعالیت بدنی مناسب داشته باشید.

برای رفع بلغم از چه گیاهانی استفاده کنیم؟

گیاهانی مانند آویشن، افتیمون، زنیان و سیاه دانه، جزو دسته قویترین گیاه ضد بلغم هستند که برای رفع بلغم می‌توان از آن‌ها بهره برد.

داروی بلغم چیست؟

قرص بلغم نیاک حاوی ترکیبات گیاهی است که اثرات ضد بلغم قوی دارند. بسیاری از افراد قرص بلغم را قویترین داروی ضد بلغم موجود در بازار می‌دانند. برای تهیه این داروی گیاهی می‌توانید به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان خانگی بلغم شکم چگونه است؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس بابت ثبت نظر
      ترکیبات دوای بلغم در متن مقاله آمده؛ با این حال برای مطالعه توضیحات بیشتر درباره این ترکیبات، می‌توانید صفحه قرص دوای بلغم نیاک را مطالعه کنید. همچنین قسمت نظرات در همین صفحه داروخانه آنلاین مفیدطب قابل مشاهده است.
      در صورتی که نظر یا سوال دیگری درباره این محصول دارید، در قسمت نظرات ثبت بفرمایید تا متخصصین داروساز مفیدطب پاسخ دهند.
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط