قرص نوراگل و نوراگل فورت خواب‌آور گیاهی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

قرص نوراگل و نوراگل فورت دو داروی گیاهی برای کمک به درمان بی‌خوابی و اضطراب‌ها با منشاء عصبی هستند. هر دوی این محصولات حاوی مقادیری عصاره و ریشه سنبل‌الطیب و بادرنجبویه هستند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی و معرفی این دو قرص گیاهی خواب‌آور خواهیم پرداخت. خانم دکتر ضحا مرتضوی، دکتر داروساز، در این گفتگو با ما تمامی اطلاعات لازم برای مصرف قرص نوراگل و قرص نوراگل فورت را بیان کرده‌اند.

قرص نوراگل چیست؟

در هر یک عدد قرص نوراگل ۸۰ میلی‌گرم عصاره بادرنجبویه و ۱۶۰ میلی‌گرم عصاره سنبل الطیب وجود دارد. نوراگل فورت همین ترکیبات را به میزان دو برابر در هر یک عدد قرص دارد.

مطالعات زیادی روی بادرنجبویه و سنبل الطیب و اثر آن‌ها بر سیستم عصبی انجام شده است. این دو گیاه به صورت جداگانه و ترکیب با یکدیگر اثرات بسیار خوبی بر کمک به خواب رفتن، کمک به حفظ کیفیت خواب در طول شب و همچنین برای رفع انواع اضطراب‌ها بخصوص اضطراب‌های موقعیتی در یک دوز مشخص دارند.

خرید قرص نوراگل

بهترین زمان مصرف قرص نوراگل

محصولات و مکمل‌های گیاهی زیادی در خارج از کشور با همین نسبت و میزان مقادیری که در نوراگل و نوراگل فورت است، وجود دارد که روی آن‌ها پژوهش‌های زیادی انجام شده است. و این مسئله کاملا ثابت شده است که مصرف روزی یک یا دو بار نوراگل یا نوراگل فورت، هر بار یکی دو عدد، می‌تواند به رفع بی‌خوابی‌های طولانی‌مدت و اضطراب و استرس کمک کند و آرامش بیشتر و خواب بهتری را موجب شود.

البته ممکن است پزشک نوراگل و نوراگل فورت را برای شما با میزان مصرفی متفاوتی تجویز کند یا با دوز کمتری شروع کند و به شما دستور دهد که بعد از مدت زمانی دوز دارو را بالاتر ببرید.

به طور کلی بعد از مصرف دو هفته از نوراگل یا نوراگل فورت لازم است که اثر آن ارزیابی شود. اگر نتیجه بهبود در خلقیات بیمار مشاهده شد، ممکن است پزشک تشخص به ادامه مصرف بدهد. در مطالعات مصرف ترکیب سنبل الطیب و بادرنجبویه تا هشت هفته امن نشان داده شده و عارضه خاصی نداشته است.

اما اگر بعد از دو هفته مصرف و ارزیابی علائم بیمار، بهبودی مشاهده نشود یا حتی علائم رو به بدتر شدن باشد، طبیعتا پزشک دستور به قطع مصرف می‌دهد.

قرص نوراگل برای کودکان

آیا می‌توانیم از نوراگل و نوراگل فورت برای بی‌قراری و بی‌خوابی کودکان یا حتی نوزادان استفاده کنیم؟

مصرف نوراگل و نوراگل فورت برای زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ترکیب بادرنجبویه و سنبل الطیب برای کودکان بین ۶ سال تا ۱۲ سال به مدت محدود مثلا ۴ هفته قابل استفاده است، اما فقط با دستور پزشک متخصص.

اثر این دو گیاه در بارداری و شیردهی نتایج کمی متناقضی دارد که بهتر است در این دوران مصرف نشود.

عوارض قرص نوراگل و نوراگل فورت

سنبل الطیب جزء گیاهانی است که کاملا امن در نظر گرفته می‌شود. مگر در افرادی که از قبل به این گیاه حساسیت داشته باشند. در مورد بادرنجبویه نیز تقریبا همینطور است.

اما در ترکیب سنبل الطیب و بادرنجبویه با مقادیری که در نوراگل و نوراگل فورت وجود دارد، ممکن است مقداری عوارض گوارشی مخصوصا معدی ایجاد کند. که البته شرکت گل دارو به همین علت نوراگل و نوراگل فورت را به صورت قرص‌های روکش‌دار تولید کرده است.

با این حال بهتر است این دو دارو همراه با وعده‌های غذایی و مقدار زیادی آب و مایعات مصرف شوند. همچنین بهتر است تا نیم ساعت بعد از زمانی که دارو را مصرف کردید، دراز نکشید تا دارو برنگردد و موجب سوزش دهانه معده نشود.

لازم به ذکر است که عوارض ذکر شده در مواقعی است که شما از مقادیر کنترل شده و معین نوراگل و نوراگل فورت استفاده کنید. اگر مقدار مصرف خود را بیش از حد تعیین شده توسط پزشک یا شرکت سازنده افزایش دهید یا مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنید، ممکن است عوارض دیگری هم از جمله وابستگی ایجاد شود. که البته نسبت به وابستگی به داروهای شیمیای خیلی کم اتفاق می‌افتد. ولی به هر حال حتی اگر وابستگی فیزیکی هم ایجاد نکند، ممکن است باعث وابستگی روانی شود و شما احساس کنید که اگر قرص نوراگل و نوراگل فورت را نخورید دیگر امکان به خواب رفتن را ندارید، در حالی که بدن شما به آن‌ها احتیاج ندارد.

علاوه بر این عوارض گوارشی احتمالی اگر در شخصی اتفاق بیافتد، در صورت مصرف طولانی‌مدت ممکن است تشدید شود و روز به روز بدتر شود. به همین علت طول دوره درمان را تحت نظر پزشک تعیین کنید. ولی روزی یک یا دوبار – هربار یک یا دو عدد – به مدت هشت هفته امن است و با خیال راحت می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.

طبیعتا چون این محصولات، داروهای آرام‌بخشی هستند، تا دو ساعت پس از مصرف احتمال گیجی و خواب‌آلودگی وجود دارد که برای کارهایی که احتیاج به دقت بیشتر دارند، مثل کار با برخی از ابزارها و رانندگی باید مراقب باشید و آن‌ها را انجام ندهید.

تداخلات و احتیاط مصرف نوراگل و نوراگل فورت

لیست تداخلات این دارو طولانی است چون این ترکیبات سیستم عصبی را سرکوب می‌کنند. در نتیجه

  • مصرف آن‌ها در کنار داروهای دیگر سرکوب‌کننده عصبی مثل بنزودیازپین‌ها از چمله آلپروزولام، دیازپام، کلونازپام باید بسیار با احتیاط باشد.
  • قرص نوراگل و نوراگل فورت در کنار الکل نباید مصرف شود.
  • همزمان با داروهایی مثل لوپرامید یا دیفنوکسیلات نیز نباید مورد استفاده قرار بگیرد.
  • افرادی که مشکلات خاصی مثل بیماری‌های تیروئیدی دارند، لازم است در مصرف احتیاط کنند.

تمام این موارد را می‌توانید با جزئیات کامل در بروشور محصول یا در صفحه آن در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مطالعه کنید. یا اگر بیماری زمینه‌ای خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از تهیه قرص نوراگل و قرص نوراگل فورت، لیست تداخلات این محصولات را به پزشک یا داروساز خود نشان دهید و از عدم تداخل داروهای خود با این دو محصول مطمئن شوید.

خرید نوراگل فورت

اثر قرص نوراگل بر افسردگی

مطالعاتی روی بادرنجبویه و سنبل الطیب و تاثیر آن‌ها بر درمان افسردگی انجام شده است و تا حدودی در دوزهای مختلف کارآمد بوده‌اند. اما با این حال در مقادیری که این دو گیاه در قرص نوراگل و نوراگل فورت وجود دارند، نمی‌توان خیلی به این محصولات برای درمان افسردگی اتکا کرد.

با اینکه مکانیسم اثر سنبل الطیب با برخی داروهای شیمیایی مثل بنزودیازپین‌ها مشابه است و اثر آن به دیازپام شباهت دارد. با این حال نمی‌توان به تنهایی از نوراگل و نوراگل فورت برای درمان افسردگی استفاده کرد.
ترکیبات گیاهی مثل علف چای اثر بهتری برای کمک به درمان افسردگی‌های خفیف یا متوسط دارند.

نوراگل فورت و لاغری

سوال دیگری که معمولا پرسیده می‌شود، میزان اثر نوراگل و نوراگل فورت بر وزن است و اینکه آیا باعث لاغری و چاقی می‌شوند؟

این محصولات اثر قابل توجه و قابل ارزیابی بر روی وزن ندارند. با این حال کسی که بی‌خواب است یا دچار اضطراب است، این مسئله بر اشتهای او نیز طبیعتا اثر می‌گذارد. که با رفع بی‌خوابی و اضطراب، ممکن است اشتها بیشتر شده و در نتیجه وزنش افزایش پیدا کند. این اتفاقات ممکن است بیافتند ولی به دلیل اثر مستقیم بادرنجبویه و سنبل الطیب روی وزن و متابولیسم نیست.

ویدئو قرص نوراگل و نوراگل فورت

در این ویدئو می‌توانید اطلاعات لازم درمورد قرص نوراگل و نوراگل فورت را مشاهده کنید:

جمع بندی

همانطور که در طول متن و ویدئوی محصول مشاهده کردید، قرص نوراگل و نوراگل فورت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تفاوت قرص نوراگل و نوراگل فورت در میزان و درصد ترکیبات گیاهی موجود در آن‌ها است. این محصولات برای بهبود بی‌خوابی و اضطراب به کار می‌روند. نحوه مصرف، طول دوره درمان و احتیاطات لازم برای مصرف قرص نوراگل و نوراگل فورت به طور کامل در این مقاله بیان شدند.

خرید انواع قرص و شربت خواب آور قوی

هر سوال دیگری در مورد قرص نوراگل و نوراگل فورت داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مشهد (داروخانه اینترنتی مفیدطب) ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره