قرص ضد اضطراب و دلشوره
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اضطراب و استرس یا به اصطلاح عامیانه دلشوره داشتن، از شرایطی هستند که این روزها در زندگی همه وجود دارند. هر شخصی به دلایل مختلف ممکن است دچار اضطراب به صورت خفیف و شدید، یا کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت شود. در مواردی که اضطراب و دلشوره به حدی باشد که زندگی فرد و فعالیت‌های روزمره او را دچار اختلال کند، نیاز به درمان وجود دارد. داروهای آرام‌بخش موجود در داروخانه‌ها در انواع قرص ضد اضطراب و دلشوره گیاهی و شیمیایی یافت می‌شوند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با روش‌های درمان این اختلال آشنا می‌کنیم.

اضطراب چیست؟ تفاوت استرس و اضطراب

اضطراب (Anxiety) به حالتی گفته می‌شود که فرد احساس آشفتگی و بیقراری دارد. در اغلب موارد فردی که دچار اضطراب می‌شود، نمی‌تواند عامل اصلی این احساس خود را پیدا کند. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که اضطراب و استرس با هم تفاوتی ندارند. استرس به فشارهای روحی گفته می‌شود که معمولا گذرا هستند. به طور مثال استرس می‌تواند در شرایطی مانند سخنرانی در جمع، داشتن یک امتحان مهم مانند کنکور، شرکت در یک مسابقه و… رخ دهد.

اما اضطراب بنا بر دلایل مختلفی مانند اتفاقات ناگوار در گذشته، افسردگی، مشکلات مالی، کمال گرایی و… ایجاد می‌شود. معمولا استرس نیازی به درمان ندارد و با حذف عامل ایجادکننده آن از بین می‌رود. اما در مورد اضطراب ممکن است این اختلال تبدیل به مشکلی مزمن شود که تقریبا بر تمامی جوانب زندگی فرد تاثیرات منفی بگذارد. از همین رو توصیه می‌شود در موارد شدیدتر اضطراب با مراجعه به پزشک و مصرف قرص ضد اضطراب و دلشوره، سلامت روان خود را ارتقا دهید.

علائم اضطراب چیست؟ از کجا بفهمیم اضطراب داریم؟

اضطراب مسئله غیر قابل تشخیصی نیست، در واقع همه ما می‌توانیم بروز آن را در خودمان یا حتی دیگران شناسایی کنیم. داشتن کمی اضطراب برای بقای ما نیاز است به طوری که وجود آن در شرایط بحرانی باعث بهتر تصمیم گرفتن مغز می‌شود. اما این نکته زمانی صدق می‌کند که میزان اضطراب ما طبیعی و کنترل‌شده باشد. در موارد شدیدتر اضطراب در حدی که باعث ایجاد دلشوره شده و کنترل شرایط از دست ما خارج شود، نیاز به درمان اهمیت پیدا می‌کند.

از مهم‌ترین علائم نشان‌دهنده اضطراب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش ضربان قلب، پریدگی رنگ چهره، تنگی نفس، بالا رفتن فشار خون، سرد شدن دست و پا، تعریق، بی‌خوابی، پایین آمدن آستانه خشم و…

برخی از انواع قرص ضد اضطراب و دلشوره گیاهی به دلیل عوارض جانبی بسیار کمی که دارند، می‌توانند برای مواقعی که اضطراب خفیفی دارید، مورد استفاده قرار بگیرند. اما در مواردی که اضطراب و استرس شدیدتر بوده و زندگی شما یا اطرافیانتان را با مشکل روبرو کند، لازم است تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

علت اضطراب چیست و چه عواملی باعث تشدید آن می‌شود؟

قبل از اینکه به سراغ روش‌های درمان اضطراب برویم، بهتر است با عواملی که باعث ایجاد این اختلال می‌شوند، آشنا شویم. این عوامل می‌تواند شامل علت‌های جسمی، محیطی، اجتماعی، ژنتیکی و روانی باشد. در ادامه به طور مختصر عوامل اضطراب را بررسی خواهیم کرد:

  • عوامل جسمی اضطراب: این عوامل شامل مواردی همچون اختلالات هورمونی، کم کاری یا پرکاری تیروئید، بیماری‌های مرتبط با غدد فوق کلیوی، پایین بودن قند خون، بارداری، قاعدگی، یائسگی و… می‌باشد.
  • عوامل محیطی و اجتماعی: موارد محیطی مانند مشکلات خانوادگی، جدایی، مرگ عزیزان، طلاق، مشکلات اقتصادی، تصادف رانندگی، ترس از آینده و… نقش پررنگی در ایجاد اضطراب دارند.
  • عوامل ژنتیکی اضطراب: طبق مطالعات اضطراب می‌تواند عامل ژنتیکی داشته باشد. در این صورت نیاز به درمان‌های تخصصی وجود دارد.
  • سایر عوامل جانبی مانند تغذیه نادرست (عدم تامین اسید آمینه‌ها، منیزیم، اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ برای بدن)، مصرف مواد مخدر یا دخانیات و ضایعه‌های مغزی از دیگر مواردی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث ایجاد اضطراب می‌شوند.

روش‌های درمان قطعی اضطراب

همانطور که گفتیم میزان طبیعی اضطراب برای بدن ما ضرری ندارد، اما در صورت مزمن شدن این معضل، می‌تواند عوارض خطرناکی برای سلامتی ایجاد کند. اگر دستگاه عصبی بدن به واسطه عوامل درونی یا بیرونی نتواند به اضطراب پایان دهد، بدن در حالتی شبیه به آماده باش باقی می‌ماند. چنین حالتی، موجب بیماری‌های جسمی و روحی متعددی خواهد شد. اضطراب مزمن ممکن است احتمال ابتلا به اختلال وسواس فکری – عملی، افسردگی، اختلالات دستگاه گوارش و ده‌ها بیماری دیگر را افزایش دهد.

از همین رو درمان قطعی اضطراب اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید از روش‌های مختلفی جهت کنترل اضطراب و دلشوره خود کمک بگیرید. به طور مثال برخی از گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب و کاهش اضطراب بسیار موثر هستند. همچنین می‌توانید از راهکارهای اصلاح سبک زندگی بدون مصرف دارو در جهت رفع اضطراب بهره ببرید. همچنین انواع داروهای گیاهی و شیمیایی برای درمان سریع استرس و اضطراب وجود دارند که با مشورت پزشک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه با برخی از این روش‌های درمان آشنا می‌شویم.

قرص ضد اضطراب و دلشوره

همانطور که گفتیم درمان دارویی اضطراب به مشورت پزشک نیاز دارد. برخی از این داروها به دلیل داشتن خاصیت آرام‌بخشی ممکن است باعث ایجاد وابستگی در فرد مصرف‌کننده شود. لذا انتخاب نوع دارو، دوز مصرفی و طول دوره درمان از فاکتورهای مهمی هستند که باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند. رایج‌ترین داروهای ضد اضطراب قوی گروهی به نام بنزودیازپین‌ها هستند که می‌توانند به کاهش استرس و سهولت در خوابیدن کمک کنند.

داروی ضد اضطراب
در مصرف هر داروی ضد اضطراب و آرام‌بخش باید تحت نظر پزشک باشید و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.

اما برخی از داروهای آرام‌بخش گیاهی نیز وجود دارند که در موارد خفیف‌تر به خوبی می‌توانند اضطراب شخص را کنترل کنند. به طور مثال قرص نوراگل یک قرص ضد اضطراب و دلشوره گیاهی است که از عصاره ریشه سنبل‌الطیب و عصاره خشک برگ بادرنجبویه بهره می‌برد. این قرص یک آرام‌بخش طبیعی است که به برطرف شدن اضطراب و رفع بی‌خوابی کمک می‌کند.

قرص نروکسین از دیگر فرآورده‌های گیاهی است که در رفع افسردگی خفیف تا متوسط به کار گرفته می‌شود. این محصول از عصاره علف چای تهیه شده که به کاهش اضطراب و بسیاری از عوارض ناشی از اختلالات روحی کمک موثری می‌کند.

دیگر قرص ضد اضطراب و دلشوره گیاهی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، قرص پرفوران است. این فرآورده نیز از خواص عصاره علف چای بهره برده و یک گزینه مناسب جهت کاهش استرس، اضطراب و ایجاد حس آرامش می‌باشد.

شما می‌توانید جهت خرید تمام این داروهای ضد اضطراب و آرام‌بخش گیاهی به لینک زیر مراجعه کنید و اطلاعات کافی درمورد آن‌ها را بدست آورید:

خرید قرص ضد اضطراب و دلشوره

درمان اضطراب شدید بدون دارو

به کمک راهکارهای اصلاح سبک زندگی خود می‌توانید بدون مصرف دارو تا حد مناسبی اضطراب خود را کنترل کنید. در ادامه برخی از روش‌های درمان اضطراب شدید بدون دارو را به صورت تیتروار بیان می‌کنیم:

  • فعال باشید و به طور منظم ورزش کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.
  • استعمال سیگار را حذف کنید.
  • مصرف کافئین را به حداقل برسانید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • از مدیتیشن یا مراقبه کمک بگیرید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • تنفس عمیق را تمرین کنید.
  • تمرینان آرام‌سازی انجام دهید.
  • از نوشتن کمک بگیرید.
  • استراتژی‌های مدیریت زمان را یاد بگیرید.

درمان اضطراب در خانه با گیاهان دارویی

افرادی که زیاد دچار اضطراب و دلشوره می‌شوند گاهی از گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب خود استفاده می‌کنند. این مسئله ممکن است به این خاطر باشد که برخی از داروها از جمله مسدود کننده‌های بتا یا بنزودیازپین‌ها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. اما به خاطر داشته باشید که قبل از کاهش یا قطع مصرف هرگونه داروی تجویزی و همچنین پیش از شروع مصرف یک مکمل گیاهی باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از گیاهان دارویی آرامش اعصاب نیز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند یا با سایر داروها تداخل داشته باشند.

از جمله گیاهانی که می‌توان از آن‌ها جهت درمان اضطراب در خانه کمک گرفت می‌توان به بابونه، اسطوخودوس، آشواگاندا، ناز باتلاقی، درخت چای، زنجبیل، ریحان مقدس، سنبل‌الطیب و گل ساعتی اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با شما در مورد علل ایجاد اضطراب صحبت کردیم. همچنین انواع روش‌هایی که برای کاهش و کنترل اضطراب کمک‌کننده هستند را بررسی نمودیم. در این مطلب به معرفی سه قرص ضد اضطراب و دلشوره گیاهی نیز پرداختیم که شما می‌توانید آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید.

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و