طب فشاری چیست؟ معرفی نقاط طب فشاری برای کاهش اضطراب

طب سنتی و طب فشاری برای کاهش اضطراب
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اضطراب احساسی ناخوشایند است که همیشه به راحتی برطرف نمی‌شود؛ اما فرد دچار اضطراب می‌تواند با استفاده از درمان صحیح بر آن غلبه کند. برای یافتن بهترین نوع درمان باید با متخصص مشورت نمود. در کنار درمان‌های پزشکی استاندارد برای اضطراب، برخی روش‌های طب جایگزین نیز وجود دارند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به طب فشاری که بخشی از طب سنتی چینی بوده و نوعی طب جایگزین محسوب می‌شود، می‌پردازیم. همچنین ۶ نقطه طب فشاری را برای کمک به کاهش اضطراب معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

طب فشاری چیست؟

طب فشاری یک نوع طب جایگزین است که می‌تواند مکملی برای سایر درمان‌های اضطراب باشد. چندین نقطه برای طب فشاری وجود دارند که می‌توان با کمک آن‌ها اضطراب را کاهش داد. تعدادی از این نقاط روی دست‌ها و صورت قرار دارند.

پزشکان طب فشاری را نوعی طب جایگزین می‌دانند. اگرچه این درمان در فرهنگ‌های غربی جدید محسوب می‌شود، اما قرن‌ها بخشی از طب چینی بوده است. با وجود اینکه برخی تحقیقات تاثیر طب فشاری بر اضطراب را تایید می‌کنند، برای اثبات اثر بخشی آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طب فشاری و طب سوزنی برای قرن‌ها نقش مهمی در طب سنتی چینی داشته‌اند. متخصصین این طب معتقدند که بسیاری از بیماری‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که جریان چی (qi) یا انرژی طبیعی در بدن از حالت تعادل خارج می‌شود. فعال کردن نقاط فشار مشخصی در بدن می‌تواند به تعادل دوباره انرژی و بازیابی سلامتی کمک کند. 

دانشمندان اخیرا شروع به آزمایش طب فشاری کرده‌اند. بسیاری از مطالعات در این رابطه کوچک هستند و یا به خوبی طراحی نشده‌اند که این مسئله نتیجه گیری معتبر را سخت می‌کند. بدون اطلاعات بیشتر نمی‌توانیم چگونگی کارکرد طب فشاری را متوجه شویم و بنابراین درست نیست که از آن به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی استاندارد استفاده کنیم. 

با این حال تحقیقات اولیه روی طب فشاری نشان می‌دهند که این روش ممکن است مفید باشد. پزشکان شواهدی مبنی بر تداخل طب فشاری با سایر درمان‌های پزشکی پیدا نکرده‌اند. بنابراین طب فشاری می‌تواند یک گزینه درمانی بی‌خطر برای استفاده در کنار سایر درمان‌ها باشد.   

طب فشاری برای اضطراب

نقطه طب فشاری مناسب، به نوع اضطرابی که فرد احساس می‌کند بستگی دارد. در اینجا به برخی از نقاط بدن می‌پردازیم که به صورت بالقوه برای کاهش اضطراب مؤثر هستند. 

۱- نقطه شن من یا HT7

این نقطه یک ناحیه طب فشاری محبوب روی مچ دست است. نقطه HT7 می‌تواند برای موارد زیر مفید باشد:

  • اضطراب
  • اعتیاد و اجبار ناشی از اضطراب
  • درد و التهاب
  • بی‌خوابی
  • شیدایی
نقطه شن من یا HT7
این نقطه یک ناحیه طب فشاری محبوب روی مچ دست است.

هنگام استرس یا قبل از خواب به مدت یک دقیقه این نقطه را ماساژ دهید.

۲- نقطه یین تانگ یا EXHN3

این نقطه بالای بینی و دقیقا وسط دو ابرو قرار دارد و می‌تواند به برطرف شدن اضطراب عمومی کمک کند. همچنین متخصصان طب فشاری می‌گویند که این نقطه می‌تواند برای علائم مرتبط با اضطراب مفید باشد. نمونه‌هایی از این علائم عبارتند از:

  • بی‌خوابی
  • بی‌قراری و تحریک‌پذیری
  • درد
نقطه یین تانگ یا EXHN3
این نقطه بالای بینی و دقیقا وسط دو ابرو قرار دارد.

این نقطه را توسط ماساژ آهسته با حرکات دایره‌ای تا ۵ دقیقه، فعال کنید.

۳- نقطه هیگو یا LI4

برای پیدا کردن نقطه هیگو یا LI4، قسمت بین انگشت شست و اشاره را در نظر بگیرید. سپس انگشت ها را اندکی به پایین خم کنید تا بین راستای شست و انگشت اشاره قرار گیرند. کسانی که از طب فشاری استفاده می‌کنند، می‌گویند که نقطه هیگو می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

  • اضطراب
  • درد
  • سردرد، به خصوص سردرد تنشی
نقطه هیگو یا LI4
با شست خود فشار محکم و دایره وار به این نقطه تا ۵ دقیقه اعمال کنید.

با شست خود تا ۵ دقیقه فشار محکم و دایره وار به این نقطه اعمال کنید. برای دو دست خود این عمل را تکرار کنید.

۴- نقطه LU9

برای پیدا کردن این نقطه، ساعد را کمی باز کنید و کف دست را به سمت بالا بچرخانید. در کنار مچ و نزدیک‌ترین نقطه به شست دنبال یک فرورفتگی بسیار نزدیک به کنار مچ دست بگردید.

طرفداران این روش می‌گویند این این نقطه می‌تواند برای اضطراب، شامل برخی از علائم فیزیکی آن مفید باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • سرفه
نقطه LU9
طرفداران این روش می‌گویند این این نقطه می‌تواند برای اضطراب، شامل برخی از علائم فیزیکی آن مفید باشد.

با ملایمت و به آهستگی با حرکات دایره‌ای این نقطه را حدود یک دقیقه ماساژ دهید و این کار را برای مچ دیگر نیز تکرار کنید.

در صورتی که به طور مکرر دچار درد قفسه سینه می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که درد قفسه سینه و تپش قلب شدید باشد و فرد احساس تهوع و سرگیجه داشته باشد، کمک فوری پزشکی ضروری است چرا که ممکن است فرد دچار حمله قلبی شده باشد.

۵- نقطه LI10

طرفداران طب فشاری می‌گویند نقطه LI10 بر روی جریان انرژی به روده بزرگ تاثیر می‌گذارد. فشار دادن این نقطه می‌تواند به تسکین برخی از علائم اضطراب از جمله موارد زیر کمک کند:

  • اضطراب عمومی
  • گرفتگی گردن و درد شانه
  • اسهال
نقطه LI10
طرفداران طب فشاری می‌گویند نقطه LI10 بر روی جریان انرژی به روده بزرگ تاثیر می‌گذارد.

برای پیدا کردن این نقطه، دو انگشت را به صورت افقی مستقیما زیر قسمت خارجی آرنج قرار دهید و در همین حال آرنج خود را ۹۰ درجه خم کنید. به مدت ۴ تا ۵ ثانیه به آرامی ماساژ دهید.

۶- نقطه DU20

این نقطه در بالای سر قرار گرفته است. متخصصان طب فشاری می‌گویند که این نقطه می‌تواند به بسیاری از انواع اضطراب شامل اضطراب وجودی و همچنین چندین علامت اضطراب کمک کند. این علائم عبارتند از:

  • سرگیجه
  • سردرد 
  • انقباض فک
نقطه DU20
این نقطه در بالای سر قرار گرفته است.

برای پیدا کردن نقطه DU20، نقطه مرکزی بالای سر را بیابید و آن را به آرامی به مدت چند ثانیه ماساژ دهید. مدت ماساژ را به تدریج اضافه کنید.  

برای اضطراب چه کنیم؟

در حالی که طب فشاری می‌تواند به برخی از افراد برای کاهش اضطراب کمک کند، محققان بسیاری از مداخلات دیگر را به طور کامل مورد آزمایش قرار داده‌اند. برخی از استراتژی‌هایی که ممکن است در این زمینه کمک کننده باشند عبارتند از:

روان درمانی

روان درمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا استراتژی‌های موثر را برای مدیریت اضطراب، کنترل افکار منفی خودکار و مقابله با ضربه روحی بشناسد.

دارو

برای برخی از افراد ممکن است مصرف دارو مفید باشد. داروهای ضد اضطراب با اثر سریع می‌توانند علائم پانیک یا حمله عصبی را تسکین دهند. در حالی که ضد افسردگی‌ها می‌توانند به افراد برای اضطراب مزمن و اضطراب مربوط به افسردگی کمک کنند.

یکی از داروهای گیاهی محبوب که در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد، قطره گل سرخ باریج است. این محصول از اسانس گل محمدی (Rosa damascena) تشکیل شده است و برای افسردگی، اضطراب و میل جنسی پایین تاثیرات مثبتی به همراه دارد. شما می‌توانید برای تهیه قطره گل سرخ باریج از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

قطره گل سرخ

طب جایگزین

برخی از افراد اعلام کرده‌اند سایر روش‌های مکمل (علاوه بر طب فشاری) مانند ماساژ، طب سوزنی یا مراقبت‌های کایروپراتیک  توانسته‌اند اضطراب آن‌ها را کاهش دهند. برای استفاده از این روش‌ها باید به متخصص دارای مجوز مراجعه کنید.

چه زمانی برای اضطراب به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که گاهی درمان‌های جایگزین و خانگی می‌توانند اضطراب را کاهش دهند، اضطراب مزمن می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. این اضطراب تا حد زیادی قابل درمان است. در صورت وجود شرایط زیر فرد باید به پزشک مراجعه کند:

  • اضطراب به حدی مزمن یا شدید باشد که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.
  • درمان‌های خانگی یا جایگزین تاثیری نداشته باشند.
  • هنگامی که فرد که از راه تراپی به نتیجه نمی‌رسد و بهبود پیدا نمی‌کند.
  • فردی که عوارض جانبی مرتبط با داروها را تجربه می‌کند و یا داروها روی او تاثیری ندارند.
  • فردی که دچار افکار خودکشی یا آسیب به خود می‌باشد.  

جمع‌بندی

اضطراب می‌تواند یک وضعیت آزاردهنده مختصر و یا یک وضعیت پزشکی مزمن باشد. افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، مانند اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال وسواس فکری – عملی ممکن است به صورت دراز مدت با اضطراب درگیر باشند. اگرچه این وضعیت ممکن است خسته کننده باشد اما اضطراب به درمان پاسخ می‌دهد. برای درمان، فرد باید با یک متخصص مورد اعتماد مشورت کرده و گزینه‌های درمانی مختلف را برای رسیدن به بهترین نتیجه امتحان نماید.

برخی از افراد برای کاهش اضطراب خود، در کنار استفاده از درمان‌های استاندارد از درمان‌های خانگی و بعضی از روش‌های طب جایگزین نیز استفاده می‌کنند. ما در این مقاله به طب فشاری که نوعی طب سنتی چینی است پرداختیم و ۶ نقطه بدن را برای کاهش اضطراب با کمک این طب معرفی کردیم.

شما می‌توانید برای تهیه محصولات مورد نیاز خود از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

داروخانه آنلاین مفید طب

منبع: سایت MedicalNewsToday 


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع