قرص بیوتین چاق می‌کند؟
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

مکمل بیوتین یکی از پرطرفدارترین مکمل‌های غذایی است که اکثراً برای جلوگیری از ریزش مو یا تقویت مو آن را مصرف می‌کنیم. اما همه ما می دانیم که این ویتامین معروف، خواص دیگری هم برای بدن دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تنظیم متابولیسم بدن و بهبود خواب اشاره کرد. با این حال، برخی افراد با اینکه دچار کمبود بیوتین هستند، از خرید مکمل بیوتین منصرف می‌شوند. اگر دلیل این موضوع را از آن‌ها جویا شوید، به احتمال زیاد با این جمله مواجه می‌شوید که قرص بیوتین چاق کننده است!

این جمله یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی است که معمولاً درباره همه مکمل‌های تغذیه‌ای مطرح می‌شود. گاهی ممکن است این موضوع یک باور غلط باشد و گاهی ممکن است واقعاً یک ویتامین اثر چاق کنندگی داشته باشد. اگر هنوز نمی‌دانید یا مطمئن نیستید که قرص بیوتین چاق کننده است یا نه؟ در ادامه این متن از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا به این سؤال و چند سؤال مهم دیگر درباره مکمل بیوتین پاسخ دهیم.

شما می‌توانید مقاله «قرص بیوتین چاق کننده است؟» را از اینجا بشنوید:

 

بیوتین چیست؟

قبل از اینکه مستقیماً سراغ پاسخ به این سؤال برویم که قرص بیوتین چاق کننده است یا نه؟ می‌خواهیم شما را بیشتر با این مکمل و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

بیوتین همان ویتامین B7 است که به ویتامین H نیز شناخته می‌شود. می‌توان گفت پس از فولیک اسید یا همان ویتامین B9، بیوتین مشهورترین عضو گروه ویتامین‌های B است که مکمل جداگانه نیز از آن تولید کرده‌اند. اکثر ما معمولاً نیاز روزانه بیوتین بدن خود را از طریق برنامه غذایی سالم در طول روز جذب می‌کنیم. اما نکته مهم درمورد بیوتین این است که مصرف بیشتر آن خواص زیادی (از تقویت پوست و مو و ناخن گرفته تا تنظیم میزان قند بدن و رشد جنین) برای بدن دارد.

بیوتین در تبدیل مواد غذایی به انرژی مورد نیاز بدن و تنظیم متابولیسم بدن نقش اساسی دارد. به همین دلیل افرادی که به دلیل الگوی غذایی غلط یا ابتلا به برخی بیماری‌ها دچار کمبود این ویتامین هستند، برای داشتن بدنی سالم، به مصرف یک مکمل بیوتین خوب مانند قرص بیوتین هلث اید نیاز دارند. در ادامه می گوییم که در هر سنی، بدن به چه میزان بیوتین نیاز دارد؟

خرید سریع قرص بیوتین هلث اید

نیاز روزانه بیوتین بدن برای سنین مختلف چقدر است؟

بدن ما در دو مرحله زندگی نیاز بیشتری به مواد مغذی و ویتامین‌ها دارد. یکی در سنین رشد و دیگری در سنین میانسالی تا کهن سالی. زیرا در سن رشد همه اندام‌ها و دستگاه‌های بدن باهم در حال تکمیل شدن و رشد و نمو هستند و بدن باید سوخت کافی برای همه آن‌ها داشته باشد.

میزان مصرف قرص بیوتین
بدن در سنین مختلف به دوزهای متفاوتی از بیوتین نیاز دارد.

در سنین بالا هم بدن توانایی خود را برای تولید برخی از مواد مغذی از دست می‌دهد یا با ابتلا به بیماری‌های متعدد، دچار کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود. در نتیجه بیوتین مورد نیاز بدن نیز در این بازه‌های سنی متفاوت است. میزان مصرف مجاز بیوتین برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • نوزادان و کودکان تا ۳ سالگی: ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم
  • ۴ تا ۶ سالگی: ۲۵ میکروگرم
  • ۷ تا ۱۰ سالگی: ۳۰ میکروگرم
  • افراد بالای ۱۰ سال: بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم ( با توجه به سن و جنسیت)
  • زنان باردار: ۳۰ میکروگرم
  • مادران شیرده: ۳۵ میکروگرم

اگر به دنبال مکمل یا قرص بیوتین بوده باشید احتمالاً با دیدن اعداد بالا تعجب می‌کنید! زیرا دوز بیوتین موجود در این مکمل‌ها معمولاً بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم است و به نظر می‌رسد خیلی بیشتر از نیاز بدن باشد. اما این میزان بیوتین برای افرادی که دچار کمبود این عنصر هستند کاملاً طبیعی است و مصرف کمی بیشتر از حد نیاز بدن ضرری نخواهد داشت.

مکمل بیوتین هلث اید برای چیست؟ (خواص بیوتین برای بدن)

در ادامه مقدمه چینی‌ها و آشنایی بیشتر با ویتامین B7 شما را با کاربردهای این ویتامین آشنا می‌کنیم تا با آگاهی بیشتر به سراغ پاسخ به سؤال « آیا قرص بیوتین چاق کننده است یا نه؟» برویم.

این روزها قرص بیوتین به مکمل تقویت مو مشهور شده است. اما همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم، این ویتامین خواص دیگری هم برای بدن دارد. در ادامه با مهمترین خواص بیوتین برای بدن آشنا می‌شوید.

قرص بیوتین برای ریزش مو

در بخش قبل گفتیم که بیوتین نقش مهمی در تأمین انرژی و سوخت مورد نیاز سلول‌های بدن دارد. هنگامی که بدن دچار کمبود بیوتین باشد، سوخت کافی به سلول‌های بدن نمی‌رسد که فولیکول‌های مو نیز جزو آن‌ها هستند. وقتی فولیکول‌های مو مواد اولیه کافی برای ساخت ریشه مو نداشته باشند، در نتیجه نازک شدن و ریزش مو اتفاق می افتد.

بیوتین برای ریزش مو
بیوتین با تغذیه ی فولیکول‌های مو، به رشد بهتر موها کمک می‌کند.

از طرفی هم تحقیقات نشان داده که بیوتین یکی از پیش نیازهای تولید پروتئین کراتین در بدن است. کراتین نقش اساسی در افزایش ضخامت مو و ناخن‌ها دارد و از شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه مصرف قرص بیوتین، به جلوگیری از ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها برطرف می‌شود.

بیوتین؛ بهترین ویتامین برای چاقی صورت

چاقی صورت اصطلاحی است که در واقع برای پر شدن یا افزایش طراوت پوست بکار می‌بریم. بیوتین با تغذیه پوست و تأمین چربی و قند مورد نیاز برای بازسازی لایه اپیدرم پوست، باعث ایجاد شادابی و جوانی پوست شده و از پیری زودرس پوست صورت جلوگیری می‌کند.

رابطه بیوتین و دیابت

یکی دیگر از نقش‌های مهم بیوتین در بدن، سالم نگهداشتن رشته‌های عصبی است و ترمیم آسیب‌های عصبی در بدن است. در دیابت نوع ۱ که دیابت وابسته به انسولین هم نام دارد، احتمال بروز آسیب‌های کلیوی توسط سیستم عصبی بدن بسیار بالا است. مصرف قرص بیوتین می‌تواند از بروز این آسیب جلوگیری کند یا شدت آن را کاهش دهد.

رابطه بیوتین و دیابت
بیوتین علاوه بر کمک به تقویت موها، برای کنترل قند خون نیز موثر است.

همچنین مصرف بیوتین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز باعث تنظیم سطح گلوکز خون شده و باعث ایجاد تعادل در بدن می‌شود.

تقویت متابولیسم بدن با مکمل بیوتین

نقشی که بیوتین در تولید انرژی بازی می‌کند، به این صورت است که با وادار کردن چربی‌ها و قندهای پیچیده موجود در بدن به ورود به متابولیسم، اسید چرب و گلوکز ایجاد می‌کند. در نتیجه با وجود بیوتین به مقدار کافی، چربی‌های پیچیده ذخیره شده در بدن هم به راحتی وارد متابولیسم شده و به انرژی تبدیل می‌شوند. از این خاصیت بیوتین می‌توان برای چربی سوزی بیشتر در برنامه‌های لاغری هم استفاده کرد!

آیا مصرف قرص بیوتین چاق می‌کند؟

خب، حالا که با همه چیز درباره بیوتین آشنا شدید، وقت آن رسیده که سؤال اصلی متن را پاسخ دهیم. بالاخره قرص بیوتین چاق کننده است؟ یا نه؟

تحقیقات زیادی پیرامون این موضوع انجام شده که در آن اثر مکمل‌های بیوتین روی گروه‌های مختلف سنی بررسی شده است. طبق این تحقیقات، هنوز ارتباطی بین بیوتین و چاقی پیدا نشده است. زیرا بیوتین عملکرد اصلی خود را با افزایش متابولیسم چربی‌ها و قندها (در واقع تجزیه آن‌ها) در بدن اعمال می‌کند. همین موضوع نیز تاحدودی اثبات می‌کند که بیوتین در چاقی و افزایش وزن نقشی ندارد.

قرص بیوتین چاق می‌کند؟
افزایش اشتها ناشی از مصرف قرص بیوتین اثری روی چاقی و افزایش وزن ندارد.

با این حال ممکن است در موارد نادری برخی افراد با مصرف قرص بیوتین دچار افزایش اشتها شوند. در چنین مواردی هم این افزایش اشتها به قدری نیست که سبب افزایش وزن یا چاقی شود. برای استفاده از خواص قرص بیوتین بهترین کار این است که مصرف آن را کنار نگذارید و اگر احیاناً دچار افزایش اشتها شدید، این موضوع را با پزشک درمیان بگذارید تا راه‌های جایگزینی به شما پیشنهاد دهد.

بهترین زمان مصرف قرص بیوتین کی است؟

زمان خاصی برای مصرف مکمل‌های بیوتین مانند قرص بیوتین ۸۰۰ هلث اید وجود ندارد. اما برای جذب بهتر و جلوگیری از اختلال در جذب سایر ویتامین‌ها، بهتر است بیوتین را با معده پر میل کنید و تا یک ساعت قبل و بعد آن نیز مکمل ویتامین دیگری مصرف نکنید.

عوارض جانبی قرص بیوتین چیست؟

عوارض مصرف بیوتین زمانی پدیدار می‌شود مدت زمان زیادی دوز بالایی از این عنصر را مصرف کنید یا بدون مشورت پزشک، دوز مصرفی خود را بالا ببرید. در این صورت ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

  • آکنه و بثورات پوستی
  • واکنش‌های آلرژیک (تهوع، تورم گلو و صورت، تنگی نقس و درد قفسه سینه)
  • اختلالات گوارشی (مانند اسهال)
  • اختلال در ترشح انسولین
  • مشکلات کلیوی
  • تکرر ادرار

در صورت مشاهده هرکدام از این عوارض پس از مصرف قرص بیوتین، به پزشک مراجعه کنید.

مصرف بیوتین را چقدر ادامه دهیم تا اثرات آن ظاهر شود؟

فاکتورهای زیادی برای پاسخ به این سؤال وجود دارد. میزان کمبود بیوتین بدن، میزان جذب مؤثر، شدت آسیب‌های وارد شده به بدن و… در هر فرد متفاوت است و باعث تفاوت مدت اثرگذاری مکمل در بدن می‌شود. قرص بیوتین نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما در حالت کلی طبق آزمایشات و بررسی‌های انجام شده، اگر مکمل بیوتین به طور مداوم و روزانه به مدت ۹۰ روز یا ۳ ماه مصرف شود، تاثیرات مثبت خود را برای ریزش مو و تقویت پوست و ناخن نشان می‌دهد.

آیا مکمل بیوتین برای لاغری و کاهش وزن اثری دارد؟

در مقابل این سؤال که بیوتین چاق کننده است؟ برخی افراد هم می‌پرسند که بیوتین برای لاغری اثری دارد؟

در واقع این سؤال از مکانیسم اصلی بیوتین در بدن نشات می‌گیرد. زیرا این عنصر متابولیسم چربی‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و راحت‌تر آن‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند. با توجه به این موضوع باید گفت مصرف قرص بیوتین قبل از ورزش احتمالاً می‌تواند به چربی سوزی بهتر در بدن شما کمک کند.

یعنی اگر می‌خواهید در کنار خواص بیوتین از آن به عنوان یک قرص لاغری و چربی سوز هم استفاده کنید، باید حتماً برنامه ورزشی منظم و تغذیه متعادل را نیز برای کاهش وزن دنبال کنید. اما توجه کنید که این ویتامین به تنهایی تاثیری در کاهش وزن ندارد.

بهترین قرص بیوتین را در مفیدطب پیدا کنید

در این مطلب به این سؤال پاسخ دادیم که آیا واقعاً قرص بیوتین چاق کننده است؟ یا نه؟ و گفتیم که با توجه به مکانیسم عملکرد بیوتین در بدن، این عنصر تاثیری در افزایش وزن ندارد. پس با اگر دچار کمبود بیوتین هستید، با خیال راحت و بدون نگرانی قرص بیوتین مورد نظر خود را خریداری کنید. برای انتخاب از بین بهترین برندهای مکمل بیوتین، کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفیدطب) شوید. در مفیدطب می‌توانید محصول مورد نظرتان را در کمتر از یک دقیقه سفارش دهید و در مدت زمان کوتاهی آن را درب منزل تحویل بگیرید.

قرص بیوتین هلث اید را از اینجا بخرید

در ادامه به سوالات شما درباره ی قرص بیوتین و اثرات آن پاسخ می‌دهیم. اگر بازهم نظر یا سوالی درباره قرص بیوتین دارید، که در این متن به آن پاسخ نداده‌ایم، آن را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید تا با نظر دکتر داروساز به آن پاسخ دهیم.

سوالات شما درباره‌ی بهترین قرص بیوتین

بهترین زمان مصرف بیوتین در روز چه زمانی است؟

معمولاً پزشکان زمان خاصی را برای مصرف قرص بیوتین توصیه نمی‌کنند. با این حال برای جذب بهتر و کاهش اختلال جذب سایر ویتامین‌ها و املاح، بهتر است مکمل بیوتین را با معده‌ی پر و بعد از غذا میل کنید. بهتر است یک ساعت قبل و بعد از آن نیز مکملی مصرف نکنید.

قرص بیوتین برای چاقی صورت هم اثر دارد؟

خیر. نه تنها بیوتین بلکه هیچ ویتامین یا املاح دیگری روی چاقی موضعی صورت یا بخش‌های دیگر بدن اثر ندارد. علاوه بر این، تحقیقات روی این ویتامین نشان داده که اثری روی افزایش وزن کلی بدن هم ندارد و تنها به تقویت بدن و افزایش سلامتی کمک می‌کند.

رابطه‌ی بیوتین و لاغری چیست؟

بسیاری از افراد بخاطر اثر بیوتین روی متابولیسم قند و چربی تصور می‌کنند مصرف این ویتامین باعث لاغری می‌شود. در صورتی که این تصور اشتباه است. بیوتین تنها به کنترل میزان قند و چربی در خون کمک می‌کند و اثری در کاهش آن‌ها در بدن و لاغری ندارد.

عوارض قرص بیوتین چیست؟

مصرف بیوتین اگر طبق دستور توصیه شده باشد، عوارضی نخواهد داشت. اما اگر مقدار زیادی از آن را به مدت طولانی مصرف کنید، دچار عوارضی همچون آکنه، واکنش‌های آلرژیک، مشکلات گوارشی، تکرر ادرار، اختلال در ترشح انسولین و مشکلات کلیوی خواهید شد.

آمپول بیوتین چاق کننده است؟

خیر. آمپول بیوتین نیز عملکردی همانند قرص آن دارد. پس اثری در افزایش وزن و چاقی نخواهد داشت.

قیمت قرص بیوتین خارجی چقدر است؟

انواعی از قرص بیوتین خارجی با قیمت‌های مختلف در بازار ایران موجود است. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید بهترین آن را برای خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره