درمان افسردگی در خانه بدون دارو امکان‌پذیر است؟

درمان افسردگی در خانه بدون دارو
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

افسردگی، یک بیماری ناتوان‌کننده است که شیوع بسیار بالایی در جوامع امروزی دارد. اتفاقات مختلفی از جمله فوت یا دوری اعضای خانواده و دوستان، شکست عاطفی در رابطه، بیکاری یا عدم علاقه به شغل، بارداری و… می‌توانند در کاهش انگیزه زندگی و ورود به دوران افسردگی موثر باشند. این بیماری در درجات مختلفی از خفیف تا شدید ممکن است اتفاق بیفتد. در موارد شدیدتر استفاده از داروهای ضد افسردگی گزینه‌ای غیر قابل اجتناب است، اما درمورد افسردگی‌های خفیف و گذرا شاید بتوان تحت نظر پزشک از راهکارهای طبیعی نیز برای گذراندن این دوران کمک گرفت. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب بررسی می‌کنیم که آیا درمان افسردگی در خانه و بدون دارو امکان‌پذیر است. با ما همراه باشید.

علائم افسردگی چیست؟

قبل از شروع مقاله و بررسی روش‌های درمان افسردگی در خانه، باید بدانید افسردگی با غمگین بودن یکی نیست. اگر یک هفته بد کاری داشته‌اید یا به تازگی اتفاق ناخوشایندی برایتان پیش آمده و احساس ناراحتی دارید، نباید آن را با افسردگی اشتباه بگیرید. اختلال افسردگی بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. از مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگاه ناامیدانه به زندگی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های همیشگی
  • افزایش خستگی و مشکلات خواب
  • استرس و اضطراب
  • تحریک‌پذیری و رفتارهای مخاطره‌امیز مانند مصرف مواد مخدر
  • تغییرات اشتها و وزن
  • احساسات غیر قابل کنترل
  • زیاد فکر کردن به مرگ

تشخیص اینکه آیا این احساسات تیره و تزلزل ناپذیر نتیجه افسردگی هستند، می‌تواند اولین گام در جهت بهبود و درمان باشد. در ادامه با روش‌های درمان افسردگی بیشتر آشنا می‌شویم.

روش‌های درمان افسردگی شدید

همه روانشناسان و پزشکان در این موضوع هم نظرند و تاکید می‌کنند که استرس و افسردگی از هر نوعی که باشد باید هرچه زودتر فکری به حال آن کرد. دلیل این تاکیدها این است که افزایش استرس عوارض بسیار زیادی برای سلامتی ما دارد.

افزایش فشار خون، مشکلات تنفسی، سیستم ایمنی ضعیف، افزایش تولید هورمون کورتیزول، رفلاکس معده، اسهال یا یبوست، ضعف عضلات، کاهش میل جنسی، کاهش تستوسترون در آقایان، یائسگی زودرس در خانم‌ها، کاهش توانایی تفکر و تصمیم گیری و اختلالات ذهنی تنها چند مورد از عوارض استرس مزمن در بدن است. با توجه به این مطالب مشخص می‌شود که درمان افسردگی و اقدام جهت کاهش استرس و اضطراب تا حد زیادی برای سلامت جسمی و روحی ما اهمیت دارد.

داروهای ضد افسردگی

بعد از مراجعه به پزشک در صورتی که برای درمان افسردگی به دارو نیاز داشته باشید، ممکن است از داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین استفاده شود. از قرص‌‌های مهم برای درمان افسردگی می‌توان به فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین و سرترالین اشاره کرد. همچنین داروهای ضد اضطراب شامل بنزودیازپین‌ها می‌شوند که از پر استفاده‌ترین آنها می‌توان آلپرازولام، دیازپام، بوسپیرون و لورازپام را نام برد.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که داروهای ضد افسردگی دارای عوارض جانبی هستند و نباید آن‌ها را به مدت طولانی استفاده کرد. (مگر با تجویز پزشک)

برخی داروهای گیاهی نیز در داروخانه‌ها وجود دارند که عوارض جانبی آن‌ها کمتر از موارد فوق بوده و می‌توانند گزینه‌های امنی برای درمان افسردگی‌های خفیف باشند. به طور مثال قرص مود پلاس نوتراکس از جمله محصولات ضد افسردگی و اضطراب است که حاوی چند عصاره گیاهی آرام‌بخش به همراه ویتامین B6 و منیزیم می‌باشد. در لینک زیر می‌توانید اطلاعات این داروی گیاهی ضد افسردگی را مطالعه کنید:

خرید قرص مود پلاس

درمان افسردگی در خانه بدون دارو

افسردگی چیزی نیست که خود به خود از بین برود و باید جدی گرفته شود. ممکن است پس از مراجعه به پزشک، درجه و شدت افسردگی شما خفیف تشخیص داده شود. در این صورت می‌توانید بدون استفاده از دارو با راهکارهای طبیعی این دوره را پشت سر بگذارید. همچنین اگر تحت درمان با داروهای ضد افسردگی باشید نیز می‌توانید روند درمان خود را با راهکارهای طبیعی تقویت کنید. در این بخش از مقاله به بررسی استراتژی‌های خودیاری که می‌توانند به درمان افسردگی در خانه و بدون دارو کمک کنند، می‌پردازیم:

بیشتر ورزش کنید

اختصاص دادن روزانه نیم ساعت زمان به فعالیت ورزشی می‌تواند در بهبود خلق و خو و کیفیت زندگی شما کمک کند. حتی بهتر است این کار را بیرون از خانه انجام دهید.

تاثیر ورزش بر افسردگی

افکارتان را تغییر دهید

اگر در حال دست و پنجه نرم کردن با افکار منفی هستید حتما به یک درمان‌گر مراجعه نمایید تا به شما برای آموختن راه‌های مقابله با این افکار کمک کند. یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمانی که در درمان افسردگی از آن استفاده می‌شود، رفتاردرمانی شناختی (CBT) می‌باشد. این شیوه روان‌درمانی بر روی شناسایی الگوهای تفکر منفی تمرکز می‌کند و سپس آنها را با تفکرات مثبت‌تر جایگزین می‌نماید.

بر استرس خود غلبه کنید

استرس می‌تواند سطح کورتیزول را به سرعت بالا ببرد، که مشخص شده در افراد مبتلا به افسردگی بالاتر است. استراتژی‌های زیادی مانند مدیریت زمان، مدیتیشن و یادگیری بیوفیدبک برای مقابله با استرس وجود دارند.

بیشتر بخوابید

اگر کم‌خوابی داشته باشید، روحیه‌تان تضعیف می‌شود (چه افسردگی داشته باشید چه نداشته باشید). پس برای داشتن روحیه بهتر ساعات ثابتی برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید. دقت کنید که شرایط اتاق خوابتان برای خواب مناسب باشد (تاریک، ساکت و خلوت باشد) و یک روتین خواب آرامش‌بخش داشته باشید.

مصرف کافئین را کاهش دهید

قهوه، چای، نوشابه و حتی شکلات سرشار از کافئین هستند. اشکالی ندارد که از مقدار مناسب و معقولی کافئین در صبح لذت ببرید، اما اواخر بعد از ظهر کافئین مصرف نکنید تا در خوابتان اختلال ایجاد نکند.

از مصرف الکل پرهیز کنید

الکل به خودی خود افسرده‌کننده است. ممکن است اینطور به نظر برسد که الکل برای فرار از احساسی که دارید یک راه سریع است، اما در واقع می‌تواند باعث ایجاد تعداد زیادی از علائم افسردگی شود که احساسی بسیار بدتر خواهد داشت.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

چیزی که می‌خورید می‌تواند تاثیر مستقیم بر فکر و احساستان داشته باشد. مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که سرشار از مواد مغذی بوده و چربی‌های اشباع‌شده در آن کم مصرف شود. برخی از غذاهایی که می‌توانند هنگامی که دچار افسردگی هستید مفید باشند عبارتند از: ماهی، مغزها مانند گردو، پروبیوتیک‌ها شامل ماست، کفیر و کیمچی

ویتامین D بیشتری مصرف کنید

بنا بر شواهد، کمبود ویتامین D می‌تواند در بروز افسردگی نقش داشته باشد. گذراندن زمان در بیرون از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید علاوه بر تاثیر در بهبود روحیه شما باعث افزایش جذب ویتامین D می‌شود.

معنویت خود را بیدار کنید

احتیاجی نیست لزوما به اماکن مذهبی بروید (گرچه مطمئنا برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، مذهب می‌تواند یک منبع دلگرم کننده تاثیر‌گذار باشد). اما تمرینات ساده روزانه مثل مدیتیشن یا نوشتن لیستی از چیزهایی که بابت آنها شکرگزار هستید می‌تواند به بالا بردن روحیه و حال خوب عمومی شما کمک کند.

تکنیک‌های کنترل استرس
ورزش، یوگا و مدیتیشین می‌توانند در کنترل و کاهش استرس بسیار موثر عمل کنند.

به زندگی اجتماعی خود بها دهید

هیچ دلیلی وجود ندارد که وقتی دچار افسردگی هستید به تنهایی با آن کنار بیایید. از دوستان و خانواده خود کمک بگیرید. با آن‌ها قرار بگذارید. به یک باشگاه بپیوندید یا برای شرکت در یک فعالیت گروهی مثل کلاس زبان یا موسیقی ثبت‌نام کنید.

سخن پایانی

افسردگی مشکلی است که می‌تواند بر تمام جوانب زندگی ما اثر بگذارد. این بیماری ممکن است ما را از اطرافیانمان دور کرده و فعالیت‌های ساده همیشگی را برایمان سخت و دشوار کند. اما برخی راهکارها وجود دارد که به درمان افسردگی در خانه و بدون دارو کمک زیادی می‌کند. به یاد داشته باشید که سلامت و بهداشت روان مسئله‌ای بسیار مهم است که نباید نادیده گرفته شود. در مواردی که پزشک تشخیص به مصرف دارو دهد، لازم است در کنار این راهکارهای طبیعی از داروهای ضد افسردگی نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید جهت خرید داروهای گیاهی ضد افسردگی و اضطراب به آدرس دسته بندی زیر مراجعه کنید. این داروها برای موارد افسردگی خفیف موثر بوده و می‌توانند به کاهش اضطراب کمک کنند. عوارض جانبی داروهای گیاهی ضد افسردگی بسیار کمتر از داروهای شیمیایی می‌باشد:

خرید داروهای گیاهی ضد افسردگی

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط