آیا قرص یونی زینک چاق کننده است؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

احتمالا شما هم هنگام استفاده از مکمل‌های زینک با این نگرانی مواجه هستید که آیا با مصرف آن افزایش وزن پیدا می‌کنید. به طور کلی زینک یک مکمل تخصصی چاق کننده نیست اما به دلیل افزایش اشتها در برخی افراد ممکن است با افزایش وزن هم همراه باشد. قرص یونی زینک نیز از جمله مکمل‌های حاوی زینکی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان آن در مورد ارتباط این قرص و چاقی از ما سوال می‌پرسند. در این مقاله قرص uni zinc را به طور کامل معرفی خواهیم کرد و بررسی می‌کنیم که آیا قرص یونی زینک چاق کننده است یا خیر؟

زینک و اهمیت آن برای بدن

زینک یا روی بعد از آهن دومین ماده معدنی حیاتی برای بدن است که برای فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم کمک‌کننده در متابولیسم، هضم، عملکرد عصبی و بسیاری از فرآیندهای دیگر ضروری است. علاوه بر این، زینک برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی نیز بسیار مهم است.

همچنین این ماده معدنی برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین لازم است و به دلیل نقش زینک در رشد و تقسیم سلولی، رشد بدن به آن وابسته است. علاوه بر این زینک به تقویت حس چشایی و بویایی کمک می‌کند، زیرا یکی از آنزیم‌های ضروری برای بویایی و چشایی صحیح به این ماده مغذی وابسته است. کمبود روی می‌تواند احساس بویایی و چشایی را کاهش دهد.

اگرچه کمبود شدید زینک یا روی نادر است، اما می‌تواند در افراد با جهش‌های ژنتیکی نادر، مادران باردار و شیرده، نوزادان شیرخوار، گیاه‌خواران، افرادی که اعتیاد الکلی دارند و کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خاصی را مصرف می‌کنند، ایجاد شود.

علائم کمبود خفیف زینک شامل اسهال، کاهش ایمنی، ریزش مو، کاهش اشتها، اختلالات خلقی، خشکی پوست، مشکلات باروری و اختلال در ترمیم زخم می‌باشد. کمبود شدید زینک خود را با علائمی مانند اختلال در رشد و نمو، تاخیر در بلوغ جنسی، بثورات پوستی، اسهال مزمن، اختلال در بهبود زخم و مشکلات رفتاری نشان می‌دهد.

بدن انسان قادر به ساخت و ذخیره زینک نیست، به همین دلیل لازم است از طریق مواد غذایی و یا مکمل‌ها به میزان مورد نیاز روزانه تامین شود. در حال حاضر مکمل‌های زینک در اشکال مختلف توسط بسیاری از شرکت‌های دارویی وارد بازار شده‌اند.

قرص یونی زینک چیست؟

یونی زینک یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های حاوی زینک است که از کیفیت بالایی برخوردار است. این قرص حاوی ۱۵ میلی‌گرم زینک سولفات (زینک المنتال)، بیوتین، فولیک اسید، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3،  ویتامین B6، ویتامین B12 و ویتامین C می‌باشد.

قرص یونی زینک لیبرتی سوئیس
قرص یونی زینک لیبرتی سوئیس یکی از پرطرفدارترین مکمل‌های زینک و ویتامین‌های گروه B است.

قرص uni zinc علاوه بر تامین زینک و ویتامین‌های گروه B، موجب تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و مو نیز می‌شود. این قرص به رفع لک‌های پوستی و کاهش چین و چروک کمک می‌کند. همچنین پوست را آبرسانی نموده و جوان و شاداب می‌نماید. این محصول به حفظ سلامت و لطافت مو کمک کرده و ریزش مو را کاهش می‌دهد، همچنین سبب حفظ استحکام ناخن‌ها شده و از نازک و شکننده شدن آن‌ها جلوگیری می‌نماید.

خرید قرص uni zinc

خواص قرص یونی زینک

یونی زینک می‌تواند زینک مورد نیاز بدن را تامین کرده و از بروز مشکلات ناشی از کمبود روی در بدن جلوگیری کند. این قرص دارای خواص و ویژگی‌های زیر است:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به ترمیم سریع‌تر زخم‌های پوستی
  • کمک به رفع لک‌ها و چین و چروک‌های پوستی
  • کمک به ساخت کلاژن و جوان‌سازی پوست
  • کمک به رفع آکنه
  • آبرسانی و شاداب کردن پوست
  • کاهش ریزش مو
  • کمک به حفظ سلامت و لطافت مو
  • افزایش استحکام ناخن‌ها
  • کمک به رفع کم خونی ناشی از کمبود فولیک اسید
  • تقویت حافظه و تمرکز
  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی برای خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد
  • تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین‌ها و مواد مغذی

قرص یونی زینک برای ریزش مو

ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلفی، از مشکلات هورمونی گرفته تا آسیب فیزیکی به موها، ایجاد شود، اما در اغلب موارد کمبود زینک، بیوتین و فولیک اسید حزو دلایل اصلی ریزش مو هستند. هرچند عوامل دیگری مانند کمبود آهن و سایر مواد معدنی نیز بر ریزش مو تأثیر دارند، اما بیشترین تأثیر را کمبود این سه ماده روی سلامت موها می گذارند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان برای رفع ریزش مو در کنار دیگر داروها یک مکمل مانند یونی زینک نیز تجویز می‌کنند.

وجود مقدار کافی زینک و بیوتین در بدن، هورمون‌های مورد نیاز برای فعال کردن فولیکول‌های بیشتر مو را افزایش می‌دهد. از طرفی، مشکلات پوست سر مانند فعالیت قارچ‌ها و افزایش چربی سر نیز با رفع کمبود زینک برطرف می‌شود. فولیک اسید نیز یکی دیگر از ترکیبات موجود در قرص یونی زینک است که به خون‌رسانی بهتر به فولیکول‌های مو و رشد موهای سالم‌تر و ضخیم‌تر کمک می‌کند. به همین دلیل است که قرص یونی زینک برای ریزش مو یک مکمل بسیار مناسب به شمار می‌رود.

اما توجه داشته باشید مصرف قرص uni zinc فقط برای درمان ریزش مو افرادی موثر خواهد بود که به دلیل کمبود این ماده مغذی دچار ریزش مو شده‌اند.

به طور مثال اگر ریزش مو ژنتیکی بوده یا به دلیل مشکلات هورمونی ایجاد شده باشد، استفاده از یونی زینک و دیگر مکمل‌های مشابه تاثیر چندانی نخواهد داشت. با این وجود برخی از مطالعات نشان داده‌اند زینک می‌تواند مکانیسم اثری مشابه با فیناستراید (داروی رایج برای درمان ریزش مو ژنتیکی) برای ریزش مو داشته باشد. بسیاری از افراد با مصرف قرص یونی زینک برای ریزش مو پاسخ مثبتی گرفته‌اند.

یونی زینک برای تقویت سیستم ایمنی

کنار هم قرار گرفتن زینک و ویتامین C در قرص uni zinc باعث هم‌افزایی تاثیر این دو بر تقویت سیستم ایمنی می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند کمبود زینک روی عملکرد سیستم دفاعی بدن تاثیر منفی داشته و آن را ضعیف می‌کند. مصرف این مکمل با تامین زینک مورد نیاز بدن، باعث می‌شود سیستم ایمنی بتواند از حداکثر توان خود برای مقابله با عوامل بیماری‌زا استفاده کند.

قرص یونی زینک برای پوست

یونی زینک حاوی ترکیباتی از جمله ویتامین C، بیوتین و فولیک اسید است که همگی نقش مهمی در افزایش ساخت کلاژن و پروتئین در بدن دارند. زینک همچنین به عنوان یک عامل بازسازی و ترمیم‌کننده، تاثیر زیادی در روند بهبود زخم‌ها دارد.

بخش زیادی از تاثیر یونی زینک بر سلامت پوست را می‌توان به ویتامین‌های گروه ‌‌B موجود در آن نسبت داد. ویتامین B1 یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که عملکرد رادیکال‌های آزاد (به ویژه در پوست) را خنثی کرده و باعث کاهش چین‌و‌چروک و بهبود لکه‌های پوستی می‌شود.

قرص یونی زینک برای پوست و مو
رفع لک و چین و چروک، ساخت کلاژن و جوانسازی پوست، حفظ سلامت مو و شادابی پوست از جمله ویژگی‌های قرص یونی زینک هستند.

ویتامین B3 نیز از طریق تاثیری که روی کاهش التهاب‌های پوستی می‌گذارد، آکنه و جوش‌ها را بهبود بخشیده و خارش و قرمزی پوست را برطرف می‌کند. ویتامین B3 همچنین روند التیام زخم‌ها را تسریع کرده و روی لایه اپیدرم پوست تاثیرات مثبت بسیاری می‌گذارد.

ویتامین B6 یکی دیگر از اعضای این خانواده است که به بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند. همچنین ویتامین B12 که در درمان اگزما پوست موثر بوده و از طریق تاثیری که بر بخش آسیب‌دیده پوست می‌گذارد، لک و تیرگی‌های ناشی از جای جوش و زخم را از بین می‌برد.

همانطور که در طول متن اشاره کردیم، قرص یونی زینک جزو مکمل‌های پرطرفدار است و ویژگی‌های بسیاری دارد. این قرص نیازهای اساسی بدن به ویتامین‌ها و موادمغذی را تامین کرده و از این طریق سلامت عمومی بدن را بهبود می‌بخشد. اکنون می‌رسیم به سوال پرتکرار مصرف‌کنندگان این محصول که آیا قرص یونی زینک چاق کننده است.

آیا قرص یونی زینک چاق کننده است؟

همانطور که قبلا گفتیم، یکی از علائم کمبود زینک، کاهش اشتها است. افرادی که با کمبود زینک مواجه هستند، به طور معمول میل به غذا خوردن در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه با تامین زینک مورد نیاز این افراد از طریق مکمل یا مواد غذایی حاوی زینک، اشتها افزایش پیدا کرده و به دنبال آن افزایش وزن نیز ایجاد می‌شود.

قرص یونی زینک علاوه بر تامین زینک، حاوی ویتامین‌های گروه B نیز می‌باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، این ویتامین‌ها نیز می‌توانند به بهبود اشتها و افزایش وزن کمک کنند.

با این حال توجه داشته باشید یونی زینک فقط در افرادی موجب افزایش اشتها و وزن می‌شود که با کمبود زینک و کمبود ویتامین‌های گروه B مواجه هستند، زیرا این قرص با تامین این مواد مغذی باعث بازگشت اشتهای طبیعی و در نتیجه آن افزایش وزن می‌شود.

به طور کلی یونی زینک یک مکمل تخصصی چاق کننده نیست، اما بسیاری از افراد پس از مصرف آن افزایش اشتها و وزن را گزارش می‌کنند، زیرا کمبود زینک و ویتامین‌های گروه B کمبودی بسیار شایع است. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا قرص یونی زینک چاق کننده است؟ می‌توان گفت افرادی که از طریق رژیم غذایی خود زینک و ویتامین B کافی دریافت نمی‌کنند، احتمالا با مصرف یونی زینک با افزایش اشتها و افزایش وزن مواجه خواهند شد.

اما در صورتی که تمایلی به افزایش اشتها پس از مصرف این مکمل ندارید، می‌توانید قرص یونی زینک را شب‌ها قبل از خواب میل نمایید.

خرید قرص یونی زینک

نحوه مصرف قرص یونی زینک

جهت استفاده از قرص یونی زینک مطابق با دستور تجویزی پزشک خود عمل کنید. در غیر این صورت می‌توانید این قرص را به صورت روزانه یک عدد، همراه با وعده غذایی با یک لیوان آب خنک میل نمایید.

توجه داشته باشید که مصرف قرص یونی زینک برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، سیروز کبدی، حساسیت غذایی و خانم‌های باردار و شیرده باید با احتیاط صورت گیرد.

مشابه تمام مکمل‌های تغذیه‌ای این محصول هم ممکن است در بعضی افراد سبب بروز عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و یا اسهال شود که در صورت مشاهده این علائم، مصرف را قطع کرده و با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

جمع بندی

در پاسخ به این سوال که آیا قرص یونی زینک چاق کننده است یا خیر؟ باید بگوییم جواب مثبت است اما این اتفاق برای کسانی می‌افتد که به دلیل کمبود زینک و ویتامین‌های گروه B از این مکمل استفاده می‌کنند. قرص یونی زینک همانند سایر مکمل‌های زینک، موجب می‌شود که اشتهای طبیعی فرد بهبود یافته و در نتیجه افزایش وزن ایجاد می‌شود. البته این چاقی چشم‌گیر نیست و شما نمی‌توانید از قرص یونی زینک به عنوان یک مکمل برای افزایش وزن استفاده کنید.

جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مکمل‌های حاوی زینک و تهیه انواع شربت، کپسول و قرص روی می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید مکمل و قرص روی

هر سوال دیگری در مورد قرص یونی زینک و سایر مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

عوارض قرص یونی زینک چیست؟

مشابه تمام مکمل‌های تغذیه‌ای این محصول هم ممکن است در بعضی افراد سبب بروز عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و یا اسهال شود که در صورت مشاهده این علائم، مصرف را قطع کرده و با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است؟

در بروشور این محصول نکته‌ای جهت ممنوعیت مصرف قرص یونی زینک برای سنین خاصی ذکر نشده است. با این حال قبل از مصرف این مکمل برای کودکان لازم است حتما با پزشک مشورت شود.

بهترین زمان مصرف قرص یونی زینک چه زمانی است؟

بهتر است این قرص را همراه با وعده غذایی میل کنید و در صورتی که تمایلی به افزایش اشتها پس از مصرف قرص یونی زینک ندارید، این محصول را شب قبل از خواب میل نمایید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره