پماد برای عفونت قارچی واژن
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

عفونت واژن یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات در زنان است. این مشکل شایع، معمولا درمان ساده‌ای دارد و با رعایت نکاتی، می‌توانید ریسک ابتلا به آن را هم به طور قابل توجهی کاهش دهید. در این مقاله ضمن این که آشنایی اولیه با نوع قارچی این عفونت به دست می‌آورید، یک پماد برای عفونت قارچی واژن یعنی کرم گیاهی واژینال میکوزین (پماد میکوزین) را به شما معرفی می‌کنیم تا یک گزینه موثر برای هنگام ابتلا به این مشکل در ذهن داشته باشید. از شما دعوت می‌کنیم که با این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب تا انتها همراه باشید.

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت واژن که با نام واژینیت هم شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها عفونت قارچی واژن است. عفونت‌های قارچی، انواع مختلفی دارند که کاندیدا آلبیکانس شایع ترین نوعی است که باعث بروز این مشکل می‌شود. کاندیدا، مخمری است که در بدن وجود دارد که در حالت تعادل، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما هنگامی که از تعادل خارج می‌شود، به سرعت تکثیر شده و می‌تواند منجر به عفونت قارچی شود.

این عفونت می‌تواند علائمی مثل سوزش، خارش، قرمزی در ناحیه اندام جنسی خارجی زنانه (والوا) ایجاد کند و باعث تغییراتی در ترشحات واژن و احساس سوزش بیشتر هنگام ادرار کردن بشود.

مهمترین ریسک فاکتورهای ابتلا به عفونت قارچی واژن شامل این موارد است:

  • بارداری
  • دیابت کنترل نشده
  • بروز ضعف در سیستم ایمنی
  • مصرف آنتی بیوتیک، داروهای ضد بارداری و برخی از استروئیدها

همچنین برخی از عادت‌ها می‌توانند احتمال بروز این مشکل را بیشتر کنند، از جمله:

  • نشستن در حالی که مایوی خیس بر تن دارید
  • عوض نکردن لباس های خیس ناشی از عرق کردن
  • استفاده از پد بهداشتی یا تامپون عطری یا دئودورانت واژینال

توجه کنید که عفونت قارچی واژن جزو بیماری‌های آمیزشی (STI) محسوب نمی‌شود. با این‌حال این مشکل، در خانم‌‌هایی که از نظر جنسی فعال هستند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

خوشبختانه با درمان‌های ساده‌ای مثل استفاده از انواع پماد برای عفونت قارچی واژن در دسته داروهای گیاهی و شیمیایی، می‌توانید این نوع عفونت را درمان کنید. البته اگر از وجود عفونت قارچی در خود مطمئن نیستید و یا با روش‌های درمانی‌ای که به کار برده‌اید، هنوز هم از این مشکل رنج می‌برید، از خوددرمانی بپرهیزید و حتما برای دریافت دستور درمانی مناسب، به پزشک مراجعه نمایید.

درمان عفونت قارچی واژن

مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این که است که عفونت قارچی واژن خود به خود و بدون دارو، درمان نمی‌شود. انواع دارو و پماد برای عفونت قارچی واژن در هر دو دسته داروهای شیمیایی و گیاهی وجود دارد که می‌توانند در نوع خود کمک کننده باشند.

کرم واژینال میکوزین گل دارو، یکی از درمان های گیاهی بدون عوارض و موثر برای عفونت قارچی واژن محسوب می‌شود. این محصول برای عفونت‌های باکتریایی نیز کاربرد دارد.

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای شیمیایی برای درمان عفونت واژن بیشتر سبب ایجاد مقاومت باکتریایی می‌شود و عوارض زیادی برای دستگاه گوارش دارد. در صورتی که داروهای گیاهی مانند پماد واژینال میکوزین می‌تواند بدون داشتن آن عوارض، عفونت واژن را درمان کند. البته در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط شما، اگر پزشک تشخیص دهد که لازم است از داروهای شیمیایی استفاده کنید، دستور او قطعا ارجحیت دارد.

در بخش‌های بعدی با کرم واژینال میکوزین بیشتر آشنا می‌شوید. این محصول، با عنوان پماد میکوزین نیز شناخته می‌شود.

خرید میکوزین، پماد برای عفونت قارچی واژن

درمان عفونت واژن با میکوزین
کرم واژینال میکوزین گل دارو، یک درمان گیاهی موثر برای عفونت قارچی واژن و عفونت‌های باکتریایی است.

میکوزین پماد برای عفونت قارچی واژن

پماد میکوزین گل دارو یک پماد موثر برای رفع عفونت قارچی واژن است. میکوزین حاوی گیاهان دارویی مفیدی مانند سیر و آویشن می‌باشد که خواص ضد قارچی و ضد میکروبی دارند. ابن پماد برای عفونت قارچی واژن موثر بوده و نیز برای عفونت های باکتریایی واژن و واژینیت مختلط هم کاربرد دارد. در ادامه جدول ترکیبات این محصول را مشاهده میکنید.

ترکیبات پماد عفونت قارچی واژن میکوزین در هر گرم
 عصاره آبی تغلیظ شده سیر (Allium sativum) ۸%
 اسانس اسطوخودوس (Lavandula officinalis) ۲۵%
 اسانس بابونه (Matricaria recutita) ۵%
اسانس آویشن (Thymus vulgaris) ۵%

هر بسته میکوزین، شامل کرم واژینال ۵۰ گرمی به همراه ۷ اپلیکاتور مجزا داخل جعبه است که بودن این تعداد اپلیکاتور برای مصرف ۷ روز محصول کافی است.

تاثیر ترکیبات میکوزین برای عفونت قارچی واژن

حال که کمی با پماد برای عفونت قارچی واژن میکوزین آشنا شدید، در این بخش به مکانیسم اثر تک تک ترکیبات این محصول در کمک به درمان قارچ واژن می‌پردازیم.

سیر

سیر در طب سنتی به عنوان یک ماده ضدمیکروب محسوب می‌شده است. مطالعات جدید هم اثر درمانی ترکیبات حاوی سولفور موجود در سیر بر تعداد زیادی از باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها نشان داده‌اند. سیر بر عامل شایع عفونت قارچی واژن یعنی مخمر کاندیدا نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد و رشد این قارچ را کُند نماید.

سیر همچنین بر سیستم ایمنی، سیستم قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیگر بیماری‌ها تاثیر مثبتی دارد.

آلئین موجود در سیر در اثر فعالیت آنزیم الیناز به آلیسین تبدیل می‌شود که یک ماده بسیار قوی ضد میکروب می‌باشد. مکانیسم دقیق فعالیت ضدمیکروبی آلیسین و یا عصاره سیر هنوز به طور دقیق شناخته نشده است ولی چندین مکانیسم در این رابطه پیشنهاد شده است. یکی از این مکانیسم‌ها تداخل در عملکرد پروتئین‌ها و آنزیم‌های گروه SH (Sulfhydryl) یا Thiol باکتری‌ها است. آلیسین به طور غیرقابل برگشت باعث مهار SH پروتئازها و الکل دهیدروژناز وابسته به NADP می‌شود. البته مکانیسم‌های دیگری مانند ممانعت از نسخه برداری RNA، تاثیر بر سنتز پروتئین‌ها و سنتز DNA نیز پیشنهاد شده است.

بابونه

اسانس بابونه و همینطور آویشن و اسطوخودوس موجود در کرم میکوزین نیز علاوه بر پوشاندن و خنثی کردن بوی عصاره سیر، دارای اثرات ضد التهاب، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس می‌باشند و با هم‌افزایی یکدیگر، اثرات درمانی سیر را تقویت می‌کنند.

اسطوخودوس

خواص ضد قارچی اسطوخودوس در تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع این گیاه دارویی محبوب، حاوی اجزای اصلی لینالول و لینالیل استات است که در یکی از تحقیقات، اثر این اجزا بر ۵۰ مخمر کاندیدا در آزمایشگاه بررسی شد. در نتیجه این آزمایش، کاهش روند رشد و تکثیر کاندیدا مشاهده شد.

خاصیت ضد قارچی اسطوخودوس، باعث شده است که اثر پماد میکوزین برای عفونت قارچی واژن بیشتر شود.

اسطوخودوس یکی از ترکیبات پماد میکوزین
خاصیت ضد قارچی اسطوخودوس، اثر پماد میکوزین برای عفونت قارچی واژن را بیشتر کرده است.

آویشن

اغلب ما آویشن را به عنوان یک گیاه دارویی ضد ویروس و ضد باکتری می‌شناسیم. این گیاه خواص فراوانی از جمله برای عفونت‌های میکروبی دارد.

تیمول و کارواکرول موجود در آویشن بر باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت اثر ضد باکتری دارد. طی مطالعه بالینی انجام شده اثر کرم واژینال میکوزین و ژل واژینال مترونیدازول (یک داروی ضد عفونت های واژینال که معمولا برای عفونت ناشی از باکتری تجویز می‌شود) بر زنان مبتلا به عفونت واژینوز باکتریایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داده که پاسخ به درمان در دو گروه مصرف کننده تفاوت معناداری نداشته است؛ به عبارتی میکوزین به اندازه ژل مترونیدازول تاثیر درمانی مثبتی بر عفونت باکتریایی داشته است.

بر اساس این مطالعه، می‌توان گفت که آویشن موجود در میکوزین تاثیر این محصول را برای «عفونت‌های باکتریایی» بیشتر می‌کند. اما برای عفونت قارچی واژن چطور؟ برخی از مطالعات دیگر نشان داده‌اند که این گیاه دارویی برای عفونت ناشی از کاندیدا هم می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

نتیجه پژوهش های دیگر

در رابطه با تاثیر پماد برای عفونت قارچی واژن میکوزین، طی پژوهش های جدید انجام شده اثر کرم میکوزین در مقایسه با کرم میکونازول و کرم کلوتریمازول مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه پژوهش‌ها نشان داده است که علائم و شکایات بیماران پس از درمان در هر دو گروه تفاوت چندانی نداشته و مصرف کرم واژینال گیاهی میکوزین به اندازه کرم میکونازول و یا کلوتریمازول در بهبود علائم بالینی مانند سوزش، خارش و ترشح واژن در واژینیت کاندیدیایی تاثیر داشته است.

همچنین، میکوزین به طور موثری روی عفونت‌های مختلط قارچی-میکروبی واژن موثر است.

پماد میکوزین برای چی خوبه؟

پماد میکوزین خواص و کاربردهای زیر را برای واژن به همراه می‌آورد:

  • درمان عفونت های قارچی باکتریایی واژن
  • درمان واژینیت مختلط
  • افزایش فعالیت باکتری‌های مفید واژن
  • اثر ضد باکتریایی و ضد قارچی

طرز استفاده از کرم واژینال میکوزین

نحوه استفاده از کرم واژینال میکوزین به این صورت است که باید به مدت حداقل ۷ شب پی در پی یک اپلیکاتور داخل واژن مصرف شود.

معمولا راحت ترین زمان استفاده از کرم واژینال، قبل از خواب است، چرا که در این زمان کرم بیشتر در جای خود مانده و نسبت به طول روز که فعالیت بیشتری وجود دارد، کمتر از واژن بیرون می‌آید. در صورتی که در طول روز از این دارو استفاده می‌کنید، در صورت تمایل از پد روزانه استفاده کنید. توصیه می‌شود که از تامپون استفاده نکنید به خاطر آن که ممکن است دارو را به خود جذب کند.

شرکت داروسازی گل دارو برای سهولت مصرف و عدم انتشار آلودگی، به تعداد ۷ اپلیکاتور مجزا در داخل جعبه پماد ضد قارچ میکوزین در نظر گرفته است.

نحوه استفاده از پماد میکوزین
طرز استفاده از کرم واژینال میکوزین

نکات مهم در مصرف پماد عفونت قارچی واژن

در رابطه با مصرف کرم میکوزین، به این نکات توجه کنید:

  • به صورت کلی معمولا بعد از یک تا دو بار مصرف میکوزین، بهبودی سریع و نسبی حاصل می‌شود؛ اما توصیه می‌کنیم که جهت بهبودی کامل دوره درمان را کامل نمایید.
  • در مورد بیمارانی که به سیر حساسیت دارند با نظر پزشک معالج مصرف شود.

 

پیشگیری از عفونت قارچی واژن

پس از آشنایی با پماد برای عفونت قارچی واژن خوب است اقداماتی را برای پیشگیری از این مشکلِ اغلب آزاردهنده، بدانید و رعایت کنید:

  • از مصرف دوش واژینال پرهیز کنید؛ چرا که استفاده از این محصولات می‌تواند باکتری‌هایی را که مسئول کنترل کردن قارچ هستند از بین ببرند.
  • از پد بهداشتی یا تامپون عطری استفاده نکنید.
  • لباس‌های خیس خود را در اولین فرصت عوض کنید (مثلا مایوی خیس در استخر یا لباس زیر خیس بعد از تعریق در ورزش)
  • از لباس زیر نخی استفاده کرده و از پوشیدن لباس‌های تنگ به مدت طولانی پرهیز کنید.
  • از لوبریکانت های (روان کننده) مبتنی بر آب استفاده کنید.
  • در صورتی که دیابت دارید قند خون خود را کنترل و مدیریت کنید.
  • از آنتی بیوتیک‌ها فقط هنگامی که لازم است، استفاده کنید.
  • غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست و ترشی مصرف کنید.

خرید پماد برای عفونت قارچی واژن

جمع بندی

در این مقاله با میکوزین گل دارو، یکی از بهترین انواع پماد برای عفونت قارچی واژن آشنا شدید. همچنین نکاتی در رابطه با پیشگیری از عفونت قارچی واژن خواندید. شما می‌توانید برای تهیه انواع پماد عفونت واژن از جمله میکوزین، به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. همچنین توضیحات تکمیلی درباره این محصولات، در صفحه مربوط به آن‌ها قابل مطالعه است.

مشاهده و خرید محصولات برای عفونت واژن

سوالات متداول‌

بهترین پماد برای عفونت قارچی واژن کدام است؟

انواع دارو و پماد برای عفونت قارچی واژن در هر دو دسته داروهای شیمیایی و گیاهی وجود دارد که میتوانند در نوع خود کمک کننده باشند. یکی از بهترین نمونه های گیاهی پماد برای عفونت قارچی واژن، کرم میکوزین گل دارو است که از خواص شگفت انگیز گیاهانی مثل سیر، آوینشن و بابونه استفاده کرده است.

عفونت قارچی واژن بو دارد؟

هنگام دچار شدن به عفونت قارچی واژن ممکن است ترشحات واژن تغییر شکل دهند و حتی دارای بو هم باشند اما بدانید که اغلب مواقع، این ترشحات بدون بو هستند.

آیا عفونت قارچی واژن واگیردار است؟

عفونت قارچی واژن جزو بیماری‌های آمیزشی محسوب نمیشود. البته ممکن است این بیماری در رابطه جنسی بتواند منتقل شود؛ گرچه احتمال این موضوع پایین است. طبق یک آمار، حدود ۱۵ درصد مردان پس از رابطه جنسی بدون محافظت با خانمی که دچار عفونت قارچی واژن بوده است، به این مشکل دچار شده است.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط