شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان

شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

نئوتادین یکی از انواع داروهای آنتی هیستامین است که جهت رفع علائم آلرژی تجویز می‌شود. این دارو در مواردی چون آبریزش بینی، خارش چشم، سرفه ناشی از حساسیت، عطسه و یا کهیر مورد مصرف قرار می‌گیرد. نئوتادین در دو فرم قرص و شربت در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه پزشک قابل تهیه نمی‌باشد. در برخی موارد پزشکان از شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان و رفع علائم آن کمک می‌گیرند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با بررسی داروی ضد حساسیت نئوتادین، درمورد نحوه مصرف و فواید و عوارض آن صحبت می‌کنیم.

نئوتادین چیست و چه انواعی دارد؟

شاید نام داروی دس لوراتادین (Desloratadine) به گوشتان خورده باشد. این دارو یک آنتی هیستامین است و جهت رفع علائم حساسیت به کار می‌رود. در ایران دس لوراتادین با نام تجاری نئوتادین (Neotadin) شناخته می‌شود.

اگر بخواهیم مکانیسم اثر نئوتادین را توضیح بدهیم بهتر است با مفهوم داروی آنتی هیستامین آشنا شویم. هیستامین یک ماده شیمیایی است که توسط سلول‌های بدن ترشح می‌شود و باعث بروز علائم آلرژیکی همچون خارش، سوزش، التهاب، عطسه، تورم و یا کهیر می‌گردد. ماده شیمیایی هیستامین توسط گیرنده‌هایی به نام H1 در بدن تاثیر می‌گذارد که داروهای آنتی هیستامین وظیفه مهار این گیرنده‌ها را به عهده دارند. در واقع داروهای ضد حساسیتی مانند نئوتادین تاثیر هیستامین را در بدن کاهش داده و از ایجاد علائم آلرژیک جلوگیری می‌کند.

نئوتادین در سه فرم قرص، قرص‌های حل شونده خوراکی و شربت در داروخانه‌ها یافت می‌شود. به طور معمول دوز داروی نئوتادین ۲.۵ یا ۵ میلی‌گرم است و مصرف بیشتر از این مقدار در یک روز توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید که در صورت تجویز هر یک از فرم‌های دارویی نئوتادین لازم است مطابق با دستور پزشک خود عمل کنید. در ادامه شما را با موارد مصرف این داروی ضد حساسیت از جمله کاربرد شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان بیشتر آشنا می‌کنیم.

موارد مصرف داروی نئوتادین

همانطور که گفتیم قرص و شربت نئوتادین برای درمان علائم آلرژیک مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی، اشک چشم، کهیر و … تجویز می‌شوند. از دیگر موارد مصرف این داروی ضد حساسیت می‌توان به کاهش ترشحات بینی و رفع التهاب و تورم در این ناحیه اشاره کرد که باعث کاهش علائم آلرژی دستگاه تنفسی می‌شود. یکی از مزایای قرص نئوتادین این است که نسبت به سایر داروهای ضد آلرژی، اثر ضعیف‌تری روی مغز دارد، از همین رو کمتر موجب بروز علائمی چون خواب‌آلودگی و خشکی دهان می‌شود.

پزشکان معمولا داروی نئوتادین را در موارد زیر تجویز می‌کنند:

  • تسکین علائم سرماخوردگی مانند سرفع، عطسه، خارش گلو، خستگی، درد و تب
  • کاهش خارش چشم و ریزش اشک از چشم
  • رفع علائم آلرژی به مواد غذایی مانند خارش و تورم ناحیه دهان و گلو
  • رفع علائم التهاب پوست ناشی از آلرژی مانند خارش، تورم، قرمزی و همچنین بهبود کهیر
  • تسکین تب یونجه

قرص نئوتادین برای چیست؟

همانطور که گفتیم نئوتادین در دو فرم قرص و شربت در بازار وجود دارد. میزان دوز اشکال دارویی نئوتادین به صورت قرص ۵ میلی‌گرم و شربت ۲.۵ میلی‌گرم می‌باشد. پزشکان از قرص نئوتادین برای آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم و دیگر علائم حساسیت استفاده می‌کنند.

یکی از موارد مصرف قرص نئوتادین برای خارش پوست و دیگر علائم التهاب پوست ناشی از آلرژی است. نئوتادین در مواردی مثل رینیت آلرژیک فصلی (تب یونجه) و رینیت آلرژیک که در تمام طول سال ادامه دارند، نیز کاربرد دارد. از قرص نئوتادین برای کرونا نیز استفاده شده است. همانطور که می‌دانید بیماری کرونا ممکن است با علائمی همچون آبریزش بینی، عطسه و سورش چشم همراه باشد که در چنین شرایطی می‌توان از قرص نئوتادین جهت بهبود کمک گرفت.

قرص و شربت نئوتادین
قرص و شربت نئوتادین برای رفع علائم آلرژی

شربت نئوتادین کودکان برای چیست؟

فرم دیگر نئوتادین به شکل شربت است که مخصوص کودکان بوده اما برای بزرگسالان نیز قابل استفاده می‎باشد. داروی دس لوراتادین بر روی کودکان بالای ۶ ماه آزمایش شده و هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی در رابطه با آن گزارش نشده است. با این حال توصیه می‌شود از شربت نئوتادین کودکان بدون نسخه پزشک استفاده نکنید و در طول مصرف آن برای کودکان زیر ۴ سال حتما تحت نظر پزشک پیش بروید.

از شربت نئوتادین تحت نظر پزشک برای درمان انواع آلرژی‌ها مانند رینیت آلرژیک و کهیر مزمن ایدیوپاتیک استفاده می‌شود. البته در برخی موارد نیز ممکن است پزشکان از شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان و رفع علائم آن استفاده کنند. به طور مثال شربت نئوتادین برای سرفه نیز کاربرد دارد. چرا که در برخی موارد سرفه می‌تواند ناشی از آلرژی و حساسیت باشد. ممکن است پزشک برای رفع سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا و یا کرونا، شربت نئوتادین را برای کودک شما تجویز کند.

شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان

شربت نئوتادین یک داروی سرماخوردگی محسوب می‌شود که در دسته آنتی‌هیستامین‌ها قرار می‌گیرد. در مواردی که سرماخوردگی کودکان با علائمی همچون عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم، سرفه و… همراه باشد، می‌توان از یک داروی مهارکننده هیستامین مانند نئوتادین استفاده کرد.

گاهی اوقات ممکن است به علت سرماخوردگی و یا برخی از آلرژی‌ها، کودک دچار گوش درد شود. در چنین شرایطی نیز ممکن است پزشک تجویز شربت نئوتادین را برای بهبود کودک صلاح بداند. از شربت نئوتادین برای آبریزش بینی نیز استفاده می‌شود. این آبریزش بینی می‌تواند ناشی از آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا و یا کرونا باشد که در چنین شرایطی داروی دس لوراتادین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با مسدود کردن هیستامین، باعث قطع آبریزش بینی می‌شود.

مقدار مصرف شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم نحوه و مقدار مصرف قرص و شربت نئوتادین باید حتما توسط پزشک تعیین شود. به هیچ عنوان نباید بیشتر از یک بار در روز از این دارو استفاده کنید. اثرات مصرف نئوتادین معمولا تا ۲۴ ساعت بعد از استفاده، در بدن باقی می‌ماند و در تسکین طولانی‌مدت علائم آلرژی تاثیر مثبتی دارد.

مقدار مصرف شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان و رفع دیگر علائم آلرژیک به شرح زیر می‌باشد:

  • کودکان ۶ تا ۱۱ سال: ۲.۵ میلی‌گرم یک بار در روز
  • کودکان بالای ۱۲ سال: ۵ میلی‌گرم یک بار در روز
  • کودکان زیر ۶ سال: فقط تحت نظر پزشک

در مورد زمان مصرف شربت نئوتادین توصیه می‌شود که آن را فقط به شب یا فقط به روز اختصاص دهید. به این معنی که در یک ساعت مشخص از شبانه‌روز این شربت را به کودک خود بدهید تا روند بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

احتیاط در مصرف داروی نئوتادین

خوشبختانه داروی نئوتادین برای اکثر افراد ایمن است، اما در برخی موارد نیز منع مصرف دارد. کودکان زیر ۶ ماه، بیماران کبدی شدید، خانم‌های باردار و شیرده، بیماران کلیوی شدید و مبتلایان به فنیل کتونوری بدون مجوز پزشک خود نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین در موارد زیر قبل از مصرف نئوتادین باید با پزشک مشورت کنید:

  • کودکان زیر ۶ سال
  • داشتن حساسیت به آنتی هیستامین‌ها
  • مصرف داروهای دیگر
  • داشتن مشکلات کبد و کلیه
  • داشتن بیماری قلبی، گلووم یا فشار خون بالا
  • حساسیت به اجزاء تشکیل‌دهنده دارو

سخن پایانی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به معرفی و بررسی قرص و شربت نئوتادین اختصاص یافته است. این فرآورده یک داروی ضد حساسیت و آنتی هیستامین است که برای رفع علائم آلرژیک به کار گرفته می‌شود. از شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان نیز استفاده می‌شود که در این مقاله درمورد آن نیز صحبت کردیم. جهت تهیه قرص و شربت نئوتادین با در دست داشتن نسخه پزشک به داروخانه‌ها مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای خرید انواع شربت سرفه کودکان و دیگر محصولات سرماخوردگی مخصوص کودکان به لینک زیر مراجعه کنید. در این آدرس می‌توانید اطلاعات کاملی از این محصولات و قیمت آن‌ها به دست بیاورید. همچنین به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت نموده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل دریافت کنید.

خرید شربت ضد سرفه و سرماخوردگی کودک

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ضد سرفه و سرماخوردگی و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین شربت سرماخوردگی کودکان زیر ۱ سال کدام است؟

به دلیل حساسیت بیشتر نوزدان و کودکان زیر ۳ سال بهتر است قبل از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. شربت پلارژین کیدز برای کودکان بالای یک سال مجاز نیست و به جای آن می‌توانید از قطره پلارژین که برای زیر ۱ سال تهیه شده است استفاده کنید.

چند سی سی شربت سرماخوردگی کودکان مجاز است؟

دوز مصرفی هر یک از شربت‌های سرماخوردگی کودکان با توجه به برند آن ممکن است متفاوت باشد و لازم است با پزشک مشورت شود. و یا اینکه با توجه به دستورالعمل ثبت شده روی بروشور محصول عمل کنید. به طور مثال درمورد شربت پلارژین کیدز برای کودکان زیر ۶ سال می‌توانید تا ۲.۵ میلی‌لیتر و برای کودکان بالای ۶ سال می‌توانید تا ۵ میلی‌لیتر شربت بدهید.

شربت سرماخوردگی کودکان هر چند ساعت باید مصرف شود؟

باز هم بهترین مرجع برای زمان مصرف شربت سرماخوردگی پزشک متخصص یا بروشور محصول مورد نظر است. در برخی اوقات پزشکان توصیه می‌کنند داروی سرماخوردگی را هر ۶ الی ۸ ساعت به کودک بدهید و یا اینکه به صورت سه وعده صبح، ظهر و شب مصرف کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط