چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد؟

چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

دوره قاعدگی یا پریود یک روند طبیعی در بدن خانم‌ها است که در برخی موارد با اختلالاتی روبرو می‌شود. مسائلی همچون به هم ریختن هورمون‌ها، بیماری، استرس، مصرف داروهای هورمونی و یا استفاده از قرص‌های اورژانسی جهت جلوگیری از بارداری از جمله مواردی هستند که می‌توانند بر دوره پریودی تاثیر بگذارند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم در مورد اثرات قرص اورژانسی بر پریود با شما صحبت کنیم. همچنین به این سوال شما پاسخ می‌دهیم که چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد.

قرص اورژانسی چیست و چطور عمل می‌کند؟

قطعا هدف از هر رابطه جنسی، رسیدن به بارداری نیست و در این موارد استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری ضرورت پیدا می‌کند. اما گاها پیش می‌آید که مایع منی در رحم زن تخلیه شده و امکان بارداری ناخواسته ایجاد می‌شود. در چنین مواقعی مصرف قرص اورژانسی یکی از بهترین روش‌ها جهت جلوگیری از بارداری محسوب می‌شود.

قرص ضد بارداری اورژانسی (ECP) حاوی حجم زیادی از هورمون‌های زنانه است که می‌تواند از آزاد شدن تخمک‌ها جلوگیری کند. در این صورت از قرار گرفتن تخمک‌های بارور شده در رحم ممانعت می‌کند. قرص‌های اورژانسی به نام “قرص صبح روز بعد” نیز شناخته می‌شوند، به این معنی که شما باید بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده خود از این قرص استفاده کنید. با این حال قرص ضد بارداری اورژانسی تا ۷۲ ساعت پس از رابطه نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند. اما طبق یک قاعده کلی هر چه زودتر این قرص را مصرف کنید، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

انواع قرص اورژانسی در داروخانه

اساس همه قرص‌های اورژانسی بر این است که از بارداری جلوگیری کند. با این حال ترکیبات و نحوه مصرف آن‌ها کمی با هم متفاوت است. از انواع قرص‌های اورژانسی موجود در داروخانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قرص اچ دی: باید دو عدد همزمان در اولین فرصت بعد از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف شود. سپس بعد از ۱۲ ساعت ۲ عدد دیگر میل شود.
  2. قرص ال دی: در اولین فرصت بعد از رابطه، ۴ عدد قرص و بعد از گذشت ۱۲ ساعت، ۴ عدد دیگر مصرف شود.
  3. قرص لوونورژسترل: تا حداکثر ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت‌نشده باید مصرف شود.
  4. قرص الا: تا ۱۲۰ ساعت بعد از رابطه جنسی نیز می‌تواند مصرف شود و خطر بارداری ناخواسته را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  5. قرص تری فازیک: عملکرد این قرص همانند قرص ال دی است. در اولین فرصت بعد از رابطه ۴ عدد و بعد از ۱۲ ساعت ۴ عدد دیگر میل شود.

اثرات قرص اورژانسی بر پریود چیست؟

هر دارویی به موازات اثرات مطلوبی که دارد، می‌تواند در برخی افراد عوارضی نیز ایجاد کند. قرص اورژانسی نیز از این قاعده استثنا نیست. این قرص ضد بارداری مقدار زیادی هورمون زنانه را به یکباره وارد بدن زن می‌کند که مانع لقاح شود. تحمل دریافت این مقدار هورمون برای برخی از خانم‌ها غیر قابل تحمل است. از جمله عوارض قرص اورژانسی می‌توان به مواردی همچون تهوع، سردرد، سرگیجه، التهاب پستان، تغییر در خلق و خو، کاهش میل جنسی و دردهای شکمی اشاره کرد.

اما اثرات قرص اورژانسی بر پریود نیز می‌تواند یکی از عوارض مصرف این قرص‌ها باشد. این اتفاق که بعد از استفاده از قرص اورژانسی ضد بارداری، دوره پریودی دچار اختلال شود، تقریبا برای افراد زیادی پیش می‌آید. البته نوع اثرات قرص اورژانسی بر پریود در همه افراد یکسان نیست و هر شخص با توجه به شرایط جسمی خود ممکن است تجربه متفاوتی بعد از مصرف این فرآورده داشته باشد. از آنجا که قرص ضد بارداری می‌تواند باعث به تعویق افتادن دوره قاعدگی شود، کاربران زیادی از متخصصان پرسیده‌اند که چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد. در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

از جمله شایع‌ترین اثرات قرص اورژانسی بر پریود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر سندروم پیش از قاعدگی: برای خانم‌هایی که پیش از قاعدگی خود دچار علائم PMS مانند دردهای شکمی، سردرد، تهوع، افسردگی و… می‌شوند، ممکن است مصرف قرص اورژانسی باعث تشدید این علائم شود.
  • لکه بینی: گزارشات زیادی مبنی بر لکه‌بینی قبل از شروع پریود بر اثر مصرف قرص اورژانسی ارائه می‌شود.
  • پریود زود هنگام: یکی از اثرات قرص اورژانسی بر پریود، اتفاق افتادن زود هنگام و یا تاخیر در آن است. اگر قرص ضد بارداری اورژانسی را در سه هفته اول چرخه پریود مصرف کنید، احتمالا زودتر از موعد پریود می‌شوید.
  • تاخیر در پریودی: به تاخیر افتادن شروع دوره پریودی پس از مصرف قرص اورژانسی بسیار شایع است. اگر این قرص را در دوره تخمک‌گذاری مصرف کنید، به احتمال زیاد دیرتر از موعد مقرر پریود می‌شوید.
  • خونریزی غیر معمول: همانطور که گفتیم قرص اورژانسی باعث ایجاد تغییرات هورمونی می‌شود. لذا احتمال اینکه تا دو دوره پریود خود دچار خونریزی‌های غیر معمول (بیشتر از حد همیشه یا کمتر از معمول) شوید، وجود دارد.
  • پریود طولانی مدت: کسانی که از قرص اورژانسی استفاده می‌کنند، ممکن است مدت زمان دوره پریود آن‌ها بیشتر از همیشه طول بکشد.

شما می‌توانید جهت خرید انواع مکمل‌های کمک‌کننده در دوران پریودی شامل محصولات کاهش علائم PMS و بهترین قرص برای قاعدگی به لینک زیر مراجعه کنید. این مکمل‌ها با قیمت مناسب و همراه با تخفیفات ویژه ارائه می‌شوند:

خرید بهترین قرص برای قاعدگی

چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد؟

در این بخش به این سوال شما که چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد، پاسخ می‌دهیم. این اتفاق ممکن است در افراد مختلف در زمان متفاوتی ایجاد شود، چرا که سیستم بدنی هر فرد و ترشح هورمون‌های آن شخص کاملا متفاوت است. اما در اکثر موارد حدود ۵ روز طول می‌کشد تا فرد پس از مصرف قرص اورژانسی پریود شود. احتمال اینکه حتی تا ۱۰ روز نیز بعد از استفاده از قرص ضد بارداری پریود نشوید وجود دارد. با این حال اگر بیش از یک هفته دوره قاعدگی‌تان به تاخیر افتاد، بهتر است تست بارداری بدهید.

نزدیک به صد در صد مواقع، پریود شدن بعد از مصرف قرص اورژانسی نشانه این است که فرد باردار نیست و قرص تاثیر خود را به خوبی اعمال کرده است. با این حال همانطور که گفتیم لکه‌بینی یکی از عوارض قرص اورژانسی است که افراد آن را با پریود اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند که باردار نیستند.

چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد؟

علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست؟

همانطور که گفتیم پاسخ به این سوال که چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد، به بدن شخص بستگی دارد ولی به طور معمول حدود ۵ روز طول می‌کشد تا دوره قاعدگی فرد شروع شود. این مدت زمان می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر باشد. اما اگر بعد از گذشت ۵ تا ۷ روز خبری از قاعدگی نباشد، احتمال بارداری یا تخمک‌گذاری وجود دارد. علاوه بر این در افرادی که اضافه وزن دارند، ممکن است تاخیر در پریود بعد از مصرف قرص اورژانسی معمول باشد.

جمع بندی

در این مقاله توضیحاتی در مورد قرص‌های اورژانسی و مصرف آن‌ها جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته ارائه شد. همچنین به این سوال شما پاسخ دادیم که چند روز بعد قرص اورژانسی باید پریود شد. همانطور که در طول متن اشاره کردیم این مدت زمان در هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد ولی در اکثر موارد بعد از ۵ روز از مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی پریودی اتفاق می‌افتد. در صورتی که بعد از گذشت چند روز پریود نشدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای خرید انواع داروهای گیاهی کمک‌کننده در دوران قاعدگی از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید. هر سوالی در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط