برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم؟

برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اختلالات قاعدگی از مشکلاتی است که می‌تواند در زندگی روزمره بسیاری از زنان آزردگی ایجاد کرده و آن را مختل کند. یکی از این مشکلات، خونریزی شدید قاعدگی است. راه های خانگی و اصلاحات سبک زندگی در بسیاری از موارد به رفع این مشکل کمک می‌کند. اما این راهکارها در برخی شرایط، کارساز نبوده و بسیاری از خانم ها را به این سوال می‌رساند که برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم؟ در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درباره گزینه‌های موجود و موثر برای کم کردن خونریزی پریودی صحبت کرده و چند قرص گیاهی برای تنظیم قاعدگی نیز معرفی می‌نماییم. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چه زمانی خونریزی قاعدگی شدید محسوب می‌شود؟

قبل از این که به پاسخ سوالِ برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم؟ بپردازیم ابتدا خوب است بدانید که به چه شرایطی خونریزی شدید گفته می‌شود. در شرایط زیر خونریزی قاعدگی شما شدید محسوب می‌شود:

  • نیاز است پد بهداشتی یا تامپون خود را هر ۱ تا ۲ ساعت تعویض کنید، یا کاپ قاعدگی خود را بیشتر از تعداد دفعات توصیه‌شده خالی کنید.
  • نیاز است دو نوع محصول بهداشتی را با هم استفاده کنید، مثلا پد و تامپون همزمان.
  • پریودهای شما بیش از ۷ روز طول می‌کشد.
  • لخته های خون بزرگ‌تر از حدود ۲.۵ سانتیمتر دارید.
  • از فعالیت‌های روزانه، مانند ورزش خودداری می‌کنید یا هنگام پریود مجبور می‌شوید از کار استراحت کنید.
  • خستگی شدید هستید یا نفس‌های کوتاه می‌کشید.

انواع قرص برای کم شدن خونریزی قاعدگی

محصولات شیمیایی و گیاهی مختلفی برای کم شدن خونریزی قاعدگی در دسترس هستند. همچنین مکمل‌های حاوی برخی از ریزمغذی‌ها، می‌توانند برای این منظور مفید باشند. در بخش‌های بعدی با مهمترین و موثرترین این موارد آشنا می‌شوید. (راه‌های دیگری از جمله تزریق آمپول و روش‌هایی شامل جراحی نیز برای افراد دارای شرایط خاص توسط پزشکان توصیه می‌‌شود که معرفی آن‌ها خارج از موضوع این مطلب است.)

در داروهای شیمیایی، برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم؟

در صورتی که پریود با خونریزی شدید داشته باشید، پزشک ممکن است داروهای زیر در دسته داروهای شیمیایی را برای کاهش خونریزی قاعدگی شما تجویز کند:

  • مفنامیک اسید: این دارو یک ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) بوده و به فرم کپسول در دسترس است. مفنامیک اسید کمک می‌کند که خونریزی کمتر شده و دل درد پریودی تسکین پیدا کند.
  • ناپروکسن: این دارو نیز یک NSAID دیگر است که برای کاهش خونریزی قاعدگی و تسکین کرامپ آن می‌تواند کمک کند.
  • ترانکزامیک اسید: این دارو که به آن نام ترانگزامیک اسید یا ترانکسامیک اسید (Tranexamic acid) هم گفته می‌شود، در کاهش از دست دادن خون در هنگام قاعدگی کاربرد دارد. یک نمونه معروف از این دارو، کپسول ترنسید داروسازی امین است. دوز مناسب برای کم شدن خونریزی شما را پزشک معین میکند.
  • داروهای ضد بارداری: برخی از پزشکان ممکن است داروهای ضد بارداری را که روی هورمون‌ها تاثیر می‌گذارند، برای کم شدن خونریزی قاعدگی تجویز کنند. این داروها و قرص ها، آستر رحم را نازک کرده و از این طریق به کاهش خونریزی می‌انجامند. همچنین این داروها ممکن است بتوانند کرامپ پریودی را تسکین دهند. گرچه مصرف قرص ضد بارداری برای کم شدن خونریزی قاعدگی معمولا توصیه نمی‌شود.

گرچه با وجود این که مفنامیک اسید و ناپروکسن رسما جزو داروهای OTC (بدون نسخه) کشور نیستند، اما معمولا در داروخانه‌ها به صورت بدون نسخه نیز به فروش می‌‌رسند. با این حال، مصرف دوز بالا یا طولانی مدت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌تواند باعث عوارض جانبی ناخواسته شود. بنابراین همواره درباره خوردن این قرص ها برای کم شدن خونریزی قاعدگی، با پزشک مشورت نمایید. همچنین اگر به این داروها حساسیت دارید، هرگز از آن‌ها استفاده نکنید.

در صورتی که قرص های گفته‌شده در کاهش خونریزی شما تاثیر نداشته باشد، ممکن است پزشک برای شما آمپول ویتامین K تجویز نماید.

در داروهای گیاهی، برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم؟

برای رفع مشکل خونریزی شدید، می‌توان از بعضی از گیاهان دارویی که خاصیت کم کردن خونریزی را به همراه دارند، بهره‌مند شد. شرکت‌های داروسازی عصاره این دسته از گیاهان را در ترکیبات قرص های گیاهی استفاده می‌کنند. در ادامه به مهمترین موارد این گیاهان دارویی اشاره می‌کنیم و سپس می‌گوییم که در دسته داروهای گیاهی، برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم؟

گیاهان دارویی برای کاهش خونریزی پریودی

دو مورد از گیاهان دارویی که در کاهش خونریزی قاعدگی می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد، عبارتند از:

پنج انگشت

گیاه پنج اگشت یا ویتکس (Vitex agnus-castus) یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی برای تنظیم هورمون‌های زنان است. پنج انگشت که به گیاه زنان نیز مشهور است، به کاهش اختلالات قاعدگی و یائسگی و رفع اختلالات هورمونی زنان کمک می‌کند. یکی از این اختلالات، خونریزی شدید پریودی است.

مصرف مکمل‌های غذایی حاوی گیاه پنج انگشت می‌تواند به برخی از زنانی که پریود با خونریزی شدید دارند، کمک کند. این گیاه فعالیت شبه پروژسترونی دارد که کاهش خونریزی را نتیجه می‌دهد.

در نظر داشته باشید که در افراد معدودی در ماه اول یا دوم مصرف پنج انگشت، ممکن است باعث شدت خونریزی ماهیانه گردد که در این صورت می‌‌توان آن را قطع نموده و پس از دو هفته با مقدار کمتری مصرف دارو را ادامه داد. چنان‌چه خونریزی شدید ادامه یافت مصرف دارو باید قطع گردد.

توجه کنید که این داروها برای دوران بارداری و شیردهی و در افرادی که شرایط حساس به هورمون (مثل سرطان رحم، سینه یا تخمدان) دارند توصیه نمی‌شود.

به صورت کلی برای جلوگیری از تداخلات دارویی و مناسب بودنِ این دارو برای شما، توصیه می‌شود قبل از مصرف قرص حاوی پنج انگشت برای کم شدن خونریزی قاعدگی با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

گیاه پنج انگشت
گیاه پنج اگشت یا ویتکس (Vitex agnus-castus) یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی برای تنظیم هورمون‌های زنان است.

دارچین

دارچین یکی از گیاهان دارویی و ادویه‌های محبوب در سبک زندگی ایرانی است. این گیاه به خاطر خاصیت تقویت کنندگی و طبع گرم و خشک خود در طب سنتی برای کم شدن خونریزی قاعدگی توصیه می‌شود.

در یک تحقیق روی خانم‌های مبتلا به قاعدگی دردناک یا دیسمنوره، کسانی که در زمان پریودی مکمل دارچین (۴۲۰ میلی‌گرم سه بار در روز) مصرف کردند، به طور چشمگیری خونریزی کمتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف کردند، تجربه نمودند. در این افراد همچنین درد قاعدگی، تهوع و استفراغ کاهش پیدا کرد.

قرص های گیاهی برای تنظیم قاعدگی و کم شدن خونریزی قاعدگی

از بین داروهای گیاهی برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم؟ با چند مورد از بهترین قرص های گیاهی برای کاهش خونریزی پریودی آشنا می‌شوید.

  • ویتاگنوس: این قرص حاوی عصاره تام میوه گیاه زنان (ویتکس) است و در تنظیم اختلالات هورمونی اثرات مثبتی دارد. در نتیجه برای کم شدن خونریزی قاعدگی میتواند تاثیرات ویژه ای داشته باشد.
  • آگنوگل: این قرص نیز حاوی عصاره میوه گیاه پنج انگشت است و خواص این گیاه برای رفع اختلالات قاعدگی را به همراه دارد.
  • قرص فمودین: این داروی گیاهی نیز با داشتن عصاره میوه پنج انگشت به رفع اختلالات قاعدگی از جمله خونریزی شدید کمک میکند.

همانطور که در بخش قبل نیز گفتیم، در افراد معدودی در ماه اول یا دوم مصرف داروی حاوی پنج انگشت، ممکن است باعث شدت خونریزی ماهیانه گردد که در این صورت می‌توان آن را قطع نموده و پس از دو هفته با مقدار کمتری مصرف دارو را ادامه داد. چنانچه خونریزی شدید ادامه یافت مصرف دارو باید قطع گردد.

به طور کلی نیز توصیه می‌‌کنیم برای مصرف این داروها و دانستن بهترین نحوه مصرف آن‌ها متناسب با شرایط خود، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

نکته‌ای که در رابطه با داروهای گیاهی باید در نظر داشته باشید این است که تاثیر گذاری آن‌ها در تنظیم هورمون ها و نهایتا کم شدن خونریزی قاعدگی اغلب به صورت تدریجی است و حداقل بعد از ۱ ماه اثر تنظیم هورمون‌ها توسط آن‌ها دیده می‌شود. داروهای شیمیایی معرفی‌شده اثر سریعتری دارند. بنابراین اگر به خاطر خونریزی شدید قاعدگی دچار مشکل شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز از داروهای با نسخه استفاده نمایید (در بخش‌های بعدی خواهیم گفت که چه زمانی مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.)

قرص های حاوی گیاه پنج انگشت
ویتاگنوس، آگنوگل و فمودین حاوی گیاه پنج انگشت بوده و برای رفع اختلالات قاعدگی زنان کاربرد دارند.

مکمل های غذایی برای کمک به خونریزی شدید پریودی

مصرف ویتامین و ریزمغذی‌های بیشتر در هنگام پریود ممکن است بتواند به کاهش خونریزی شما کمک کند. مصرف مکمل برخی از ریزمغذی‌ها، به طور خاص آهن، کمک می‌کند موادی را که از طریق خونریزی قاعدگی هر ماه از دست می‌دهید، جبران کنید. دو مورد از مکمل‌هایی که می‌توانند به کم کردن خونریزی قاعدگی کمک کنند عبارتند از:

  • آهن: کمبود آهن ممکن است به افزایش خونریزی و پریود شدید منجر شود. اگر یک رژیم غذایی سرشار از آهن دارید اما به رفع این مسئله کمکی نکرده است، مصرف مکمل می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • ویتامین سی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین سی ممکن است به کاهش خونریزی کمک کند. همچنین این ویتامین به جذب آهن نیز کمک می‌کند.

بهتر است برای تشخیص دوز مناسب مکمل‌ها از جمله قرص آهن با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

در شرایط زیر برای تشخیص این که برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم، بهترین راهکار، مراجعه به پزشک است.

  • خونریزی شدید قاعدگی در زندگی شما اختلال ایجاد کرده است
  • مدتی است که این پریودهای شدید را تجربه کرده‌اید
  • هنگام قاعدگی، درد شدیدی را تحمل می‌کنید
  • بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی، خونریزی دارید
  • علاوه بر خونریزی قاعدگی، علائم دیگر مثل درد در هنگام دفع ادرار، دفع مدفوع یا رابطه جنسی دارید.
برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه زمانی به پزشک مراجعه کنم
اگر خونریزی شدید در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده است، بهتر است برای تشخیص بهترین قرص برای کم شدن خونریزی قاعدگی به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره این که برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم صحبت کردیم و گزینه‌های مفید برای رفع این مشکل را در دو دسته داروهای شیمیایی و گیاهی معرفی نمودیم. شما می‌توانید انواع قرص و داروی گیاهی برای رفع اختلالات قاعدگی و تنظیم پریود را از داروخانه آنلاین مشهد (مفیدطب) به صورت اینترنتی از سراسر کشور تهیه کنید.

مشاهده و خرید داروهای گیاهی برای دوران قاعدگی

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید