قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در سال های اخیر انواع مکمل و قرص پروبیوتیک (مکمل‌های حاوی باکتری‌های مفید برای روده) توجه زیادی را به خود جلب کرده است. محققین خواص بالقوه مصرف این دسته از مکمل ها در تحقیقات علمی زیادی مورد آزمایش قرار داده‌اند. یکی از فواید قرص های پروبیوتیک که ذکر شده است، کاهش نفخ در برخی افراد می‌باشد. اگر دچار نفخ مکرر یا مزمن هستید یا به موضوع تاثیر پروبیوتیک ها بر نفخ شکم و آشنایی با بهترین گزینه‌ها برای این منظور علاقه‌مندید، این مقاله برای شماست؛ چرا که قصد داریم در این مجله سلامت مفیدطب درباره قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آیا پروبیوتیک‌ها می‌توانند نفخ را کاهش دهند؟

قبل از پرداختن به قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم خوب است ابتدا بگوییم که پروبیوتیک ها چه هستند. میکروبیوم روده (مجموعه میکروب‌های روده) از انواع مختلف باکتری‌ها تشکیل شده است و روزانه تحت تأثیر عوامل محیطی و سبک زندگی فردی ما قرار می‌گیرد. در واقع ما میزبان این گروه از باکتری‌های مفید هستیم که برای سلامت ما ضروری هستند.

پروبیوتیک‌ها اغلب به عنوان «باکتری‌های خوب» بدن شناخته می‌شوند و با میزبان خود یعنی بدن ما رابطه همزیستی دارند. رایج‌ترین پروبیوتیک هایی که بیشترین تحقیقات روی آن‌ها انجام شده است، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند. در میان این پروبیوتیک ها، گونه‌ها و سویه‌های مختلفی با عملکردهای متفاوت وجود دارند. مهم است به یاد داشته باشید که سویه‌های مختلف پروبیوتیک اثرات مختلفی دارند و بنابراین باید با دقت برای هدف مورد نظر انتخاب شوند.

حال که کمی درباره پروبیوتیک ها خواندید، می‌توانیم به طور دقیق‌تری به موضوع پروبیوتیک برای نفخ شکم بپردازیم. در این رابطه، تحقیقات نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به افرادی با علائمی مانند گاز و نفخ کمک کنند.

خوب است بدانید که چندین مطالعه به بررسی مزایای بالقوه پروبیوتیک‌ها برای افراد با سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) پرداخته‌اند؛ IBS می‌تواند با نفخ، درد شکم و اسهال همراه باشد. اما تحقیق زیادی درباره اثرات پروبیوتیک‌ها بر افرادی که نفخ مزمن یا گاه‌به‌گاه دارند، انجام نشده است.

یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ توسط یک تیم کوچک از پزشکان بین‌المللی نتیجه گرفت که برخی از گونه‌های پروبیوتیک به کاهش کلی علائم در برخی افراد مبتلا به IBS که نفخ شکم را نیز شامل می‌شود، کمک می‌کنند. این پزشکان بر اساس تحقیقاتی که بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که شواهد برای حمایت از این نتیجه‌گیری قوی است.

یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ به بررسی گزینه‌های درمان و مدیریت برای نفخ مزمن و اتساع شکم (تورم ناحیه شکم) پرداخت. نویسندگان اشاره کردند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند با تغییر میکروبیوم روده، نفخ را کاهش دهند، اما نتایج برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم

حال که با تحقیقات موجود در زمینه تاثیر پروبیوتیک (از طریق غذا یا مکمل) بر رفع نفخ شکم کمی آشنا شدید، در این بخش به معرفی ۴ مورد از بهترین انواع قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم می‌پردازیم. توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر یک از این محصولات قرص پروبیوتیک ضد نفخ، بروشور آن را به دقت خوانده و از هشدارهای مصرف آن مطلع شوید (گرچه به طور معمول، قرص های پروبیوتیک محصولاتی ایمن محسوب می‌شوند.)

مشاهده و خرید قرص های پروبیوتیک برای نفخ

کپسول فمی لاکت زیست تخمیر

کپسول فمی لاکت زیست تخمیر که آن را با نام قرص فمی لاکت نیز می‌شناسند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین پروبیوتیک روزانه است. این محصول که یکی از انواع بهترین قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم محسوب میشود،  فواید زیادی دارد از جمله این که در پیشگیری و کاهش دوره اسهال، بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر، بیماری‌های التهابی روده و عدم تحمل لاکتوز مفید هستند.

کپسول فمی لاکت همچنین با تقویت سیستم ایمنی به پیشگیری و بهبود عفونت‌های مختلف کمک می‌کند.

کپسول فمی لاکت زیست تخمیر یک فرآورده سین بیوتیک است که هم شامل پروبیوتیک‌ها (لاکتوباسیلوس‌ها و بیفیدوباکترویم) بوده و هم حاوی پری بیوتیک (فروکتوالیگوساکارید) می‌باشد. مکمل پروبیوتیک فمی لاکت با فرمولاسیون جدید و بهره‌گیری از مقادیر بالایی از سویه باکتری مفید، بهترین گزینه برای تامین پروبیوتیک روزانه برای اعضای خانواده است.

کپسول ژری لاکت زیست تخمیر

کپسول ژری لاکت، محصولی پروبیوتیک برای درمان یبوست مزمن و نفخ و درد شکم در بزرگسالان و سالمندان است. این کپسول به رفع علائم IBS نیز کمک می‌کند و بهبود بیماری های قلبی عروقی شامل بالا بودن کلسترول خون و پرفشاری خون (فشار خون بالا) را در افراد دارای سنین بالاتر به همراه دارد.

بسیاری از افرادی که در دوران سالمندی به سر می‌برند، دچار بیماری دیابت هستند؛ قرص ژری لاکت غیر از کمک به رفع مشکلات گوارشی از جمله نفخ، در بهبود متابولیسم گلوکز و کاهش قند خون ناشتا انسولین سرم و مقاومت به انسولین نیز موثر است.

کپسول بایو فلورا تک ژن فارما

کپسول بایو فلورا یکی دیگر از پروبیوتیک های کمک کننده به دستگاه گوارش و حفظ و تقویت فلور طبیعی دستگاه گوارش است.

این کپسول که به قرص بایو فلورا نیز شناخته می‌شود، به عنوان یکی از بهترین قرص های رفع نفخ شکم محسوب شده و خواص دیگری از جمله تقویت عملکرد سیستم ایمنی، بهبود مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و … و نیز بهبود بیماری متابولیسم عدم تحمل لاکتوز را به همراه دارد.

کپسول پروکید گسترش میلاد فارمد

قرص پروکید، یک قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم مخصوص کودکان است. این قرص پروبیوتیک حاوی پروبیوتیک های مورد نیاز بدن برای کمک به درمان اسهال، یبوست، نفخ و سایر مشکلات گوارشی بوده و برای تقویت سیستم ایمنی نیز ضروری هستند.

در این محصول همه پروبیوتیک های مهم بدن از جمله لاکتوباسیلوس (Lactobacillus) و بیفیدوباکتریوم (Bifidobacterium) وجود دارد که هم در بهبود گوارش و هم تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.

آیا پروبیوتیک‌ها ایمن هستند؟

ممکن است در استفاده از قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم برایتان سوال به وجود آید که آیا این مکمل ها ایمن هستند؟ به طور کلی، قرص پروبیوتیک ضد نفخ به عنوان یک درمان ایمن در نظر گرفته می‌شوند زیرا معمولاً حاوی همان باکتری‌های سالمی هستند که در بدن ما وجود دارند. اما ممکن است چند استثناء وجود داشته باشد. به عنوان مثال، پروبیوتیک‌ها ممکن است در نوزادان نارس، بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های جدی و افراد دارای نقص ایمنی، عفونت‌ها و… خطراتی را ایجاد کنند. بنابراین اگر شرایط خاصی دارید، حتما قبل از مصرف این دسته از مکمل‌ها، با پزشک مشورت کنید.

فواید دیگر پروبیوتیک ها

محققان همچنین در حال مطالعه استفاده از پروبیوتیک‌ها در شرایط دیگر هستند، از جمله:

  • اسهال پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها
  • اسهال مسافرتی
  • یبوست
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کولیک نوزادان
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان
  • آلرژی‌ها و درماتیت
  • عفونت کلستریدیوم دیفیسیل (C-diff)

روش های دیگر کاهش و رفع نفخ

علاوه بر کمک گرفتن از قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بتوانید با آن‌ها، نفخ خود را کاهش دهید. مثلا:

  • خوردن وعده‌های کوچکتر در طول روز
  • کاهش مصرف غذاهای تند، چرب و فرآوری‌شده
  • مصرف بیشتر فیبر (برای نفخ مربوط به یبوست)
  • اجتناب از برخی غذاهایی که نفخ را بدتر می‌کنند، مانند لوبیا، کلم و بروکلی
  • نوشیدن آب بیشتر و اجتناب از نوشابه و الکل
  • محدود کردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مانند قهوه و چای
  • افزایش فعالیت بدنی

برای نفخ چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر برای چندین هفته متوالی دچار نفخ مداوم هستید یا مرتب به این مشکل مبتلا می‌شوید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر علائم، زندگی روزمره شما را مختل کرده یا باعث ناراحتی و درد زیادی می‌شوند. همچنین، اگر هر یک از علائم زیر با نفخ شما همراه بود، حتما با یک پزشک مشورت کنید:

  • یبوست
  • خون در مدفوع
  • اسهال
  • تهوع یا استفراغ
  • کاهش وزن بدون علت

جمع بندی

در این مقاله درباره تاثیر قرص پروبیوتیک برای نفخ شکم توضیح داده و مهمترین تحقیقات انجام‌شده تا امروز را بررسی کردیم. همچنین چند مکمل مفید در این زمینه را معرفی نمودیم.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش نفخ با تقویت باکتری‌های سالم به روده کمک کنند. در حالی که غذاها و قرص های پروبیوتیک ممکن است به افرادی با علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک کنند، ممکن است در برخی از افراد باعث نفخ شوند. بنابراین توصیه می‌شود به خصوص اگر شرایط خاصی دارید، قبل از مصرف مکمل های پروبیوتیک با پزشک خود مشورت نمایید.

شما می‌توانید انواع قرص و مکمل پروبیوتیک برای نفخ و کاربردهای دیگر (از جمله مواردی که در این مقاله معرفی کردیم) را در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده کرده و در صورت نیاز به صورت اینترنتی آن را تهیه کنید. برای مشاهده لیست محصولات موجود، لینک زیر را ببینید:

مشاهده و خرید قرص های پروبیوتیک برای نفخ

منابع: healthline و optibacprobiotics

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط