با درمان بیماری پسوریازیس در طب سنتی آشنا شوید

درمان پسوریازیس در طب سنتی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بیماری پسوریازیس یک بیماری پوستی است که چرخه طبیعی زندگی سلول‌های پوستی در آن از حالت تعادل خارج شده و باعث ضایعات پوستی ملتهب در سطح پوست می‌شود. این بیماری خود ایمنی که انواع مختلفی نیز دارد، از راه‌های مختلف در علم پزشکی و نیز طب سنتی تلاش برای درمان آن می‌شود. در این مقاله، علاوه بر تعریف پسوریازیس و روش‌های درمانی رایج آن در طب مدرن، با روش‌هایی مفید برای درمان بیماری پسوریازیس در طب سنتی نیز آشنا می‌شوید. پس با این مقاله مجله مفید طب تا انتها همراه باشید.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سلول‌های ایمنی بدن سلول‌های خودی را بیگانه تلقی کرده و به آنها حمله می کند. در پسوریازیس که یک بیماری پوستی است، چرخه طبیعی زندگی سلول‌های پوستی از حالت تعادل خارج می‌شود.

در حالت طبیعی سلول‌های مرده سطح پوست انسان ریزش می‌کند و سلول‌های جدید پوستی با سرعتی متناسب با ریزش سلول‌های مرده جایگزین آنها می‌شوند اما در پسوریازیس این تناسب سرعت به هم ریخته و سلول‌های جدید با سرعتی بیش از ریزش سلول های مرده سطح پوست می‌آیند و به سلول‌های مرده و آسیب‌دیده فرصت ریزش نمی‌دهند که این اتفاق باعث ایجاد ضایعات پوستی ملتهب در افراد مبتلا به پسوریازیس می‌شود.

انواع پسوریازیس

پسوریازیس انواع مختلفی دارد اما شایع‌ترین نوع آن پسوریازیس پلاک است که در آن زخم‌های ملتهب پوستی توسط پلاک‌های نقره‌ای رنگ پوشانده می‌شوند. این پلاک‌ها ممکن است در همه جای بدن ایجاد شوند اما بیشتر از همه در نواحی تاشونده مثل زانو و آرنج ممکن است که ظاهر شوند.

پسوریازیس در آرنج
پلاک‌ها ممکن است در همه جای بدن ایجاد شوند اما بیشتر از همه در نواحی تاشونده مثل زانو و آرنج ممکن است که ظاهر شوند.

پسوریازیس در طب رایج

در طب مدرن به علت ابتلا به پسوریازیس معمولاً در ژنتیک فرد جستجو می شود. موارد دیگری از جمله سیگار کشیدن، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح مثل ویتامین دی، ابتلا به عفونت‌های مختلف یا آسیب فیزیکی به پوست ممکن است ریسک فاکتور برای برای ابتلا به پسوریازیس باشند.

جدا از ظاهر نامناسبی که ابتلا به پسوریازیس برای بیمار ایجاد می‌کند پسوریازیس می‌تواند پیش‌زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگری را نیز از جمله فشار خون بالا، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های چشم، دیابت نوع ۲ و غیره را ایجاد کند.

درمان پسوریازیس در طب رایج

درمان پسوریازیس در طب رایج، بیشتر متمرکز بر علامت درمانی برای رفع التهاب، درد و خارش و پوسته ریزی است. درمان‌های روتین شامل استفاده از داروهای موضعی و نور درمانی است. در موارد شدید تر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است استفاده شوند. همچنین دوره‌های عود و استراحت بیماری در رژیم درمانی که پزشک انتخاب می‌کند موثر است.

ممکن است علاقه‌مند باشید: پسوریازیس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پسوریازیس در طب سنتی

در طب سنتی از پسوریازیس با این عنوان، نام برده نشده است منتها برخی از علائم پوستی مشابه آنچه در پسوریازیس مشاهده می‌شود، با عنوان دا الصدف یا بیماری صدف یا قوبا در متون طب سنتی ذکر شده است.

طب سنتی علت ابتلا به بیماری صدف را، همچون بسیاری بیماری‌های دیگر، اختلال در توانایی بدن در دفع اخلاط زائد خصوصاً سودا عنوان می‌کند. غلبه سودا در هر اندامی می‌تواند باعث بروز یک سری علائم ناخواسته بشود. از منظر طب سنتی، رسوب این سودای اضافی در پوست علت بروز بیماری صدف است. البته گاهی غلبه اخلاط دیگر مثل صفرا می‌تواند باعث تشدید ضایعات پوستی و مخصوصا افزایش خارش شود.

اولین قدم در درمان هر ناخوشی در طب سنتی اصلاح سبک زندگی یا رعایت سته ضروریه به صورتی است که به تعادل مزاج فرد کمک بکند.

اصل اول اصلاح خوراک و آشامیدنی‌ها

افراد مبتلا به بیماری صدف بایستی از مواد غذایی سودازا پرهیز بکنند. بادمجان یکی از مواد سودازای معروف است که می‌تواند با ایجاد خلط غلیظ سودا در بدن باعث بروز علائم قوبا و علائم مشابه پسوریازیس شود.

بادمجان سودازا
بادمجان یکی از مواد سودازای معروف است که می‌تواند با ایجاد خلط غلیظ سودا در بدن باعث بروز علائم قوبا و علائم مشابه پسوریازیس شود.

گوشت‌های گاو و گوساله نیز که گوشت‌های سنگین‌تر و سردترین نسبت به گوشت‌های سبک مثل گوشت پرندگان کوچک مرغ و گوشت گوسفند هستند، بهتر است که کمتر توسط افراد مبتلا به پسوریازیس مصرف شوند.

به طور کلی مصرف غذاهای دیرهضم و خمیری نیز بایستی به حداقل مقدار برسد.

همچنین پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده، هله هوله و غذاهای چرب شیرینی‌های مصنوعی، مصرف ترشیجات و هر غذای دیگری که ممکن است باعث غلبه سردی و خشکی در بدن شود ضروری است.

همچنین طب سنتی تاکید بسیاری بر رعایت آداب تغذیه توسط همه افراد نه تنها مبتلایان به بیماری صدف دارد. استفاده از غذاهای مناسب با طبع که ایجاد نفخ در فرد نکند، غذا خوردن با آرامش و در محیطی مناسب، جویدن با طمانینه، پرهیز از مصرف آب یا ورزش و خواب بلافاصله بعد وعده‌ی غذایی و… از جمله مواردی است که رعایتشان در زندگی به سبک طب سنتی ضروری است.

قابل ذکر است که پزشک متخصص طب سنتی با توجه به شرایط شما، توصیه‌های دیگری را نیز در مورد رفع یبوست، ورزش و تحرک و خواب مناسب با طبع شما، آب و هوایی که باید از آن پرهیز کنید و… به شما خواهد کرد.

کمک به درمان پسوریازیس در طب سنتی

درمان‌های موضعی

در طب سنتی بخشی از درمان‌های بیماری صدف درمان‌های موضعی هستند. برخی از نسخ رایج استادان طب سنتی شامل خمیر سفیداب روی و آبلیمو، روغن بادام شیرین، روغن بنفشه و غیره است.

روغن بادام شیرین برای درمان موضعی پسوریازیس
به عنوان یک درمان موضعی، برخی از نسخ رایج استادان طب سنتی روغن بادام شیرین را توصیه می‌کنند.

خمیر سفیداب روی با آبلیمو مجاری را باز می‌کند و التیام می‌دهد و اثر لایه برداری خفیفی دارد. با این خمیر بافت بیمار خورده شده و امکان رشد بافت سالم در موضع حاصل می‌شود.

روغن بادام شیرین برای برطرف کردن خشونت جلد در مبتلایان به پسوریازیس به صورت موضعی قابل استفاده است.
همچنین توصیه می‌شود که زردچوبه و خمیر شده و روی ضایعات به شکل ماسک استفاده شود و این عمل تا ۵ روز انجام شود.

درمان‌های خوراکی

درمان‌های خوراکی نیز برای پسوریازیس در طب سنتی وجود دارند.

به عنوان مثال چنانچه علت خارش در پسوریازیس صفرا باشد، برای برطرف کردن خارش توصیه به مصرف آب خیار می‌شود.
از توصیه‌های دیگر درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف روزی سه عدد میوه تمر هندی
  • مصرف ماءالشعیر طبی روز سه لیوان
  • مصرف ماءالجبن افتیمونی ۴۰ روز صبح ناشتا. موقع مصرف توصیه می‌شود که داخل ماءالجبن یک قاشق غذاخوری خاکشیر ریخته شود.
  • همچنین توصیه می‌شود که سوپ جو با زرشک آبغوره و روغن زیتون جزوه و وعده‌‌های غذایی باشد.

خرید اینترنتی ماءالجبن افتیمونی نیاک

درمان‌های دیگر

متخصص طب سنتی ممکن است درصورت نیاز اقدام به حجامت بادکش یا زالو درمانی برای شما بکند.

جمع بندی

در این مقاله با بیماری پسوریازیس و روش‌هایی در طب سنتی که به درمان آن کمک می‌کنند، آشنا شدیم. مهم‌ترین نکته‌ای که نه فقط برای این بیماری، بلکه به صورت کلی لازم است مدنظر داشته باشیم، اصلاح سبک زندگی و آداب غذا خوردن است. همچنین از برخی از مواد غذایی و دارویی مانند ماءالجبن افتیمونی و نیز درمان‌های موضعی می‌توان برای کمک به درمان این بیماری استفاده کرد. به یاد داشته باشیم که مبتلایان به پسوریازیس یا بیماری صدف، باید حتی‌الامکان از مصرف غذاهای سودازا مانند بادمجان پرهیز کنند.

برای تهیه کرم‌هایی مانند کرم درما پسوریازیس سریتا که حاوی مواد مفیدی برای کمک به درمان پسوریازیس (از جمله عصاره بلوط، روغن آرگان و آلوئه ورا) است و نیز کرم پسوس رام که دارای عصاره بادام شیرین و ویتامین‌های A و E، می‌توانید به داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) مراجعه کنید و به راحتی سفارش خود را ثبت کرده و در سریعترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

خرید کرم درما پسوریازیس سریتا

خرید کرم پسوس رام

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره