معرفی بهترین شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر

شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر در مواردی که علایم بیماری متوسط یا ملایم هستند، پیشنهاد می گردد. اگر پسوریازیس سر به شکل حاد بروز کند، علاوه بر شامپوی مخصوص، به داروهای خوراکی و موضعی نیاز خواهید داشت. بیش از ۵۰ درصد مبتلایان پسوریازیس، نشانه‌ها را روی پوست سر مشاهده می‌کنند. مقاله پیش رو از مجله سلامت مفید طب به معرفی شامپو برای پسوریازیس پوست سر اختصاص دارد. همچنین می‌خواهیم در ادامه به طور کامل درباره پسوریازیس پوست سر صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

معرفی شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر

شامپو درما پسوریازیس سریتا به منظور درمان و کنترل بیماری پسوریازیس در پوست سر تولید شده است. این محصول از سریتا در بهبود خارش و قرمزی پوست سر موثر بوده و همچنین اثر لایه برداری مناسبی دارد. اگر با مراجعه به پزشک دریافته‌اید که بیماری شما، پسوریازیس پوست سر است، در اسرع وقت برای درمان اقدام کنید. شامپو درما پسوریازیس سریتا به درمان پسوریازیس پوست سر کمک می‌کند و علایم را بهبود می‌بخشد.

در گذشته بیماری پسوریازیس را عموما با نام صدفک یا صدف می‌شناختند. این بیماری پوستی خود ایمنی، با علایمی متعددی بروز می‌کند. معمولا نشانه‌ها شامل نازک و ملتهب شدن پوست است در حالی که پوستی نقره‌ای رنگ روی ناحیه درگیر را می‌پوشاند. عوامل متعددی باعث ابتلا به پسوریازیس می‌شوند که ژنتیک، آلودگی محیط و استرس مهم‌ترین فاکتور‌ها هستند. اگر به بیماری پسوریازیس مبتلا شده‌اید و علایم را در پوست سر مشاهده می‌کنید، می‌توانید از شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر کمک بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر درباره شامپو درما پسوریازیس سریتا یا خرید این محصول روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین می‌توانید در بخش نظرات، سؤالات خود را مطرح نمایید. داروسازان مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند.

خرید شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر چیست؟

پسوریازیس پوست سر (Scalp psoriasis) روی پوست سر، خط مو، پیشانی، پشت گردن، خط ریش و به طور کلی ناحیه سر نمایان می‌شود. عموما این نوع از پسوریازیس ابتدا با خارش سر و سپس پوسته پوسته شدن آغاز شده و نهایتا نشانه‌ها به صورت کامل بروز پیدا می‌کنند. علایم شامل لکه‌های ملتهب یا قرمز بوده که پوست نازکی دارند. بر روی ناحیه‌های ملتهب، پوست نقره‌ای رنگی شبیه فلس ماهی ایجاد می‌گردد. پسوریازیس پوست سر در بسیاری موارد می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی را آغاز نمایید.

برای اینکه بدانید بیماری پسوریازیس چیست و چگونه درمان می‌شود، می‌توانید از پزشک متخصص راهنمایی بخواهید. همچنین در فضای مجازی فقط به منابع علمی و معتبر مراجعه کنید. گزینه‌هایی مانند شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر یا داروهای موضعی، راه حل مناسبی هستند. روش‌های دیگری نظیر نوردرمانی، رژیم درمانی و فرآورده‌های طب سنتی نیز در بسیاری موارد، علایم پسوریازیس پوست سر را بهبود می‌بخشند.

علائم پسوریازیس پوست سر

در این بخش به تعدادی از مهم‌ترین نشانه‌های پسوریازیس پوست سر اشاره می‌کنیم. اگر تنها یکی از نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید:

خارش پوست سر

– خشکی غیر طبیعی پوست سر

– سوزش یا درد پوست سر

– مشاهده پوسته‌های شبیه شوره زیر موها

وصله‌های پوسته پوسته قرمز و برآمده

– پوسته‌های سفید مایل به نقره‌ای روی پوست سر

– ریزش مو

خارش و پسوریازیس
خارش پوست سر، از جمله علایم بارز پسوریازیس است.

تشخیص پسوریازیس پوست سر

لطفا توجه داشته باشید برای تشخیص پسوریازیس پوست سر نیاز به معاینه و آزمایش‌های تخصصی دارید. متخصص پوست و مو ابتدا وضعیت پوست سر را بررسی می‌کنید. بر اساس نشانه‌ها و در نظر گرفتن شرح حال بیمار، آزمایش‌های دیگری برای تشخیص قطعی انجام می‌شود. پزشک متخصص مقداری از پوسته‌های ناشی از التهاب را جمع آوری می‌کند و به آزمایشگاه تشخیص طبی می فرستد. مشاهدات متخصص آزمایشگاه و نظر نهایی متخصص پوست می‌توانند ابتلا به بیماری پسوریازیس را تایید کنند. بنابراین هرگز بر اساس نظرات دوستان و آشنایان یا افراد غیر متخصص، شروع به مصرف دارو نکنید.اگر به پسوریازیس مبتلا شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و درمان را آغاز نمایید. در بسیاری موارد استفاده از شامپو برای پسوریازیس پوست سر باعث کاهش علایم بیماری می‌شود.

درمان پسوریازیس پوست سر

درمان پسوریازیس پوست سر با توجه به نوع علایم و شدت آن‌ها تفاوت دارد. اگر نشانه‌ها به صورت ملایم یا متوسط نمود کرده باشند، می‌توانید از شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر کمک بگیرید. شامپوهای که به صورت تخصصی برای درمان پسوریازیس سر ساخته شده‌اند، با التیام بخشیدن به التهاب‌ها و لایه برداری پوست‌های صدفی، شدت علایم را کاهش می‌دهند. اگر به واسطه پسوریازیس پوست سر، ریزش مو را تجربه می‌کنید، نگران نباشید. پزشک متخصص با تجویز دارو، می‌تواند از ادامه ریزش موها جلوگیری کند.

علاوه بر درمان‌های تخصصی پسوریازیس، در این بخش به سایر درمان‌های جایگزین اشاره می‌کنیم.

درمان پسوریازیس با طب سنتی

بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که در گذشته، پسوریازیس را با نام صدف یا صدفک می‌شناختند. درمان پسوریازیس در طب سنتی با انواع داروهای گیاهی و دستورالعمل‌هایی در تغییر رژیم غذایی ممکن می‌شود. البته میزان تاثیرگذاری درمان‌های طب سنتی در افراد مختلف، متفاوت است. پیش از به کارگیری هر یک از درمان‌های طب سنتی برای پسوریازیس با پزشک متخصص پوست و مو یا داروساز مشورت کنید. برخی دستورالعمل‌های طب سنتی برای درمان پسوریازیس شامل موارد زیر هستند:

خودداری از مصرف خوراکی‌های سودا ساز مانند بادمجان

– عدم مصرف گوشت‌های سرد مانند گوشت گاو و گوشت پرندگان کوچک

– پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند فست فودها

– استعمال موضعی روغن بادام، روغن بنفشه یا خمیر سفیداب روی و آبلیمو

درمان‌های خانگی پسوریازیس پوست سر

درمان پسوریازیس پوست سر موضوع حساسی است. در بعضی موارد دستکاری کردن زخم‌ها یا پوسته‌ها منجر به ایجاد التهاب شدیدتر می‌گردد. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از استعمال هر نوع داروی گیاهی یا شیمیایی با پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایید. تعدادی از درمان‌های خانگی کم خطر برای پسوریازیس پوست سر در این بخش معرفی می‌شوند. لطفا پیش از به کار بردن هر روش، جانب احتیاط را در نظر بگیرید.

جوی دو سر را به مدت یک شب در آب بخیسانید. محلول به دست آمده را از صافی بگذرانید و برای شستشوی پوست سر به کار ببرید.

– از روغن درخت چای برای کاهش التهاب پوست سر استفاده کنید.

– زردچوبه دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد التهاب است. از خمیر زردچوبه برای کاهش التهاب زخم های سر استفاده کنید.

اهمیت شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر

در ابتدای مقاله به معرفی شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر پرداختیم. اگر شامپوی مناسب برای درمان عارضه انتخاب کنید، شدت علایم کاهش می‌یابند. اگر پسوریازیس پوست سر از نوع ملایم یا متوسط باشد، مصرف شامپوی مناسب برای کنترل نشانه‌ها کافی است. بنابراین بهترین شامپو را به کمک پزشک متخصص یا داروساز انتخاب کنید.

اگر شدت التهاب و پوسته‌ریزی بالا باشد، پزشک متخصص علاوه بر شامپو محصولات دیگری را نیز برای درمان تجویز می‌کند. داروهای تجویز شده را به‌ موقع و بر اساس دستور پزشک مصرف کنید. همچنین وقتی که از شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر استفاده می‌کنید، به آرامی عمل شستشو را انجام دهید. شستشوی سر باید به آرامی انجام گردد تا باعث التهاب تازه نشود.

خرید شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر

مصرف مکمل‌های غذایی برای پیشگیری یا درمان پسوریازیس

بسیاری از تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های غذایی مانند کپسول امگا ۳، امگا ۶ و ویتامین د از ابتلا به پسوریازیس جلوگیری می‌کنند. همچنین مصرف ریزمغذی‌های مذکور در افراد مبتلا به پسوریازیس (در بسیاری موارد) شدت علایم را کاهش می‌دهد. پزشک متخصص و داروساز می‌توانند برای انتخاب بهترین مکمل‌های غذایی به شما کمک کنند.

چگونه شوره سر و پسوریازیس را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

پسوریازیس پوست سر یک بیماری مزمن التهابی است که روی قسمت‌های مختلف در بدن مانند پوست، سیستم ایمنی و سیستم اسکلتی-‌عضلانی اثر می‌گذارد،. پوسته‌ها و پولک‌های ضخیم و دارای خارش ویژگی‌های اصلی پسوریازیس پوست سر هستند.

شوره سر جزو عارضه‌های کم خطر است که با مصرف شامپو و لوسیون‌های مناسب به طور کامل درمان می‌گردد. در مقابل، پسوریازیس بیماری خودایمنی است و درمان قطعی ندارد. پسوریازیس می‌تواند چندین سیستم مهم در بدن را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا سیستم ایمنی، سیستم اسکلتی و عضلانی، و سلول‌های پوست در جریان بیماری پسوریازیس درگیر هستند. حال آنکه شوره سر فقط شامل پوسته پوسته شدن اسکالپ است.

برای اینکه بتوانید شوره سر را از پسوریازیس تشخیص دهید، برخی موارد را در این بخش ذکر می‌کنیم:

– در شوره سر، پوسته‌ها به شکل دانه‌های ریز از سر جدا شده و بر روی شانه‌‌ها می‌ریزند. در حالی که پوسته‌های پسوریازیس در مراحل اولیه از سر جدا نمی‌شوند و به رنگ نقره‌ای براق دیده می‌شوند.

– شوره سر معمولا با خارش همراه نیست. پسوریازیس با خارش و التهاب همراه است.

– در پسوریازیس پوست سر، پوسته‌های نقره‌ای رنگ برآمده مشاهده می‌شوند. اطراف پوسته‌ها هاله‌ای به رنگ قرمز وجود دارد.

– شوره سر لزوما با ریزش مو همراه نیست. پسوریازیس پوست سر غالبا با ریزش شدید مو مشاهده می‌گردد.

شوره سر
شوره سر معمولا با خارش همراه نیست. پسوریازیس با خارش و التهاب همراه است.

آیا با وجود پسوریازیس موی سر، امکان استفاده از رنگ مو وجود دارد؟

اگر پسوریازیس در پوست سر شدید نباشد، می‌توانید از رنگ مو استفاده کنید. توصیه می‌کنیم در چنین مواردی با داروساز یا پزشک متخصص مشورت کنید تا برند مناسبی به شما معرفی شود. ممکن است رنگ موی نامرغوب یا حاوی مواد شیمیایی خاص، به التهاب ناحیه پسوریازیس دامن بزند. همچنین می‌توانید برای کاهش عوارض ناشی از رنگ مو برای پوست سر، مدل‌هایی که به ریشه برخورد نمی‌کنند امتحان کنید. با آرایشگر خود صحبت کنید تا رنگ مو را با فاصله از پوست سر و ریشه موها به کار ببرد. همچنین در هنگام شستشو مراقب باشد که پوست سر را آزار ندهد.

آیا پسوریازیس مسری است؟

خیر. پسوریازیس مسری نیست. با لمس نواحی درگیر پسوریازیس در افراد دیگر، به این بیماری مبتلا نمی‌شوید.

فشار روحی ناشی از پسوریازیس

اگر علایم پسوریازیس با شدت بالایی بروز کنند،‌ ممکن است علاوه بر ناراحتی‌های جسمی بر روان بیمار نیز تاثیر منفی داشته باشند. اگر فردی در خانواده شما درگیر پسوریازیس است، از نظر عاطفی او را حمایت کنید. کاهش استرس در بیمار در اغلب موارد به بهبود نشانه‌ها نیز کمک می‌کند. گاهی اوقات پسوریازیس بر موارد کوچکی مانند انتخاب لباس یا رنگ مو نیز تاثیر دارند. بنابراین مبتلایان به پسوریازیس را درک کنید و تا جایی که ممکن است رفتار همدلانه داشته باشید.

چنانچه خود درگیر بیماری پسوریازیس هستید در گروه‌درمانی شرکت کنید. معاشرت با افرادی که مشکلی مشابه شما دارند، به تقویت روحیه کمک می‌کند.

استرس و پسوریازیس
مبتلایان به پسوریازیس را درک کنید و تا جایی که ممکن است رفتار همدلانه داشته باشید.

سخن پایانی

بیماری‌های خودایمنی در اغلب موارد ناشی از عوامل ژنتیکی، محیطی و استرس هستند. پسوریازیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای پیشگیری از ابتلا به پسوریازیس، سبک زندگی سالمی داشته و استرس را کاهش دهید. چنانچه علایم این عارضه را در خود مشاهده کردید جهت درمان در اسرع وقت به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

برای تهیه شامپو درما پسوریازیس سریتا یا سایر محصولات معتبر به داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) مراجعه نمایید. همچنین سؤالات خود را بخش نظرات ثبت کنید تا داروسازان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

18 دیدگاه دربارهٔ «معرفی بهترین شامپو برای درمان پسوریازیس پوست سر»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام اگر منظورتان “شامپو هد اند شولدرز” است، این برند انواع مختلفی از شامپو ها را تولید می کند. اکثر مدلهای این شامپو با توجه به خاصیت ضد شوره ای که دارند می توانند در رفع پسوریازیس خفیف پوست سر موثر واقع شوند.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام استفاده مداوم از شامپو پسوریازیس سریتا ممنوعیتی ندارد.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام شامپو درما پسوریازیس سریتا باید در هفته سه بار استفاده شود. در هر بار استحمام یک بار شامپو زدن کافیست. شامپو زدن بیش از حد می تواند خود باعث افزایش چربی مو شود.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  1. سلام وقتتون بخیر
    من پسوریازیس دارم. یه ماهی هست از شامپوی سریتا استفاده می‌کنم ولی همچنان سر و صورتم خارش شدید داره. قبلا پزشک برام کرم‌های دارای کورتون تجویز کرده بود که خیلی موثر بودن ولی متوجه شدم ضرر دارن و پوست عادت می‌کنه بهشون و در نهایت آسیب می‌بینه. به غیر از کرم‌های دارای کورتون، آیا راه‌حل دیگه‌ای هم وجود داره که بشه کامل بیماری رو کنترل کرد؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام غیر از کرم های حاوی کورتون، کرم ها و ژل ای دیگری هم برای درمان پسوریازیس وجود دارد که با تجویز پزشک و با در دست داشتن نسخه از داروخانه ها بصورت حضوری قابل تهیه هستند.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام وقتتون به خیر من پسوریازیس سر دارم و به پوست بدنم و آرنج و زانو و گوشهام و روی رانهام ایجاد شده البته فصل بهار این حساسیت بیشتر میشه بهترین دکترها رفتم و هیچ شامپویی روی سرم تآثیر نداشته فقط یه پماد ترکیبی دکتر داده که به پوستم میزنم جلوگیری میکنه و نمای بدش رو میبره شامپویی برای درمان یا استفاده ی دائم میخوام و برای بدنم واقعا خسته شدم ممنون میشم معرفی کنید اگه از تآثیرش روی افراد مطمئن هستید خارجی هم باشه اشکال نداره ممنون از توجهتون

  3. من پسوریازیس دارم و ریزش موی شدید
    ۶ماه پیش من دکلره کردم تو این ۶ماه موهام اصلا اسیب نداشت ریزش داشتم اما جنس تار موهام خیلی خوب بود اما برای پسوریازیس که رفتم
    دکتر برام شامپو کل تار تجویز کرد الان یک ماهه که استفاده میکنم و موهای دکلره شدم داغون شده اصلا افتضاح فک میکنم این شامپو بهم نمیسازه الان شامپو سریتا ممکنه این مشکلم و حل کنه

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام شامپو درما پسوریازیس سریتا فاقد کولتار است، اما محتوی سولفات می باشد که برای موی دکلره آسیب رسان است. پیشنهاد میکنم برای مدتی از شامپوهای فاقد سولفات ایروکس استفاده کنید تا موها جانی دوباره بگیرند. همچنین استفاده از نرم کننده ایروکس بر روی ساقه بعد از آب کشیدن شامپو، اقدام موثری است.
      با احترام دکتر داروساز

  4. سلام ببخشید شامپوی پسوریازیس سریتا فاقد سولفاتم هست؟ چوم من موهامو کراتین احیا کردم بهم گفتن باید از شامپوی فری سولفات استفاده کنم اما برای کسایی مثل من که پسوریازیس داره سرم البته خفیف و دوره ای، پیدا کردن یه شامپو که هم مخصوص خودم باشه هم فری سولفات سخته. امکان داره راهنمایی یا محصولی رو معرفی بفرمایید؟ ممنون میشم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام متاسفانه شامپویی که هم مخصوص پسوریازیس و هم فاقد سولفات باشد در بازار موجود نیست. با توجه به اینکه شامپوهای فاقد سولفات شامپوهای ملایمی محسوب می شوند، می توان امیدوار بود که در خصوص پسوریازیس شما تاثیر منفی نداشته باشند.
      توصیه می شود افراد مبتلا به پسوریازیس از شامپویی استفاده کنند که فاقد الکل، پارابن، فرمالدهید، بوتیل هیدروکسی تولوئن، بوتیل هیدروکسی آنیسول باشد. شامپو آرگان پلاس ایروکس فاقد این مواد است و همچنین سولفات فری می باشد. لینک محصول:
      https://www.mofidteb.com/product/3141/
      با احترام دکتر داروساز

      1. ببخشید خانم دکتر شامپو بیوتین پلاس ایروکس برای کسی که پسوریازیس و پوسته پوسته شدن سر داره مناسبه ؟؟؟

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام شامپو بیوتین پلاس یک شامپو فاقد سولفات است و لذا برای افرادی که پسوریازیس سر دارند انتخاب مناسبی است.
          با احترام دکتر داروساز

  5. سلام وقتتون بخیر ببخشید میخواستم بدونم من علائمم کم هست یعنی پسوریازیس خفیفیه باز با این حال میتونم از شامپو سریتا استفاده کنم یا پوست سرم عادت می‌کنه و برای بیمارای حاد تره ؟!

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام شامپو درما پسوریازیس سریتا برای موارد پسوریازیس خفیف تا متوسط طراحی شده و بنابراین مناسب شما نیز می باشد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،