موارد مصرف پودر روتارین
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

پودر روتارین قائم دارو یکی از محبوب ترین انواع داروی ضد سرفه گیاهی و نیز درمان گلو درد است. این محصول با موسیلاژی که در آب تشکیل می‌دهد، به گرفتگی صدا و باز شدن تارهای صوتی نیز کمک می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، موارد مصرف پودر روتارین و فواید این داروی گیاهی ضد سرفه را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی روتارین

روتارین یک محصول کاملا گیاهی است که برای گرفتگی صدا و بهبود سرفه تاثیرگذاری خوبی دارد. این محصول توسط شرکت گیاهان قائم دارو تولید شده و حاوی ۱۰ عدد ساشه ۵ گرمی پودر گیاهی می‌باشد. پودر روتارین در هنگام بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا می‌تواند برای بهبود سرفه های خشک و گلودرد استفاده شود و به رفع این علائم کمک کند.

ممکن است محصول روتارین با چهارتخمه که به صورت سنتی به عنوان درمان خانگی سرفه استفاده می‌شده است، اشتباه شود. لازم به ذکر است که ترکیبات روتارین تنها شامل دانه به و گیاه مرزنجوش است که با استانداردهای بهداشتی شرکت معتبر قائم دارو تولید می‌شود.

خرید پودر روتارین

موارد مصرف پودر روتارین چیست؟

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، ترکیبات پودر روتارین، دانه به با نام علمی Cydonia oblanga و سرشاخه‌های هوایی گیاه مرزنجوش با نام علمی Origanum vulgare است. در طب سنتی، آیورودا و پزشکی مدرن، از خواص بینظیر دانه به و مرزنجوش گفته شده است.

یک ماده موثره دارویی در گیاه مرزنجوش، کارواکرول (Carvacrol) است که دارای خواص آنتی میکروبیال می‌باشد. مرزنجوش می‌تواند به عنوان اکسپکتورانت (خلط آور) در انواع بیماری‌های دستگاه تنفس مثل سرفه و عفونت برونشیال استفاده شود. از طرفی دانه به اثرات درمانی زیادی بر سرفه دارد. این اثرات، ناشی از موسیلاژ ایجاد شده در دانه به است. به علاوه این دانه حاوی برخی از تانن ها و ویتامین سی می‌باشد.

از خواص دیگر دانه به می‌توان به فواید ضد التهابی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، هضم کننده غذا و خاصیت ملینی آن اشاره کرد.

در ادامه دقیقتر با موارد مصرف پودر روتارین آشنا می‌شوید.

نرم کردن گلو و تسکین سرفه با روتارین

یکی از مهمترین موارد مصرف پودر روتارین درمان سرفه و گلو درد است. هنگامی که سرفه های خشک از خروج عفونت از گلو جلوگیری می‌کند، باعث طولانی‌تر شدن سرفه‌ها و مزمن شدن آن، می‌شود.

زمانی که پودر روتارین را در آب جوش ریخته و میل می‌کنید، به واسطه لعابی که در اثر ترکیبات دارو ایجاد می‌شود، گلو درد تسکین پیدا می‌کند. همچنین روتارین با خاصیت خلط آوری خود می‌تواند در بهبود سرفه های خشک مفید واقع شود. با مصرف پودر روتارین التهاب گلو کاهش پیدا می‌کند و عضلات صاف مجاری تنفسی، به میزان کمتری توسط عفونت تحریک می‌شوند.

به علاوه، ترکیبات پودر روتارین دارای خواص ضد عفونی کننده هستند و با التهابات ایجاد شده در داخل حلق مبارزه می‌کنند.

باز کردن صدا با روتارین

پودر روتارین در رفع التهاب گلو و باز شدن صدا موثر است. حتی در مواردی که گرفتگی صدا ناشی از عفونت نباشد نیز مصرف روتارین مفید است. به عنوان مثال داد زدن مکرر یا حتی صحبت با صدای بلند نیز ممکن است سبب گرفتگی صدا شود. با روتارین می‌توان به سرعت گرفتگی صدا را برطرف کرد. در واقع لعاب یا موسیلاژی که دانه به ایجاد می‌کند، منجر به صاف شدن صدا می‌شود. همچنین حضور ترکیبات ضد التهاب در این داروی گیاهی، به از بین رفتن التهاب در تارهای صوتی کمک می‌کند.

روتارین همچنین به کاهش لرزش صدا کمک می‌کند. می‌توانید با مصرف روتارین قبل از سخنرانی یا آواز، صدای خود را صاف و بدون خش کنید.

درمان عفونت گلو و التهاب ریه با روتارین

برای مواردی مثل التهاب حلق و عفونت ریه نیز می‌توانید پودر روتارین مصرف کنید. مرزنجوش و دانه به داخل این محصول، با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود می‌توانند التهاب حلق و ریه را درمان کنند. همچنین در صورتی که عفونتی وجود داشته باشد، روتارین با خاصیت خلط آوری خود می‌تواند به خروج عفونت کمک کند.

لازم به ذکر است که در صورتی که با درمان‌های خانگی از جمله مصرف روتارین، التهاب گلوی شما پس از دو تا سه روز برطرف نشد، یا علائمی مثل تب بالای ۳۸ درجه، ورم لوزه‌ها و تنگی نفس را داشتید، به پزشک مراجعه کنید، چرا که ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

پودر روتارین را چگونه مصرف کنم؟

روزی دو تا سه بار محتویات یک ساشه را در یک استکان آب جوش ریخته و بعد از ده دقیقه به صورت جرعه جرعه بنوشید. توصیه می‌شود تا نیم ساعت پس از مصرف روتارین، خوراکی یا نوشیدنی دیگری میل نکنید.

بهتر است به این نکته اشاره کنیم که دانه به حاوی سیانید که یک ماده سمی است، می‌باشد. البته سیانید موجود در دانه به در مقادیر دوز درمانی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی فوایدی هم دارد، اما در مقدار زیاد سمی است. بنابراین از مصرف بیش از مقدار توصیه شده پرهیز کنید.

توصیه‌های دیگر

هنگام سرماخوردگی یا داشتن علائمی مثل سرفه و در طول درمان:

  • مایعات فروان بنوشید.
  • از خوردن ترشیجات و غذاهای سرخ کرده پرهیز نمائید.
  • تا حد ممکن با استفاده از یک دستگاه بخور سرد، هوای محیط را مرطوب نگه دارید.
  • در صورتی که علائمی مثل تنگی نفس، تب بالای ۳۸ درجه، لرز، بی‌حالی یا ضعف داشتید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

جمع بندی

در این مقاله با موارد مصرف پودر روتارین و نحوه استفاده از این دارو آشنا شدید. برای کسب اطلاعات بیشتر از جمله موارد منع مصرف، احتیاطات و تداخلات دارویی، به صفحه روتارین در سایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. همچنین برای خرید پودر روتارین، می‌توانید به صورت اینترنتی از طریق مفیدطب اقدام کنید.

خرید پودر روتارین

سوالات متداول

کاربرد پودر روتارین چیست؟

پودر روتارین قائم دارو، داروی گیاهی موثر و محبوبی با این کاربردهاست: بازکننده صدا، تسکین سرفه، نرم کننده گلو، درمان عفونت گلو و رفع التهاب حلق و ریه

موارد منع مصرف پودر روتارین چیست؟

در صورت داشتن حساسیت به دانه به و مرزنجوش که در پودر روتارین به کار رفته، از مصرف این دارو خودداری کنید. همچنین مدارک کافی درباره بی خطر بودن گیاهان به کار رفته در روتارین در دوران بارداری و شیردهی موجود نیست، بنابراین بهتر است در این دوران مصرف نشود. به علاوه، گیاه مزرنجوش، ممکن است ریسک خونریزی را افزایش دهد، بنابراین دو هفته قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید.

روتارین از کجا بخریم؟

اگر به دنبال مرجعی معتبر برای خرید روتارین هستید، داروخانه آنلاین مفیدطب گزینه مناسبی برای شماست. شما می‌توانید پس از طی یک خرید اینترنتی آسان و سریع، پودر روتارین را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «موارد مصرف پودر روتارین»

  1. سلام و احترام خداقوت بسیییار متشکرم بابت اطلاعات کامل و مفیدی که به اشتراک گذاشتید . بنده مجری تلویزیون و گوینده رادیو و با افتخار معلم هم هستم که از حنجره ام خیلی زیاد کار میکشم. والبته به صدای خودم خیلی زیاد نیاز دارم .من حدود ۳ سال هست که بطور مداوم روتارین استفاده میکنم و خیلی هم از این محصول پرفایده راضی هستم. اتفاقا به تمام همکاران و دوستانم روتارین رو معرفی کردم و خانوادگی از خواص درمانی و معجزه آسای روتارین بهره میبریم. سپاس از شما وبا آرزوی موفقیت روزافزون.

    1. مینو شریعتمداری

      سلام و احترام دوست عزیز
      خوشحالیم که مطلب از نظرتون مفید بوده و سپاس بابت مِهر و به‌اشتراک‌گذاری تجربه‌تون
      با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره