پودر روتارین برای چیست؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی که سالیان زیادی است برای درمان سرفه و گودرد مورد استفاده قرار می‌یرد، روتارین است. در پاسخ به این سوال که پودر روتارین برای چیست، به طور خلاصه می‌توان گفت روتارین یکی از پرکاربردترین داروهای گیاهی برای تسکین سرفه و گلودرد است. هر جعبه پودر روتارین حاوی ۱۰ عدد ساشه (بسته‌های حاوی مقدار مشخصی پودر) است که می‌بایست با آبجوش مخلوط شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد. برای آشنایی بیشتر با پودر روتارین در ادامه این مقاله از مجله سلامت مفیدطب همراه ما باشید.

پودر روتارین برای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای آنکه بدانیم روتارین برای چیست و چه کاربردهایی دارد، ابتدا می‌بایست به توضیح درباره ترکیبات آن بپردازیم. پودر روتارین از دو ترکیب گیاهی به دانه و سرشاخه‌های هوایی مرزنجوش تهیه شده است. به دانه پس از مخلوط شدن با آب موسیلاژ یا اصطلاحا لعابی تولید می‌کند که اثرات ضد التهاب داشته گلودرد و خشکی گلو را برطرف می‌کند. به دانه علاوه بر اینکه در بهبود سرفه‌ها (به ویژه سرفه‌های خشک) موثر است، به دلیل آنکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C می‌باشد، در تسریع روند بهبودی عفونت‌های ویروسی و باکتریایی نیز موثر است. کارواکرول نیز یکی از مواد موثره موجود در مرزنجوش است که اثرات اضد اسپاسم، ضد گرفتگی و ضد التهاب دارد.

خرید پودر روتارین

اگر نام روتارین را جستج کرده باشید یا از اطرافیان خود درباره آن شنیده باشید، حتما متوجه شده‌اید که بسیاری از افراد آن را چهار تخمه روتارین می‌دانند، یعنی تصور می‌کنند محتویات پودر روتارین همان چهار تخمه است که در طب سنتی برای تسکین سرفه و گلودرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اینطور نیست، همانطور که پیش از این اشاره کردیم، در تهیه پودر روتارین فقط از دانه‌ی به و سرشاخه‌های هوایی گیاه مرزنجوش استفاده شده است.

استفاده از پودر روتارین در مواردی که فرد به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و کرونا دچار سرفه و التهاب گلو شده است، می‌تواند بسیار موثر باشد. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان مصرف این پودر گیاهی را در کنار سایر داروهای درمان کرونا و سرماخوردگی توصیه می‌کنند. اما فواید مصرف روتارین فقط محدود به زمان بیماری نیست، خیلی از افرادی که به عنوان خواننده، سخنران، مجری، گوینده و… فعالیت می‌کنند، پیش از اجرای برنامه پودر روتارین مصرف می‌کنند تا اصطلاحا صدایشان باز شود.

فواید مصرف روتارین برای کرونا چیست؟

بسیاری از پزشکان و متخصصان استفاده از روتارین برای کرونا را توصیه می‌کنند، زیرا این پودر گیاهی می‌تواند سرفه و گلودرد را که دو مورد از علائم شایع کرونا هستند، تسکین دهد. روتارین یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی برای درمان سرفه و گلودرد ناشی از عفونت و التهاب است. توجه داشته باشید اثرات روتارین برای کرونا فقط محدود به درمان علائمی چون سرفه، التهاب گلو و گلو درد است و تاثیری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری یا درمان آن ندارد.

ترکیبات تشکیل‌دهنده روتارین چیست؟

در باور عمومی گاهی به روتارین چهار تخمه روتارین گفته می‌شود در صورتی که ترکیبات پودر روتارین شامل به دانه و سرشاخه های گیاه مرزنجوش است و با محتویات چهار تخمه متفاوت است. پودر روتارین کاملا گیاهی است و در فرمولاسیون آن از نگهدارنده‌های شیمیایی و رنگ دانه های مصنوعی استفاده نشده است. در ادامه به توضیح بیشتر درباره ترکیبات روتارین می‌پردازیم:

دانه به (کیدونیا اوبلانگا)

دانه به وقتی در آب داغ قرار می‌گیرد، موسیلاژ یا اصطلاحا لعاب پرخاصیتی تولید می‌کند که سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب مانند ویتامین ث،‌اسیدهای آلی و تانن‌ها است. دانه به و لعاب به دست آمده از آن التهاب مجاری تنفسی را کاهش داده و به بهبود تحریکات گلو، گلودرد و گرفتگی صدا کمک می‌کند.

مرزنجوش

یکی از گیاهان دارویی شناخته شده در درمان سرفه مرزنجوش است. استفاده از این گیاه دارویی در پودر روتارین به درمان سرفه،‌ التهاب سینوس‌ها و گرفتگی بینی کمک کرده و به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد در مقابله با ویروس‌هایی چون آنفولانزا نیز موثر است. مرزنجوش حاوی مواد مغذی چون ویتامین A و ویتامین C بوده و برای تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است.

پودر روتارین برای چیست؟

سرفه در بیماری‌های مختلف (سرماخوردگی، برونشیت، بیماری‌های تنفسی و…) معمولاً دلایل مشخصی دارد. در بیشتر موارد خشکی گلو، تحریکات مداوم گلو، عفونت و التهاب برونش‌ها در ایجاد این عارضه نقش دارد. استفاده از پودر روتارین در تسکین سرفه‌ها بسیار موثر است.

خواص روتارین برای سرفه

تخم به و مرزنجوش در پودر روتارین، با کاهش تحریکات گلو و عفونت در حلق، در بهبود سرفه نقش دارند. در بخش ترکیبات گفتیم که تخم به در لعاب خود مقدار قابل توجهی موسیلاژ دارد. موسیلاژها بهترین ترکیبات برای آرام کردن تحریکات گلو محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند خشکی گلو را بهبود دهد و از سرفه‌های پیاپی ناشی از آن پیشگیری کند. از طرفی کارواکرول و ویتامین C موجود در مرزنجوش نیز با خاصیت آنتی میکروبیال خود، عفونت ایجاد شده در ناحیه حلق و سینوس‌ها را بهبود می‌دهد. اثربخشی این گیاه برای بهبود سرفه و عفونت برونشیال به قدری است که از آن به عنوان اکسپکتورانت استفاده می‌شود. این اثرات در کنار هم باعث شده پودر روتارین برای درمان سرفه در خانه و بهبود برونشیت عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

روتارین برای باز کردن مجاری تنفسی

در زمان ابتلا به سرماخوردگی یا مشکلات تنفسی، گلودرد و التهاب مجاری تنفسی، به خصوص سینوس‌ها، به سراغ بیشتر ما می‌آید. در این شرایط استفاده از ترکیبات ضد التهاب کمک زیادی به بهبود این علائم بیماری می‌کند.

خواص روتارین برای التهاب سینوس‌ها

ترکیبات ضد التهاب و آنتی باکتریال روتارین به خوبی التهاب سینوس‌ها و عفونت در مجاری تنفسی را بهبود می‌دهد. هر دو گیاه موجود در پودر روتارین، تخم به و مرزنجوش، حاوی ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی هستند که برای رفع التهاب سینوس‌ها، اثربخشی بسیار خوبی دارند. ویتامین C و تانن ها دو مورد از این ترکیبات ضد التهاب هستند که نه تنها به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می‌کنند، بلکه از تولید عوامل التهابی نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین مصرف پودر روتارین علاوه بر بهبود التهاب، از بروز مجدد آن نیز در مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند. همچنین این دارو، گزینه‌ی بسیار خوبی برای کاهش علائم سرماخوردگی نیز محسوب می‌شود.

نکات مهم و نحوه مصرف روتارین

روزی دو تا سه مرتبه یک ساشه (یک بسته پودر) را در یک لیوان آب جوش بریزید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کاملاً با آب مخلوط شود و سپس آرام و جرعه جرعه میل کنید. به دانه به دلیل ترکیبات موسیلاژی، ممکن است باعث کاهش جذب بعضی داروها شود، به همین علت از مصرف همزمان خودداری کنید. (بین مصرف روتارین و داروهای دیگر حداقل یک ساعت فاصله دهید.) در صورتی که لیتیوم مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید چون ممکن است این محصول ماندگاری لیتیوم را در بدن افزایش بدهد.

روتارین چیست؟

پودر روتارین یک محصول منحصر به فرد برای تسکین سرفه و گلودرد است که می‌تواند به رفع گرفتگی صدا کمک کند.

آیا روتارین برای کودکان مناسب است؟

مصرف پودر روتارین برای کودکان بهتر است تحت نظر و تجویز پزشک باشد.

گیاهان موجود در روتارین چیست؟

پودر روتارین با استفاده از دو گیاه دارویی به دانه و مرزنجوش تهیه شده است.

نحوه مصرف روتارین چگونه است؟

روزی دو تا سه بار محتویات یک ساشه پودر روتارین را در یک استکان آب جوش ریخته و بعد از ده دقیقه (جرعه جرعه) بنوشید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «روتارین برای چیست؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهی و این که تجربه‌اتون رو به اشتراک گذاشتید
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

  1. صابر فرهادی

    واقعا فوق العاده است من بعد از روز ۵بیماری که گلو درد تبدیل به سوزش ریه میشد که گه گاهی رگه های ریز خونم تو خلطم دیده می‌شد با یک روز مصرف ۳ساشه بهبود ۷۰تا۸۰ درصدی در سرفه هام و ریه ام ایجاد شد ممنون از لطفتون…

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      دوست عزیز ممنون بابت اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره