با خواص سلنیوم پلاس بیشتر آشنا شوید

خواص سلنیوم پلاس
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

از بین عناصر ضروری برای بدن، بسیاری از ما تا به حال با خواص آهن، زینک، کلسیم و منیزیم آشنا شده‌ایم. زیرا در رسانه‌های مختلف، بیشتر درباره خواص و تاثیرات کمبود این عناصر در بدن صحبت شده است. در کنار این‌ها، سلنیوم نیز جزو عناصر مهم و ضروری برای بدن محسوب می‌شود که کمتر درباره آن حرف زده و کمتر از خواص آن اطلاع داریم. کمبود سلنیوم یکی از کمبودهای تغذیه‌ای مهم بدن است که با مصرف غذاهای سرشار از سلنیوم و استفاده از مکمل‌ها و انواع قرص سلنیوم پلاس رفع می‌شود. اما نکته مهم این است که بدانیم کی باید مکمل سلنیوم مصرف کنیم؟ این عنصر چه تاثیری در بدن ما دارد؟ چطور بفهمیم که دچار کمبود سلنیوم شده‌ایم؟

اگر این سؤال‌ها ذهن شما را مشغول کرده و تا این لحظه هنوز با خواص سلنیوم و مکمل‌های سلنیوم پلاس آشنا نشده‌اید، در ادامه با ما همراه باشید. در این متن از مجله سلامت مفیدطب پاسخ این سؤالات از جمله «سلنیوم پلاس برای چی خوبه؟» را به شما خواهیم گفت و بهترین مکمل سلنیوم پلاس را نیز معرفی می‌کنیم تا اگر دچار کمبود سلنیوم شده‌اید، از آن استفاده کنید.

خواص سلنیوم چیست و چرا باید مکمل سلنیوم مصرف کنیم؟

سلنیوم هم مانند سایر عناصر ضروری بدن، یک ترکیب معدنی است که نقش‌های متعددی را در بدن به عهده دارد. مهم‌ترین نقش این آنتی اکسیدان قوی، شرکت در سنتز سلنوپروتئین‌ها است. این پروتئین‌ها در فرایند ساخت DNA شرکت دارند و از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کنند. البته که به جز این مورد، سلنیوم خواص دیگری هم در بدن دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سلنیوم برای تیروئید سالم
مکمل سلینوم برای تیروئید سالم لازم است

کارکرد طبیعی و سالم غده تیروئید؛ مهم‌ترین تأثیر سلینوم پلاس در بدن

T3 و T4 هورمون‌های مهم تیروئید هستند که میزان غلظت آن‌ها در خارج از تیروئید، توسط آنزیم‌های پروتئینی با نام دیودیناز کنترل می‌شود. سلنیوم در ساختار این آنزیم‌ها شرکت کرده و به طور غیر مستقیم در تنظیم غلظت و تعادل هورمون‌های تیروئیدی در خون نقش ایفا می‌کند. همچنین این آنزیم‌های حاوی سلنیوم، در میزان ترشح هورمون‌های تیروئیدی نیز نقش دارند.

پس اگر می‌خواهید تیروئیدی سالم داشته باشید که هورمون‌های خود را به طور متعادل در بدن پخش کند، باید سلنیوم کافی برای بدن خود تأمین کنید.

سلنیوم برای سلامت قلب و عروق

همانطور که گفتیم، سلنیوم در تشکیل سلنوپروتئین‌ها نقش دارد. این پروتئین‌ها در پلاسما و سلول‌های دیواره داخلی رگ‌ها یافت می‌شوند و وظیفه جلوگیری از لخته شدن خون و حفاظت از سلول‌های اندوتلیال رگ‌ها را به عهده دارد. سلامت عروق خونی و پمپاژ خون به درستی، سلامت قلب را نیز افزایش می‌دهد.

سلنیوم پلاس برای تقویت عضلات
سلنیوم پلاس از تحلیل عضلات جلوگیری می‌کند.

عضلات قوی‌تر با مکمل سلینوم پلاس

یکی دیگر از بخش‌های مهم بدن که ردپای سلنوپروتئین‌ها در آن پیدا می‌شود، عضلات هستند. سلنوپروتئین W نوعی از این پروتئین‌ها است که در عضله‌سازی شرکت دارد. کمبود سلنیوم تولید این پروتئین‌های حیاتی را کاهش داده و عضلات را با خطر تحلیل رفتن مواجه می‌کند. این پدیده بیشتر در خانم‌های باردار که دچار کمبود سلنیوم می‌شوند، دیده می‌شود. بنابراین برای داشتن بدنی سالم پس از زایمان یا عضلات قوی پس از ورزش حرفه‌ای، به مکمل سلنیوم پلاس نیاز داریم.

پیشگیری از ابتلا به سرطان؛ تأثیر آنتی اکسیدانی سلنیوم

اصلی‌ترین تأثیر همه آنتی اکسیدان ها، جلوگیری از آسیب استرس اکسیداتیو به سلول‌های بدن است. استرس اکسیداتیو واکنشی است که با ازدیاد رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد می‌شود و سلول‌های سالم را به تدریج به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند. عنصر سلنیوم به همراه زینک و سایر آنتی اکسیدان های طبیعی، جلوی فعالیت بیش از حد رادیکال‌های آزاد را گرفته و از سرطانی شدن سلول‌های سالم بدن جلوگیری می‌کند.

سلنیوم برای تقویت پوست مو و ناخن
ماده معدنی مهم سلنیوم پوست و ناخن ها را تقویت می‌کند

سلنیوم پلاس برای جوانسازی پوست و مو و استقامت ناخن‌ها

سلنیوم در کنار سایر عناصر مانند زینک و ویتامین C نقش مهمی در تقویت مو و ناخن‌ها دارد. ترکیب این سه ماده مغذی در سنتز پروتئین کلاژن و حفظ حالت ارتجاعی پوست بسیار مؤثر است. سلنیوم و ویتامین C باعث افزایش پروتئین‌های مهم بدن شده و ضخامت ناخن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

پس برای داشتن ناخن‌هایی محکم، پوست شاداب و موهای سالم هم سلنیوم پلاس لازم است.

سلنیوم برای چه کسانی است؟
چه افرادی بیشتر به سلنیوم پلاس نیاز دارند؟

چه افرادی باید سلنیوم پلاس مصرف کنند؟

در بخش قبل تاحدودی اشاره کردیم که کمبود سلنیوم در چه شرایطی به بدن آسیب می‌رساند. اما اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم، افراد با شرایط زیر بیشتر به سلنیوم و مکمل‌های آن نیاز دارند:

  • خانم‌های باردار
  • ورزشکاران حرفه‌ای
  • افراد مسن
  • افرادی که پوستی شاداب و ناخن‌هایی محکم می‌خواهند
  •  افراد با بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون
  • افراد مبتلا به فنیل کتونوریا
  • افراد با اختلالات تیروئیدی (با دستور پزشک)

سلن پلاس یوروویتال؛ بهترین مکمل سلنیوم

تا اینجا دیدیم که که سلنیوم چه نقش‌هایی در بدن دارد و در چه مواقعی، نیاز بیشتری به این عنصر داریم. حال وقت آن رسیده که بهترین مکمل سلنیوم و زینک را معرفی کنیم. قرص سلن پلاس یورو ویتال یک قرص سلنیوم پلاس محبوب است که تحت لیسانس شرکت یورو او تی سی فارما (Euro OTC Pharma) آلمان در ایران تولید می‌شود. این مکمل علاوه بر سلنیوم چند ویتامین ضروری برای بدن را نیز در ترکیبات خود جا داده است.

مکمل سلن پلاس یوروویتال یکی از بهترین مکمل‌های سلنیوم پلاس موجود در بازار ایران است و بسیاری از پزشکان نیز برای رفع کمبود سلنیوم این محصول را تجویز می‌کنند. دلیل این جزو بهترین‌ها بودنِ سلن پلاس این است که علاوه بر تقویت پوست، مو و ناخن‌ها، خواص دیگری هم برای بدن دارد.

خرید قرص سلن پلاس
قرص سلن پلاس یورو ویتال؛ بهترین مکمل سلنیوم

خواص قرص سلنیوم پلاس یوروویتال

در پاسخ به سوال سلنیوم پلاس برای چی خوبه می‌توانیم به فواید زیر اشاره کنیم:

  • جوانسازی پوست و افزایش استحکام ناخن‌ها
  • افزایش سلامت قلب و عروق
  • بهبود عملکرد ورزشی و تقویت عضلات
  • جلوگیری از تحلیل عضلات
  • خواص ضد سرطان و ضد پیری

ترکیبات قرص سلن پلاس آلمانی یوروویتال

شرکت آلمانی یورو ویتال، در این مکمل خود، علاوه بر سلنیوم، زینک، ویتامین C، E و A را نیز در ترکیبات آورده است. هرکدام از این ریزمغذی‌ها در کنار سلنیوم، خواصی برای بدن ما دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویتامین C

این ویتامین در کنار سلنیوم تولید و فعال شدن پروتئین‌های مهم پوست از جمله کلاژن و الاستین را تسریع می‌کند. همچنین ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدان نیز دارد و علاوه بر جوانسازی پوست، ریسک ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد.

زینک

ترکیب زینک و سلنیوم یک معجون قوی برای پوست تأمین می‌کند. زیرا زینک نیز در تولید کلاژن مؤثر است. علاوه بر این، ترکیب این دو عنصر، برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و اعصاب و کاهش جوش و آکنه نیز کاربرد دارد.

ویتامین A

این ویتامین محلول در چربی به عنوان یک ویتامین ضد پیری شناخته می‌شود. از ویتامین A در محصولات لایه بردار پوست استفاده می‌شود. زیرا این ماده مغذی قادر است لایه شاخی شده پوست را کاهش داده و رشد لایه درم را افزایش دهد. بنابراین با مصرف ویتامین A و سلینوم، پوست شما همیشه تازه و شاداب خواهد بود.

ویتامین E

ویتامین E هم یک آنتی اکسیدان قوی است که پیری سلول‌های بدن، به ویژه پوست، را به تعویق می‌اندازد. وجود این ویتامین در مکمل سلنیوم پلاس یورو ویتال، باعث شده این مکمل ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند درماتیت و اگزما و التهاب پوست را کاهش دهد. ویتامین E در بهبود اکسیژن رسانی و سلامت عروق خونی نیز نقش دارد.

جدول ترکیبات قرص سلن پلاس یورو ویتال

ترکیبات مقدار در هر قرص
Vitamin C ۱۲۵ mg
Selenium ۵۰ ug
Zinc ۸ mg
Vitamin E ۴۰ mg
Vitamin A ۴۰۰ mcg

عوارض مکمل سلنیوم پلاس

قرص سلنیوم پلاس یوروویتال اگر به میزان توصیه شده مصرف شود، معمولاً عوارضی ندارد. اما مصرف بیش از حد این مکمل نیز مانند سایر مکمل‌های سلنیوم ممکن است مشکلاتی از قبیل تهوع، اسهال، استفراغ، دردهای عضلانی و بی حالی ایجاد کند.

برای جلوگیری از عوارض احتمالی قرص سلن پلاس، بهتر است به مقدار مصرفی این مکمل بیشتر دقت کنید و برای افزایش دوز آن با پزشک مشورت کنید.

مقدار مصرف روزانه قرص سلن پلاس یورو ویتال

بهترین زمان مصرف مکمل سلنیوم پلاس یورو ویتال، همراه با وعده غذایی است. اگر همراه با صبحانه خود چای یا قهوه می‌خورید، بهتر است این مکمل را نه با صبحانه، بلکه با وعده نهار میل کنید. در این صورت جذب بهتری خواهد داشت. در ضمن مصرف روزانه یک عدد از این مکمل سلنیوم و زینک برای جبران کمبودهای بدن کافی است.

بهترین مکمل‌های سلنیوم را از ما بخواهید

در این مطلب به سوالاتی درباره خواص سلنیوم و ضرورت مصرف مکمل سلنیوم پلاس پاسخ دادیم تا اگر کمتر با این عنصر آشنا هستید، به اهمیت آن پی ببرید. در نهایت اگر فکر می‌کنید به مکمل سلنیوم نیاز دارید (با آزمایش خون مشخص می‌شود) کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید و از بین بهترین قرص های سلنیوم پلاس، مناسب‌ترین گزینه برای خودتان را انتخاب کنید. قرص سلن پلاس که معرفی کردیم، یکی از پرطرفدارترین انتخاب‌های این دسته است.

در مفیدطب می‌توانید در سریعترین حالت سفارش خود را ثبت کنید و آن را پس از زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.

اگر نظر یا سوالی درباره مکمل سلن پلاس یوروویتال یا سایر مکمل‌های سلنیوم پلاس دارید، آن را با تیم ما در میان بگذارید تا با مشورت پزشک داروساز به آن پاسخ دهیم.

خرید سریع قرص سلن پلاس یوروویتال

سوالات متداول

سلنیوم پلاس برای چه خوب است؟

قرص سلن پلاس یورو ویتال یک مکمل آلمانی است که علاوه بر سلنیوم و زینک، چند ویتامین ضروری برای بدن را نیز در ترکیبات خود جا داده است. جوانسازی پوست و افزایش استحکام ناخن‌ها، افزایش سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد ورزشی و تقویت عضلات، جلوگیری از تحلیل عضلات و خواص ضد سرطان و ضد پیری از جمله خواص سلن پلاس است.

چه افرادی باید سلنیوم پلاس مصرف کنند؟

افراد با این شرایط ممکن است بیشتر به سلنیوم و مکمل‌های آن نیاز داشته باشند: خانم‌های باردار، ورزشکاران حرفه‌ای، افراد مسن، افرادی که پوستی شاداب و ناخن‌هایی محکم می‌خواهند، افراد با بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون، افراد مبتلا به فنیل کتونوریا، افراد با اختلالات تیروئیدی

بهترین زمان مصرف قرص سلنیوم پلاس و نحوه مصرف آن چگونه است؟

سلنیوم پلاس یورو ویتال، همراه با وعده غذایی است. اگر همراه با صبحانه خود چای یا قهوه می‌خورید، بهتر است این مکمل را نه با صبحانه، بلکه با وعده نهار میل کنید. در این صورت جذب بهتری خواهد داشت. در ضمن مصرف روزانه یک عدد از این مکمل سلنیوم و زینک برای جبران کمبودهای بدن کافی است.

عوارض قرص سلنیوم پلاس چیست؟

قرص سلنیوم پلاس یوروویتال اگر به میزان توصیه شده مصرف شود، معمولاً عوارضی ندارد. اما مصرف بیش از حد این مکمل نیز مانند سایر مکمل‌های سلنیوم ممکن است مشکلاتی از قبیل تهوع، اسهال، استفراغ، دردهای عضلانی و بی حالی ایجاد کند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «با خواص سلنیوم پلاس بیشتر آشنا شوید»

  1. درود بر شما
    نحوه مصرف قرص سلنیوم را هم بفرمایید آیا مثل بقیه قرص‌ها با آب خورده شود یا باید داخل دهان حل بشود

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، مصرف قرص سلن پلاس بلعیدنی و همراه با یک لیوان آب می باشد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره