پماد برای نیش حشرات
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

با فرا رسیدن فصل گرما در اغلب مناطق کشورمان، حشراتی مانند انواع پشه شروع به رشد و نمو می‌کنند. گزیدگی توسط این حشرات معمولا با خارش و قرمزی همراه است که گاهی می‌توانند زندگی روزمره شما را دچار اختلال کنند. بهترین پماد برای نیش حشرات به شما کمک می‌کند در زمان کوتاه‌تری از شر خارش، تورم، قرمزی و سایر عوارض گزیدگی حشرات خلاص شوید. برای اینکه بتوانید بهترین محصول را برای نیش حشرات انتخاب کنید، لازم است اطلاعات کافی درباره این موضوع داشته باشید.

اگر می‌خواهید بهترین پماد برای نیش حشرات را تهیه کنید، این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفید طب را از دست ندهید. مطالب مفصلی درباره درمان نیش حشرات، روش‌های پیشگیری و… حاضر کرده‌ایم که در اختیار شما قرار می‌دهیم. همچنین چند محصول کاربردی و موثر در این زمینه معرفی خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

هشدار!

گزش برخی حشرات از جمله رتیل، عقرب و هزارپا می‌تواند خطر جدی برای انسان به همراه داشته باشد و به همین دلیل احتیاج به مراجعه به مراکز درمانی دارد. گزیدگی با این حشرات موضوع بحث این مقاله نیست. در واقع در این مقاله ما به درمان گزش حشراتی مانند پشه، مورچه، ساس و مگس می‌پردازیم.

همچنین نیش برخی حشرات مخصوصا زنبور می‌تواند سبب بروز شوک آنافیلاکسی شود و در افراد مستعد آنافیلاکسی احتیاج به اقدام اورژانس دارد. در افرادی که سابقه شوک آنافیلاکسی ندارند، محصولات معرفی شده در این مقاله برای تسکین زنبور گزیدگی کافیست.

بطور کلی هر زمان پس از گزش حشره علائم تنگی نفس، تورم صورت یا دهان یا گلو، تپش قلب، سرگیجه، غش، اختلال بلع یا کاهش هوشیاری ایجاد شد، فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

چرا جای نیش پشه ورم میکند؟

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا جای نیش پشه ورم میکند. با اینکه ورم، خارش و قرمزی پوست بعد از نیش پشه، بسیار شایع است اما انواع نیش حشرات دیگری مانند بعضی انواع عنکبوت، مگس، حشرات رختخواب و… نیز چنین عوارضی ایجاد می‌کند.

نیش پشه، پوست را می شکافد تا به رگ خونی برسد. از طرفی بزاق این حشره، ضد انعقاد خون است تا خون در نیش جریان یابد. وقتی بزاق پشه وارد بدن انسان می‌شود، به عنوان ماده‌ای خارجی شناخته شده و سیستم ایمنی بدن واکنش‌هایی بروز می‌دهد. بنابراین تورم جای نیش پشه، نشانه‌ای از واکنش سیستم ایمنی ماست که برای مبارزه با این ماده خارجی، هیستامین تولید کرده است. هیستامین جریان خون را افزایش می‌دهد و گلبول‌های سفید بیشتری را به محل نیش می‌فرستد. تمام این فرآیند‌ها معمولا با علائمی مانند تورم، قرمزی و خارش در ناحیه گزیدگی همراه هستند.

آیا خاراندن جای نیش پشه آن را بدتر می‌کند؟

بله! اساسا خارش به دلیل تجمع هیستامین و بروز التهاب پس از نیش پشه بروز می‌کند. حال اگر به خاراندن دانه‌ها ادامه داده و یا با خشونت بیشتری این کار را انجام دهیم، به التهاب دامن زده‌ایم. گاهی ممکن است خاراندن محل گزیدگی، باعث ایجاد خراش‌های کوچک روی پوست شود و محیط مناسبی برای عفونت ایجاد گردد.

توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است از خاراندن جای نیش پشه خودداری کنید. می‌توانید با مصرف بهترین پماد برای نیش حشرات یا سایر روش‌های موثر برای درمان اقدام نمایید. توجه داشته باشید که تحمل خارش جای نیش پشه، برای کودکان دشوارتر است پس درمان آن را سریع‌تر شروع کنید.

روش‌های درمان نیش حشرات

همان طور که در بخش‌های قبل گفتیم، می‌توان با چند درمان ساده خانگی از شر خارش و تورم نیش حشرات خلاص شد. در این بخش تعدادی از موثرترین و ایمن‌ترین روش‌های درمان را نام می‌بریم. همچنین چند محصول معرفی خواهیم کرد. لطفا دقت داشته باشید که روش‌هایی که نام می بریم برای گزیدگی توسط حشراتی مانند پشه مناسب است. برای درمان گزیدگی عنکبوت، زنبور، زنبور قرمز، حشرات رختخواب و… بهتر است از پزشک یا داروساز راهنمایی بخواهید و با سرعت بیشتری اقدام نمایید.

سرکه برای درمان پشه گزیدگی

حتما درباره فواید سرکه برای بسیاری از عارضه‌های پوستی شنیده‌اید. یکی از فواید سرکه، درمان قرمزی و خارش ناشی از نیش پشه است. کافی است پنبه‌ای را به سرکه آغشته کنید و روی محل گزیدگی قرار دهید. اجازه بدهید پنبه به مدت ۱۵ دقیقه روی محل باقی بماند. این روش برای بهبود سوزش و ورم ناشی از گزیدگی زنبور معمولی هم کاربرد دارد.

درمان ورم ناشی از نیش حشرات با برگ ریحان

ریحان را به عنوان چاشنی محبوب غذاهای ایرانی می شناسیم. همچنین در ترکیب سبزی خوردن آن را مصرف می‌کنیم. جالب است بدانید که برگ‌های تازه ریحان، برای درمان نیش حشراتی مانند پشه و زنبور هم کاربرد دارد. ریحان حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند برای کاهش التهاب و خارش موثر باشد. برگ ریحان تازه را با آب کمی مرطوب کنید و روی محل گزیدگی قرار دهید. رطوبت برگ باعث می‌شود روی پوست ثابت بماند. اجازه دهید برگ ریحان برای ۱۵ دقیقه روی ناحیه گزیدگی باشد تا اثر کند.

جو دوسر برای درمان خارش نیش پشه

کمی جو دوسر را خوب بشویید سپس در ظرفی مناسب با آب مخلوط نمایید. وقتی جو کمی نرم شد، مقداری از آن را بر روی محل گزیدگی قرار دهید. ترکیبات موجود در جو دوسر می‌توانند در کاهش التهاب پوست موثر باشند. معمولا این روش بر روی بسیاری از افراد تاثیر شگفت انگیزی دارد و التهاب نیش پشه را کاهش می‌دهد.

تسکین خارش نیش پشه با پماد ویکس

پماد‌های سرد کننده‌ای که برای کاهش درد‌های عضلانی و مفصلی کاربرد دارند، برای تسکین جای نیش پشه مناسب هستند. البته باید دقت کنید که پماد مانند ویکس اثر خنک کننده داشته و همچنین محل نیش فقط شامل دانه معمولی باشد. اگر جای نیش در اثر خاراندن یا عفونت دچار زخم یا سایر ضایعات پوستی شده، به هیچ وجه از پماد ویکس برای درمان کمک نگیرید.

درمان جای نیش حشرات با گرم کردن پوست

اگر فقط چند دقیقه از گزیدگی پشه گذشته، با گرم کردن پوست می‌توانید از خارش و تورم جلوگیری کنید. محل نیش را با آب و صابون بشویید. یک پارچه تمیز را با اتو کمی گرم کنید و روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این کار را چند بار انجام دهید اما مراقبت باشید که با حرارت زیاد، پوست را حساس‌تر نکنید.

بهترین پماد برای نیش حشرات

یکی از انواع بهترین پماد برای نیش حشرات، پماد افتربایت باریج است. این محصول کاملا گیاهی، با داشتن عصاره کالاندولا، بره موم و آلوئه ورا، در بهبود حساسیت پوستی، کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت پس از گزش حشرات موثر هستند. استفاده از محصولات گیاهی و طبیعی مانند افتربایت باریج برای در امان ماندن از حشرات و یا بهبود جای نیش آن‌ها، علاوه بر راه های خانگی که در قسمت‌های قبل معرفی کردیم، می‌توانید بسیار موثر باشد. در این بخش انواع بهترین پماد برای نیش حشرات و نیز محصولات مفید دیگر برای این مشکل را معرفی می‌کنیم.

پماد افتربایت باریج

همانطور که بالا ذکر کردیم، یکی از انواع  بهترین پماد برای نیش حشرات محصولی به نام افتربایت باریج است. این محصول در شرکت داروسازی باریج اسانس ساخته شده و دارای ترکیبات کاملا گیاهی است. می‌توان برای کاهش سوزش، خارش و التهاب ناشی از نیش حشرات از این پماد کمک گرفت. ترکیبات پماد افتربایت باریج شامل عصاره کالاندولا، بره موم و آلوئه ورا است. تمام این مواد در بهبود حساسیت پوستی، کاهش التهاب، جلوگیری از عفونت و… موثر هستند.

علاوه بر عوارض عمومی ناشی از نیش حشرات مانند قرمزی و خارش پوست، گاهی نیش بعضی حشرات با حساسیت‌های شدید‌تر و و بثورات جلدی بیشتری همراه است. پماد افتربایت با ترکیبات گیاهی و سودمندش در کاهش حساسیت‌های مذکور مفید واقع شده و از عفونت‌های ناحیه نیش جلوگیری می‌نماید. ممکن است عوارض گزیدگی حشرات برای کودکان شدید‌تر و غیرقابل تحمل‌تر باشد که با مصرف پماد  افتر بایت بهبود می‌یابد.

اگر در جستجوی بهترین پماد برای نیش حشرات برای کودکان هستید، افتربایت باریج را به خاطر داشته باشید. مصرف این محصول برای بزرگسالان و کودکان بلامانع است. جهت خرید بهترین پماد برای نیش حشرات یا کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول رو دکمه زیر کلیک کنید.

خرید بهترین پماد برای نیش حشرات

سی گل، لوسیون پس از گزش حشرات

لوسیون پس از گزش حشرات سی گل یکی دیگر از محصولات موثری است که برای درمان نیش حشرات معرفی می‌کنیم. ترکیبات این لوسیون شامل بیزابولول، عصاره آلوئه ورا، روغن اکالیپتوس و روغن درخت چای است. برای التیام فوری التهاب پس از گزش حشرات، جلوگیری از عفونت ناشی از گزش، کاهش درد و خارش نیش حشرات مانند مورچه، پشه، مگس، زنبور، کنه، کک و ساس، تسکین سوزش پوست پس از تماس با گیاهان حساسیت زا همچون گزنه و بلوط می‌توانید از لوسیون پس از گزش سی گل کمک بگیرید.

برای اطلاع از نحوه استفاده، سایر موارد مصرف یا خرید این محصول روی دکمه زیر کلیک نمایید.

خرید لوسیون پس از گزش حشرات سی گل

کرم کالاندولا پلاس سیمرغ

کرم کالاندولا پلاس سیمرغ که حاوی عصاره گل همیشه بهار، عصاره روغنی گل همیشه بهار و روغن اسطوخودوس است، به بهبود علائم گزش و نیش حشرات کمک می‌کند. این کرم اثرات ضد التهاب و التیام بخش دارد که این خواص را از هر دو گیاه مفید گل همیشه بهار و اسطوخودوس می‌گیرد.

برای دیدن تاثیر کرم کالاندولا پلاس، کافیست روزانه مقدار کمی از کرم را ۲ تا ۳ بار در محل مورد نظر بمالید.

خرید کرم کالاندولا پلاس

پماد زینک اکساید برای درمان نیش حشرات

پماد زینک اکساید را معمولا به عنوان محصولی برای درمان سوختگی‌های سطحی، مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد، بهبود خراش‌های سطحی پوست و… شناخته‌ایم. یکی دیگر از موارد کاربرد این محصول، کاهش التهاب و خارش ناشی از نیش حشرات است. برای خرید پماد زینک اکساید ۲۵ درصد توسن دارو روی دکمه زیر کلیک نمایید.

خرید پماد زینک اکساید ۲۵ درصد

لوسیون یا پماد کالامین

یکی از داروهای درمان نیش حشرات که به صورت پماد نیز در دسترس است، کالامین است. کالامین به عنوان قابض برای تسکین موضعی خارش، درد و التهاب خفیف پوست در اثر گزش حشرات مفید می‌باشد (همچنین برای التهابات ناشی از برخی از گیاهان سمی، آبله‌مرغان یا عرق سوز شدن نیز کاربرد دارد).

پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون یکی دیگر از داروهایی است که می‌توان برای بهبود جای نیش حشرات که دچار خارش و التهاب شده است، استفاده کرد. هیدروکورتیزون متعلق به دسته داروهای کورتیکواستروئیدی است که اصطلاحا به آن‌ها کورتون می‌گویند.

پماد هیدروکورتیزون به صورت بدون نسخه از داروخانه قابل تهیه است؛ با این حال توصیه می‌کنیم در صورتی که بیماری خاصی دارید یا داروی دیگری مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این پماد با داروساز مشورت کنید. همچنین مدت مصرف این پماد را به چند روز محدود نمایید (یا طبق نظر پزشک یا داروساز عمل کنید).

راه های پیشگیری از نیش حشرات

روش‌های درمانی ساده و ایمنی را برای درمان نیش حشرات ارائه کردیم. همان طور که می‌دانید پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین به این بخش هم توجه داشته باشید. روش‌های پیشگیری از نیش حشرات به مراتب ساده‌تر از درمان هستند که تعدادی از آن‌ها را نام می‌بریم.

کرم ریپل گل، کرم دفع حشرات

از جمله مهم‌ترین و موثرترین پیشنهاداتی که برای پیشگیری از نیش حشرات وجود دارد، کرم دفع حشرات است. مصرف این محصول به افرادی که در محیط های باز مشغول کار هستند، به گردش در طبیعت می‌روند یا ساکن مناطق پر حشره هستند و… کمک می‌کند تا به میزان زیادی از شر این موجودات خلاص شوند.

کرم ریپل گل از شرکت گل دارو فاقد ترکیبات شیمیایی بوده و شامل اسانس نعناع، سنبل هندی، سدار، علف معطر، روغن سویا و شمعدانی معطر است. این محصول برای دفع حشراتی مانند پشه، مورچه، کک و ساس کاربرد دارد. کرم ریپل گل را روی بخش‌های از بدن که در معرض نیش حشرات است بمالید. این محصول، کرم موضعی است و نباید با زخم‌ها، چشم و بخش‌های حساس بدن تماس داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره کرم دفع حشرات یا خرید این محصول، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید کرم دفع حشرات

روغن‌های گیاهی برای جلوگیری از نیش حشرات

اگر قرار است به طبیعت گردی بروید، می‌توانید با استفاده موضعی از بعضی روغن‌های گیاهی، حشرات را دفع کنید. روغن اسطوخودوس، روغن نعناع گربه‌ای، روغن لیمو و عصاره اکالیپتوس برای دفع حشرات موثر هستند. یکی از این روغن‌ها را به پوست خود (جاهایی که در معرض نیش حشرات است) بمالید. رایحه این مواد باعث می‌شود حشرات از شما دوری کنند.

استفاده از توری در و پنجره یا پشه بند

اگر به مناطقی پر حشره سفر کرده‌اید (یا ساکن هستید)، درب و پنجره محل اقامت را با توری مناسب بپوشانید تا از ورود حشرات جلوگیری کرده باشید. چنانچه در محیط خارج از ساختمان اقامت دارید حتما از پشه بند استفاده کنید. این روش پیشگیری بسیار آسان و اقتصادی است اما در محیط‌های جنگلی، بیابانی، مرطوب و… اهمیت زیادی دارد.

توصیه می‌کنیم پیش از مستقر شدن در اقامتگاه خود، گوشه و کنار ساختمان را بررسی نمایید و از عدم وجود حشرات یا جانوران موذی مطمئن شوید.

خنک کردن محیط

معمولا حشرات به محیط‌های سرد علاقه ندارند. اگر امکانات مناسب در دسترس دارید، محیط محل اقامت خود را خنک نگه دارید. حتی استفاده از فن‌های خنک کننده به واسطه ایجاد جریان در هوا، در جلوگیری از حضور پشه‌ها و مگس‌ها تا حدودی موثر است.

استفاده از مکمل ب کمپلکس یا ویتامین ب۱

برخی از پزشکان معتقدند مصرف ویتامین ب۱ یا ویتامین ب کمپلکس می‌تواند سبب کاهش ریسک گزیدگی با حشرات شود. این موضوع از نظر علمی به اثبات نرسیده است، اما با توجه به اینکه مصرف ویتامین ب ۱ یا ب کمپلکس بی خطر است و مفید می‌باشد، می‌توانید برای پیشگیری از گزش حشرات، از این روش استفاده کنید.

ویتامین ب کمپلکس یوروویتال یکی از محبوبترین قرص های مکمل ویتامین های گروه ب است که قابل تهیه از داروخانه آنلاین مفیدطب می‌باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با اینکه راه‌های موثری برای درمان نیش حشرات و پیشگیری از آن نام بردیم، ممکن است شرایط حساسی به واسطه نیش حشرات به وجود بیاید که نیاز به کمک‌های تخصصی داشته باشید. در ادامه به این موارد توجه کنید و در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها به پزشک مراجعه نمایید.

  • چنانچه به مناطقی سفر کرده‌اید (یا ساکن هستید) که گزیدگی حشرات خطرناک در آن‌ها شایع است، در این زمینه اطلاعات کافی به دست بیاورید. برای مثال پشه عامل سالک در مناطق کویری ایران، پشه تب دانگی در ایالات جنوبی امریکا و جزایر هاوایی، پشه عامل تب مالاریا در مناطقی از ایران و قاره افریقا از این جمله هستند. چنانچه به گزیده شدن با هر یک مشکوک هستید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر کودک در معرض نیش حشرات بوده و علایمی مانند حساسیت‌های شدید پوستی یا تب نشان می‌دهد در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.
  • معمولا گزیدگی پشه با علایمی مانند خارش و قرمزی همراه است اما بعد از یک تا دو روز بهبود می‌یابد. اگر جای نیش، به حالت غیر طبیعی در آمد مثلا بسیار متورم شد، تاول زد، عفونت یا خونریزی کرد، تغییر رنگ داد، زخم شد و… لازم است برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
  • مشاهده علایمی مانند تنگی نفس، گرفتگی عضلات، تب، مشکلات بلع و… پس از گزیدگی حشرات، نشانه‌های هشداردهنده جدی هستند. چنانچه در مناطقی هستید که حشرات خطرناک (مانند عنکبوت بیوه سیاه) وجود دارند، در صورت مشاهده علایم مذکور در اسرع وقت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. (حتی اگر متوجه نیش حشره نشده باشید.)

جمع بندی

امیدواریم مطالبی که از نظر شما گذشت در زمینه درمان نیش حشرات و پیشگیری از آن مفید واقع شده باشند. جهت تهیه بهترین پماد برای نیش حشرات و خرید انواع پماد ضد خارش پوست به داروخانه اینترنتی مفید طب مراجعه کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید تا داروسازان مفید طب پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول

پماد هیدروکوتیزون برای نیش حشرات مناسب است؟

گاهی پماد هیدروکوتیزون برای نیش حشرات تجویز می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم پماد‌های دیگری که در این مقاله نام بردیم بررسی کنید و پیش از مصرف هر دارو، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

پماد موپیروسین برای نیش حشرات کاربرد دارد؟

اگر جای نیش حشرات به دلیل خاراندن یا عدم رعایت بهداشت دچار عفونت شود، پماد موپیروسین برای رفع عفونت کاربرد دارد.

آیا آنتی بیوتیک برای گزش حشرات تجویز می‌شود؟

چنانچه جای نیش حشرات دچار عفونت‌ جدی شده باشد، پزشک پس از بررسی وضعیت بیمار، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز نماید.

بیشتر بخوانید


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع