با بهترین پماد برای تبخال لب آشنا شوید!

بهترین پماد برای تبخال لب
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به ندرت پیش می‌آید که شخصی تجربه تبخال لب را نداشته باشد و تقریبا همه ما در طول زندگی خود چندین بار با این ضایعه مواجه شده‌ایم. اما در برخی افراد این عارضه به دفعات اتفاق می‌افتد و باعث بروز مشکلاتی مانند درد و سوزش و حتی ناراحتی در بلع غذا می‌شود. در چنین شرایطی استفاده از محصولات درمانی مانند پماد تبخال راهی موثر برای کنترل و بهبود سریع‌تر است. در این مقاله از مجله سلامتی مفیدطب لیستی از بهترین انواع داروی گیاهی و پماد برای تبخال لب را به شما معرفی خواهیم کرد. به عنوان نمونه، یکی از بهترین دارو های تبخال، ژل گیاهی ملیسان است که اثر ضد ویروسی ترکیبات آن بر روی هرپس ویروس‌ها از جمله ویروس هرپس سیمپلکس (ایجاد کننده تبخال) به اثبات رسیده است. در ادامه با این دارو نیز بیشتر آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

تبخال چیست؟

تبخال یا هرپس سیمپلکس (Herpes simplex) یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تب‌خال در صورت، آلت تناسلی، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می‌گردد.

تبخال دهانی که در این مقاله مورد بحث ما می‌باشد، شامل ضایعه‌های کوچکی است که بر روی لب‌ها، اطراف یا داخل دهان پدیدار می‌شوند. عامل تبخال دهانی، ویروس هرپس سیمپلکس نوع اول است. محیط مرطوب مخاط دهان محل مناسبی برای رشد این ویروس می‌باشد. در حالت عادی و خفیف، ضایعه‌های تبخال دو یا چند روز بعد از پیدایش، محو می‌گردند.

بعد از بهبود ضایعه، ویروس تبخال در سلول‌های عصبی می‌ماند و هر زمان سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی ضعیف شد، دوباره فعال می‌شود و ضایعه ایجاد می‌کند. عموما تبخال در همان جایی که برای اولین بار وارد بدن شده، عود می‌کند. این بیماری به شدت مسری بوده و در هنگام عود علائم برای جلوگیری از انتقال آن به دیگران، باید نکات بهداشتی به دقت رعایت شوند. مصرف داروهایی مانند پماد برای تبخال می‌تواند روند بهبود و محو شدن ضایعه‌ها را تسریع کند.

علائم و علل ایجاد تبخال لب

تبخال دهانی یا تبخال لب معمولا قبل از پدیدار شدن، از طریق ایجاد درد و سوزش احساس می‌شوند. افرادی که سابقه تبخال دهانی دارند، در اکثر مواقع پیش از بالا آمدن ضایعه، متوجه آن خواهند شد. به طول کلی نشانه‌های تبخال شامل مشاهده ضایعه به صورت حباب‌های کوچک و دسته‌ای است که در مراحل بعدی حباب می‌ترکد و زخم بر جای می‌ماند. همچنین در محل تبخال، احساس درد، بی‌حسی، سوزش یا مور مور وجود دارد.

همانطور که گفتیم عامل ابتلا به تبخال دهانی ویروس هرپس سیمپلکس است که از فرد آلوده منتقل می‌شود. پس از اولین عود تبخال، عواملی که می‌توانند در آینده باعث پدیدار شدن ضایعه‌ها شوند، عبارتند از:

  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا
  • استرس‌
  • قرار گرفتن طولانی مدت در برابر آفتاب
  • تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی یا یائسگی
  • اگزما
  • عفونت دستگاه تنفسی
  • سرطان و شیمی درمانی
  • انجام اعمال دندانپزشکی
  • ابتلا به برخی بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن مانند ایدز

درمان تبخال دهانی

تاکنون درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد، اما مصرف برخی داروها مانند پماد تبخال می‌تواند به بهبود سریع‌تر ضایعه‌ها کمک کند. همچنین داروهای خوراکی مانند قرص و پماد آسیکلوویر به همین منظور به کار می‌روند. برای کاهش تعداد دفعات عود تبخال، استرس را مدیریت کنید، در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایید. همچنین اگر تبخال در اطراف چشم یا درون آن پدیدار شده در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

در زمانی که تبخال عود کرده بهتر است نکات بهداشتی را با حساسیت بیشتری رعایت کنید. این مسئله هم به بهبودی سریع‌تر شما کمک می‌کند و هم از سرایت تبخال به اطرافیان شما جلوگیری می‌کند.

بهترین پماد برای تبخال لب

همانطور که گفتیم داروهای متعددی مانند پماد و قطره از برندهای مختلف وجود دارند که برای کنترل و بهبود سریع‌تر تبخال دهانی موثر هستند. هر شخصی که تجربه تبخال لب را داشته باشد، می‌داند که درد و سوزش ناشی از این مشکل بسیار آزاردهنده است. به همین دلیل افرادی که به تبخال دچار می‌شوند یا سابقه این عارضه را به دفعات دارند، به دنبال بهترین پماد برای تبخال لب می‌گردند.

بهبود سریع‌تر این عارضه اولین هدف برای انتخاب یک پماد مناسب برای تبخال است و در مرحله بعد نداشتن عوارض جانبی دارو مسئله مهمی خواهد بود. در بازار دارویی ایران انواع مختلفی از پمادها و محلول‌ها برای کنترل تبخال وجود دارد که در این میان، محصولات گیاهی به دلیل ایمن بودن گزینه مناسبی هستند. در ادامه این مقاله شما را با چند نمونه از بهترین انواع پماد برای تبخال لب و نحوه مصرف آن‌ها آشنا خواهیم کرد. جهت مشاهده لیست کاملی از انواع محصولات گیاهی درمان تبخال و آفت دهانی می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید و اطلاعات آن‌ها را مطالعه کنید.

خرید پماد برای تبخال لب

پماد ملیسان گل دارو

ژل گیاهی ملیسان گل دارو حاوی عصاره خشک شده برگ بادرنجبویه در پایه ژل است و مصرف آن به خوبی می‌تواند در بهبود عفونت‌های ویروسی پوست مثل تبخال و زونا تأثیر مثبت بگذارد. مصرف عصاره بادرنجبویه موجب کوتاه شدن زمان درمان تبخال می‌گردد و از طرفی در تسکین سوزش تبخال و افزایش فواصل میان ایجاد تبخال اثر مناسبی دارد.

خرید پماد ملیسان گل دارو
جهت خرید پماد ملیسان گل دارو برای بهبود علائم تبخال کلیک کنید.

همچنین روغن اسانسی بادرنجبویه نیز به خوبی می‌تواند همین آثار را برای درمان تبخال داشته باشد. وجود عصاره خشک شده برگ بادرنجبویه در کرم گیاهی ملیسان موجب شده تا این کرم به یک گزینه عالی برای بهبود تبخال و عفونت‌های ویروسی پوست تبدیل گردد.

از پماد ملیسان می‌توانید روزانه سه مرتبه به طور موضعی روی نواحی عفونی شده استفاده نمایید. مصرف این محصول برای خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی هستند، بلامانع است و کودکان بالای یک سال نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. تاکنون هیچ عوارض جانبی پس از مصرف ژل گیاهی ملیسان گزارش نشده است.

پماد هرپاملیس سبز دارو

ژل هرپاملیس نیز از فواید ضد ویروسی عصاره گیاه بادرنجبویه برای درمان تبخال کمک گرفته است. بسیاری از افراد این ژل را به عنوان بهترین پماد برای زونا می‌شناسند.

پماد هرپاملیس یک فرآورده ضد باکتریال و ضد ویروس است که در درمان زونا و بهبود تبخال موثر عمل می‌کند. استفاده از این پماد برای کودکان زیر ۱ سال ممنوع است ولی خانم‌های در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک می‌توان از آن استفاده کنند.

جهت استفاده از پماد هرپاملیس بهتر است مطابق با دستور پزشک عمل کنید. در صورتی که پزشک تجویز دیگری نکرده باشد می‌توانید، روزی ۳ تا ۴ بار سطح نازکی از این پماد را بر روی موضع بمالید.

کرم هرپسیم سیمرغ

کرم تبخال هرپسیم محصولی از شرکت داروسازی سیمرغ است که در تسکین سریع علائم تبخال محبوبیت دارد. این کرم از عصاره پروپولیس یا بره موم برای این هدف کمک گرفته است. پروپولیس یا بره موم به صورت موضعی برای درمان تبخال کاربرد دارد.

خرید پماد هرپسیم سیمرغ
جهت خرید پماد هرپسیم سیمرغ برای کنترل علائم تبخال کلیک کنید.

پروپولیس دارای خواصی شامل اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه و بی‌حس‌کننده موضعی می‌باشد. بره موم با مهار سنتز پروستاگلاندین و لکوترین باعث کاهش اثرات التهاب می‌شود.

کرم هرپسیم سیمرغ علاوه بر تسریع تسکین علائم تبخال به بهبود تاول‌ها و زخم‌های ایجاد شده بر اثر تبخال نیز کمک می‌کند. برای مصرف این پماد می‌توانید تا ۵ بار در روز مقدار کمی از فرآورده را روی تبخال بمالید.

پماد و قطره میرتکس باریج

قطره و پماد دهانی میرتکس دو محصول از شرکت داروسازی باریج هستند که در درمان آفت‌های دهانی اثر فوق‌العاده‌ای دارند. این دو محصول حاوی اسانس گیاه مورد می‌باشند و برای درمان تبخال نیز یک گزینه عالی به شمار می‌روند.

اسانس گیاه مورد دارای اثرات آنتی میکروبیال است و در متون طب ایرانی به استفاده از آن در شستشو و ضدعفونی کردن زخم‌ها، رفع تحریکات مخاط دهان، تسکین درد دندان و رفع سستی لثه‌ها و زخم‌های دهان اشاره شده است. پماد و قطره میرتکس باریج به واسطه اسانس گیاه مورد، با داشتن اثر ضد ویروسی به درمان تبخال کمک می‌کند.

نحوه مصرف قطره میرتکس باریج بدین صورت است که بایستی روزانه در ۵ تا ۶ نوبت و هر نوبت ۱۰ قطره از محلول را بر روی یک تکه پنبه تمیز و کوچک بریزید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بر روی محل آفت یا تبخال نگه دارید. توجه داشته باشید که نباید پنبه آغشته به قطره تبخال میرتکس باریج را برای مدت زمان بیشتر از مقدار توصیه شده روی ضایعه‌ قرار دهید.

برای استفاده از خمیر دهانی میرتکس بایستی پیش از مصرف، با استفاده از گاز استریل محل ضایعه دهانی را به خوبی خشک کنید. سپس در ۳ نوبت شامل بعد از صبحانه، ناهار و قبل از خواب، میزان مناسبی از پماد میرتکس را بر روی محل ضایعه بگذارید و اندکی فشار دهید. تا ۱ ساعت بعد از استفاده از پماد، از هرگونه خوردن و آشامیدن بپرهیزید.

خرید قطره و پماد میرتکس
جهت خرید پماد و قطره میرتکس باریج برای بهبود سریع تبخال کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی چند نوع از بهترین انواع پماد برای تبخال لب پرداختیم و شما را با نحوه مصرف این محصولات آشنا کردیم. جهت خرید هر یک از این محصولات می‌توانید روی عکس آن‌ها و یا لینک مشخص شده در متن کلیک کنید. سفارش شما به صورت اینترنتی ثبت شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد.

شما می‌توانید جهت خرید انواع پماد برای تبخال لب و سایر محصولات گیاهی درمان آفت و عفونت دهانی به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

خرید پماد برای تبخال لب

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

داروی تبخال لب چیست؟

تبخال معمولا بعد از گذشت سه الی چهار روز خود به خود از بین می‌رود. اما برخی داروها و کرم‌ها می‌تواند به بهبود سریع‌تر آن کمک کند. پماد تبخال بهتر است از زمان شروع اولین علائم مانند درد و گزگز لب استفاده شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

از پماد تبخال لب هر چند ساعت استفاده شود؟

معمولا توصیه می‌شود از پمادهای تبخال لب سه تا پنج بار در طول روز استفاده شود. این نوبت‌ها را در طول ساعت‌های روز تقسیم کنید و با فاصله زمانی مناسب از پماد تبخال استفاده نمایید.

پماد آلوویر برای تبخال لب چیست؟

کرم آسیکلوویر یا پماد آلوویر برای تبخال لب و از بین بردن علائم آن استفاده می‌شود. این کرم می‌تواند درد، سوزش، خارش و گزگز شدن لب در هنگام بروز تبخال را کاهش دهد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره