بهترین پماد برای سوزش واژن
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

سلامت واژن اهمیت بسیار بالایی در زندگی هر خانم دارد که در سلامت عمومی او، قدرت باروری، دوران قاعدگی و یائسگی می‌تواند تاثیرگذار باشد. اما متاسفانه بیماری‌های مختلفی در کمین این ناحیه از دستگاه تناسلی هستند. شناخت این بیماری‌ها، پیشگیری و درمان به موقع از مواردی هستند که هیچ زنی نباید از آن‌ها غافل شود. یکی از عارضه‌های رایج در دستگاه تناسلی خانم‌ها، سوزش واژن است. این عارضه ممکن است به دلایل مختلفی پیش بیاید که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. همچنین شما را بهترین پماد برای سوزش واژن آشنا می‌کنیم.

علائم و علت سوزش واژن

قبل از هر چیز باید بگوییم، سوزش واژن عارضه بسیار شایعی است که برای بسیاری از بانوان و دختران اتفاق می‌افتد. اما در صورت درمان به موقع نیازی به نگرانی وجود ندارد، چرا که از ابتلا به بیماری‌های حادتر جلوگیری می‌شود. سوزش واژن معمولا به دنبال عفونت واژن یا واژینیت اتفاق می‌افتد و غالبا با خارش نیز همراه است. در حالت کلی می‌توان سوزش واژن را نشانه‌ای از یک بیماری دستگاه تناسلی در نظر گرفت و یک بیماری مستقل محسوب نمی‌شود.

علاوه بر خارش، از دیگر علائم سوزش واژن می‌توان به التهاب و قرمزی، داغی و گرگرفتگی ناحیه اشاره کرد. همچنین ممکن است همراه با سوزش واژن، ورم بافت داخلی، پوسته ریزی و ترک خوردن پوست اطراف واژن نیز اتفاق بیفتند.

اولین قدم برای درمان سوزش واژن، شناسایی علت است که باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در ادامه شما را با انواع علت سوزش واژن آشنا می‌کنیم:

  • عفونت قارچی
  • عفونت باکتریایی
  • عفونت ادراری
  • بیماری‌های پوستی مانند اگزما
  • تریکومونیازیس (یک بیماری مقاربتی با ریشه انگل)
  • کلامیدیا (نوعی بیماری مقاربتی)
  • سوزاک (بیماری مقاربتی بر اثر باکتری)
  • آتروفی واژن (خشکی واژن)
  • اسکلروز (یک نوع بیماری پوستی)
  • تبخال و زگیل تناسلی (یک بیماری ویروسی قابل انتقال)
  • کم آبی
  • حساسیت پوستی

سوزش واژن بر اثر عفونت

عفونت‌های واژن که با نام واژینیت شناخته می‌شوند، از بیماری‌های التهابی زنان هستند. این بیماری انواع مختلفی از جمله عفونت قارچی، عفونت باکتریایی، عفونت ادراری و عفونت بر اثر بیماری‌های آمیزشی دارند. اصلی‌ترین دلیل ایجاد آن برهم خوردن تعادل طبیعی باکتری‌های واژن یا ورود یک عامل عفونت است. بیماری عفونت واژینال در اغلب موارد با سوزش و خارش واژن همراه است.

از دیگر علائم این بیماری، می‌توان به ترشحات غیر طبیعی، قرمزی و التهاب واژن، بوی نامطبوع و درد به هنگام ادرار یا رابطه جنسی اشاره کرد. در چنین مواردی معمولا پزشک بسته به نوع و شدت عفونت، استفاده از کرم یا پماد واژینال، قرص‌های خوراکی ضد قارچ یا شیاف واژینال را برای درمان توصیه می‌کند.

برای تهیه انواع محصولات ضد عفونت و التهاب واژن شامل قویترین داروی ضد قارچ واژن به لینک زیر مراجعه نمایید:

خرید قویترین داروی ضد قارچ واژن

سوزش واژن بر اثر آتروفی واژن

آتروفی یا خشکی واژن یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که علت اصلی آن کاهش میزان استروژن می‌باشد. این کمبود استروژن در دوران زایمان و شیردهی، دوران یائسگی و بعد از آن بیشتر اتفاق می‌افتد. خارش و سوزش واژن از نشانه‌های اصلی آتروفی واژن است که همراه آن خشکی، مقاربت دردناک، کاهش میل جنسی و عفونت‌های مکرر ادراری نیز مشاهده می‌شود. برای درمان این بیماری از درمان‌های واژینال مانند پماد و شیاف استفاده می‌گردد. همچنین داروهایی که باعث افزایش استروژن می‌شوند نیز برای درمان آتروفی واژن موثر هستند.

علت سوزش واژن بعد از رابطه

بسیاری از افراد با سوزش واژن بعد از نزدیکی و ایجاد رابطه جنسی شکایت دارند. این شرایط می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. به طور مثال خشکی واژن یا آتروفی که در بخش قبل راجع به آن صحبت کردیم، یکی از علت‌های رایج سوزش واژن بعد از رابطه است. همچنین اصطکاک زیاد مخصوصا در صورت نبود ترشحات کافی نیز از علل احساس سوزش به هنگام رابطه می‌تواند باشد که در هر دو حالت استفاده از لوبریکانت یا روان‌کننده بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

از دیگر انواع علت سوزش واژن بعد از رابطه می‌توان به عفونت‌های واژینال، آلرژی به کاندوم و برخی لوبریکانت‌ها و همچنین استرس و اضطراب اشاره کرد. در صورت ابتلا به عفونت توصیه می‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از بهترین پماد برای سوزش واژن و درمان عفونت استفاده نمایید.

سوزش واژن بعد از رابطه
بیماری‌های مقاربتی و یا عفونت واژینال از جمله علل سوزش واژن بعد از رابطه هستند.

علت سوزش واژن بعد از ادرار

احساس سوزش واژن بعد از ادرار نیز از جمله مواردی است که بسیاری از خانم‌ها با آن درگیر هستند. مهم‌ترین علت این اتفاق عفونت دستگاه ادراری است که به علت ورود باکتری‌ها به مثانه رخ می‌دهد. این عفونت می‌تواند باعث ایجاد سوزش و یا احساس درد به هنگام ادرار شود. همچنین از دیگر علائم عفونت ادراری که با سوزش واژن همراه است می‌توان به مواردی مانند احساس نیاز شدید به دفع ادرار، تکرر ادرار، بوی بسیار بد و کدر بودن ادرار، رنگ قرمز یا صورتی ادرار، درد در قسمت پایین معده و احساس خستگی اشاره کرد.

در اغلب موارد پس از مراجعه به پزشک استفاده دوره‌ای از آنتی بیوتیک برای رفع سوزش واژن بعد از ادرار به شما توصیه می‌شود.

سوزش واژن در پریودی

برخی از دختران و زنان قبل از شروع پریودی خود احساس خارش و سوزش در واژن را تجربه می‌کنند. این امر می‌تواند نشان‌دهنده التهاب، تحریک‌پذیری یا خشکی واژن باشد. همچنین هورمون‌ها نیز نقش مهمی در ایجاد خارش قبل از پریودی دارند. چرا که قبل از شروع پریودی سطح استروژن کاهش پیدا می‌کند که موجب ایجاد تغییراتی در واژن می‌شود.

این تغییرات هورمونی می‌تواند واژن را تحت تاثیر قرار داده و موجب نازک شدن دیواره واژن، افزایش التهاب، ایجاد اسید بیشتر در این ناحیه و در نتیجه خارش و سوزش واژن شود. همچنین در صورت ابتلا به عفونت‌های واژینال نیز زنان ممکن است سوزش واژن در پریودی را تجربه کنند.

سوزش واژن در بارداری

سوزش واژن در بارداری نیز از موارد شایع در خانم‌ها است. این عارضه به دلایل مختلفی از جمله حساسیت، عفونت‌ها، باکتری‌ها و… ممکن است به وجود بیاید. همانطور که در موارد قبل نیز اشاره کردیم، عفونت واژن از مهم‌ترین علل ایجاد سوزش واژن است که در دوران بارداری نیز احتمال آن وجود دارد. خشکی واژن، حساس‌تر شدن واژن در دوران بارداری، افزایش ترشحات بیش از حد در این دوران و برخی بیماری‌های مقاربتی از دلایل ابتلا به سوزش واژن در بارداری هستند. در چنین شرایطی استفاده از بهترین پماد برای سوزش واژن تحت نظر پزشک می‌تواند کمک‌کننده باشد.

سورش واژن در کودکان

علاوه بر موارد گفته شده فوق، یکی دیگر از موارد سوزش واژن که شیوع بسیاری دارد، سوزش واژن در کودکان است. مهم‌ترین علت آن هم عفونت و التهاب واژن می‌باشد. متاسفانه دختربچه‌هایی که در معرض عفونت قرار می‌گیرند، سوزش و خارش را به همراه ترشحات بدبو تجربه می‌کنند. بهتر است با مراجعه به پزشک و همچنین کمک گرفتن از درمان‌های خانگی شامل رعایت اصول بهداشت ناحیه تناسلی هر چه سریع‌تر نسبت به درمان سوزش واژن در کودکان اقدام نمایید. چرا که در صورت عدم درمان به موقع، احتمال ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی دختران در سنین کودکی و بزرگسالی وجود دارد.

درمان سوزش واژن

تا این بخش از مقاله شما را با انواع سوزش واژن و علت‌های ایجادکننده آن به طور کامل آشنا کردیم. اما بحث اصلی ما در این مطلب معرفی بهترین پماد برای سوزش واژن است. قبل از آن اجازه دهید به طور خلاصه انواع درمان سوزش واژن را بشناسیم.

عارضه سوزش واژن به دلیل حساس بودن ناحیه ابتلا، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشند. علاوه بر این در صورت بی‌اعتنایی به آن ریسک مشکلات جدی‌تر نیز به وجود می‌آید. به همین دلیل درمان سوزش واژن از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از هر چیز با مراجعه به متخصص زنان باید علت این عارضه را مشخص کنید.

برخی درمان‌های خانگی و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری و درمان سوزش واژن بسیار موثر هستند که در بخش بعد به آن می‌پردازیم. اما بسته به نوع علت سوزش واژن، درمان‌های دارویی مختلفی ممکن است توسط پزشک به شما پیشنهاد گردد. به عنوان مثال داروهای ضد قارچ برای برطرف کردن عفونت قارچی، آنتی‌بیوتیک جهت عفونت باکتریایی، مکمل‌های افزایش‌دهنده استروژن برای رفع خشکی واژن، کرم‌های استروئیدی و همچنین داروهای حاوی هیدروکورتیزون از موارد رایج برای درمان سوزش واژن هستند.

درمان خانگی سوزش واژن

در برخی موارد می‌توان جهت درمان سوزش واژن از روش‌های دیگری به جز درمان‌های دارویی استفاده کرد. این روش‌ها در روند درمان خانگی سوزش واژن می‌توانند تاثیرگذار باشند، با این حال بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت داشته باشید. برخی از بهترین روش‌های درمان خانگی سوزش واژن عبارت است از:

  • استفاده از کمپرس آب سرد یا آب یخ
  • مالیدن وازلین روی پوست حساس شده
  • پیشگیری از سوزش واژن با جوش شیرین
  • مالیدن ژل آلوئه ورا به ناحیه تناسلی
  • پوشیدن لباس‌های زیر نخی و راحت
  • پرهیز از پوشیدن لباس‌های تنگ و پلاستیکی
  • عدم استفاده از صابون‌های معطر، دستمال مرطوب و محصولات بهداشتی حساسیت‌زا در این دوران
  • استفاده از شوینده‌هایی با PH خنثی و غیرحساسیت‌زا
  • خشک کردن ناحیه تناسلی با دستمال‌های نخی

بهترین پماد برای سوزش واژن

خب تا اینجا با روش‌های درمان این عارضه زنانه آشنا شدیم. حال می‌رسیم به معرفی بهترین پماد برای سوزش واژن که در درمان اثر مناسبی داشته باشد. همانطور که می‌دانید در بازار ایران انواع محصولات مختلفی از جمله کرم، پماد، قرص، کپسول و شیاف واژینال وجود دارد که توسط برندهای گوناگون ارائه می‌شوند. این محصولات در دو نوع شیمیایی و گیاهی تولید می‌شوند. در این مقاله شما را با یکی از بهترین پمادهای گیاهی برای بهبود سوزش و خارش واژن آشنا می‌کنیم.

البته توجه داشته باشید استفاده از هر دارویی برای درمان سوزش واژن به علت ایجاد این عارضه بستگی دارد. به طور مثال شما می‌توانید از پماد لکورکس باریج برای بهبود سوزش ناشی از عفونت باکتریایی واژن استفاده کنید و یا کرم واژینال میکوزین گل دارو از جمله پمادهایی است که برای درمان سوزش واژن ناشی از عفونت‌های قارچی و باکتریایی به کار می‌رود. اما ژل واژیهیل باریج که آن را معرفی خواهیم کرد، جهت درمان سوزش واژن ناشی از آتروفی واژن کاربرد دارد.

خرید ژل واژیهیل باریج
جهت خرید ژل واژیهیل باریج با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

ژل واژیهیل باریج با نام پماد خارش واژن نیز شناخته می‌شود. این پماد حاوی رازک و ویتامین E است و می‌تواند در رفع مشکلاتی همچون خشکی واژن، سوزش، خارش و درد ناشی از آتروفی واژن در نزدیکی کمک‌کننده باشد. این محصول به سبب برخورداری از ترکیبات گیاهی و کارایی فوق‌العاده می‌تواند به عنوان بهترین پماد برای سوزش واژن در بین فرآورده‌های گیاهی باشد. جهت استفاده از واژیهیل باریج هر شب ۲.۵ گرم از این ژل را در زمان خواب به مدت ۷ شب متوالی مصرف کنید.

جمع بندی

در این مقاله توضیحات کاملی درمورد انواع سوزش واژن و علت‌های مختلف آن ارائه شد. همچنین درمورد روش‌های درمانی آن نیز صحبت کردیم و بهترین پماد برای سوزش واژن در بین محصولات گیاهی را به شما معرفی نمودیم. شما می‌توانید جهت خرید ژل واژیهیل باریج و یا سایر محصولات درمان عفونت شامل قویترین داروی ضد قارچ واژن به لینک دسته بندی زیر در داروخانه دکتر اصیلی مراجعه کنید:

خرید قویترین داروی ضد قارچ واژن

هر سوال دیگری در مورد داروهای عفونت واژن و سایر مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط