بهترین قرص برای افزایش سروتونین
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سروتونین که به هورمون شادی معروف است که بر عملکرد مغز ما اثر می‌گذارد. این هورمون با احساس شادی، نوع روحیه و خلقیات ارتباط مستقیمی دارد. به طوری که کمبود آن باعث بی‌حوصلگی، کم انرژی بودن و احساس غم شود. معمولا برای افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند، داروهایی تجویز می‌شود که یکی از اهداف اصلی‌شان بالا بردن سطح سروتونین خون می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با شما درمورد بهترین قرص برای افزایش سروتونین صحبت کرده و همچنین راهکارهای طبیعی بالا بردن سطح این هورمون را نیز بیان می‌کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

سروتونین چیست؟

هورمون‌ها از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده نوسانات خلقی هستند که در سلامت ما نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع هورمون‌ها نوعی پیام‌رسان شیمیایی در بدن هستند که وظیفه انتقال پیام از طریق جریان خون به سایر اندام‌ها را بر عهده دارند. در نتیجه می‌توانند تعادل و هماهنگی عملکرد قسمت‌های مختلف بدن از جمله متابولیسم، رشد، تولید مثل و خلق و خو را برقرار نمایند. سروتونین یکی از هورمون‌های حیاتی در بدن است که در کارکرد سلول‌های مغزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

سروتونین که به هورمون شادی نیز معروف است، یک انتقال‌دهنده عصبی بسیار مهم از گروه مونوامینه اسید است که از ناحیه‌ای در مرکز ساقه مغز تولید می‌شود. هورمون سروتونین با ارسال پیام به سلول‌های عصبی، بر خلق و خو، احساسات، نفس کشیدن، دمای بدن، خواب، هضم غذا و… تاثیر می‌گذارد. این هورمون عمدتا در مغز، روده و پلاکت‌های خون یافت می‌شود و بر طیف وسیعی از عملکردهای فیزیکی و روانی ما اثرگذار است.

هورمون شادی آور سروتونین

تفاوت دوپامین با سروتونین

حتما شنیده‌اید که در زمان شادی، دو هورمون دوپامین و سروتونین ترشح می‌شوند. ممکن است تشخیص این دو هورمون شادی‌آور برایتان مبهم باشد. در پاسخ به این سوال که فرق دوپامین با سروتونین چیست، باید بگوییم دوپامین در رویدادهای شادی‌آور ترشح می‌شود و به شما انگیزه بیشتری می‌دهد، اما سروتونین به کنترل احساسات و هیجانات شما در هر شرایطی کمک می‌کند.

دوپامین موجب ایجاد حس شادی می‌شود اما سروتونین علاوه بر این مسئله، بر متابولیسم و گوارش نیز اثر می‌گذارد. این هورمون علاوه بر تاثیر بر خلق و خو، تمرکز و هیجانات، به تنظیم عملکردهای گوارشی، سوخت و ساز و حرکت روده‌ها نیز کمک می‌کند.

افزایش سروتونین باعث چه میشود؟

قبل از اینکه شما را با بهترین قرص برای افزایش سروتونین آشنا کنیم، بهتر است فواید بالا رفتن سطح این هورمون را بیان نماییم. همانطور که قبلا گفتیم، سروتونین بر تمامی اندام‌های بدن از خلق و خو تا هضم غذا نقش دارد. این هورمون می‌تواند بر تثبیت نوسانات خلق و خو، افزایش قدرت تمرکز و حافظه، ایجاد حس شادی، بهبود زخم، تنظیم خواب و بیداری، هضم غذا و سلامت قلب و عروق اثر بگذارد.

در ادامه به صورت مختصر توضیح می‌دهیم که افزایش سروتونین باعث چه میشود و چطور می‌تواند بر عملکردهای فوق تاثیرگذار باشد. این انتقال‌دهنده عصبی دارای فواید زیادی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تاثیر سروتونین بر مغز: اصلی‌ترین نقش این هورمون اثر بر سلول‌های مغزی است. از آنجایی که سروتونین می‌تواند به تنظیم و تثبیت خلق و خو کمک کند، اغلب احساس رفاه و شادی را برای بدن فراهم می‌سازد. این هورمون با کاهش حالت‌های منفی در بدن به تقویت و بازدهی حافظه نیز کمک کرده و قدرت تمرکز را بالا می‌برد.
  • کمک به هضم غذا: بر اساس تحقیقات سروتونین به عملکرد طبیعی روده کمک کرده و اشتهای شما را در هنگام غذا خوردن کاهش می‌دهد. همچنین اگر یک خوراکی تحریک‌کننده یا سمی بخورید، روده شما با تولید سروتونین به این مسئله واکنش نشان می‌دهد.
  • جلوگیری از افزایش وزن: شاید عجیب باشد ولی یکی از فواید سروتونین جلوگیری از افزایش وزن است. وجود این هورمون باعث افزایش شادی می‌شود به طوری‌که بسیاری از افراد به هنگام کمبود سروتونین به دنبال غذاهای شیرین و چرب می‌روند که موجب افزایش وزن در آن‌ها می‌شود.
  • بهبود کیفیت خواب: سروتونین می‌تواند بر میزان و کیفیت خواب نیز تاثیر بگذارد. البته سروتونین به تنهایی این وظیفه را انجام نمی‌دهد و سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله دوپامین و ملاتونین نیز در چرخه خواب نقش کلیدی دارند. در واقع سروتونین با تحریک قسمت‌هایی از مغز به کنترل الگوی بیداری و خواب کمک می‌کند.
  • التیام زخم: به هنگام آسیب‌هایی همچون بریدگی و زخم، سلول‌های پلاکت خون شما سروتونین ترشح کرده و به بهبود زخم و التیام بهتر آن کمک می‌کنند.
  • سلامت قلب و عروق: از دیگر فواید سروتونین تاثیر آن بر سیستم گردش خون و عملکرد طبیعی قلب و عروق است. میزان مناسب سروتونین می‌تواند به کنترل ضربان قلب کمک کرده و سلامت دریچه‌های قلب و عروق کرونری را بالا می‌برد.

علائم کمبود سروتونین

اگر بدن نتواند سروتونین کافی را ترشح کند، احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب بالا می‌رود. عکس این مسئله نیز صدق می‌کند و در مواقعی که یک شخص به علت شرایط روحی خود دچار افسردگی شده باشد، تولید سروتونین در این فرد کاهش می‌یابد. از شایع‌ترین علائم کمبود سروتونین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افسردگی، اضطراب، نا امیدی، اختلال در حافظه و تمرکز، داشتن حس منفی نسبت به خود، پرخاشگری و عصبی بودن، کاهش اشتها، اختلالات خواب یا بی‌خوابی، عزت نفس پایین و ولع نسبت به خوردن شکلات و غذاهای شیرین

بهترین قرص برای افزایش سروتونین

محدوده طبیعی سروتونین خون بین ۵۰ تا ۲۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر خون است. افرادی که به افسردگی و اضطراب دچار هستند، با کاهش سروتونین و کمبود آن مواجه می‌شوند. از همین رو یکی از اهداف پزشکان برای تجویز داروهای ضد افسردگی، بالا بردن سطح هورمون سروتونین در این بیماران است. یکی از معروف‌ترین و بهترین قرص برای افزایش سروتونین، قرص سرترالین است که آن را با نام قرص آسنترا نیز می‌شناسند.

این داروی موثر برای درمان اختلالات روانی و افسردگی است که به بازجذب هورمون سروتونین در بدن کمک کرده و موجب افزایش سرزندگی، احساس شادی و رفع افسردگی می‌شود. قرص سرترالین توسط برندهای مختلفی در بازار ایران تولید می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه و بیش از حد قرص سرترالین می‌تواند باعث بروز برخی عوارض جانبی گردد.

شما می‌توانید به جای داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور استفاده کنید. این محصولات عوارض جانبی بسیار کمی دارند و در تهیه آن‌ها از گیاهان دارویی استفاده می‌شود. از جمله محصولات گیاهی ضد استرس و ضد افسردگی قرص پرفوران گل دارو است که حاوی عصاره خشک گیاه علف چای یاهوفاریقون می‌باشد. خاصیت ضد افسردگی این گیاه به واسطه تاثیر آن بر افزایش سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین در هسته‌های مغزی می‌باشد. از همین رو قرص پرفوران موجب بهتر شدن خلق و خو، افزایش شادی و برطرف شدن افسردگی می‌شود.

خرید قرص پرفوران گل دارو

خرید قرص پرفوران

برای افزایش سروتونین چه بخوریم؟

سروتونین در غذاها یافت نمی‌شود، اما ماده تشکیل‌دهنده آن یعنی تریپتوفان در غذاها وجود دارد. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که در تولید سروتونین نقش مهمی دارد. شما می‌توانید با مصرف آجیل‌ها و دانه‌ها، مواد غذایی حاوی کربوهیدرات پیچیده مانند برنج، ماکارانی، حبوبات و سیب زمینی؛ تخم مرغ، بوقلمون و مرغ، ماهی سالمون، سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، شیر، پنیر، آناناس و دانه سویا به افزایش سروتونین خود کمک کنید. این غذاها که غنی از پروتئین هستند، منبع تریپتوفان می‌باشند.

راهکارهای طبیعی افزایش سروتونین

شما می‌توانید از برخی روش‌های طبیعی افزایش سروتونین در کنار داروهای تجویزی توسط پزشک کمک بگیرید. در ادامه به معرفی برخی از این راهکارها می‌پردازیم:

  • مدیتیشن
  • ورزش و فعالیت مناسب
  • نور درمانی (فوتو تراپی)
  • تابش مستقیم نور خورشید به پوست
  • برخی از ویتامین‌های گروه B
  • گوش دادن به موسیقی آرام
  • بالا بردن کیفیت خواب شبانه
  • کمک گرفتن از راه‌های کنترل اضطراب

عوارض افزایش سروتونین

توجه داشته باشید افزایش بیش از حد این هورمون نیز می‌تواند کیفیت زندگی افراد را دچار اختلال کند. از عمده‌ترین علل افزایش میزان سروتونین، مصرف زیاد داروهای ضد افسردگی است که معمولا با قطع دارو توسط پزشک از بین می‌رود. از جمله علائمی که نشان می‌دهد میزان سروتونین در بدن بالا رفته است، می‌توان به انقباض عضلات، لرزیدن، بی‌قراری، ضربان قلب سریع، بالا رفتن دمای بدن، سردرد و گیجی اشاره کرد.

جهت جلوگیری از این عوارض لازم است قبل از مصرف هر نوع داروی ضد افسردگی و جهت انتخاب بهترین قرص برای افزایش سروتونین با پزشک مشورت داشته باشید. همچنین به هیچ عنوان این داروها را بیشتر از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.

جمع بندی

افرادی که دچار افسردگی می‌شوند، میل و علاقه خود را به انجام هر نوع فعالیتی حتی غذا خوردن از دست می‌دهند و در روابط خود دچار مشکلات جدی می‌شوند. از آنجایی که افزایش هورمون سروتونین می‌تواند به کاهش علائم افسردگی و ایجاد احساس شادی کمک کند، می‌توان از داروهای ضد افسردگی که باعث بالا رفتن سطح سروتونین می‌شوند، استفاده کرد. در این مقاله درمورد این هورمون مهم در بدن صحبت کردیم و شما را با بهترین قرص برای افزایش سروتونین آشنا نمودیم.

شما می‌توانید جهت خرید قرص پرفوران که در این مقاله معرفی شد و سایر داروهای گیاهی ضد افسردگی و اضطراب به آدرس دسته بندی زیر مراجعه کنید:

خرید داروهای گیاهی ضد افسردگی

هر سوال دیگری در مورد داروهای ضد افسردگی و سایر مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و