بهترین قرص ضد استرس گیاهی
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

در زندگی همه ما انواع فشارهای روحی و روانی مانند استرس، اضطراب، ترس، دلهره و نگرانی وجود دارد که برخی از آن‌ها در صورت شدت یافتن، فعالیت‌های روزانه ما را دچار اختلال می‌کند. استرس یکی از شایع‌ترین انواع فشارهای روحی است که در بسیاری از موقعیت‌های حساس زندگی به سراغ ما می‌آید. اما برای برخی افراد، استرس تنها در مواقع حساس مانند مصاحبه شغلی، آزمون، کنفرانس و سایر اتفاقات ناگهانی محدود نمی‌شود و تقریبا هر روز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا مفهوم استرس، علائم و روش‌های درمان آن را به خوبی بشناسید و با بهترین قرص ضد استرس گیاهی آشنا شوید.

استرس چیست؟

استرس یک واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل محرک، تغییرات، فشارهای درونی و بیرونی است. این عوامل در شرایط مختلف سبب بر هم خوردن تعادل بدن می‌شوند و بدن هوشمند ما برای مقابله با این حالت تلاش می‌کند تا تعادل از دست رفته را بازگرداند. در واقع به عقیده روانشاسان، زمانی که بدن ما نتواند فشار روحی و روانی را تحمل کند، این فشار به استرس تبدیل می‌شود.

استرس می‌تواند گاهی خفیف و زودگذر باشد (مانند استرسی که قبل از یک آزمون ساده به ما دست می‌دهد) یا ممکن است شدید بوده و حالت مزمن پیدا کند. در واقع کمی استرس قبل از انجام هرکاری لازم است و می‌تواند به بهتر انجام شدن آن کار منجر شود. اما استرس شدید و مزمنی که فشارهای روحی و جسمی بیش از حد به فرد وارد می‌کند، می‌تواند تأثیر مخربی بر زندگی او داشته باشد و حتی سبب بیماری شود.

قبل از اینکه به مبحث روش‌های درمان استرس و معرفی بهترین قرص ضد استرس گیاهی بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با علائم استرس و خطراتی که ممکن است برای بدن ما ایجاد کند، آشنا شویم.

خرید بهترین قرص ضد استرس گیاهی

علائم نشان‌دهنده استرس

ممکن است برخی افراد استرس و اضطراب را یکی بدانند. در واقع استرس و اضطراب دو طرف یک سکه هستند. معنی این جمله این است که استرس نتیجه واکنش‌های روی مغز یا بدن شماست که می‌تواند ناشی از یک اتفاق یا فعالیت نگران‌کننده باشد. اضطراب همان نگرانی، ترس و دلهره است. با این توصیف اضطراب می‌تواند واکنشی در برابر استرس باشد، اما ممکن است در افرادی که استرس ندارند نیز رخ بدهد.

از نظر علم روانشناسی، استرس به سه گروه استرس کوتاه‌مدت، استرس مکرر و استرس کرونیک یا مزمن تقسیم‌بندی می‌شود.

  • در استرس کوتاه مدت، مسئله یا یک عامل مشخص منجر به تنش و نگرانی لحظه‌ای می‌شود. سردرد، دردهای عضلانی، درد معده، تپش قلب، احساس پریشانی و حمله‌های عصبی زودگذر از علائم این نوع استرس هستند.
  • استرس و اضطراب دائمی پس از مدتی به شکل استرس مکرر بروز می‌کند. افرادی که به این اختلال دچار باشند، خلق و خوی آشفته و رفتاری عصبی و پرخاشگر دارند. این افراد دائما در عجله و شتاب هستند و ذهن آن‌ها سرشار از افکار منفی و نگرانی‌های غیرمنطقی است. مشکل در برقراری ارتباط، تحریک‌پذیری سریع و واکنش‌های عصبی و پرخاشگرانه از علائم استرس مکرر هستند.
  • استرس مزمن یا کرونیک، در اغلب موارد ریشه در کودکی افراد داشته و باعث می‌شود که هر مسئله کوچک و بزرگی، نگرانی شدیدی برای فرد ایجاد کند. مقابله با استرس برای این افراد دشوار بوده و پس از مدتی ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شدید و ناراحتی‌های قلبی شود.

دلایل ضرورت درمان استرس

همه روانشناسان و پزشکان در این موضوع هم‌عقیده هستند که استرس شدید از هر نوعی که باشد، باید هر چه زودتر درمان یا کنترل شود. دلیل این تاکیدها این است که افزایش استرس و اضطراب، عوارض بسیار زیادی برای سلامتی ما ایجاد می‌کند. در صورتی که استرس به صورت طولانی‌مدت، مزمن و غیرعادی برای ما اتفاق بیفتد، می‌تواند بر تمامی بخش‌های بدن ما اثر بد و منفی بگذارد.

یکی از عوارض استرس در بدن، افزایش تولید هورمون کورتیزول است. وجود کورتیزول بیش از حد در بدن، به تنهایی می‌تواند ده‌ها مشکل گوناگون ایجاد کند، چرا که میزان زیاد این هورمون، منجر به تجزیه شدن پروتئین‌های حیاتی بدن می‌شود. استرس مزمن در بسیاری از موارد به افسردگی نیز منجر می‌شود چرا که وقتی استرس و اضطراب داریم، مدام به یک مسئله فکر می‌کنیم، در نتیجه احساس بدی نسبت به شرایط پیدا کرده و افسرده می‌شویم.

علاوه بر افسردگی و افزایش هورمون کورتیزول، از دیگر عوارض استرس می‌توان به تاثیر آن بر سیستم ایمنی اشاره کرد. استرس مزمن باعث افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن شده و فعالیت سلول‌های دفاعی را دچار اخلال کند. در نتیجه سیستم ایمنی ما ضعیف‌تر شده و التهابات در بدن افزایش می‌یابد.

از دیگر خطرات و عوارض استرس مزمن می‌توان به افزایش فشار خون، مشکلات تنفسی، رفلاکس معده، اسهال یا یبوست، ضعف عضلات، کاهش میل جنسی، کاهش تستوسترون در آقایان، یائسگی زودرس در خانم‌ها، کاهش توانایی فکر، تضعیف قدرت تصمیم‌گیری و اختلالات ذهنی اشاره کرد.

دشمن استرس چیست؟

با اینکه استرس و اضطراب امروزه به جزء جدایی‌ناپذیری از زندگی اکثر افراد تبدیل شده است، درمان و کنترل آن اهمیت زیادی دارد. تغییر شیوه زندگی و استفاده از روش‌های کنترل استرس، می‌تواند از پیامدهای خطرناک این مشکل روحی جلوگیری کند. شما می‌توانید از برخی راهکارهای تغییر سبک زندگی به همراه درمان‌های پزشکی توصیه‌شده توسط متخصصان مربوط، در جهت کاهش و کنترل استرس خود قدم بردارید.

برخی از تکنیک‌های موثر که می‌توان از آن‌ها به عنوان دشمن استرس یاد کرد، عبارتند از:

  • داشتن فعالیت بدنی مناسب، جهت حفظ بیشتر آرامش
  • استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن، یوگا، موسیقی آرام
  • مدیریت زمان و پرهیز از تنبی و اهمال‌کاری
  • کاهش میزان کافئین مصرفی روزانه
  • پذیرش این واقعیت که کنترل همه امور دست شما نیست!
  • تمرین برای “نه گفتن” جهت عبور نکردن از حد توانایی‌هایتان
  • تغذیه سالم و داشتن خواب کافی
  • گذراندن وقت با افرادی که دوستشان دارید جهت تفریح و استراحت فکری
  • کمک گرفتن از مکمل‌های دارویی
تکنیک‌های کنترل استرس
ورزش، یوگا و مدیتیشین می‌توانند در کنترل و کاهش استرس بسیار موثر عمل کنند.

برای درمان استرس چه بخوریم؟

علاوه بر راهکارهای کنترل استرس که در بخش قبل به برخی از آن‌ها اشاره شد، دارودرمانی نیز می‌تواند یکی از راه‌های درمان استرس باشد. رایج‌ترین داروهای درمان استرس که معمولا توسط متخصصین روانپزشک تجویز می‌شوند، از خانواده بنزودیازپین هستند که با کاهش استرس باعث تسهیل خواب فرد می‌شوند. داروهای تجویزی کنترل استرس مانند لوازپام، دیازپام، کلونازپام و آلپروزولام، آرام‌بخش و یا خواب‌آور هستند. البته زمانی دارو درمانی توسط پزشک توصیه می‌شود که انجام راهکارهای کنترل استرس، نتواند تاثیری بر روند دستیابی به آرامش ایجاد کند.

اما پیشنهاد دیگری که در پاسخ به سوال برای درمان استرس چه بخوریم، می‌توان ارائه کرد، کمک گرفتن از داروها و قرص‌های گیاهی ضد استرس و آرامش‌بخش است. این داروها عوارض شایع داروهای شیمیایی را نداشته و می‌توانند در کنار راهکارهای تغییر سبک زندگی به کنترل استرس و کاهش آن کمک بسزایی بکنند.

درمان خانگی استرس و گیاهان آرامبخش

تا اینجا با مفهوم استرس و علائم شایع آن آشنا شدیم و ضرورت درمان آن را درک کردیم. در این بخش شما را با چند نمونه از موثرترین گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب و کنترل استرس آشنا می‌کنیم تا به مبحث معرفی بهترین قرص ضد استرس گیاهی برسیم.

گل راعی (علف چای)

علف چای یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد استرس و افسردگی است که در بسیاری از محصولات آرامش‌بخش گیاهی جزو ترکیبات اصلی می‌باشد. فلاونوئیدها، اسید کلروژنیک، تانن ها و هایپریسین مواد مؤثره عصاره گل راعی هستند که با جلوگیری از بازجذب سروتونین و تأثیر روی انتقال دهنده‌های عصبی از جمله نوراپی نفرین، دوپامین، L-گلوتامات و GABA نشانه‌های افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهند.

گل ساعتی

این گیاه در عصاره خود فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان هایی از جمله کامفرول، کوئرستین و آلکالوئیدها دارد که هورمون‌های استرس را در بدن کاهش می‌دهند. همچنین این ترکیبات اثرات بسیار خوبی روی بهبود خلق و خو و کاهش حالات افسردگی دارند.

زعفران

شادی‌آور بودن زعفران در فرهنگ ما ایرانی‌ها بارها بیان شده است. مصرف این گیاه نه تنها برای بهبود افسردگی بلکه برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان در طب سنتی نیز بسیار توصیه می‌شود. زعفران همچنین با بهبود اختلالات خواب می‌تواند به کنترل علائم استرس کمک کند.

گل سرخ

استرس مزمن در طولانی مدت باعث کاهش میل جنسی در خانم‌ها و آقایان می‌شود. این مسئله به خودی خود روی افزایش افسردگی و ناامیدی زوج‌ها و سرد شدن روابط آن‌ها نیز اثر می‌گذارد. عصاره گل سرخ با کمک به افزایش میل جنسی و افزایش انرژی و نشاط در بدن می‌تواند این مشکل را برطرف کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گل سرخ با کاهش استرس و مقابله با واکنش‌های اکسیداتیو در بدن، میزان هورمون‌های جنسی را به حالت طبیعی برمی‌گرداند.

سنبل الطیب

ترکیباتی در عصاره این گیاه وجود دارد که با ورود به سیستم عصبی، عوامل ایجاد استرس و نگرانی را از بین برده و خوابی راحت را برای افراد رقم می زند. این گیاه به کنترل استرس و کاهش فشار خون ناشی از آن نیز کمک زیادی می کند.

بهترین قرص ضد استرس گیاهی

همانطور که در بخش قبل گفتیم برخی از گیاهان دارویی دارای اثرات اثبات‌شده‌ای بر کاهش استرس، غلبه بر اضطراب و بهبود افسردگی هستند. بسیاری از شرکت‌های داروسازی برای تولید داروهای ضد استرس و افسردگی، از این گیاهان و خواص آن‌ها بهره می‌برند. در ادامه شما را با سه نمونه از بهترین قرص ضد استرس گیاهی آشنا می‌کنیم:

قرص نوراگل

نوراگل گل دارو یک قرص خواب‌آور و آرام‌بخش گیاهی بوده که برای کاهش اضطراب و استرس و داشتن خوابی راحت بسیار مؤثر است. در تهیه این قرص از دو گیاه موثر در کاهش استرس شامل سنبل‌الطیب و بادرنجبویه بهره گرفته شده است. قرص نوراگل یک قرص اختصاصی برای آرام شدن اعصاب و بهبود کیفیت خواب و زندگی به شمار می‌رود.

خرید قرص نوراگل گل دارو
جهت خرید قرص نوراگل گل دارو با قیمت مناسب می‌توانید روی عکس کلیک کنید.

دو ترکیب والرنول و والرنیک اسید موجود در عصاره سنبل الطیب، با افزایش سطح GABA در مغز، اضطراب را کاهش می دهند. همچنین سنبل الطیب می تواند با ثابت نگه داشتن سطح هورمون سروتونین در مغز، استرس را کاهش دهد و سلامت روان و بهبود خلق و خو را سبب شود.

قرص نروکسین

قرص نروکسین یک داروی گیاهی تخصصی برای درمان استرس و افسردگی است. تحقیقات نشان داده که این قرص ضد افسردگی هرچند تنها محتوی عصاره گل راعی یا همان هایپریکوم پرفوراتوم است، اثر چشمگیری در کاهش اضطراب، بی قراری، تحریک پذیری، تنش، نگرانی و بی‌خوابی در کودکان و بزرگسالان دارد.

خرید قرص نروکسین دینه
جهت خرید قرص نروکسین دینه با قیمت مناسب می‌توانید روی عکس کلیک کنید.

قرص نروکسین برای بهبود خلق و خو در سندروم پیش از قاعدگی و بهبود افسردگی فصلی نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل هم به آن لقب قویترین داروی ضد افسردگی گیاهی را دادیم.

قرص پرفوران

قرص پرفوران گل دارو حاوی عصاره خشک علف چای یاهوفاریقون است و یک گزینه مناسب برای بهبود افسردگی و بی حالی به شمار می‌شود. این قرص دارای اثر ضد استرس و ضد اضطراب است و مصرف آن موجب ایجاد حس خوب و آرامش می‌گردد. گیاه علف چای یاهوفاریقون کاربردهای درمانی پرشماری دارد که مهم‌ترین آن بهبود علائم حملات افسردگی خفیف تا عادی، درمان اضطراب، مشکلات عصبی و اختلالات خواب است.

خرید قرص پرفوران گل دارو
جهت خرید قرص پرفوران گل دارو با قیمت مناسب می‌توانید روی عکس کلیک کنید.

قرص گیاهی پرفوران اثر ضد افسردگی فوق‌العاده‌ای دارد و مصرف آن موجب بهبود و کنترل این عارضه روانشناختی می‌شود. همچنین داروی پرفوران برای بهبود استرس و اضطراب و القای حس آرامش نیز بسیار مفید و مثمر ثمر است.

جمع بندی

مطالعه این مقاله به افرادی که با استرس مزمن یا مکرر درگیر هستند، کمک می‌کند تا با بهترین قرص ضد استرس گیاهی آشنا شوند و از این نوع درمان بدون عوارض، استفاده کنند. اما توجه داشته باشید قبل از مصرف هرگونه دارویی بهتر است با پزشک مشورت کنید. همچنین توصیه می‌کنیم ابتدا از راهکارها و تکنیک‌های کنترل استرس جهت مدیریت آن کمک بگیرید و بعد در صورتی که باز هم مشکل قابل کنترل نبود، در کنار این راهکارها با مشورت پزشک از داروهای مکمل نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید جهت خرید این قرص‌ها و همچنین انواع داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور به آدرس دسته بندی زیر مراجعه کنید:

خرید بهترین قرص ضد استرس گیاهی

هر سوال دیگری در مورد داروهای ضد استرس و سایر مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قویترین قرص ضد استرس گیاهی کدام است؟

یکی از انواع قویترین قرص ضد استرس گیاهی قرص پرفوران است. این قرص حاوی عصاره خشک علف چای یاهوفاریقون است و یک گزینه خوب گیاهی برای بهبود استرس، اضطراب و افسردگی است.

رابطه افسردگی و استرس چیست؟

بسیاری از افراد هم به افسردگی و هم به استرس مبتلا هستند. در واقع این یک سیکل معیوب است: وقتی استرس داریم مدام به یک مساله فکر می‌کنیم، احساس بدی نسبت به شرایطمان پیدا می‌کنیم و بعد افسرده می‌شویم. افسردگی خود باعث افزایش استرس‌های ما می‌شود و این سیکل معیوب ادامه پیدا می‌کند.

چه داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی در داروخانه موجود است؟

یکی از قویترین داروهای گیاهی برای اعصاب و افسردگی قرص نروکسین دینه است. این دارو محتوی عصاره گل راعی (هایپریکوم پرفوراتوم) است، اثر چشمگیری در کاهش اضطراب، بی قراری، تحریک پذیری، تنش، نگرانی و بی خوابی در کودکان و بزرگسالان دارد. توصیه می‌شود قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

10 دیدگاه دربارهٔ «بهترین قرص ضد استرس گیاهی کدام است؟»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، مطالعات جامعی در ارتباط با ایمنی مصرف فرآورده‌های حاوی علف چای همچون قرص پرفوران برای کودکان و نوجوانان، موجود نیست. برخی مطالعات استفاده از این فراورده راجهت درمان افسردگی خفیف تا متوسط کودکان ۶ تا ۱۲ سال را روزانه ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم عصاره استاندارد تا ۸ هفته اعلام نموده که این دوز تقریبا با مقدار عصاره موجود در یک تا دو عدد قرص پرفوران برابر است. جهت اطمینان بیشتر توصیه می‌شود، افسردگی کودکان و نوجوانان را بدون دستور پزشک درمان نکنید، زیرا افسردگی ‌می‌تواند یک بیماری جدی باشد. پزشک با توجه به شرح حال بیمار و با تنظیم دوز و بررسی عوارض احتمالی، صورت میگرد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام ، در خصوص اضطراب شدید و علایم ذکر شده حتما نیاز است به متخصص مراجعه داشته باشید.
      چنانچه در خصوص عوارض دارویی، تداخلات دارویی و …سوالی داشتید در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

  1. شکوفه پناهی

    سلام از خواندن مطالب مفید و قابل تامل شما بینهایت سپاسگزارم من مشاور خانواده هستم و خواندن این مطالب کمک خوبی برای من هست از شما بینهایت متشکرم

  2. سلام.من به تشخیص دکتر قرص لاموژین ۱۰۰ مصرف میکنم ولی استرس شدید همیشه دارم میتونم نروکسین مصرف کنم؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام نروکسین با قرص لاموتریژین تداخلی ندارد. با این حال، بهتر است اضطراب خود را با پزشک درمانگرتان در میان بگذارید.
      ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و