کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به والدینی اختصاص دارد که به دنبال بهترین و کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان خود هستند. از آنجایی که سلامت امروز و آینده اطفال با نوع تغذیه و دریافت مواد مغذی ضروری ارتباط مستقیم دارد، باید از سنین پایین به فکر تقویت جسم و ذهن آن‌ها باشیم. همانطور که می‌دانید در دوران کودکی احتمال دارد کودک به هر دلیلی نتواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیازش را از طریق منابع غذایی تامین کند. از همین رو پزشکان اطفال استفاده از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها را توصیه می‌کنند.

در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم که بتوانید کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان خود را به درستی انتخاب نمایید.

اهمیت مولتی ویتامین برای کودکان

سال‌های ابتدایی زندگی خصوصا از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی، جزو مهم‌ترین دوران رشد ذهنی و جسمی محسوب می‌شوند. در این سنین برای جلوگیری از کم خونی، اختلال در رشد و هرگونه کمبود مواد مغذی باید کیفیت تغذیه کودک با حساسیت بیشتری ارزیابی شود. به همین دلیل پزشکان تاکید زیادی روی تغذیه سالم و کمک گرفتن از مولتی ویتامین‌ها برای کودکان دارند.

شاید فکر کنید با یک برنامه غذایی خوب می‌توانید تمام نیاز کودک به ویتامین‌ها و مواد معدنی را جبران کنید. اما این تصور اشتباه است چرا که در بسیاری از مواقع، به دلایل مختلف، کودک نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق غذاها تامین کند. طبق تحقیقات انجام شده توسط آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، اغلب کودکان پس از ۶ ماهگی (به خصوص پس از دو سالگی و قطع شیر مادر)، قادر به تامین آهن و کلسیم به مقدار کافی از طریق تغذیه نیستند. جالب است بدانید با مصرف کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان خود، در واقع دارید سلامتی او را در بزرگسالی تضمین می‌کنید.

استفاده از یک قطره یا شربت تقویتی کودکان در کنار یک برنامه غذایی کامل و سالم، می‌تواند در بهبود رشد ذهنی، افزایش قد، افزایش تراکم استخوان، تقویت سیستم ایمنی و به طور کلی بهبود سلامت عمومی فرزند شما موثر باشد. از جمله ریزمغذی‌های بسیار ضروری برای کودک می‌توان به ویتامین‌های E، D، C، A، ویتامین‌های گروه B، آهن، زینک، کلسیم و ید اشاره کرد. کمبود هر یک از این مواد مغذی، عوارض جدی و در برخی موارد، جبران‌ناپذیری روی سلامت و رشد کودک خواهد داشت.

خرید قطره مولتی ویتامین

علائم کمبود ویتامین ها در کودکان

عدم دریافت به میزان کافی و کمبود ویتامین ها در کودکان از موارد جدی است که بسیاری از پزشکان برای رسیدگی به آن هشدار می‌دهند. امروزه متاسفانه کودکان تمایل بیشتری به مصرف خوراکی‌های ناسالم، غذاهای سرخ کرده، فست فودها، نوشیدنی‌های شیرین و مصرف بیش از حد چربی‌ها نشان می‌دهند. این در حالی است که مصرف میوه و سبزیجات نیز بسیار کاهش یافته است. بنابراین طبیعی است که آمار کمبود مواد مغذی در کودکان بیشتر شود و باید فکری به حال آن کرد.

شایع‌ترین کمبود مواد مغذی در بین کودکان شامل آهن، کلسیم، ویتامین D، زینک، ویتامین B12، پتاسیم و فیبر است. در ادامه با برخی از علائم کمبود ویتامین ها در کودکان آشنا می‌شویم.

کمبود ویتامین دی در کودکان

ویتامین D برای جذب انواع مواد مغذی مانند کلسیم، آهن و زینک ضروری است. کودک شما برای داشتن سیستم ایمنی قوی، سلامت قلب و رشد طبیعی استخوان‌هایش به مقدار مناسبی از ویتامین D نیاز دارد. همانطور که می‌دانید منبع اصلی تامین ویتامین D3 نور خورشید است که متاسفانه بسیاری از کودکان به اندازه کافی در معرض آن قرار نمی‌گیرند.

کمبود ویتامین دی در کودکان مخصوصا زیر دو سال، باعث شکل‌گیری نادرست استخوان‌ها و یا شکننده بودن آن‌ها می‌شود. علاوه بر این می‌تواند موجب تاخیر در رشد کودک نیز بشود.

کمبود ویتامین B12 در کودکان

این ویتامین یک ماده مهم برای گلبول‌های قرمز است که در رشد شناختی، تقویت سیستم ایمنی و تبدیل غذا به انرژی نقش مهمی دارد. ویتامین ب۱۲ را می‌توان در منابع حیوانی مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت.

کمبود ویتامین B12 در کودکان با علائمی مانند تاخیر در رشد، منحنی رشد متفاوت، بی اشتهایی، تحریک‌پذیری، مشکلات عصبی و ضعف ظاهر می‌شود. توجه داشته باشید که کمبود این ویتامین در سال‌های اول زندگی منجر به کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

علائم کمبود ویتامین‌ها برای کودکان
خستگی، بی اشتهایی، ضعف سیستم ایمنی، ریزش مو و ضعف استخوانی از جمله علائم رایج کمبود ویتامین‌ها برای کودکان هستند.

کمبود آهن در کودکان (کم خونی کودکان)

کمبود آهن در کودکان جدا از اهمیت بسیار بالایی که دارد، شایع‌ترین نوع کمبود تغذیه‌ای نیز محسوب می‌شود. کودک برای بسیاری از عملکردهای مهم در بدن به این ماده معدنی نیاز دارد. آهن جزء مهمی از هموگلوبین است و در رساندن اکسیژن به اندام‌های مختلف بدن نقش پررنگی ایفا می‌کند.

کمبود آهن در کودکان می‌تواند علائمی مانند خستگی، کاهش تمرکز، ضعف، بی‌حالی، تنگی نفس، سردرد، بی‌خوابی، کاهش اشتها، افزایش حساسیت به عفونت‌ها و ضعف سیستم ایمنی را در کودکان ایجاد کند.

کمبود زینک در کودکان

زینک یا روی در انواع غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، لبنیات، تخم مرغ و صدف یافت می‌شود. همچنین برخی دانه‌ها، مغزها، حبوبات و غلات کامل نیز از منابع غنی زینک به شمار می‌روند. این ماده معدنی مهم برای تقویت سیستم ایمنی، رشد مطلوب، عملکرد شناختی، هضم مواد غذایی و رشد هورمون‌های جنسی اهمیت دارد.

از جمله عوارض کمبود زینک در کودکان می‌توان به مواردی چون کم اشتهایی، تاخیر در بهبود زخم‌ها، ریزش مو، پوسیدگی دندان، ابتلا به عفونت، ضعف سیستم ایمنی، کاهش هوش و یادگیری و ضعف حافظه اشاره کرد.

کمبود کلسیم در کودکان

اما کلسیم. این ماده معدنی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن خصوصا در سنین کودکی و میانسالی است. کلسیم در رشد استخوان‌ها، سلامت قلب و عملکرد اعصاب نقش اساسی دارد. کمبود کلسیم در کودکان با علائمی چون گرفتگی عضلات، بی‌خوابی، مشکلات دندان، ناخن‌های شکننده، بلوغ دیرهنگام و از همه مهم‌تر ضعف استخوان‌ها همراه است.

از بهترین منابع غذایی کلسیم می‌توان به سبزیجات تیره، ماهی سالمون و ساردین، حبوبات، غلات و آجیل‌ها اشاره کرد.

میزان نیاز روزانه کودکان به ویتامین‌ها

قبل از اینکه به بحث انتخاب کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان برسیم، بهتر است بررسی کنیم که کودک ما به هر یک از ویتامین‌ها تا چه مقدار در طول روز احتیاج دارد. این میزان نیاز روزانه کودکان به ویتامین‌ها و مواد معدنی در سنین مختلف فرق می‌کند.

توجه داشته باشید که میزان نیاز کودکان به ریزمغذی‌ها با بزرگسالان متفاوت است. از همین رو نمی‌توان از محصولات مولتی ویتامین بزرگسالان برای مصرف کودکان نیز استفاده کرد.

جدول زیر مقدار ویتامین‌های مورد نیاز کودکان را تا سن ۸ سالگی نشان می‌دهد:

ویتامین‌ها و مواد معدنی میزان نیاز روزانه کودکان ۱ تا ۳ سال میزان نیاز روزانه کودکان ۴ تا ۸ سال
کلسیم ۷۰۰ میلی گرم ۱۰۰۰ میلی گرم
ید ۹۰ میکرو گرم ۹۰ میکروگرم
فسفر ۴۶۰ میلی گرم ۵۰۰ میلی گرم
زینک (روی) ۳ میلی گرم ۴ میلی گرم
آهن ۷ میلی گرم ۱۰ میلی گرم
منیزیم ۸۰ میلی گرم ۳۰ میلی گرم
ویتامین A ۳۰۰ میکروگرم ۴۰۰ میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۹ میکروگرم ۱.۲ میکروگرم
ویتامین C ۱۵ میلی گرم ۲۵ میلی گرم
ویتامین D ۱۵ میکروگرم ۱۵ میکروگرم
ویتامین E ۶ میلی‌گرم ۷ میلی‌گرم
فولیک اسید ۱۵۰ میکروگرم ۲۰۰ میکروگرم

کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان

همانطور که در بخش قبل مشاهده کردید، یک کودک برای اینکه بهترین روند رشد را طی کند، به بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. به طوری که کمبود هر یک از آن‌ها و دریافت ناکافی می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری برایش ایجاد کند. محصولات متنوعی از برندهای مختلف به عنوان مولتی ویتامین کودکان در بازار وجود دارد. این فرآورده‌ها در اشکال مختلفی مانند قرص، شربت، قطره، پاستیل و قرص جوشان وجود دارند، که با توجه به راحتی کودک در استفاده می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. (در اغلب موارد شربت مولتی ویتامین برای کودکان گزینه مناسبی خواهد بود)

انتخاب مناسب‌ترین مولتی ویتامین برای کودکان یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین است. برخی از والدین شربت مولتی ویتامین خارجی را برای فرزند خود انتخاب می‌کنند و برخی نیز مصرف شربت مولتی ویتامین ایرانی را ترجیح می‌دهند. نکته مهم این است که کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان را انتخاب کنید و این تصمیم با مشورت پزشک آسان‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود. در ادامه شما را با چند نمونه از بهترین شربت‌های مولتی ویتامین کودکان آشنا خواهیم کرد.

تاکید می‌کنیم که هیچ نوع مولتی ویتامینی جای تغذیه سالم را برای کودکان نخواهد گرفت و این مکمل‌ها صرفا کمک‌کننده هستند.

مولتی ویتامین سانستول

مولتی ویتامین سانستول در انواع مختلفی وجود دارد که شامل شربت مولتی سانستول، شربت سانستول امگا۳، شربت مولتی سانستول آهن‌دار، شربت مولتی سانستول پلاس زینک و شریت مولتی سانستول بدون قند است. با توجه به نیاز کودک خود می‌توانید یکی از این مولتی ویتامین‌ها را انتخاب نمایید. به طور مثال شربت مولتی ویتامین سانستول پلاس زینک حاوی ۱۰ ویتامین و مواد معدنی ضروری بسیار مهم برای رشد کودکان است.

این مولتی ویتامین سانستول حاوی زینک، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین D3، ویتامین B1، ویتامین B2، نیاسین، ویتامین B5، ویتامین B6، فولیک اسید، ویتامین B12 و کلسیم است. سانستول پلاس زینک را می‌توان به عنوان یکی از کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان در نظر گرفت. این فرآورده در تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت پوست، موثر در ساخت کلاژن، تامین سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و شکل‌گیری سلول‌ها موثر است.

خرید شربت مولتی سانستول
جهت خرید شربت مولتی سانستول با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان زیر یک سال

همانطور که قبلا هم گفتیم انتخاب مولتی ویتامین و میزان نیاز روزانه کودکان به ویتامین‌ها بستگی به سن کودک دارد. برای کودکان زیر یک سال مصرف قطره راحت‌تر از شربت بوده و بیشتر از قطره مولتی ویتامین یا آ + د استفاده می‌شود. به طور مثال مکمل‌های زیر می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند:

  • قطره مولتی ویتامین ویتان
  • قطره میم مایر ویتابیوتیکس
  • قطره مولتی ویتامین سیمرغ
  • قطره خوراکی آدزوفر بی اس کی
  • قطره مولتی ویتامین ویتن امی ویتال

کاملترین شربت مولتی ویتامین برای کودکان زیر دو سال

  • شربت زینک پلاس پدیابست
  • شربت مولتی ویتامین سانستول آهن دار
  • شربت مولتی ویتامین باریویتال باریج
  • شربت مولتی ویتامین مینرال ویتان
  • شربت کیدی کر مایر ویتابیوتیکس
  • شربت مولتی ویتامین مینرال کودکان با رویال ژلی ادونسیس
  • شربت مولتی زینک فیشر کیندر

جمع بندی

جهت تهیه یک مولتی ویتامین کامل و مناسب برای فرزند خود باید معیارهایی را در نظر بگیرید. به طور مثال ریزمغذی‌های مورد نیاز کودک شما، سن کودک، کیفیت مولتی ویتامین، اعتبار برند، ترکیبات مولتی ویتامین و سهولت در مصرف از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان است.

شما می‌توانید جهت خرید محبوب‌ترین و معتبرترین محصولات از جمله انواع شربت و قطره مولتی ویتامین کودکان به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه نمایید. داروخانه آنلاین مفیدطب یک مرجع معتبر برای خرید مکمل‌ها و محصولات گیاهی است.

خرید قطره مولتی ویتامین

هر سوال دیگری در مورد محصولات تقویت رشد کودکان و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین شربت مولتی ویتامین برای کودکان چیست؟

بهترین شربت مولتی ویتامین برای کودکان شربتی است که با توجه به نیازهای کودک و با کمک پزشک انتخاب شده باشد. شما می‌توانید از بین برندهای ایرانی و خارج مورد تایید سازمان غذا و دارو، بهترین شربت مولتی ویتامین برای کودک خود را انتخاب کنید.

استفاده از مولتی ویتامین برای کودکان چه ضرورتی دارد؟

استفاده از یک مولتی ویتامین مناسب در کنار یک برنامه‌ی غذایی خوب می‌تواند در بهبود رشد ذهنی، افزایش قد، افزایش تراکم استخوان‌، تقویت سیستم ایمنی و به طور کلی افزایش سلامت جسمی فرزند شما مؤثر باشد.

هنگام خرید مولتی ویتامین برای کودک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

کمبودهای تغذیه‌ای بدن کودک، سن کودک، کیفیت مولتی ویتامین و مواد تشکیل دهنده مولتی ویتامین از جمله مهم‌ترین مواردی است که هنگام خرید یک مولتی‌ویتامین برای کودک باید به آن توجه کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «کامل ترین مولتی ویتامین برای کودکان»

  1. باسلام و خسته نباشید
    من همیشه این سوال تو ذهنم هست که چه شربت مولتی ویتامینی برای پسرم بگیرم که هم باعث رشد قدی بشه و هم تقویت سیستم ایمنی بدنش باشه پسرم ۵ سالشه ولی نسبت به بچه های هم سن خودش قدش کوتاهتره واین مسئله خیلی منو اذیت میکنه
    اگه امکانش هست راهنمایی کنید.ممنونم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام شما می توانید از شربت آرژی پلاس استفاده کنید. این شربت هم در تقویت رشد قدی موثر است و هم با داشتن زینک به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط