اسم قرص برای رفع بوی بد دهان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بوی بد دهان یکی از منزجرکننده‌ترین حالاتی است که علاوه بر ایجاد ناراحتی برای خود فرد، اطرافیان او را نیز آزار می‌دهد. این بو ممکن است به صورت گذرا یا مزمن وجود داشته باشد. به طوری‌که در موارد شدید آن می‌تواند به افسردگی، کاهش اعتماد به نفس و منزوی شدن فرد منجر شود. اما خوشبختانه از آنجا که بوی بد دهان می‌تواند نشانه یک اختلال در سلامتی بدن باشد، پس قابل درمان است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با انواع علت بوی بد دهان و روش‌های رفع آن آشنا می‌کنیم. اگر به دنبال اسم قرص برای رفع بوی بد دهان هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علائم بوی بد دهان

اولین علامتی که نشان‌دهنده بوی بد دهان یا هالیتوزیس می‌باشد، احساس بوی نامطبوع به هنگام نفس کشیدن است. به طوری‌که این بو به صورت گذرا نبوده و به سهولت برطرف نمی‌شود. همچنین ممکن است فرد احساس طعم ناخوشایندی در دهان خود داشته باشد که با مسواک نیز از بین نرود. جهت تشخیص بوی بد دهان می‌توانید از یک فرد دیگر کمک بگیرید و یا اینکه زبان خود را روی مچ دست بکشید، صبر کنید تا آب دهان روی مچ دست شما خشک شود، سپس مچ دست خود را بو کنید.

علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان به معنی بوی ناخوشایندی است که هنگام تنفس یا صحبت کردن یک شخص به مشام می‌رسد. این مشکل بسیار رایج بوده و تقریبا از هر ۴ نفر ۱ نفر را در جهان درگیر می‌کند. اولین اقدام در جهت درمان و رفع بوی بد دهان، شناسایی علت آن است. علل بوی بد دهان را می‌توان به د و دسته زیر تقسیم کرد:

  1. علل داخلی دهانی: مانند پوسیدگی دندان، عفونت دندان یا لثه، خشکی دهان و کاهش بزاق و یا گیر کردن مواد غذایی لای دندان‌ها
  2. علل خارجی دهانی: بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند سینوزیت، ترشحات پشت بینی، برونشیت، لوزه سوم، بیماری‌های دستگاه گوارش مانند التهاب و ورم معده، مصرف غذاهایی مثل سیر و پیاز و…

عوامل موثر بر بوی بد دهان

در بخش قبل با دو دسته اصلی علل بوی بد دهان آشنا شدیم. اما قبل از اینکه به معرفی روش‌های درمان و اسم قرص برای رفع بوی بد دهان بپردازیم، بهتر است کمی درمورد عوامل ایجادکننده این عارضه صحبت کنیم. برخی از عوامل که باعث بوی بد دهان می‌شوند و یا آن را تشدید می‌کنند، شامل موارد زیر هستند:

پوسیدگی دندان

وجود یک یا تعدادی دندان پوسیده در دهان می‌تواند از مهم‌ترین عوامل ایجاد بوی نامطبوع دهان باشد. به این صورت که در محل پوسیدگی دندان، غذاها جمع شده و به مرور زمان فاسد می‌شوند که موجب تولید بوی بد می‌گردد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

باقی ماندن ذرات غذا در بین دندان‌ها و عدم استفاده منظم از مسواک باعث ایجاد لایه‌ای از باکتری و جرم روی دندان‌ها می‌شود. این جرم که پلاک نام دارد، می‌تواند باعث التهاب لثه‌ها شده و پریودنتیت ایجاد کند. برای از بین بردن این باکتری‌ها که باعث بوی ناخوشایند دهان می‌شوند، باید به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

دلایل ایجاد بوی بد دهان
از شایع‌ترین دلایل ایجاد بوی بد دهان می‌توان به مشکلات دهان و دندان اشاره کرد ولی این مشکل می‌تواند به علت بیماری نیز رخ بدهد.

بوی بد دهان ناشی از بیماری

یکی از دلایل رایج ایجاد بوی بد دهان، وجود یک بیماری در بدن است. این بیماری ممکن است به دهان، بینی و گلو مربوط شود. مانند عفونت یا التهاب در بینی، لوزه‌ها، گلو یا سینوس‌ها که با رفع این عفونت، بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت. عفونت گوش میانی نیز می‌تواند موجب احساس بوی بد دهان شود. چرا که گوش میانی از طریق دو مجرا به حلق متصل می‌گردد و بوی عفونت این عضو را می‌توان از طریق دهان حس کرد.

از دیگر بیماری‌هایی که می‌توانند موجب بوی نامطبوع دهان شوند، نارسایی کبد، بیماری‌های مربوط به ریه، دیابت، برخی از سرطان‌ها و سایر بیماری‌های متابولیک است که موجب تولید مواد شیمیایی می‌شوند. رفلاکس معده نیز از بیماری‌های شایعی است که به علت برگرداندن اسید معده باعث ایجاد بوی بد دهان مخصوصا صبح‌ها می‌شود.

کشیدن سیگار

استعمال تنباکو و کشیدن سیگار از رایج‌ترین علل بوی بد در دهان افراد است. علاوه بر بوی خود سیگار و تنباکو، احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه نیز با مصرف آن‌ها افزایش پیدا می‌کند که خود دلیل مهمی برای بوی نامطبوع دهان است.

مواد غذایی بو دار

برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز و غذاهای طبخ شده با آن‌ها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. این غذاها بعد از هضم شدن از طریق خون به ریه‌ها منتقل شده و روی تنفس تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این گیر کردن ذرات ریز غذا لای دندان‌ها نیز می‌تواند در ایجاد این بو در دهان موثر باشد.

خشکی دهان علت ایجاد بوی بد

تولید بزاق به طور طبیعی باعث تمیز شدن دهان می‌شود. اما در صورتی که به علت یک بیماری خاص مانند خشکی دهان، تولید طبیعی بزاق کاهش پیدا کند، دهان مستعد بوی بد می‌گردد. بوی بد دهان صبحگاهی نیز در اغلب موارد به دلیل خشک شدن دهان در طول شب و عدم تولید بزاق می‌باشد.

بوی بد دهان به علت برخی داروها

برخی از داروها باعث کاهش بزاق شده که خود علتی بر ایجاد بوی بد دهان است. همچنین برخی دیگر از داروها بعد از تجزیه شدن موجب انتشار مواد شیمیایی در تنفس می‌شود که بوی بدی تولید می‌کند. به عنوان مثال بعضی از آرام‌بخش‌ها مانند فنوتیازین‌ها، برخی از داروهای شیمی درمانی، نیترات‌های مورد استفاده برای درمان آنژین و یا استفاده از مکمل‌های ویتامین در دوزهای بالا

مراحل درمان بوی بد دهان

در این بخش ابتدا به بررسی اقدامات لازم جهت درمان بوی بد دهان می‌پردازیم. در ادامه شما را با اسم قرص برای رفع بوی بد دهان و داروهای موثر در این زمینه آشنا می‌کنیم. برای درمان بوی نامطبوع دهان لازم است چهار مورد بررسی شود. اگر در هر یک از این مراحل بوی بد رفع شود، دیگر نیازی به ادامه وجود ندارد.

  1. در مرحله ابتدایی درمان، شخص باید به دندانپزشک مراجعه کرده و دهان و دندان‌های خود را به لحاظ رفع پوسیدگی، جرم‌گیری، بیماری‌های لثه، دندان‌های نهفته مشکل‌دار و سینوزیت که سینوس‌های فکی را درگیر می‌کند بررسی و درمان کند. اما اگر بعد از گذراندن این مرحله باز هم بوی بد دهان ادامه داشت، باید وارد مرحله بعدی درمان شود.
  2. در مرحله بعدی شخص باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی جهت بررسی عفونت مراجعه کند. همانطور که گفتیم عفونت‌های ایجاد شده در بینی، گلو، لوزه‌ها و یا گوش میانی می‌توانند از علل ایجاد بوی بد دهان باشند. اگر در این مرحله نیز به نتیجه‌ای نرسید به سراغ مرحله سوم بروید.
  3. در این مرحله لازم است به یک متخصص دستگاه تنفس و ریه مراجعه کنید و در صورت وجود آبسه‌های ریوی و یا عفونت‌های ریوی، آن‌ها را درمان کند.
  4. اما اگر با طی مراحل گفته شده هنوز هم بوی بد دهان باقی مانده بود، شخص باید در مرحله پایانی به متخصص دستگاه گوارش مراجعه کند و اگر مشکلی در دستگاه گوارش خود از جمله زخم و ورم معده داشت آن را درمان کند.

اسم قرص برای رفع بوی بد دهان

توصیه می‌کنیم برای رفع بوی بد دهان ابتدا از راهکارهای خانگی مانند استفاده منظم از مسواک، نخ دندان، مسواک زبان، مصرف آب زیاد، کاهش استعمال سیگار و یا کاهش مصرف پیاز و سیر استفاده کنید. در صورتی که به کمک این روش‌ها به نتیجه نرسیدید، لازم است با مراجعه به پزشک و طی مراحل فوق از برخی داروها کمک بگیرید. در ادامه چند اسم قرص برای رفع بوی بد دهان را بیان می‌کنیم. توجه داشته باشید که این داروها بسته به نوع علت بوی بد دهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید توسط پزشک برای شما تجویز شوند:

  • قرص متروتیدازول (در مواقع بوی بد دهان به علت عفونت)
  • قرص اشتوتزن (حاوی کلروفیل است، در موارد رشد باکتری در حفره دهان)
  • قرص لاکتوگام (پروبیوتیک دهانی برای رفع التهاب حلق و عفونت گوش میانی)
  • دهانشویه کلرهگزیدین (ضدعفونی و شستشوی دهان)
  • قرص رانیتیدین (برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده: رفلاکس معده و زخم معده)
  • دهانشویه دی اکسید کلر (حذف پلاک، باکتری و ذرات غذا)
  • داروی سایمتیدین (برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده)
  • قرص لاکتول (پروبیوتیک برای بهبود هضم، کاهش نفخ و رفع بوی بد دهان)

قرص لاکتوگام برای بوی بد دهان

لاکتوگام یک اسم قرص برای رفع بوی بد دهان و سایر عفونت‌های حلق است. قرص لاکتوگام محصولی از شرکت زیست تخمیر است که حاوی پروبیوتیک می‌باشد. این قرص می‌تواند در کاهش عفونت‌های تنفسی، عفونت گوش میانی، التهابات گوش، حلق و بینی، کاهش التهابات لثه، پیشگیری از پوسیدگی و پلاک دندان موثر باشد. از قرص لاکتوگام برای رفع بوی بد دهان یا هالیتوزیس و از بین بردن عوامل ایجاد آن استفاده می‌شود.

خرید قرص لاکتوگام

قرص لاکتول برای بوی بد دهان

قرص لاکتول محصولی از شرکت نیچرز اونلی آمریکا است. این محصول نیز یک فرآورده پروبیوتیک است که در رفع نفخ شکم، سندروم روده تحریک پذیر و بهبود عملکرد سیستم گوارشی از جمله هضم مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص لاکتول نیچرز اونلی در جهت رفع بوی بد دهان نیز کاربرد دارد.

خرید قرص لاکتول

سخن پایانی

در این مقاله درمورد علت‌ها و روش‌های درمان بوی بد دهان صحبت کردیم. شما می‌توانید از راهکارهای خانگی برای رفع بوی بد دهان خود استفاده کنید. اما در صورت جواب نگرفتن لازم است به پزشک مراجعه کرده و علت این عارضه شناسایی شود. سپس با توجه به علت، پزشک برای شما یکی از داروهای نام برده شده در بخش اسم قرص برای رفع بوی بد دهان را تجویز می‌‌کند.

هر سوالی در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص متروتیدازول برای بوی بد دهان تجویز می‌شود؟

در برخی موارد از قرص متروتیدازول برای بوی بد دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص برای درمان گستره وسیعی از عفونت‌ها استفاده می‌شود و برخی از پزشکان برای رفع عفونت لثه و بوی بد دهان ناشی از آن متروتیدازول را تجویز می‌کردند.

داروی گیاهی رفع بوی بد دهان چیست؟

شما می‌توانید برای رفع بوی بد دهان در طول روز سیب مصرف کنید که به تولید بزاق کمک می‌کند. مصرف ماست، جویدن جعفری تازه، ریحان و نعناع نیز برای از بین بردن بوی بد دهان موثر هستند. همچنین استفاده از سرکه سیب یا جوش شیرین نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اسم قرص برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده کدام است؟

شما می‌توانید از قرص رانیتیدن، قرص سایمتیدین و یا قرص لاکتول برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده استفاده کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و