علائم بلغم چیست؟ از کجا بفهمیم بلغم داریم؟

علائم بلغم چیست؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

حتما تا به حال شنیده‌اید که برخی از بیماری‌ها و مشکلات جسمی را می‌توان به نوع مزاج فرد مرتبط دانست. به طور مثال پزشکان طب سنتی، چاقی شکمی در برخی افراد را به دلیل داشتن مزاج بلغمی و غلبه بلغم می‌دانند. همچنین دلیل بعضی از مشکلات گوارشی مانند نفخ، تضعیف معده و یا بوی بد دهان در هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است به علت بلغم باشد. از همین رو خیلی از ما علاقه داریم نوع مزاج خود را بشناسیم و در صورت بلغمی بودن به کمک روش‌های درمانی، از عوارض آن جلوگیری کنیم. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با علائم بلغم در طب سنتی آشنا می‌کنیم. برای اینکه متوجه بشوید شما هم بلغمی هستید یا خیر، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

انواع مزاج در طب سنتی

مبانی طب سنتی بر این عقیده است که بدن انسان از چهار عنصر آب، هوا، خاک و آتش تشکیل می‌شود. هر فردی در زمان تولد خود با غلبه یکی از این عناصر به دنیا می‌آید که نشان‌دهنده مزاج شخص می‌باشد. البته تعداد کمی از افراد ممکن است این عناصر را به میزان برابر در بدن خود داشته باشند. چهار مزاج اصلی بر اساس طب سنتی شامل موارد زیر هستند:

  • صفرا: عنصر آتش غلبه دارد و فرد دارای مزاج گرم و خشک است.
  • دم: عنصر هوا غلبه دارد و فرد دارای مزاج گرم و تر است.
  • بلغم: عنصر آب غلبه دارد و فرد دارای مزاج سرد و تو است.
  • سودا: عنصر خاک غلبه دارد و فرد دارای مزاج سرد و خشک است.

خب به نظر می‌رسد بلغم چیز بدی نیست و به صورت طبیعی در برخی افراد وجود دارد. بله بلغم اندام‌ها را مرطوب می‌کند و چیز مضری نیست. اما زمانی که بلغم بیش از حد زیاد شود، به اصطلاح به آن “غلبه بلغم” گفته می‌شود. چنین شرایطی است که باعث ایجاد مشکل در افراد بلغمی می‌شود. قبل از اینکه ببینیم علائم بلغم چیست و چه کسانی دچار غلبه بلغم و عوارض ناشی از آن هستند، بهتر است بیشتر با این مزاج آشنا شویم.

بلغم چیست و چه ضرری دارد؟

مزاج بلغم که در این مقاله مورد بحث ما است، از رایج‌ترین نوع مزاج‌ها می‌باشد. معمولا افراد بلغمی پوست سفید و سردی دارند و موهایشان هم کمی نازک‌تر و نرم‌تر از سایر افراد است. اگر این مزاج سرد و تر در حالت تعادل خود باشد، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر بلغم تجمع پیدا کند و اصطلاحاً غلبه بلغم ایجاد شود، علائم آن بروز پیدا می‌کند.

زمانی که بلغم یا سردی در یک فرد غلبه کند، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها افزایش می‌یابد. این غلبه بلغم می‌تواند کل مزاج یک فرد را تحت تاثیر قرار داده و یا تنها یک اندام را مشکل‌دار کند. معمولاً افراد بلغمی مزاج، دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ و سردی معده می‌شوند که با رعایت اصول تغذیه‌ای قابل رفع هستند. اما اگر بلغم در یک فرد به مقدار زیادی تجمع پیدا کند، این علائم شدیدتر شده و آنگاه نمی‌توان تنها با تغییر رژیم غذایی آن را رفع کرد. در چنین شرایطی باید به فکر درمان از طریق دارو و مراجعه به پزشک باشید.

خرید قرص دوای بلغم

علائم بلغم چیست؟

قبل از هر چیز باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تشخیص درست مزاج کار هر کسی نیست و فقط یک متخصص طب سنتی می‌تواند به درستی نوع مزاج شما را شناسایی کند. از آنجایی که اکثر افراد اطلاعات زیادی در مورد مزاج بلغمی ندارند، در این بخش از مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که علائم بلغم چیست ولی جهت اطمینان به یک پزشک طب سنتی مراجعه کنید.

پوست و مو در افراد بلغمی

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، معمولا افراد بلغمی پوست سفید و سردی دارند. منظور از سردی این است که پوست آن‌ها هنگام لمس توسط افرادی که دارای مزاج معتدل هستند، سرد احساس می‌شود. همچنین موهای کسانی که مزاج بلغمی دارند، معمولا کم پشت و نازک است.

مشخصات اندامی بلغمی‌ها

افراد بلغمی در اغلب اوقات دارای اضافه وزن هستند. اما از آنجا که بلغم ممکن است فقط در برخی از اندام‌ها غلبه کند، این احتمال وجود دارد که فرد دارای بلغم اندام لاغری داشته و فقط شکم یا پهلوی زیادی داشته باشد. تجمع چربی در افراد بلغمی بیشتر در نواحی شکم، پهلوها، ران و دور کمر ایجاد می‌شود.

علائم گوارشی افراد دارای بلغم

اگر بخواهیم در یک جمله به این پرسش پاسخ دهیم که علائم بلغم چیست، باید بگوییم در افراد بلغمی مشکلات گوارشی از جمله نفخ، آروغ ترش و تهوع شدت بیشتری دارد. کسانی که دچار غلبه بلغم می‌شوند، معده آن‌ها سرد شده و قوت خود را از دست می‌دهد. از همین رو توانایی هضم در این افراد تضعیف شده و اشتها در مقایسه با هضم افزایش پیدا می‌کند. همین مسئله می‌تواند سبب بروز انواع عوارض گوارشی مانند نفخ، بوی نامطبوع دهان، سفیدی روی زبان، آروغ ترش، تهوع و رفلاکس شود.

علائم گوارشی نشان‌دهنده بلغم
از جمله علائم گوارشی نشان‌دهنده بلغم می‌توان به نفخ، رفلاکس، آروغ ترش، بوی بد دهان و تهوع اشاره کرد.

مشکلات خواب در افراد بلغمی

کسانی که از غلبه بلغم و عوارض ناشی از آن رنج می‌برند، معمولا خواب زیادی دارند. این افراد بعد از بیدار شدن در دهان خود طعم و بوی بدی احساس می‌کنند. در برخی مراجع طب سنتی به این موضوع اشاره شده که خوابی که هر فرد می‌بیند، می‌تواند با نوع مزاجش مرتبط باشد. به طور مثال خواب افراد بلغمی دارای نشانه‌هایی مانند خواب دیدن برف، یخ و چیزهای سرد و مرطوب است.

علائم رفتاری بلغمی‌ها

معمولا اشخاصی که تجمع بلغم دارند، کم‌حرف بوده و افرادی صبور، آرام و کم‌انرژی هستند.

در پاسخ به این سوال که علائم بلغم چیست، علاوه بر موارد فوق می‌توان به علائمی چون کمتر تشنه شدن، تعریق زیاد ولی بدون بو، استفراغ، زیاد بودن آب دهان و چسبندگی آن، سستی گوشت اندام‌ها و سفیدی رنگ ادرار نیز اشاره کرد.

درمان غلبه بلغم چگونه است؟

خب تا این بخش از مقاله به طور کامل بررسی کردیم که علائم بلغم چیست و از کجا می‌توان احتمال داد که ما هم جزو بلغمی‌ها هستیم یا خیر. اگر بیشتر علائم گفته‌شده را در خود مشاهده کردیم، قبل از هر اقدامی با پزشک عمومی یا پزشک متخصص طب سنتی مشورت داشته باشید. با درمان غلبه بلغم می‌توانید بسیاری از عوارض آن مانند نفخ، رفلاکس و چاقی‌های شکمی را رفع کنید.

جهت درمان غلبه بلغم اولین اقدام تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی است. در ادامه چند توصیه طب سنتی برای افراد دارای بلغم بیان می‌شود:

  • فعالیت کافی داشته باشید. بی‌تحرکی برای بلغمی‌ها مضر است و از همین رو توصیه می‌شود که روزی دو الی سه ساعت بعد از وعده غذایی پیاده‌روی کنید.
  • خواب زیاد می‌تواند موجب زیاد شدن بلغم و رطوبت شود. به همین دلیل کسانی که دچار غلبه بلغم هستند، باید توجه کنند که خواب متعادلی داشته باشند.
  • توصیه می‌شود افراد بلغمی تا یک الی دو ساعت بعد از غذا آب نخورند. به خصوص مصرف آب سرد برای این افراد مضر است.
  • بهتر است افراد بلغمی نهار مصرف نکنند و به جای آن وعده صبحانه و شام را به طور کامل میل کنند.
  • این افراد باید مصرف لبنیاتی مانند پنیر، ماست و کشک را کاهش داده و شیر ولرم همراه با عسل را جایگزین کنند.
  • به جای ماهی و مرغ توصیه می‌شود از گوشت گوسفند، بوقلمون و شتر استفاده کنند.
  • مصرف غذاهای روغنی و چرب، ترشیجات، سرکه و سماق برای بلغمی‌ها مضر است.

قویترین داروی ضد بلغم

در طب سنتی داروهای زیادی برای درمان غلبه بلغم توصیه می‌شود که پزشک با توجه به شرایط هر شخص این داروها را تجویز می‌کند. از جمله قویترین گیاهان دارویی ضد بلغم می‌توان به زنیان، سیاه دانه، مصطکی، آویشن شیرازی و عسل اشاره کرد که در نسخ طب قدیم بارها به مصرف آن‌ها برای درمان بلغم تاکید شده است. از میان داروهای فرآوری شده موجود در بازار که دارای مجوز سازمان غذا و دارو هستند، قویترین داروی ضد بلغم را می‌توان قرص بلغم نیاک دانست.

این قرص حاوی تمامی گیاهان دارویی ضد بلغم گفته شده است و به دلیل تاثیرگذاری موفق، جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین داروهای گیاهی به شمار می‌رود. قرص بلغم نیاک می‌تواند موجب تعدیل بلغم در معده یا کل بدن شود و به کاهش چربی شکمی نیز کمک می‌کند. این دوای بلغم در کاهش مشکلاتی مانند رنفخ، یبوست، ورم معده، رفلاکس و سردمزاجی موثر است.

خرید قرص دوای بلغم نیاک
جهت خرید قرص دوای بلغم نیاک با قیمت مناسب و تخفیف ویژه روی عکس کلیک کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های قرص بلغم نیاک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دفع بلغم (ضد بلغم قوی)
  • ضد نفخ و بادشکن
  • رفع احساس پری معده
  • برطرف کننده ورم معده و روده
  • درمان سستی معده و سردی مزاج
  • رفع رفلاکس معده و سرفه های ناشی از آن
  • بهبود چاقی شکمی ناشی از بلغم

نحوه استفاده از قرص بلغم نیاک با توجه به نوع علائم متفاوت است. به طور کلی توصیه می‌شود به منظور درمان مشکلات گوارشی ۱ تا ۲ عدد قرص را پس از هر وعده غذایی میل نمایید. برای دفع بلغم ۲ الی ۳ قرص در صبح ناشتا و و ۲ الی ۳ قرص شب پیش از خواب مصرف کنید و برای رفع سرفه نیز ۳ تا ۴ مرتبه در روز، ۱ تا ۲ عدد قرص بلغم را میل نمایید.

جمع بندی

در این مقاله شما را با انواع علائم نشان‌دهنده غلبه بلغم آشنا کردیم. همچنین قویترین داروی ضد بلغم موجود در داروخانه‌ها را نیز معرفی کردیم. با دانستن اطلاعات لازم درمورد اینکه علائم بلغم چیست و چه کسانی دچار بلغم هستند، می‌توانید جهت درمان اقدام کنید. با درمان بلغم عوارضی چون نفخ، سوءهاضمه، سردی معده و چاقی شکمی قابل رفع می‌باشند.

شما می‌توانید جهت خرید قرص دوای بلغم نیاک و سایر محصولات ضد نفخ و بادشکن قوی معده و روده به سایت داروخانه مفیدطب مراجعه کرده و محصول مورد نظر خودتان را سفارش دهید. خرید شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد.

خرید قرص ضد نفخ فوری

همچنین درصورت داشتن هر سوالی درباره محصولات می‌توانید در پایین این مقاله یا در صفحه هر محصول از داروخانه آنلاین مفیدطب، سوال خود را مطرح کنید. متخصصین داروساز ما سریعا به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

درمان بلغم شکم بزرگ چگونه است؟

مهم‌ترین راهکار برای درمان بلغم شکم بزرگ اصلاح سبک زندگی است. توجه داشته باشید که برای درمان چاقی شکمی ناشی از بلغم ابتدا باید غلبه بلغم را رفع کرده و از مصرف غذاهای سرد مزاج خودداری کنید. از گرمیجات بیشتر مصرف کنید. خواب مناسبی داشته باشید، از نوشیدن آب سرد خودداری کنید. ورزش و فعالیت بدنی مناسب داشته باشید.

برای رفع بلغم از چه گیاهانی استفاده کنیم؟

گیاهانی مانند آویشن، افتیمون، زنیان و سیاه دانه، جزو دسته قویترین گیاه ضد بلغم هستند که برای رفع بلغم می‌توان از آن‌ها بهره برد.

داروی بلغم چیست؟

قرص بلغم نیاک حاوی ترکیبات گیاهی است که اثرات ضد بلغم قوی دارند. بسیاری از افراد قرص بلغم را قویترین داروی ضد بلغم موجود در بازار می‌دانند. برای تهیه این داروی گیاهی می‌توانید به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و