بهترین راه درمان یبوست کودکان زیر دو سال
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

نوزادان، به خصوص از ۶ ماهگی یعنی زمانی که خوردن غذای کمکی را آغاز می‌کنند، مشکلات گوارشی مختلفی را تجربه می‌کنند. در اکثر مواقع دلیل آن تغییر رژیم غذایی و اضافه شدن غذاهای جامد به رژیم غذایی کودک است. یکی از عارضه‌های گوارشی شایع در این سن، یبوست است که کودکان زیر ۲ سال بسیاری با آن درگیر می‌شوند. یبوست کودکان زیر دو سال یکی معضلات والدین است که نمی‌دانند دقیقاً با چه راه حلی آن را برطرف کنند و گاهی با امتحان کردن راه‌های متفاوت این عارضه را در کودک خود تشدید می‌کنند! این عارضه به دلایل مختلفی بروز می کند و بالطبع راه درمان آن نیز در شرایط مختلف، متفاوت است.

اگر کودک شما هم از این عارضه گوارشی رنج می‌برد، در ادامه با ما همراه باشید زیرا در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب چند راهکار برای درمان یبوست کودکان زیر دو سال معرفی می‌کنیم تا دفعات بعد با آگاهی بیشتری برای درمان کودک خود اقدام کنید.

دلیل یبوست کودکان زیر دو سال چیست؟

دلایل و شرایط مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود کودک دچار یبوست شود. البته گاهی اوقات تعداد دفعات اجابت مزاج کودک کاملاً طبیعی است و در واقع نگرانی و صبر کم والدین برای دفع کودکان باعث می‌شود فکر کنند کودک دچار یبوست شده است!

در حالت کلی شرایطی وجود دارد که در آن کودک شما به احتمال زیاد دچار یبوست می‌شود که باید از آن‌ها اجتناب کنید. چند علت یبوست شامل موارد زیر است:

دلایل یبوست کودکان زیر دو سال
کمبود فیبر عامل اصلی یبوست کودکان

غذای کمکی بدون فیبر؛ عامل اصلی یبوست کودکان

مهم‌ترین عامل یبوست در کودکان زیر دو سال، به خصوص نوزادان ۶ ماهه، بی توجهی والدین به مقدار فیبر موجود در غذای کمکی کودک است. نوزاد شما از تولد تا ۶ ماهگی تنها از شیر تغذیه می‌کند که مایع است و معمولاً مشکلی برای روده‌های نوزاد ایجاد نمی‌کند. اما با ورود به ۶ ماهگی، اضافه شدن غذای کمکی در کنار شیر مادر عادات سیستم گوارشی نوزاد را برهم می‌زند. سازگاری این سیستم با غذاهای جامد مدتی طول می‌کشد. پس طبیعی است که کودک شما با ورود به ماه ۶ ام زندگی خود عوارض گوارشی را تا حدودی تجربه کند. اگر برنامه غذایی که برای او در نظر گرفته‌اید، فیبر کافی را برای بدن او تأمین نکند، یبوست خود را بروز می‌دهد.

شربت لاکساپلاس را از اینجا بخرید

فیبرها که عامل اصلی حرکت مدفوع در روده هستند با جذب آب و ایجاد موسیلاژ در روده به نرم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر آن کمک می‌کنند. به همین دلیل وجود این مواد در رژیم غذایی کودک بسیار مهم است.

عدم فعالیت کودک در طول روز

فعالیت بدنی باعث حرکت سریع‌تر مدفوع در طول روده می‌شود. اگر کودک شما در طول روز مدام به بازی‌های نشسته بپردازد و تحرک خاصی نداشته باشد، مسلماً شانس ابتلا به یبوست در او بالا می‌رود. زیرا عدم تحرک یکی از عوامل اصلی ایجاد یبوست در کودکان و بزرگسالان است.

تأثیر برخی مکمل ها

مصرف برخی مکمل ها می تواند سبب ایجاد یا تشدید یبوست کودکان زیر ۲ سال شود. مثلا قطره های حاوی زینک و همچنین قطره آهن می توانند در برخی کودکان یبوست ایجاد کنند.

عدم تحمل ترکیبات شیر

برخی از کودکان به یک سری ترکیبات موجود در شیر گاو، لبنیات یا شیر خشک حساس هستند و دستگاه گوارش آن‌ها توان هضم این مواد را ندارد. والدینی که از ۶ ماهگی نوزاد به بعد، علاوه بر شیر مادر به کودک خود شیر خشک یا شیر گاو می‌دهند، باید به این نکته دقت کنند که ممکن است یبوست نوزاد بخاطر وجود ماده خاصی در این مواد باشد که کودک به آن حساس است.

مقاومت در برابر دفع مدفوع

برخی از کودکان مدفوع خود را نگه می‌دارند، این کار می‌تواند سبب ایجاد یبوست شود. معمولا این حالت زمانی ایجاد می‌شود که والدین میخواهند به کودک یاد بدهند که به دستشویی برود. اگر کودک شما مدفوع خود را نگه می‌دارد، باید بدانید هنوز آمادگی آموزش توالت رفتن را ندارد و باید فعلا این آموزش را به تاخیر بیاندازید.

برای پیشگیری از یبوست کودک زیر دو سال چه باید کرد؟

خوشبختانه یبوست عارضه‌ای نیست که برای پیشگیری از آن نیاز به انجام اقدامات پیچیده باشد. با چند ترفند ساده می‌توان از یبوست کودکان زیر دو سال جلوگیری کرد. در ادامه این راهکارها را برای شما شرح می‌دهیم.

بهترین شربت یبوست گیاهی را از اینجا بخرید

برای کودک خود رژیم سرشار از فیبر فراهم کنید

در بخش قبل گفتیم که عدم وجود فیبر در رژیم غذایی کودک چقدر می‌تواند دستگاه گوارش او را تحت فشار بگذارد. فیبرها نوعی کربوهیدرات هستند که در بدن ما هضم نمی‌شوند! اما نقش بسیار مهمی در هضم شدن سایر غذاها و دفع راحت‌تر دارند. کودکان زیر دو سال باید روزانه حدود ۱۵ تا ۱۹ گرم فیبر مصرف کنند تا سیستم گوارش آن‌ها به عملکرد طبیعی خود ادامه دهد.

فیبر در واقع یک نوع داروی ملین و ضد یبوست طبیعی است. برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در کودک خود، سعی کنید مقدار مناسبی فیبر را در رژیم غذایی او بگانجانید. برای این کار می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات(سیب، تمشک، پرتقال، توت فرنگی، هویچ، اسفناج و…)، حبوبات (عدس، انواع لوبیا و نخود فرنگی) و غلات (جو و گندم) کمک بگیرید.

حمام گرم برای پیشگیری از یبوست کودکان و نوزدان
حمام آب گرم برای پیشگیری از یبوست کوکان زیر دو سال

کودک را به حمام گرم ببرید

روده برای فعالیت و انقباض نیاز به آرامش دارد. در واقع هنگامی که بدن در حال استراحت است، روده فعالیت خود را آغاز می‌کند. یک حمام آب گرم می‌تواند در ایجاد آرامش برای کودک شما پس از فعالیت یا غذا خوردن مؤثر باشد. علاوه بر این، فعالیت‌های کودک داخل حمام، مانند آب بازی، هم تحرک محسوب می‌شود و به حرکت مواد غذایی در طول روده کمک می‌کند.

زمینه فعالیت را برای کودک خود فراهم کنید

همانطور که گفتیم، تحرک داشتن به فعالیت طبیعی روده برای دفع مدفوع کمک زیادی می‌کند. بنابراین برای اینکه کودک دفع راحت‌تری داشته باشد، باید در طول روز چند ساعتی را فعالیت کند. این فعالیت حتماً لازم نیست ورزش خاصی باشد. بلکه راه رفتن و دویدن یا بازی‌های کودکانه نیز جزو آن است. بهتر است علاوه بر بازی‌های نشسته، در طول روز با کودک خود کمی پیاده روی کنید یا با ترفندها و بازی‌های مختلف، او را وادار به راه رفتن کنید. راه رفتن و فعالیت بدنی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از یبوست کودکان زیر دو سال است.

مطمئن شوید کودک شما آب کافی می‌نوشد

نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از یبوست کودکان بسیار مهم است. هرچند معمولاً آب مورد نیاز بدن کودک با نوشیدن شیر تأمین می‌شود. اما در شرایطی که غذاهای جامد به کودک داده‌اید یا داروی خاصی مصرف می‌کند، بهتر است برای جبران کم آبی بدن، در طول روز به او آب، آبمیوه یا میوه‌های آبدار مورد علاقه‌اش را بدهید. وجود مقدار کافی آب در روده باعث افزایش حجم، سنگین شدن و نرم شدن مدفوع شده و حرکت آن در روده را تسهیل می‌کند.

حال که با راه‌های پیشگیری از یبوست کودکان آشنا شدید، به سراغ چند راهکار خانگی ساده برای درمان این عارضه می‌رویم.

چند راه درمان خانگی یبوست کودکان زیر دو سال

همیشه به نظر می‌رسد راه حل‌های خانگی برای درمان یبوست در کودکان زیر دو سال بی ضررتر و ایمن‌تر هستند. اما گاهی والدین در اجرای این راه‌ها زیاده روی می‌کنند و به طور ناخواسته باعث تشدید یبوست نوزاد خود می‌شوند. پس بهتر است از بین راهکارهای زیر ابتدا راه مناسب و سازگار با کودک خود را انتخاب کنید و سپس آن را اجرا کنید.

آب سیب؛ بهترین درمان خانگی برای رفع یبوست کودک زیر دو سال

سیب میوه‌ای سرشار از فیبر است که در تمام فصول سال نیز می‌توانید آن را در میوه فروشی‌ها پیدا کنید. به همین دلیل آب سیب به یک درمان خانگی ساده، ارزان و در دسترس برای رفع یبوست کودکان تبدیل شده است. اگر کودک شما چند روز متوالی اجابت مزاج نداشته یا برای دفع فشار زیادی به خود وارد می‌کند، می‌توانید از آب سیب برای رفع این مشکل او استفاده کنید.

علاوه بر آب سیب، آب هویج یا ترکیب این دو آبمیوه نیز می‌تواند تأثیر زیادی در درمان یبوست کودک داشته باشد.

راه‌های خانگی برای درمان یبوست کودکان زیر دو سال
راه‌های خانگی برای درمان یبوست کودک زیر دو سال

مصرف میوه‌های سرشار از فیبر و آبدار برای درمان یبوست کودک

میوه‌های تابستانی مانند گلابی، تمشک، آلو و هلو و میوه‌هایی از جمله پرتقال، انگور و سیب همگی آبدار و سرشار از فیبر هستند. هرکدام از این میوه‌ها را که کودکتان دوست دارد، انتخاب کنید و یا چند مورد آن را باهم مخلوط کنید و به صورت سالاد میوه به کودک خود بدهید. این میوه‌ها برای رفع یبوست مانند معجزه عمل می‌کنند!

ماساژ دادن و ایجاد فعالیت بدنی برای کودک

اگر کودک شما از یبوست رنج می‌برد و دچار دل درد شده است، می‌توانید با روغن‌های گرم شکم او را ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود مدفوع در طول روده حرکت کرده و به سمت دفع حرکت کند.

روغن ویتامین ای فیروز برای ماساژ دادن بدن کودک گزینه مناسبی است. این روغن ویتامینه دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و در حفظ شادابی پوست نیز موثر است. برای خرید آنلاین روغن روغن بدن کودک می‌توانید به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

خرید روغن بدن کودک فیروز

علاوه بر ماساژ، رفتن به پیاده روی، آب بازی در استخر آب و دنبال بازی نیز فعالیت‌هایی هستند که یبوست کودکان را کاهش می‌دهند.

درمان یبوست کودکان با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی از جمله گل گاوزبان، دانه به، اسفرزه و… یکی دیگر از گزینه‌های امن والدین برای درمان یبوست نوزاد است. هرچند عصاره‌های گیاهی عوارض کمتری از داروهای شیمیایی دارند، اما باید به این موضوع دقت کنید که اگر این عصاره‌ها استاندارد نباشند، ممکن است با بدن کودک شما سازگار نباشد و مشکلات ثانویه‌ای ایجاد کند. برای رفع این مشکل شرکت باریج راهی اندیشیده است. این شرکت داروسازی با استاندارد سازی و ایمن سازی عصاره گیاهان ملین و مؤثر در درمان یبوست، محصولی تهیه کرده که برای یبوست کودکان ۶ ماه تا دو سال کاملاً مؤثر و بی خطر است.

شربت گیاهی برای درمان یبوست کودکان زیر دو سال
شربت گیاهی لاکساپلاس برای درمان یبوست کودکان زیر دو سال

شربت لاکساپلاس باریج، یک شربت کاملاً گیاهی است که از عصاره گیاهان دارویی (عناب، بنفشه، سپستان، گل سرخ، گل گاوزبان، اسفرزه و دانه به) تهیه شده است. این شربت با این ترکیب گیاهی قوی، یکی از انواع بهترین شربت برای یبوست کودکان زیر دو سال محسوب می‌شود که شما هم می‌توانید از آن برای کودک خود استفاده کنید. البته این محصول برای استفاده کودکان سن ۶ ماه به بالاست و برای زیر ۶ ماه توصیه نمی شود. 

برای درمان یبوست کودک خود صبر داشته باشید!

ما در این مطلب سعی کردیم شما را با راه‌های ساده پیشگیری و درمان کودکان زیر دو سال بیشتر آشنا کنیم. نکته قابل ذکر دیگر، این است که بهتر است در جوابدهی این روش‌ها و درمان یبوست کودک خود صبور باشید و کودک را برای اجابت مزاج تحت فشار نگذارید.

خرید سریع شربت لاکساپلاس

برای استفاده از خواص گیاهان دارویی برای درمان یبوست کودک، شربت لاکساپلاس باریج یکی از بهترین انواع شربت ملین است که انتخاب خوبی برای کودک شماست، زیرا عصاره‌های گیاهی موجود در آن کاملاً ایمن شده‌اند. برای تهیه این شربت گیاهی کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید و سفارش خود را ثبت کنید. مفیدطب سفارش شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستتان می‌رساند.

در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار شما درباره یبوست کودکان پاسخ می‌دهیم. اگر نظر یا سوالی درباره راه‌های درمان یبوست کودکان زیر دو سال دارید، آن را با ما در میان بگذارید تا با مشورت دکتر داروساز به سؤالات شما پاسخ دهیم.

سوالات شما درباره یبوست کودکان

بهترین شربت برای یبوست کودکان زیر دو سال کدام است؟

رای خرید بهترین شربت ضد یبوست کودکان، باید به پزشک مراجعه کنید. شربت های مختلفی برای رفع یبوست در بازار موجود است اما اینکه کدام یک برای بدن فرزند شما مناسب است، باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

مدفوع نکردن کودک دو ساله تا چند روز طبیعی است؟

معمولاً یبوست کودکان تا دو هفته طبیعی است. اما اگر با امتحان کردن راه‌های خانگی باز هم ادامه پیدا کرد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از داروهای ملین تجویزی استفاده کنید.

بهترین راه درمان یبوست کودکان در خانه چیست؟

راه خانگی درمان یبوست کودک شامل مصرف بیشتر آب، میوه جات و سبزیجات فیبردار، فعالیت بدنی، حمام گرم و... است. در متن به طور مفصل درباره‌ی راه‌های مؤثر خانگی برای یبوست کودکان گفته‌ایم.

راه درمان قطعی یبوست کودکان چیست؟

برای درمان یبوست کودکان درمان قطعی وجود ندارد؛ زیرا بدن هر کودکی به یک راه درمان، واکنشی متفاوت نشان می‌دهد. البته برای نتیجه گیری سریع‌تر می‌توانید از شربت ملین گیاهی مخصوص کودکان کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «درمان یبوست کودکان زیر ۲ سال»

  1. بچم ۱سال و ۸ماهشه ۳ماهه الان یبوست داره یعنی مدفوعش خیلی خیلی سفت نیست ولی وقتی میخواد مدفوع کنه خیلی زور میزنه و گریه میکنه ،بخاطر گریه کردناش دکتر بردمش چندباری ،یبار گفتن ی زخم کوچولو داره که با پماد و ….زدیم بهش یکی سر کننده بهمون داد بازم زدیم فایده نداشت ،یکی پماد بواسیر داد زدیم بازم فایده نداشت ،پماد زخمم دادن بازم فایده نداشت قبلا بعد مدفوعش از بیرون مقعد زخم میشد ،الان بهتره زخم نمیشه ولی زور میزنه و گریه میکنه ،سونو دادیم و ازمایش دوتاش خوب بود چیزیش نبود رودشم سالمه ،توروخدا ی راه حلی بدین

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز شما می توانید برای دفع راحت تر مدفوع فرزندتان، از شربت لاکساپلاس (https://www.mofidteb.com/product/1497) استفاده کنید. این شربت یک محصول ملین گیاهی مخصوص کودکان است و به نرم شدن مدفوع و دفع راحتتر کمک می کند.
      با احترام دکتر داروساز

  2. بچه هم ۲۱ ماه داره و یبوست شدیدی داره لطفا ی راه حلی واسم بدین همه جور داروی مصرف کردم ولی اثری نداشت

  3. سلام دختر من ۲۲ماهشه ازشیرخشک جدا کردم وشیرگاو می‌دیم بهش.هروقت اونو میخوره یبوست میگیره بیچاره خیلی اذیت میشه بنظر شما من چیکار کنم

    1. با سلام.
      ممکن است به علت حساسیت به پروتئین های شیر یا لاکتوز باشد. تا مدتی از لبنیات استفاده نکند. بعد از مدتی از فرآورده‌های هایپو آلرژن یا بدون لاکتوز استفاده کند.
      درصورت عدم بهبودی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره