درمان روماتیسم در طب سنتی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ورم و التهاب مفاصل و دردهای مفصلی از جمله عوارض بیماری شایع روماتیسم هستند که بسیاری از افراد در سنین میانسالی درگیر آن می‌شوند. برای جلوگیری از این بیماری و کمک به بهبود علائم آن روش‌های متعددی وجود دارد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، می‌خواهیم درمورد روش‌های گفته‌شده برای درمان روماتیسم در طب سنتی صحبت کنیم. گفتگویی با خانم دکتر ضحی مرتضوی متخصص طب سنتی در همین راستا داشته‌ایم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید. همچنین در انتهای مقاله، ویدئوی صحبت‌ها قرار داده شده که می‌توانید آن را مشاهده کنید.

روماتیسم چیست؟

خیلی از افراد ممکن است از واژه روماتیسم استفاده کنند بدون آنکه بدانند معنی واقعی آن چیست. روماتیسم به التهاب بافت‌های مفصل، استخوان، تاندون و غضروف‌ها اشاره می‌کند که بر اساس طب مدرن اغلب آن‌ها بر اثر بیماری‌های خودایمنی به وجود آمده‌اند. به عنوان نمونه اگر اصطلاحاتی مانند روماتیسم کبدی شنیده باشید به التهاب کبدی که به خاطر بیماری خودایمنی اتفاق افتاده باشد، اطلاق می‌شود که شاید خیلی علمی نباشد. یا ممکن است اصطلاح روماتیسم چشمی به گوشتان بخورد که این بیماری هم به دنبال ابتلا به بیماری‌های خودایمنی دیگری است و در مراحل بعدی چشم را درگیر کند.

بیماری‌های روماتیسمی مختلفی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به آرتریت روماتوئید اشاره کرد که از بقیه بیماری‌های روماتیسمی معروف‌تر است. استئوآرتریت نوع دیگری از بیماری‌های روماتیسمی است که همان دردهای مفصلی استخوانی می‌باشد. لوپوس، نقرس، بیماری التهابی روده (یا بیماری کرون) نیز از جمله بیماری‌های روماتیسمی هستند که درمان آن‌ها چه در طب مدرن و چه در طب سنتی بسیار پیچیده است. با این حال، با فرض اینکه منظور اغلب ما از رماتیسم همان بیماری روماتیسم مفصلی و استخوان‌درد و درد مفاصل باشد، باید دید که طب سنتی چه چیزی در این باره به ما یاد می‌دهد؟

درمان روماتیسم در طب سنتی

مشکلات مفصلی در طب سنتی با دقت دسته‌بندی و علت‌شناسی شده‌اند. پزشک متخصص طب سنتی با دقت بررسی می‌کند که آیا درد و ورم مفصل شما از نوع مادی است یا غیرمادی. آیا علت آن در گسستگی مفاصل شما می‌باشد و یا در ایجاد سوء مزاج در فرد رخ داده است. در تمام این موارد بهتر است که درمان خودسرانه نباشد و با مشورت پزشک متخصص طب سنتی انجام بگیرد.

با این حال یک سری توصیه‌های کلی برای فردی که به اصطلاح دچار درد روماتیسم مفصلی و استخوان‌درد است می‌توانیم داشته باشیم و بگوییم درمان روماتیسم در طب سنتی چگونه است. فقط توجه داشته باشید اگر مفصلی که در بدن شما درد می‌کند گرمی دارد، قرمزی دارد یا ورم دارد (به اصطلاح آب آورده است) به هیچ عنوان نباید در مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی شرایط آن مفصل تعلل کنید.

فعالیت بدنی مناسب

یکی از توصیه‌هایی که می‌توانیم برای بهبود کاهش محدودیت حرکت مفصلی، خشکی بدن در صبح و درد و التهاب مفاصل داشته باشیم، داشتن فعالیت بدنی مناسب است. بر کسی پوشیده نیست که ورزش روزانه چقدر اهمیت دارد. علاوه بر این ورزش‌ها، بهتر است تمرینات خاص تقویت همان مفصل درگیر را انجام دهید. یک مربی باشگاه حاذق، یک کارشناس تربیت‌بدنی یا پزشک متخصصی که به او مراجعه کرده‌اید، می‌تواند این تمرینات را به شما آموزش دهد.

ماساژ با روغن های گیاهی

یک توصیه برای درمان روماتیسم در طب سنتی (در واقع تسکین درد آن) ماساژ دادن مفاصل درگیر با روغن های گیاهی است. ماساژهای مناسبی که به مفصل آسیب نزند، کمک زیادی در کمتر شدن درد مفصلی می‌کنند. مخصوصاً اگر از روغن‌های ماساژ خاصی مانند روغن سیاه‌دانه و روغن بابونه استفاده کنیم که خاصیت کاهش التهاب و کاهش درد دارند. طب سنتی ممکن است استفاده موضعی از این روغن را به تنهایی به شما توصیه کند و یا ترکیبی از چند روغن را تجویز کند. به عنوان نمونه در برخی از نسخ، روغن بادام را با ترکیب چند قطره روغن نعناع فلفل توصیه می‌کند.

ضمادهای گیاهی

مورد دیگری که به صورت موضعی در طب سنتی برای درمان دردهای مفصلی از جمله روماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمادها هستند. مثلاً گیاه رزماری که باید مقدار مشخصی باشد را جوشانده و به حالت ضماد (قوام دار باشد) به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بر روی موضع قرار دهید تا به کاهش درد شما کمک کند.

حمام یا آب زنی

برخی از انواع حمام‌ها و یا به اصطلاح آب‌زنی‌ها وجود دارد. به عنوان مثال جوشانده رزماری به تنهایی و یا در کنار گیاهان ضدالتهاب دیگر بسیار در کاهش درد مفاصل ناشی از بیماری روماتیسم مفید است. می‌توانید این جوشانده را در حجم بالا تهیه کنید و مفصل را در آن قرار دهید بعد از حدود ۱۵ دقیقه کمک می‌کند تا درد کمتری داشته باشید.

تغذیه مناسب برای روماتیسم

سوال بعدی این است که چه مواردی را باید برای کاهش دردهای مفصلی در تغذیه و خوراک خود رعایت کنید؟

از آنجا که طب سنتی منشأ بسیاری از دردهای استخوانی و مفصلی را تجمع سردی و رطوبت در مفاصل می‌داند، حتماً باید از مصرف خوراکی‌های سودازا و سرد پرهیز کنید. لبنیات، قهوه، ماست و دوغ را حتی‌الامکان از رژیم غذایی خود حذف کنید. بهتر است که بیشتر مغزیجات استفاده کنید. روزی چند عدد انجیر خشک یا مویز کمک می‌کند تا درد کمتری تجربه کنید.

مصرف سنجد نیز یکی از قدیمی‌ترین توصیه‌های درمان روماتیسم در طب سنتی است. می‌توانید مقداری پودر سنجد در غذاهای خود استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود از برخی داروهای گیاهی و گیاهان دارویی مؤثر در کاهش التهاب استفاده کنید.

درمان گیاهی روماتیسم

علاوه بر وجود مستندات در رابطه با درمان روماتیسم در طب سنتی، طب مدرن نیز روی بسیاری از ترکیبات گیاهی تحقیق کرده است تا تأثیر آن‌ها را بر کاهش دردهای استخوانی و مفصلی بررسی کند. نتیجه نشان داده که عصاره برخی از گیاهانی مانند فلفل، زنجبیل، کندر و دارچین می‌توانند در کاهش التهاب مفاصل، کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری مفصلی بسیار مؤثر باشند.

یکی از محصولات پرفروش که در زمینه بهبود درد مفاصل و دردهای روماتیسمی بسیار موثر عمل می‌کند، قرص سیموریلکس سیمرغ است. این قرص با بهره‌گیری از خواص عصاره گیاهان زنجبیل و زردچوبه به کاهش دردهای مزمن روماتیسم و کاهش التهاب مفاصل کمک می‌کند.

خرید قرص سیموریلکس
جهت خرید قرص سیموریلکس برای کاهش دردهای روماتیسمی و کاهش التهاب مفاصل کلیک کنید.

در انتها فراموش نکنید که لازم است اولین اصول درمان روماتیسم در طب سنتی، یعنی تمام اصول شش‌گانه طب سنتی را رعایت کنید. خواب مناسبی داشته باشید. خواب شما باید کیفیت و کمیت درستی داشته باشد. محل خواب مناسب باشد، از تشک طبی استفاده کنید و تشکی که باعث ایجاد آسیب در ستون فقرات نشود. کفش مناسب بپوشید. اگر کار اداری دارید، در نشستن پشت میز دقت کنید. نحوه نشست و برخاست درستی داشته باشید و مواردی از این قبیل.

ویدئو درمان روماتیسم در طب سنتی

در این ویدئو دکتر ضحا مرتضوی در مورد روش‌های توصیه‌شده برای درمان روماتیسم در طب سنتی توضیح داده‌اند:

جمع بندی

همانطور که در طول متن گفتگوی ما با خانم دکتر مرتضوی مشاهده کردید، روش‌های گوناگونی جهت درمان روماتیسم در طب سنتی بیان شده است. با این حال توصیه اصلی ما این است که قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید تا طبق شرایط بالینی شما درمورد روش‌های درمان تصمیم‌گیری شود.

جهت خرید قرص سیموریلکس و سایر محصولات شامل قویترین داروی ضد التهاب مفاصل می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

خرید قویترین داروی ضد التهاب مفاصل

هر سؤال دیگری در مورد روماتیسم و محصولات گیاهی دردهای مفصلی دارید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب یا زیر این مقاله ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

علت روماتیسم مفصلی در طب سنتی چیست؟

طب سنتی منشأ بسیاری از دردهای استخوانی و مفصلی را تجمع سردی و رطوبت در مفاصل می‌داند. با این حال پزشک متخصص طب سنتی باید با دقت بررسی کند که آیا درد و ورم مفصل شما از نوع مادی است یا غیرمادی. آیا علت روماتیسم شما در گسستگی مفاصل است و یا در ایجاد سوء مزاج در فرد رخ داده است.

برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟

از آنجایی که طبق نظر طب سنتی تجمع سردی و رطوبت عامل اصلی دردهای استخوانی و مفصلی است، باید از مصرف خوراکی‌های سودازا و سرد پرهیز کنید. مغزیجات، انجیر خشک، مویز و پودر سنجد می‌توانند در کاهش دردهای روماتیسمی موثر باشند.

آیا روماتیسم درمان دارد؟

تاکنون درمان قطعی برای روماتیسم وجود ندارد. درمان‌های موجود فقط می‌توانند به کاهش التهاب و کمتر شدن دردهای مفصلی کمک کنند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره