برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟

برای درمان روماتیسم مفصلی چه بخوریم؟
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد تورم دردناک در مفاصل می‌شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم. ریشه علائم آزاردهنده روماتیسم مفصلی یعنی درد، سفتی و تورم التهاب است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی خوراکی‌های مفید برای کاهش التهاب مربوط به روماتیسم مفصلی می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis) یک بیماری التهابی مزمن است که می‌تواند علاوه بر مفصل‌ها، بر قسمت‌های دیگر بدن نیز تاثیر بگذارد. در برخی از افراد، این بیماری می‌تواند به قسمت‌های زیادی از بدن از جمله پوست، چشم، ریه، قلب و عروق خونی آسیب بزند.

روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های بدن حمله می‌کند. 

بر خلاف آرتروز که باعث ساییدگی مفاصل می‌شود، روماتیسم مفصلی پوشش مفصل را هدف قرار می‌دهد و منجر به تورم دردناکی می‌شود که می‌تواند در نهایت باعث فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود.  

التهاب مرتبط با روماتیسم مفصلی، همان چیزی است که می‌تواند به بقیه قسمت‌های بدن نیز آسیب بزند.

با وجود اینکه داروهای جدید باعث بهبود درمان این بیماری شده‌اند، اما روماتیسم مفصلی شدید همچنان می‌تواند باعث ناتوانی فیزیکی شود.

روماتیسم مفصلی
روماتیسم مفصلی پوشش مفصل را هدف قرار می‌دهد و منجر به تورم دردناکی می‌شود که می‌تواند در نهایت باعث فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود.

برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟

اگر شما هم به این بیماری دچار باشید، شاید بپرسید که برای درمان روماتیسم مفصلی چه بخوریم و مایل باشید باخوراکی‌های مفیدی که ممکن است به بهبود علائم این مشکل کمک کنند، آشنا شوید. همانطور که اشاره شد، آزاردهنده‌ترین علائم روماتیسم مفصلی یعنی درد، سفتی و تورم، ریشه در یک چیز دارند و آن التهاب است. حالا برای رفع التهاب چه باید کرد؟ رژیم غذایی مناسب یکی از چیزهایی است که می‌تواند به این مسئله کمک کند. توجه کنید که رژیم غذایی این بیماری را درمان نمی‌کند، اما با غذاهای کاهش‌دهنده التهاب می‌توان آن را کنترل کرد.

شواهدی وجود دارد که رژیم‌ غذایی سرشار از اسیدهای چرب چند غیر اشباع (چند اشباع‌نشده) و فیبرهای گیاهی، یعنی غذاهایی مثل ماهی (غنی از اسیدهای چرب امگا ۳)، روغن زیتون، بادام، پسته، فندق، انواع میوه و سبزیجات و نیز غلات کامل، می‌تواند ریسک ابتلا به روماتیسم مفصلی را کاهش دهد. همچنین تصور می‌شود که اسیدهای چرب چند غیر اشباع و فیبرهای گیاهی می‌توانند سطح پروتئین واکنشی سی (CRP) را که یک نشانگر التهاب مفصل است، کاهش دهند. 

محققان بر این باورند که خود فیبر مفید است، اما ممکن است فیتونوترینت‌‌ها (phytonutrients) یا مواد مغذی گیاهی موجود در میوه‌ها، سبزیجات و غلات سرشار از فیبر به این کاهش کمک کنند.

همچنین مطالعات نشان می‌دهند مصرف منظم ماهی‌های سرشار از امگا ۳ از جمله ماهی‌های سالمون، خال مخالی، قزل آلا و تن می‌تواند تورم و حساسیت مفاصل را کاهش دهد.

بر این اساس تا این جا پاسخ‌هایی به سوال برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ مشخص می‌شود. در بخش‌های بعدی به طور مفصل‌تر به این سوال پاسخ می‌دهیم.

غذاهای مفید برای مفاصل

اگرچه گفته می‌شود ترکیبات موجود در بسیاری از خوراکی‌ها، علائم روماتیسم مفصلی را بهبود می‌بخشند، هنوز برای تعیین اینکه مصرف چه میزان از این ترکیبات برای اثربخشی لازم است، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

چیزی که دانشمندان از آن مطمئن هستند این است که بین غذاهایی که مصرف می‌کنیم و التهاب رابطه وجود دارد. رژیم‌های غذایی غربی شرایط را برای ایجاد بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی مهیا می‌کنند.

چاقی، ریسک فاکتوری برای مشکلات التهابی است. چربی بدن، موادی تولید می‌کند که باعث التهاب می‌شوند و هر چه چربی بیشتر باشد، بدن ملتهب‌تر می‌شود. علاوه براین، غذاهایی که باعث چاقی می‌شوند (غذاهای سرشار از چربی، قند، نمک و غذاهای فرآوری شده) التهاب را افزایش می‌دهند.

همچنین دانشمندان به صورت روز افزون درباره اینکه چطور عدم تعادل باکتریایی روده (که می‌تواند ناشی از رژیم‌های غذایی پر چرب با مواد مغذی اندک باشد) می‌تواند منجر به این مشکلات التهابی شود، اطلاعات بیشتری به دست می‌آورند.

با این حال، به گفته دکتر Sandon، تغییر رژیم غذایی احتمالا التهاب را به اندازه‌ای کم نمی‌کند که سایر درمان‌های کنترل روماتیسم مفصلی را کنار بگذارید، اما می‌تواند به کاهش داروی مورد نیاز و عوارض جانبی داروها کمک کند.

در ادامه به معرفی خوراکی های مفید برای کمک به کاهش علائم روماتیسم مفصلی می‌پردازیم.

روغن زیتون برای روماتیسم مفصلی

محققان به مطالعه فواید ضد التهابی روغن زیتون علاقه‌مند شده‌اند، زیرا به نظر می‌رسد افرادی که از رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای که سرشار از روغن زیتون است پیروی می‌کنند، مشکلات مربوط به التهاب از جمله بیماری‌ دژنراتیو مفصل و دیابت در آن‌ها کمتر است.

محققان دریافته‌اند که به نظر می‌رسد اولئوکانتال (یک ترکیب موجود در روغن زیتون فرابکر) به طریقی مشابه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، درد را سرکوب می‌کند. به همین دلیل می‌توانید این روغن مفید را برای کمک به کنترل درد روماتیسم مفصلی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بنابراین یک پاسخ دیگر نیز به سوال برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ دادیم.

روغن زیتون برای روماتیسم مفصلی
افرادی که از رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای که سرشار از روغن زیتون است پیروی می‌کنند، مشکلات مربوط به التهاب از جمله بیماری‌ دژنراتیو مفصل در آن‌ها کمتر است.

ویتامین C، برای ترمیم بافت ها

ویتامین C یک ماده ضروری برای سنتز کلاژن است که به ساخت و ترمیم رگ‌های خونی، تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان کمک می‌کند. بنابراین برای افراد مبتلا به آرتروز مفید است.

میزان ویتامین C مورد نیاز روزانه برای زنان ۷۵ میلی گرم و برای مردان ۹۰ میلی گرم است. همچنین این مقدار برای زنان باردار ۸۵ میلی گرم و برای زنان شیرده ۱۲۰ میلی گرم است.

حال جهت تأمین ویتامین C برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ مرکبات از جمله پرتقال، گریپ فروت و لیمو غنی از ویتامین C هستند و همچنین منابع خوبی از آنتی اکسیدان‌های ضد التهاب می‌باشند که برای افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی مفیدند. 

با این حال، باید در نظر داشته باشید که مرکبات ممکن است در توانایی بدن برای پردازش برخی از داروهای روماتیسم مفصلی (از جمله سیکلوسپورین خوراکی و احتمالا متوترکسات) اختلال ایجاد کنند. بنابراین در صورتی که داروهایی مصرف می‌کنید که مرکبات بر پردازش آن‌ها اثر می‌گذارند، می‌توانید ویتامین C مورد نیاز خود را از منابع دیگری مانند گوجه فرنگی، فلفل‌ها، کیوی، توت فرنگی، سیب زمینی و بروکلی دریافت کنید. 

همچنین می‌توانید از مرکبات در زمانی غیر از زمان مصرف داروهایتان استفاده کنید.

ماهی چرب برای روماتیسم مفصلی

انواع ماهی های چرب از جمله سالمون، ساردین و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که نشان داده شده اثرات ضد التهابی قوی دارند. 

در یک مطالعه کوچک، ۳۳ شرکت کننده چهار بار در هفته ماهی چرب، ماهی بدون چربی یا گوشت بدون چربی مصرف کردند. پس از ۸ هفته، سطح ترکیبات خاص مرتبط با التهاب در گروه ماهی چرب کاهش یافت.

یک بررسی بر ۱۷ مطالعه، نشان داد مصرف مکمل امگا ۳ باعث کاهش شدت درد مفاصل، سفتی صبحگاهی مفاصل، تعداد مفاصل دردناک و استفاده از مسکن در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی شد. 

همچنین ماهی منبع خوبی از ویتامین D است که می‌تواند به جلوگیری از کمبود این ویتامین کمک کند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که آرتریت روماتوئید می‌تواند با سطح پایین ویتامین D در ارتباط باشد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص یونی فلکس لیبرتی سوئیس (کاهش قابل توجه دردهای مفصلی) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص یونی فلکس

در ترکیبات این محصول از کلسیم، متیل سولفونیل متان (MSM)، ویتامین D3، منیزیم، روی و ویتامین K1 استفاده شده است.

ماهی چرب برای روماتیسم مفصلی
انواع ماهی های چرب از جمله سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که نشان داده شده اثرات ضد التهابی قوی دارند.

توت‌ها، سرشار از آنتی اکسیدان

دکتر Sandon توصیه می‌کند در رژیم غذایی روزانه خود از یک یا چند وعده از انواع توت مانند توت فرنگی، تمشک، بلوبری و توت سیاه استفاده کنید. این میوه‌ها سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله پروآنتوسیانیدین‌ها و الاژیک اسید هستند که با التهاب و آسیب سلولی مبارزه می‌کنند. مقدار این ترکیبات در توت‌های مختلف متفاوت است. 

هویج، سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن

هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است که ضد التهاب مفصل هستند. دکتر Sandon توصیه می‌کند هویج، کدو حلوایی و سیب زمینی شیرین را به لیست غذاهای ضد آرتریت خود اضافه کنید. 

این سبزیجات و سایر سبزیجات نارنجی رنگ، سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن هستند که اعتقاد بر این است که با التهاب مبارزه می‌کنند. بهتر است این سبزیجات را به صورت پخته مصرف کنید.

برای بهره مندی بیشتر از فواید این سبزیجات، از آن‌ها به طور منظم در مقادیر توصیه شده استفاده نمایید و در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید. یک وعده هویج، معادل یک دوم پیمانه هویج یا یک عدد هویج بزرگ است.

هویج برای التهاب مفاصل

هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است که ضد التهاب مفصل هستند.

غلات کامل، برای کمک به کاهش وزن و کم کردن درد

غلات کامل، نسبت به غلات تصفیه شده منابع بهتری از فیبر و سایر مواد مغذی مهم از جمله سلنیوم، پتاسیم و منیزیم هستند. علاوه بر این، رژیم غذایی سرشار از غلات کامل با کنترل وزن بهتر مرتبط است که می‌تواند به کاهش درد و علائم روماتیسم مفصلی کمک کند.

بنابراین نان کامل را جایگزین نان سفید کنید و به جای پاستای تهیه شده از آرد سفید، از پاستای درست شده با آرد کامل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سایر غلات کامل مثل جو دو سر و بلغور گندم نیز استفاده نمایید.

زنجبیل و روماتیسم مفصلی

زنجبیل مانند پیاز حاوی ترکیباتی است که عملکردی مشابه داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن دارند. بنابراین زنجبیل یک پاسخ مناسب دیگر به سوال «برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟» است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۱، اثرات عصاره زنجبیل را در ۲۶۱ بیمار مبتلا به آرتروز زانو بررسی کرد. بعد از ۶ هفته، درد زانو در ۶۳ درصد از شرکت کنندگان بهبود یافت.

همچنین یک مطالعه درون کشتگاهی، نشان داد زنجبیل و ترکیبات موجود در آن مانع تولید موادی می‌شوند که در بدن التهاب ایجاد می‌کنند.

یک مطالعه دیگر، نشان داد که درمان موش‌ها با عصاره زنجبیل، سطح یک مارکر التهابی دخیل در آرتریت یا التهاب مفصل را کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید از زنجبیل تازه در غذا استفاده کنید. همچنین مکمل‌های زنجبیل نیز می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند، اما حتما قبل از مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد زنجبیل می‌تواند باعث رقیق شدن خون شود. در صورتی که از برخی داروها مثل وارفارین استفاده می‌کنید، این مسئله می‌تواند خطرناک باشد. همچنین زنجبیل ممکن است سطح قند خون را کاهش و خطر هیپوگلیسمی را افزایش دهد. علاوه بر این، زنجبیل می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و بر افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می‌کنند تاثیر بگذارد.

زنجبیل و روماتیسم مفصلی
زنجبیل مانند پیاز حاوی ترکیباتی است که عملکردی مشابه داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن دارند.

آناناس، برای کاهش تورم

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که چه میوه ای برای روماتیسم خوبه؟ آناناس سرشار از ویتامین C و آنزیمی به نام بروملین است که با کاهش درد و تورم هم در آرتروز و هم در روماتیسم مفصلی در ارتباط است.

بروملین به صورت مکمل نیز موجود است، اما قبل از مصرف مکمل آن حتما با پزشک مشورت کنید زیرا می‌تواند ریسک خونریزی را مخصوصا در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین استفاده می‌کنند، افزایش دهد. همچنین بروملین ممکن است با برخی از آنتی بیوتیک‌ها و آرامبخش‌ها تداخل داشته باشد.

زردچوبه برای روماتیسم مفصلی

هنگامی که این پرسش مطرح می‌شود که چه غذاهایی ضد التهاب هستند و برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم، ممکن است خواص ضد التهابی زردچوبه به ذهنمان بیاید. زردچوبه حاوی کورکومین است که یک پلی فنل طبیعی می‌باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، نشان داد کورکومین خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. اما هنوز مشخص نیست که چه مقدار از آن می‌تواند برای رفع التهاب مفید باشد. با این حال، بد نیست مقداری زردچوبه به رژیم غذایی خود اضافه کنیم و از عطر و طعم آن لذت ببریم.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول فیتوآرتریت گل دارو که در ترکیبات آن از عصاره های زردچوبه و زنجبیل نیز استفاده شده است، از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید. این محصول برای برطرف نمودن درد، سختی و خشکی مفاصل ناشی از التهاب روماتیسمی کاربرد دارد. 

خرید کپسول فیتوآرتریت

زردچوبه برای روماتیسم مفصلی
کورکومین موجود در زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.

چای سبز، دارای اثرات ضد التهابی

چای سبز دارای مقدار زیادی کاتشین است که در بیان التهاب اختلال ایجاد می‌کند. تاثیر چای سبز بر روماتیسم مفصلی مدت‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. 

یکی از این مطالعات که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، گزارش داد که مصرف چای سبز دارای اثرات ضد التهابی کلی است. با این حال، بیشتر مطالعات روی نمونه‌های کوچک انجام شده است. 

یک مطالعه جدیدتر منتشر شده در سال ۲۰۲۰، به مطالعه در مقیاس بزرگ و در دنیای واقعی پرداخت و نتیجه گرفت مصرف بیشتر چای سبز با فعالیت کمتر بیماری در ارتباط است. 

گردو، سرشار از امگا ۳

«آیا گردو برای روماتیسم خوبه؟» این سوال بسیاری از افراد مبتلا به روماتیسم است. گردو سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی است که می‌توانند به کاهش التهاب مربوط به بیماری مفصلی کمک کنند. یک بررسی بر ۱۳ مطالعه، نشان داد مصرف گردو با کاهش مارکرهای التهاب همراه است.

همچنین گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که نشان داده شده علائم آرتریت را کاهش می‌دهند.

در یک مطالعه، به ۹۰ بیمار مبتلا به روماتیسم مفصلی، مکمل امگا ۳ و یا مکمل روغن زیتون داده شد. گروهی که امگا ۳ مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه روغن زیتون، درد کمتری را تجربه نمودند و توانستند استفاده از داروهای آرتریت خود را کاهش دهند.

با این حال بیشتر مطالعات موجود، درباره اثرات امگا ۳ بر التهاب مفصل هستند و درباره اثرات خود گردو به تحقیقات بیشتری نیاز است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص فست ران او پی دی فارما از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول فست ران

این کپسول حاوی آووکادو و سویا است و به کاهش التهاب و درد مفاصل و بازسازی غضروف‌ها به خصوص در افراد مبتلا به استئوآرتریت کمک می‌کند. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این محصول، مقاله «قرص fastrun برای چیست» را مطالعه نمایید.

گردو سرشار از امگا 3
گردو سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی است که می‌توانند به کاهش التهاب مربوط به بیماری مفصلی کمک کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید را تعریف کردیم و به پاسخ این پرسش پرداختیم که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم. همان‌طور که گفته شد، رژیم غذایی احتمالا نمی‌تواند جایگزین درمان‌های متداول این بیماری باشد، اما می‌تواند نقش مهمی در کمک به کاهش علائم آن داشته باشد.

از آنجایی که بیماری روماتیسم مفصلی با التهاب همراه است، مصرف خوراکی‌های ضد التهابی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد می‌تواند به بهبود علائم از جمله کاهش تورم و درد مفاصل کمک کند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص ضد التهاب مفاصل از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ضد التهاب مفاصل

منابع: سایت‌های healthline، everydayhealth و mayoclinic

سوالات متداول

چه میوه ای برای روماتیسم خوبه؟

انواع توت مانند توت فرنگی، تمشک، بلوبری و توت سیاه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله پروآنتوسیانیدین‌ها و الاژیک اسید هستند که با التهاب و آسیب سلولی مبارزه می‌کنند. به علاوه، آلبالو می‌تواند یکی از بهترین میوه ها برای روماتیسم محسوب شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند آب این میوه با خواص ضد التهابی و پایین آوردن اوریک اسید به بهبود روماتیسم کمک می‌کند.

چه غذاهایی برای روماتیسم خوب است؟

مواد غذایی مثل جو، گندم کامل، برنج قهوه ای، کینوا و غلات کامل دیگر برای روماتیسم خوب هستند. همچنین ماهی های چرب که غنی از امگا ۳ هستند، مثل ساردین و ماهی آزاد (سالمون) می‌توانند به کنترل التهاب در بدن کمک کند. به علاوه، انواع نخود و لوبیا سرشار از پروتئین هستند و با تقویت ماهیچه‌ها و خواص ضد التهابی خود می‌توانند برای افراد مبتلا به روماتیسم بسیار مفید باشند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره