نام قرص‌های روماتیسم
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

مفاصل بدن اهمیت زیادی برای به حرکت در آوردن استخوان‌های ما دارند. اگر تا به حال به آسیب‌های مفصلی دچار شده باشید؛ حتماً می دانید که حتی کوچک‌ترین درد در این نواحی توانایی حرکت کردن را از آدم می‌گیرد. روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی و مزمن است که مفصل‌های ما را هدف قرار می‌دهد و به مرور زمان این راه‌های ارتباطیِ استخوان‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی سعی دارند با قرص ضد التهاب مفاصل و مسکن‌های گیاهی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده و درد این نواحی را کاهش دهند تا بتوانند فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام دهند.

امروزه پزشکان در کنار داروهای تجویزی، استفاده از داروهای مکمل برای کاهش علائم روماتیسم مفصلی را نیز توصیه می‌کنند. این مکمل‌ها که معمولاً از ترکیبات گیاهی به همراه املاح و ویتامین‌های مؤثر تولید شده‌اند، شدت عوارض و علائم بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. از این رو ما در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب می‌خواهیم شما را با نام قرص های روماتیسم قوی گیاهی موجود در بازار ایران آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتر به سراغ خرید بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی بروید.

آشنایی با روماتیسم مفصلی و علائم آن

در مقدمه گفتیم که روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری، سیستم ایمنی به لایه داخلی غشاء مفصل یا غشاء سینوویال (لایه غشاهای پیرامون مفصل) حمله می‌کند.

در ابتدا بافت‌های نرم اطراف مفصل، بخاطر واکنش به التهاب، مقدار زیادی مایع سینوویال تولید می‌کنند، که باعث تورم شدید مفصل می‌شود. این تورم که درد و سوزش زیادی در مفصل ایجاد می‌کند، به مرور زمان غضروف و استخوان درون مفاصل را از بین می‌برد. در کنار این پدیده، تاندون‌ها و رباط‌های نگهدارنده مفاصل ضعیف و کشیده می‌شوند که باعث تغییر شکل مفاصل می‌شود.

علائم بیماری روماتیسم
روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد درد و التهاب شدید در مفاصل می‌شود.

به همین دلیل هم جلوگیری از التهاب و کاهش ورم مفصل در بیماری روماتیسم، برای جلوگیری از آسیب به مفصل، اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو قرص های گیاهی روماتیسم تولید شده‌اند تا با کمک خواص گیاهان دارویی و مواد مغذی ضروری برای بدن، این التهاب را کاهش دهند.

خرید بهترین قرص‌های ضد التهاب مفاصل

 افرادی که دچار روماتیسم مفصلی می‌شوند، معمولاً این علائم را به طور مزمن تجربه می‌کنند:

  • سفتی و خشکی صبحگاهی مفاصل که بیشتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد
  • شروع درد و تورم در مفاصل کوچک دست و پا (انگشتان)
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل و قدرت عضلات
  • احساس سوزش یا تیر کشیدن در مفاصل
  • تورم، درد، حرارت در مفاصل
  • ضعف و خستگی مزمن
  • احساس داغی و تعرق
  • کاهش اشتها
  • گردن درد
  • سر درد
  • تب

بهترین روغن گیاهی برای درمان روماتیسم مفصلی

قبل از اینکه سراغ  نام بهترین قرص های روماتیسم برویم، می‌خواهیم چند روغن گیاهی و پرخاصیت برای کاهش التهاب و درد مفاصل را به شما معرفی کنیم. بیشتر این گیاهان دارویی از قرن‌ها پیش برای بهبود درد پا و مفاصل استفاده می‌شده؛ اما امروزه خواص آن‌ها به صورت علمی و آزمایش شده نیز به اثبات رسیده است. به همین دلیل هم از عصاره‌ی برخی از این روغن‌های گیاهی برای تولید انواع قرص روماتیسم استفاده می‌شود.

روغن زردچوبه

اگر تا به حال به دنبال قرص ضد التهاب مفاصل گیاهی گشته باشید، به احتمال زیاد با انواع مختلفی از قرص زردجوبه برای درد مفاصل مواجه شده‌اید. دلیل شهرت زردچوبه برای بهبود ورم مفاصل وجود ماده‌ای به نام کورکومین است. این ماده یک ضد التهاب بسیار قوی است که تولید عوامل و واسطه‌های التهابی را در بدن محدود می‌کند.

خواص روغن زردچوبه برای روماتیسم
کورکومین موجود در زردچوبه التهاب مفاصل و علائم روماتیسم را کاهش می دهد.

علاوه بر این، زردچوبه این قابلیت را دارد که بخش اعظمی از آنتی بادی‌های خراب کار سیستم ایمنی را، که به مفاصل حمله می‌کنند، مهار کند. در نتیجه با مصرف زردچوبه التهاب مفاصل به طور قابل توجهی کم می‌شود.

روغن سیاه دانه

از خواص روغن سیاه دانه در طب سنتی زیاد شنیده‌ایم. این روغن خواص ضد درد خوبی دارد. به همین دلیل هم مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان برای رفع کمردرد و گردن درد خود از این روغن استفاده می‌کردند. این گیاه پرخاصیت حاوی ترکیبات ضد التهاب و ویتامین‌های موثری است که به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک می‌کند.

استفاده‌ی مداوم از خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل، در طولانی مدت می‌تواند عوارض روماتیسم و آرتروز را کاهش دهد.

روغن کندر

بیشتر ما کندر را بخاطر خواصی که برای افزایش هوش و حافظه دارد، می‌شناسیم. اما این روغن فواید دیگری هم برای ما دارد. کندر ترکیبات ضد التهاب قوی‌ای از جمله ترپن ها و اسید بوزولیک را در عصاره‌ی خود دارد که به عنوان ترکیبات ضد روماتیسم شناحته می‌شوند. این مواد نه تنها ورم مفاصل را کاهش می‌دهند، بلکه برای رفع خشکی صبحگاهی مفاصل نیز موثرند.

روغن گزنه

عصاره‌ی گیاه گزنه سرشار از ویتامین D است که برای سلامت غضروف‌ها، استخوان‌ها و مفاصل اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، گزنه سرشار از ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان است که از ترشح واسطه‌های التهابی در مفاصل جلوگیری می‌کنند.

گزنه همراه با سایر گیاهان دارویی از جمله رزماری و نعناع فلفلی اثر دو چندانی برای رفع ورم مفاصل و علائم روماتیسم مفصلی دارد. این ترکیب را در ژل ریلنس می‌توانید پیدا کنید. این ژل یکی از بهترین داروهای موضعی برای کاهش درد و التهاب مفاصل است.

روغن زنجبیل

زنجبیل به قدری برای رفع التهاب‌های داخلی بدن مفید است که از آن به تنهایی در تولید قرص‌ها و پمادهای ضد التهاب استفاده می‌شود. این گیاه ضد التهاب با مهار تولید واسطه‌های التهابی (از جمله لوکوترین که یکی از قویترین عوامل التهابی است) جلوی ورم مفاصل را می‌گیرد.

فواید زنجبیل برای روماتیسم
عصاره‌ی زنجبیل برای تسکین درد و ورم مفاصل اثربخش است.

از طرفی زنجبیل خاصیت تسکین درد و حفاظتی نیز دارد که به بازسازی غضروف مفاصل کمک می‌کند. پماد زنجبیل سلفچگان محصولی موضعی است که در آن از خواص عصاره‌ی زنجبیل و روغن زیتون برای کاهش علائم روماتیسم و آرتروز استفاده شده است.

خرید سریع پماد زنجبیل سلفچگان

روغن آووکادو

آووکادو میوه‌ای چرب و سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است. این ترکیبات ضد التهاب‌های بسیار قوی‌ای هستند و به ترمیم بافت‌های نرم مفاصل نیز کمک می‌کنند. علاوه بر این، روغن آووکادو سرشار از ویتامین K است که در ادامه از فواید آن برای کاهش علائم روماتیسم می گوییم.

عصاره‌ی آووکادو به قدری در کاهش التهاب مفاصل و جلوگیری از آسیب به بافت‌های نرم این نواحی اثر دارد که از آن برای تولید قرص های روماتیسم قوی استفاده می‌شود.

ترکیبات مغذی و مفید برای کاهش علائم روماتیسم

این سوالی است که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از متخصصان تغذیه یا پزشکان متخصص می‌پرسند. داشتن تغذیه سالم و تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن در روند کنترل بیماری و کاهش علائم آن اهمیت زیادی دارد.

بدن برای کاهش آسیب‌های حمله‌ی سیستم ایمنی به مفاصل و ترمیم آسیب‌های ایجاد شده، به برخی از ویتامین‌ها و املاح معدنی نیاز دارد. برای تولید بسیاری از قرص های روماتیسم نیز از این ترکیبات مغزی استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مواد مغذی و مفید برای مفاصل اشاره کرده‌ایم.

ویتامین D3

ویتامین D3 با افزایش جذب کلسیم و فسفر، به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. اما این تنها خاصیتش نیست. این ویتامین محلول در چربی خاصیت ضد التهاب هم دارد و به بازسازی غضروف‌های آسیب دیده نیز کمک می‌کند.

منیزیم

این ماده‌ی معدنی در بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن شرکت دارد. منیزیم در فرایند تولید استخوان‌ها و بافت‌های نرم (از جمله رباط‌ها و تاندون‌ها) در مفاصل نیز نقش دارد. وجود منیزیم کافی در بدن برای بهبود دردهای عضلانی، جلوگیری از تخریب استخوان مفصل و ترمیم غشاء داخلی آن ضروری است.

زینک

زینک یا روی نیز مانند منیزیم خاصیت ترمیمی بسیار قوی‌ای دارد. این عنصر علاوه بر اثراتی که روی استحکام بافت استخوانی دارد، ضد التهاب هم هست. یعنی بدن هم برای کاهش ورم مفاصل و هم کاهش آسیب‌های ناشی از روماتیسم و آرتروز به زینک نیاز دارد.

ویتامین k

ویتامین k یک ویتامین محلول در چربی است که در ترمیم زخم‌ها و آسیب بافت‌های نرم نقش موثری دارد. این ویتامین در افزایش تراکم استخوان نیز نقش دارد و از رسوب کلسیم در رگ‌ها و بافت‌های نرم (مفاصل) جلوگیری می‌کند.

معرفی بهترین قرص های روماتیسم مفصلی در ایران

تا اینجا گفتیم که روماتیسم مفصلی چه علائمی دارد و چه مواد مغذی و گیاهانی در کاهش علائم آزاردهنده‌ی این بیماری موثرند. حال وقت آن رسیده که نام قرص های روماتیسم قوی را که در روند کنترل بیماری اثربخشی خوبی دارند، به شما معرفی کنیم.

این داروها به عنوان قرص گیاهی درمان روماتیسم مفصلی هم در داروخانه‌ها شناخته می‌شود؛ اما توجه کنید که برای درمان قطعی تولید نشده‌اند و تنها قادرند شدت درد و التهاب مفاصل و سایر علائم روماتیسم مفصلی را کاهش دهند. بطور کلی روماتیسم درمان قطعی ندارد و تمام داروهای روماتیسم چه گیاهی باشند چه شیمیایی، فقط به کاهش التهاب و تخفیف علائم کمک می کنند.

قرص سیموریلکس

قرص سیموریلکس محصولی از شرکت سیمرغ دارو است که از یک ترکیب گیاهی بسیار قوی و مؤثر برای کاهش ورم مفاصل تولید شده. زنجبیل، زردچوبه و ماده مؤثره‌ی آناناس (بروملین) هر سه حاوی ترکیبات ضد التهاب قوی هستند که در کنار هم محصول اثربخش سیمو ریلکس را تشکیل داده‌اند.

قرص سیموریلکس
قرص سیموریلکس حاوی زردچوبه و زردچوبه دردهای مزمن مفصلی و خشکی مفاصل را کاهش می‌دهد.

این قرص ضد التهاب گیاهی مفاصل، برای تسکین دردهای مزمن، سوزش و خشکی این نواحی اثر خوبی دارد و علائم روماتیسم مفصلی و آرتروز را نیز کاهش می‌دهد.

قرص فست ران

بالاتر از خواص روغن آووکادو و میوه‌ی آن برای ترمیم آسیب مفصل‌ها و کاهش التهاب گفتیم. در ترکیبات قرص فست ران عصاره‌ی میوه آووکادو همراه با سویا دیده می‌شود. سویا حاوی ایزوفلاون هایی است که در کاهش التهاب مفاصل نقش موثری دارند و به نرم شدن محیط داخلی مفصل کمک می‌کنند.

قرص فست ران
آووکادو موجود در قرص فست ران برای بهبود التهاب مفاصل و بازسازی غضروف ها اثر بسیار خوبی دارد.

ویتامین‌های موجود در آووکادو از جمله  C، K ، H ، E، D، B و A نیز برای بازسازی غضروف‌ها و ترمیم آسیب دیدگی رباط‌ها و تاندون‌ها بسیار اثربخش است.

قرص یونی فلکس

قرص یونی فلکس یک مولتی ویتامین و مکمل غضروف ساز و استخوان ساز است. شرکت لیبرتی سوئیس از ترکیبات مغذی مورد نیاز بدن برای ترمیم مفاصل در تولید این قرص روماتیسم خود بهره می‌گیرد. ویتامین D3، منیزیم، زینک، ویتامین K1، کلسیم و MSM ترکیبات این قرص را تشکیل می‌دهند که همگی هم برای داشتن مفاصل سالم و استخوان‌های مستحکم مفید هستند.

قرص یونی فلکس
قرص یونی فلکس یک مولتی ویتامین خوب برای تقویت غضروف ها و کاهش ورم مفاصل است.

MSM یا متیل سولفونیل متان ماده‌ای ضد التهاب است که به طور اختصاصی به بازسازی غضروف‌ها و بافت اطراف آن کمک می‌کند. این ماده عملکرد سیستم ایمنی را هم بهبود می‌دهد.

قرص آرترو ایز

این قرص تحت لیسانس شرکت ناسکو آمریکا تولید می‌شود و تنها از یک گیاه دارویی بسیار قوی برای کاهش ورم مفاصل بهره می‌برد. ماده‌ی مؤثره‌ی قرص آرترو ایز که باعث شده این قرص اثر چشمگیری در کاهش درد و التهاب مفاصل داشته باشد، کندر هندی است. در این قرص روماتیسم گیاهی، عصاره‌ی استاندارد شده‌ی این گیاه با نام «آ پرس فلکس» به کار رفته است. آ پرس فلکس شکل پتنت عصاره بوسولیا می باشد که به طور انتخابی جزء AKBA در آن تقویت شده است. تقویت این جز افزایش جذب و تاثیرگذاری کندر را به همراه دارد. 

قرص آرترو ایز
قرص روماتیسم آرترو ایز به کاهش علائم روماتیسم کمک می‌کند.

بهترین قرص های روماتیسم را از ما بخواهید

در این متن به شما گفتیم که برخی روغن‌های گیاهی و ترکیبات مغذی می‌تواند به کنترل علائم روماتیسم مفصلی کمک کند. در ادامه نیز داروهایی که از این گیاهان دارویی و مواد مغذی برای تسکین درد و التهاب مفاصل استفاده کرده‌اند را معرفی کردیم. این داروها، همگی قرص های روماتیسم قوی و موثری هستند که شدت علائم بیماری را به طور موثری کاهش می‌دهند.

شما با توجه به سازگاری‌ها و نیازهای بدن خود می‌توانید از بین آن‌ها بهترین را برای خود انتخاب کنید. برای خرید هرکدام از این محصولات کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید. در مفیدطب تنها با چند کلیک و در زمانی بسیار کوتاه می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

اگر تجربه‌ی استفاده از قرص های روماتیسم را دارید، نظر خود را درباره‌ی اثرات آن با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی در مورد روماتیسم و داروهای کاهنده‌ی علائم آن دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید تا ما با نظر دکتر داروساز به آن‌ها پاسخ دهیم.

سوالات متداول

بهترین قرص روماتیسم مفصلی گیاهی کدام است؟

از انواع بهترین قرص های درمان روماتیسم مفصلی فست ران، آرترو ایز، یونی فلکس و سیموریلکس هستند که در این مقاله آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

یک قرص گیاهی ضد روماتیسم خوب کدام است؟

قرص فست ران تولید شده توسط شرکت OPD Pharma یکی از داروهای گیاهی محبوب ضد روماتیسم محسوب می‌شود.

چه غذاهایی برای روماتیسم خوب است؟

روغن زیتون، ماهی، انواع توت، آناناس و زردچوبه خوراکی‌هایی هستند که برای روماتیسم مفصلی خوب هستند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

محصولات ضد التهاب مفاصل
خرید از مفیدطب
مشاهده و خرید قرص سیموریلکس
خرید از مفیدطب
مشاهده و خرید قرص فست ران
خرید از مفیدطب
مشاهده و خرید قرص یونی فلکس
خرید از مفیدطب
مشاهده و خرید قرص آرترو ایز
خرید از مفیدطب
قبل
بعدی

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

16 دیدگاه دربارهٔ «با نام قرص های روماتیسم قوی آشنا شوید»

  1. سلام با آرزوی سلامتی من یک بیمار خانم ۲ ساله مبتلا به روماتیسم دارم علائم بیماری کمردرد زانو درد تعریق کاهش وزن ۲۴ ساله قد ۱۶۰ است.

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام،روماتیسم یک بیماری خود‌ایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های خودی بدن حمله کند. در بیماری روماتیسم سیستم ایمنی بدن اشتباها به غشایی که مفاصل را احاطه کرده حمله می‌کند و باعث ایجاد تورم و درد در مفصل می‌شود.جهت کنترل این علایم نیز است حتما به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه داشته باشید در غیر این صورت سیر بیماری باعث درگیر شدن مفاصل دیگر نیز می گردد.
      با احترام دکتر داروساز

  2. نرگس خاتون علی بروجردی

    سلام وعرض ادب واحترام
    من دارای بیماری قلبی وعروقی هستم وکبد چرب وسنگ صفرا وکلیه دارم اما درد رماتیسم بسیار طاقت فرساست دستم به شدت درد میکنه وبسیار خشک هست این قرص هایی که پیشنهاد شده کدام بهتر است چون فشار خون بالا دارم از پردنیزولون استفاده نمیکنم
    منتظر پاسخ هستم باتشکر

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام. در مورد شما چون مشکلات فشار خون و .. دارید مصرف داروهای موضعی به طور کل بی خطر ترند که پماد زنجبیل جینجرول در این مورد میتواند موثر باشد. در مورد داروی خوراکی کپسول آرترو ایز هم موثر بوده و عارضه خاصی برای آن گزارش نشده و برای شما قابل استفاده است.
      با احترام دکتر داروساز

  3. مرضیه اتشگاهی

    سلام وقت بخیر فست ران و یونی فیکس استفاده میکنم علاوه براین پردنیزولون استفاده می کنم اماچندوقتی است مچ پاهام درد شدید داره باورم چکار کنم به نظر شما

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام لطفا به پزشک مراجعه کنید.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام محصولاتی که در این مقاله معرفی شده یعنی پماد زنجبیل، قرص سیموریلکس، قرص فست ران، قرص یونی فلکس و قرص آترو ایز در دیابت منع یا احتیاط مصرف ندارند. همچنین این محصولات با انسولین تداخلی ایجاد نمی کنند.
      با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس، خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

    2. سلام من سارا از افغانستان ممنون از معلومات شما ولی یک سوال داشتم آیا درمان قطعی داره یا نع کلن میشه خوب یا نه همه عمر هست با ما من خودم ۱۹ ساله استم و ۸ ماه میشه تب روماتیزم دارم از دارو های دگزامتازون . پفزار وغیره ویتامین ها استفاده کردم ولی مشکل اینجاست وختی دارو استفاده میکنم خوب میشود همین که قطع بشه دوباره ورم و درد شروع میشود لطفا به من یک راه خوب و مناسب پیشنهاد کنید این دارو ها هم که عوارض دارند و من تمام عمر اگر استفاده کنم خراب میشم هنوز خیلی جوان استم ممنون شما

      1. دکتر مهلا دهقانپور

        سلام دوست گرامی،آرتریت روماتوئید یا روماتیسم به انگلیسی Rheumatism، یک بیماری خود‌ایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های خودی بدن حمله کند. روماتیسم به سینوویوم (غشایی که مفاصل را احاطه کرده) حمله می‌کند و باعث ایجاد تورم و درد در مفصل می‌شود. در درمان این بیماری به صورت کاهش روند پیشرفتش است.ودرمانی که به طور کل بیماری را برای همیشه بهبود دهد نیست زیرا این بیماری خود ایمنی است.
        با احترام دکتر داروساز

          1. دکتر مهلا دهقانپور

            باسلام دوست گرامی، بیماری روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است و نمی توان به طور کامل آن را از بین برد بلکه می توان کنترل کرد و از شدت آن کاست.و برای این منظور نیز فقط باید تحت نظر پزشک متخصص روماتولوژی قرار بگیرید تا بهترین درمان ها با توجه به شدت بیماری شما برای شما در هر بازه قراردهند.
            با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام این محصولات که اصطلاحا “غضروف ساز” خوانده می شوند با توجه به ترکیباتی که دارند ضرر یا عارضه قابل توجهی ندارند و شما می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره