روش‌های درمان بواسیر در خانه و داروهای درمان فوری بواسیر

انواع روش های درمان بواسیر
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

ضایعه دردناک بواسیر می‌تواند گریبان‌گیر افراد زیادی باشد. این مشکل ناخوشایند، یک بیماری کاملا شایع است به طوری که نیمی از میانسالان بالای ۵۰ سال دچار آن هستند. اما خبر خوب این است که بواسیر می‌تواند به کمک روش‌های مختلفی درمان و یا مدیریت شود. مبتلایان به این عارضه بهتر است در اولین اقدام به پزشک مراجعه کرده تا مناسب‌ترین نوع درمان را شروع کنند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم شما را با سیر تا پیاز روش‌های هموروئید از جمله بهترین قرص برای درمان بواسیر آشنا کنیم. این مطلب می‌تواند نکات بسیار سودمندی را در اختیار افراد مبتلا و یا کسانی که نزدیکانش دچار بواسیر یا هموروئید هستند، بگذارد. با ما همراه باشید.

بواسیر چیست و چه انواعی دارد؟

بواسیر یا هموروئید در واقع رگ‌های متورم شده در قسمت تحتانی مقعد و راست روده است. این عارضه دردناک که در بعضی مواقع به دلیل نازک شدن دیواره رگ‌های خونی سبب خونریزی مقعدی نیز می‌شود، به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. یبوست مزمن، بارداری، افزایش سن، اسهال، بیش از حد نشستن، بلند کردن اجسام سنگین، رابطه مقعدی، چاقی و ژنتیک می‌توانند از عوامل موثر در ایجاد بواسیر به شمار روند. اما بواسیر می‌تواند به چند صورت اتفاق بیفتد.

هموروئید یا بواسیر سه نوع داخلی، خارجی و ترومبوز دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • بواسیر داخلی: این نوع از بواسیر در عمق راست‌روده ایجاد می‌شود و از بیرون قابل مشاهده نیست. در اغلب موارد بواسیر داخلی بدون درد است ولی خونریزی مقعدی اولین علامت این بیماری می‌باشد. در صورت زور زدن یا فشار آوردن زیاد، در برخی مواقع بواسیر داخلی از مقعد خارج می‌شود که به این حالت “بواسیر برجسته” گفته می‌شود.
  • بواسیر خارجی: این نوع از بواسیر در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌گردد و قابل مشاهده می‌باشد. بواسیر خارجی به دلیل قرار گرفتن در محل عصب‌های بسیار حساس، در حالت عادی نیز دردناک است. در این نوع بواسیر نیز به دلیل فشار آمدن هنگام دفع احتمال خونریزی مقعدی وجود دارد.
  • بواسیر ترومبوز: در صورتی که خون در بواسیر خارجی تجمع پیدا کند، منجر به بواسیر ترومبوز می‌شود که علائمی مانند درد شدید، التهاب، تورم و احساس یک توده سخت در نزدیک مقعد را به همراه دارد.

علائم بواسیر چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله درمان بواسیر‌ اشاره کردیم، این بیماری بسیار شایع است. به طوری که تقریبا از هر چهار فرد بزرگسال، سه نفر ممکن است دچار بواسیر شوند. اینکه علائم بواسیر چیست و چطور بفهمیم بواسیر داریم یا نه، به نوع بواسیر بستگی دارد. در نوع بواسیر داخلی معمولا ناراحتی یا درد کمتر است اما به هنگام فشار آمدن یا تحریک در زمان دفع مدفوع، علائمی همچون خونریزی و درد مشاهده می‌شود.

علائم بواسیر در نوع خارجی شدیدتر از داخلی است، چرا که عصب‌های حساس‌تری در این قسمت از بدن وجود دارد. احساس خارش یا تحریک، درد یا ناراحتی، تورم و خونریزی در ناحیه مقعد از علائم بواسیر خارجی هستند. در نوع بواسیر ترومبوز نیز که به آن هموروئید خونی گفته می‌شود، علائم درد شدید، تورم، التهاب و احساس یک توده سفت وجود دارد.

بواسیر به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

قبل از اینکه با روش‌های درمان بواسیر آشنا شویم، بهتر است علل ایجادکننده این بیماری را شناسایی کنیم. علت بواسیر در مردان یا زنان می‌تواند متفاوت باشد، با این حال مهم‌ترین دلایلی که در بروز این عارضه نقش دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد فشار زیاد به هنگام اجابت مزاج و دفع
  • چاقی زیاد
  • افزایش سن
  • ابتلا به یبوست مزمن یا اسهال مزمن
  • بارداری
  • داشتن رابطه جنسی مقعدی
  • نشستن مداوم و طولانی‌مدت
  • بلند کردن مداوم وزنه‌های سنگین
  • داشتن رژیم غذایی با فیبر کم

به طور کلی علت بواسیر در زنان و مردان می‌تواند افزایش فشار در راست‌روده تحتانی و متورم شدن رگ‌های اطراف مقعد باشد. خانم‌ها در بارداری بیشتر دچار بواسیر می‌شوند. همچنین احتمال بروز بواسیر با بالا رفتن سن (بین ۴۵ تا ۶۵ سال) افزایش می‌یابد.

بواسیر چه علائمی دارد

انواع روش‌های درمان بواسیر

هر فردی که علائم ذکر شده از بواسیر را مشاهده کند، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند. درمان بواسیر‌‌ یا هموروئید به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. خوشبختانه در اغلب مواقع با انجام برخی اقدامات ساده و راهکارهای خانگی می‌توانید این بیماری را کنترل کنید. اما در صورت شدت بیشتر علائم ممکن است به درمان دارویی بواسیر نیز نیاز باشد. در مرحله نهایی اگر هیچ درمانی پاسخ قابل قبولی برای بیمار نداشته باشد، جراحی بواسیر پیشنهاد می‌شود. در ادامه شما را با انواع روش‌های درمان این بیماری دردناک آشنا خواهیم کرد.

درمان خانگی بواسیر

معمولاً پزشکان بر روش‌های درمان خانگی بواسیر تاکید زیادی دارند. چرا که در اغلب اوقات علائم بواسیر با استفاده از چند درمان طبیعی و خودمراقبتی قابل تسکین می‌باشند. اما توجه داشته باشید که در صورت عدم درمان با راهکارهای خانگی لازم است مجدداً به پزشک مراجعه کنید. در ادامه شما را با رایج‌ترین و موثرترین روش‌های درمان سریع بواسیر در خانه آشنا خواهیم کرد:

  • استفاده از آب گرم: این راهکار بسیار معروف است و می‌تواند به تسکین درد ناشی از بواسیر کمک زیادی کند. شما می‌توانید بعد از هر بار دفع مدفوع به مدت ۲۰ دقیقه از وان آب گرم استفاده کنید و یا داخل یک لگن آب گرم بنشینید.
  • استفاده از کمپرس سرد: یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را هر بار به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه مقعد قرار دهید، تا تورم آن کاهش پیدا کند. این روش برای بواسیرهای بزرگ و دردناک می‌تواند درمان بسیار موثری باشد. (حتما یخ را داخل پارچه بپیچید و از قرار دادن یخ مستقیما روی پوست اجتناب کنید.)
  • استفاده از لباس پنبه‌ای و گشاد: توصیه می‌شود به جای لباس‌های تنگ و پلی استر، از لباس‌های گشاد و پنبه‌ای به خصوص برای لباس زیر استفاده کنید. این روش می‌تواند علائم و خطر ایجاد عفونت در زخم‌های باز یا پوست آسیب‌دیده را کاهش دهد.
  • مصرف غذاهای سرشار از فیبر: یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بواسیر و شدت گرفتن آن یبوست است. در صورتی که بتوانید بیماری یبوست خود را کنترل کنید، تا حد زیادی می‌توانید به بهبود علائم بواسیر نیز کمک نمایید. از همین رو یکی از روش‌های درمان خانگی بواسیر، مصرف غذاهای سرشار از فیبر است. رژیم غذایی حاوی فیبر بالا می‌تواند خونریزی و درد ناشی از بواسیر را کاهش دهد.
  • چای کیسه‌ای برای بواسیر: می‌توان با قرار دادن یک چای کیسه‌ای گرم و مرطوب روی بواسیر خارجی، آن را تسکین داد. تانیک اسید موجود در چای به کاهش تورم، تسکین درد و افزایش انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی کمک می‌کند.

گیاهان دشمن بواسیر

یکی دیگر از روش‌های درمان بواسیر استفاده از گیاهان دارویی موثر در بهبود علائم این بیماری هستند. گیاهان مختلفی وجود دارد که تاثیر آن‌ها در بواسیر به اثبات رسیده و از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه شما را با انواع درمان گیاهی بواسیر آشنا می‌کنیم.

ژل آلوئه ورا برای هموروئید:

این ژل دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش درد یا تحریک کمک کند. شواهد بالینی زیادی درباره اثربخشی ژل آلوئه ورا برای هموروئید وجود ندارد، اما بر اساس اظهار مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا، احتمالاً ژل آلوئه ورا برای مصرف موضعی و تسکین این بیماری بسیار ایمن است. شما می‌توانید از ژل داخل برگ آلوئه ورا به صورت مستقیم استفاده کنید.

روغن درخت چای برای بواسیر:

این روغن که با نام تی تری (tea tree oil) نیز شناخته می‌شود، یک ضدعفونی‌کننده طبیعی و قوی است که می‌تواند به تسکین درد، خارش و ناراحتی کمک کند. علاوه بر این روغن درخت چای می‌تواند در مبارزه با باکتری‌هایی که می‌توانند باعث عفونت در پوست شوند، کمک‌کننده باشد.

اسانس مورد برای بواسیر:

گیاه مورت (مورد) دارای ماده موثره میرتول است. در منابع سنتی از مورت سبز به عنوان ضد خارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بررسی‌های جدید نشان داده که میرتول دارای اثرات ضد التهابی می‌باشد. در منابع قدیم نیز از این گیاه برای خاصیت ضد احتقان، ضد خارش و تسکین‌دهنده درد استفاده می‌شده است. از گیاه مورت محصولات درمانی زیادی نیز تهیه شده که می‌توانید از آن‌ها جهت بهبود بواسیر استفاده کنید. به طور مثال پماد رکتول که در درمان بواسیر‌‌ و شقاق (هموروئید داخلی و خارجی) بسیار موثر شناخته شده است، از خواص این گیاه بهره می‌برد. شما می‌توانید جهت خرید و اطلاع از قیمت پماد رکتول به لینک زیر مراجعه نمایید:

خرید پماد رکتول

روغن نارگیل برای هموروئید:

این روغن در کاهش ناراحتی ناشی از هموروئید موثر است. طبق تحقیقات روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می‌تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. همچنین تحقیقات نشان داده که خواص ضد باکتریایی روغن نارگیل باعث درمان سریع‌تر هموروئید می‌شود. علاوه بر این روغن نارگیل به دلیل اثر ملین نیز می‌تواند در رفع یبوست و تسکین علائم بواسیر کمک کند. در نتیجه از روغن نارگیل می‌توان به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کرد.

فندق افسونگر برای بواسیر:

این گیاه می‌تواند خارش و درد را که از علائم اصلی بواسیر هستند، کاهش دهد. فندق افسونگر یک ضد التهاب طبیعی است و می‌تواند تورم را نیز کم کند. این گیاه را می‌توانید به صورت مایع تهیه کرده و آن را مستقیماً روی موضع بواسیر خارجی بمالید.

گیاه باتچرز بروم برای هموروئید:

این گیاه در ایران با نام محلی کوله خاس شناخته می‌شود. باتچرز بروم به علت وجود ساپونین‌های استروئیدی که تا ۶ درصد وزن خشک این گیاه را شامل می‌شود، در درمان و التیام بواسیر موثر عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که گیاه کوله خاس تورم را کاهش داده و به منقبض شدن رگ‌ها کمک می‌کند. همچنین درد و سایر علائم ناشی از بواسیر را کاهش می‌دهد. کپسول روهمورین قائم دارو از جمله محصولاتی است که از پودر خشک ریشه این گیاه جهت تسکین هموروئید بهره می‌برد. این کپسول از جمله محبوب‌ترین داروهای گیاهی موثر در درمان بواسیر‌ به شمار می‌رود. شما می‌توانید از طریق لینک زیر کپسول روهمورین را تهیه کنید

خرید کپسول روهمورین

درمان دارویی بواسیر

تا این بخش از مقاله در مورد روش‌های درمان خانگی بواسیر و گیاهان دشمن بواسیر صحبت کردیم. اما در شرایطی که رعایت رژیم و اصلاح سبک زندگی نتواند به بهبود بواسیر کمک کند، استفاده از دارو پیشنهاد می‌شود. داروهای درمان بواسیر‌‌ در انواع مختلفی مانند کرم، پماد، شیاف، قرص و کپسول وجود دارند. این داروها برای بواسیر خفیف مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا حاوی هیدروکورتیزون و لیدوکائین هستند که می‌توانند به طور موقت درد و خارش را تسکین دهند.

داروهای بواسیر در فرم قرص، کپسول، شربت، پماد، شیاف و… عرضه می‌شود. در شرایطی که علائم بیماری شدید نباشد و در مراحل اول تشخیص داده شود، می‌توان از داروهای رفع یبوست و یا داروهای کاهش درد استفاده کرد. به طور مثال داروهای ملین یا مکمل‌های فیبری از جمله محصولات کمک‌کننده جهت درمان یبوست هستند که از تشدید بواسیر نیز جلوگیری می‌کنند. داروهای تسکین‌دهنده علائم بواسیر را در دو دسته خوراکی و غیرخوراکی تقسیم‌بندی می‌کنند.

داروهای خوراکی

انواع مسکن‌ها مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکس و آرام‌بخش‌هایی مانند پاراستامول برای کاهش درد و التهاب ناشی از بواسیر تجویز می‌شوند. کپسول فیتولاکس، قرص روهمورین و قرص ونوگل از جمله داروهای خوراکی گیاهی بواسیر هستند که علاوه بر داشتن خاصیت مسکن، ضد التهاب و ترمیم‌کننده نیز هستند.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر انواع داروهای گیاهی هموروئید از جمله بهترین قرص برای درمان بواسیر را تهیه کنید. دقت داشته باشید که اگر هر نوع از داروهای هموروئید را مصرف کردید و پس از ۱۰ روز، بهبودی نداشتید باید دوباره به پزشک مراجعه کنید.

خرید بهترین قرص برای درمان بواسیر

داروهای غیر خوراکی

این داروها به فرم‌های پماد، کرم، شیاف و یا دستمال مرطوب آنتی هموروئید ارائه می‌شوند. داروهای غیرخوراکی غالبا حاوی ترکیبات استروئیدی (هیدروکورتیزون)، بی‌حس‌کننده‌های موضعی (لیدوکایین)، تسکین‌دهنده‌های طبیعی، منقبض‌کننده عروق (مانند اپی نفرین) و… هستند.

شیاف‌های هموروئید معمولا برای درمان بواسیر‌ داخلی به کار می‌روند. تعداد شیاف مصرفی باید مطابق دستور پزشک یا داروساز باشد.

می‌توان گفت که استفاده از کرم یا پماد آنتی هموروئید متداول‌ترین نوع درمان بواسیر‌‌ است. داروهای مختلفی مانند کرم‌های رکتال هموروئید، پماد آنتی هموروئید، پماد هیدروکورتیزون، پماد نیتروگلیسیرین، پماد لیدوکایین (بی‌حس‌کننده موضعی)، انواع پماد آنتی هموروئید گیاهی و… در داروخانه‌های سراسر کشور عرضه می‌شوند. جهت استفاده از کرم یا پماد آنتی هموروئید باید ابتدا محل را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. سپس با دست مقداری از کرم را روی موضع قرار داده و بمالید. اگر هموروئید داخلی باشد، می‌توانید از اپلیکاتور کمک بگیرید.

پماد مقعدی ام جی باریج، با استفاده از اسانس گیاه مورد، به بهبود علائم بواسیر درجه ۱ و ۲ از جمله درد، خارش و سوزش، خونریزی و التهاب کمک می‌کند. شما می‌توانید جهت خرید پماد ام جی به لینک زیر مراجعه نمایید.

خرید پماد ام جی

درمان جراحی بواسیر

در مواقعی که درد و خونریزی بواسیر شدید و غیر قابل تحمل باشد، به طوری‌که استفاده از روش‌های درمانی گفته‌شده تاثیرگذار نباشد، پزشکان درمان‌های دیگری را تجویز می‌کنند. متداول‌ترین روش درمان بواسیر‌، استفاده از رابرلند است که به صورت سرپایی جهت رفع بواسیر داخلی به کار گرفته می‌شود. روش دیگر اسکلروتراپی است که یک محلول به بواسیر داخلی تزریق می‌شود. از جمله راهکارهای درمانی بواسیر می‌توان به فوتو انعقاد مادون قرمز و انعقاد الکتریکی نیز اشاره کرد.

اما در صورتی که هیچ یک از روش‌های درمانی موثر نباشد، جراحی جهت برداشتن بواسیر انجام می‌شود. در این نوع درمان که به نام هموروئیدکتومی شناخته می‌شود، بیهوشی صورت گرفته و در اغلب مواقع بیمار در همان روز ترخیص خواهد شد.

پیشگیری از بواسیر

در بخش‌های قبل به بررسی تمامی روش‌های درمان بواسیر‌ ‌یا هموروئید پرداختیم. اما همانطور که از قدیم گفتند پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید از طریق اصلاح سبک زندگی، رعایت رژیم غذایی و برخی اقدامات ساده از بروز این بیماری جلوگیری کنید. همچنین در صورت ابتلا به بواسیر نیز راهکارهای زیر می‌تواند از شدت گرفتن علائم و یا عود دوباره آن پیشگیری کند.

  • مصرف غذاهای با فیبر بالا را در اولویت خود قرار دهید. غلات کامل، میوه، سبزیجات و… می‌توانند به نرم شدن مدفوع کمک کنند.
  • نوشیدن آب زیاد و سایر مایعات نیز از خشک شدن مدفوع جلوگیری کرده و با رفع یبوست به بهبود بواسیر کمک می‌کند.
  • به هنگام دفع فشار زیادی به خود وارد نکنید، چرا که ممکن است رگ‌های راست‌روده نازک‌تر شده و مشکلات بیشتری برای شما ایجاد کند.
  • فعالیت بدنی مناسب و کافی داشته باشید. این عمل منجر به حرکت مدفوع در روده شده و در نتیجه نیاز به دفع به طور منظم وجود خواهد داشت.
  • سعی کنید وزن متناسبی داشته باشید. اضافه وزن خطر ایجاد بواسیر را نیز افزایش می‌دهد.
  • به طور مکرر از سرویس بهداشتی استفاده کنید. در صورت نیاز به اجابت مزاج و به تاخیر انداختن آن، مدفوع خشک‌تر و دفع آن سخت‌تر خواهد شد.

جمع بندی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به طور کامل و جامع به بررسی مبحث بواسیر و روش‌های درمانی آن پرداخته است. مطالعه این مطلب می‌تواند نکات بسیار مفیدی در درمان بواسیر‌ یا هموروئید در اختیار شما قرار دهد. باز هم تاکید می‌کنیم مصرف خودسرانه دارو در برخی موارد می‌تواند به پیشرفت هموروئید نیز منجر شود یا علائم آن را افزایش دهد. از همین رو پیش از تهیه هر داروی بواسیر، از پزشک متخصص یا داروساز راهنمایی بخواهید.

هر سوالی در مورد محصولات گیاهی درمان بواسیر‌‌ داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و