کپسول ویتامین c برای پوست چه خواصی دارد؟

کپسول ویتامین c برای پوست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ویتامین C یک ریزمغذی ضروری است که نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای اساسی بدن دارد. اکثر ما این ویتامین را به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و یک عامل مبارزه با ویروس‌های مختلف سرماخوردگی می‌شناسیم. اما فواید ویتامین c برای بدن بسیار فراتر از این است، به طوری‌که کمبود آن می‌تواند برخی مشکلات جدی را برای ما ایجاد کند. از همین رو پزشکان همواره بر تامین ویتامین ث از طریق منابع غذایی و یا مکمل‌های آن تاکید می‌کنند. یکی از فواید شگفت انگیز مکمل‌های ویتامین C تاثیر آن بر تقویت پوست و کلاژن‌سازی است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد این ویتامین بسیار مهم و خواص کپسول ویتامین c برای پوست صحبت می‌کنیم.

فواید ویتامین C برای بدن

ویتامین C که آن را با نام‌های ویتامین سی، ویتامین ث، آسکوربیک اسید و آل اسکوربات نیز می‌شناسند، یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای عملکردهای ضروری بدن است. از سال‌های دور فواید ویتامین سی برای بدن به اثبات رسیده است و مطالعات زیادی نیز در این زمینه انجام گرفته که همگی بیانگر اهمیت بالای این ریزمغذی برای بدن ما هستند. مهم‌ترین اثر ویتامین c را می‌توان خاصیت آنتی اکسیدانی آن در نظر گرفت. این ویتامین می‌تواند به مهار استرس اکسیداتیو و جلوگیری از اکسید شدن پروتئین‌ها و سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد کمک کند. همین خاصیت، توانایی بالایی به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با التهابات می‌دهد.

از دیگر فواید ویتامین c برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا
  • کاهش فشار خون
  • بهبود جذب آهن
  • تقویت پوست و کلاژن‌سازی
  • کمک به کاهش وزن و عضله سازی
  • بهبود سلامت ذهن و مغز
  • کمک به بهبود سریع‌تر زخم‌ها
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • کاهش خطر ابتلا به نقرس

میزان نیاز روزانه به ویتامین C

مقدار ویتامین سی که هر شخص در طول روز به آن نیاز دارد، به سن و جنسیت فرد بستگی دارد. این میزان توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است که مطابق جدول زیر می‌باشد:

بازه سنی مرد زن دوره بارداری دوره شیردهی
۰-۶ ماه ۴۰mg ۴۰mg
۷-۱۲ ماه ۵۰mg ۵۰mg
۱-۳ سال ۱۵mg ۱۵mg
۴-۸ سال ۲۵mg ۲۵mg
۹-۱۳ سال ۴۵mg ۴۵mg
۱۴-۱۸ سال ۷۵mg ۶۵mg ۸۰mg ۱۱۵mg
۱۹ سال به بعد ۹۰mg ۷۵mg ۸۵mg ۱۲۰mg

افراد سیگاری با هر سن و جنسی باید هر روز ۳۵mg بیشتر از افراد عادی ویتامین C مصرف کنند.

برای کمبود ویتامین C چی بخوریم؟

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و در بدن ساخته نمی‌شود. از همین رو مصرف منابع غذایی سرشار از این ویتامین بسیار توصیه می‌شود. البته شما می‌توانید در کنار مواد غذایی از مکمل‌های ویتامین C نیز استفاده کنید. قبل از آنکه خواص کپسول ویتامین c برای پوست را بررسی کنیم، شما را با منابع غذایی این ویتامین آشنا می‌کنیم.

افرادی که سیگار می‌کشند، بیماران کلیوی، کسانی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند و اشخاصی که رژیم غذایی اصولی ندارند، بیشتر از سایرین در معرض خطر کمبود ویتامین C قرار دارند. با این حال تامین این ویتامین برای همه ضروری است چرا که بدن قادر به تولید آن نیست.

اگر دچار کمبود ویتامین C شده باشید، احتمال بروز علائمی مانند کبودی سریع پوست، التهاب لثه‌ها، خونریزی لثه‌ها، خستگی شدید، تضعیف قدرت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، تاخیر در بهبود زخم‌ها، تضعیف سیستم ایمنی، خشکی و شکنندگی مو، بیماری‌های گوارشی مانند اسهال، افزایش وزن و تورم در مفاصل وجود دارد. حال ببینیم برای کمبود ویتامین C چی بخوریم؟

ویتامین ث در غذاها، سبزیجات و دانه‌های گیاهی مختلفی وجود دارد. به طور مثال این ویتامین در فلفل‌های چیلی، فلفل دلمه‌ای، آویشن، جعفری، اسفناج، کلم بروکلی، کیوی، مرکبات، توت فرنگی، گل کلم، رزماری و گوجه فرنگی به مقدار فراوان یافت می‌شود.

تاکید می‌کنیم که دریافت مواد مغذی از غذاهای کامل و منابع ذکر شده فوق بهترین راه برای تامین ویتامین سی است، با این حال اگر به هر دلیلی قادر به رعایت چنین رژیم غذایی نیستید، مصرف مکمل‌های ویتامین C ضروری خواهد بود.

خرید قرص ویتامین c

انواع مکمل ویتامین C

همانطور که می‌دانید، مکمل‌های حاوی ویتامین c در اشکال و مقادیر مختلف توسط برندهای گوناگون در بازار وجود دارند. انتخاب بین این مکمل‌ها تا حدودی بستگی به خود شخص و راحتی در مصرف دارد. اما مقدار دوز مصرفی را می‌توان از طریق مشورت با پزشک یا داروساز تعیین کرد. اشکال مختلف مکمل ویتامین c شامل موارد زیر می‌شود:

  • کپسول ویتامین ث
  • قرص جویدنی ویتامین c
  • قرص جوشان ویتامین سی
  • قرص بلعیدنی ویتامین c
  • شربت ویتامین c
  • سرم ویتامین سی
  • آمپول تزریقی ویتامین c
  • ویال خوراکی ویتامین ث

اگر با بلعیدن قرص و کپسول مشکل دارید، می‌توانید شربت ویتامین سی و یا قرص جویدنی این ویتامین را انتخاب کنید. قرص جوشان ویتامین c برای ۱ یا ۲ دوره مصرف مناسب است. اما اگر قصد دارید برای دوره‌های طولانی‌تری از ویتامین ث استفاده کنید، بهترین گزینه‌ها برای شما انواع بلعیدنی این محصول مانند قرص ویتامین c یا کپسول ویتامین c هستند. در مورد کودکان نیز مصرف شربت ویتامین c بهترین انتخاب می‌باشد.

تا این بخش از مقاله با فواید این ویتامین ضروری و روش‌های دریافت آن به خوبی آشنا شدیم. حال به مبحث اصلی‌مان می‌رسیم که ویتامین c برای چی خوبه و کپسول ویتامین c برای پوست چه فوایدی دارد.

ویتامین c برای چی خوبه؟

همانطور که در بخش قبل دیدید، مکمل‌های ویتامین سی در اشکال و مقادیر مختلفی وجود دارند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها قرص و کپسول ویتامین c است. در بسیاری از موارد کپسول‌ها را با نام قرص نیز می‌شناسند. در ادامه تمامی فواید این ویتامین را در جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

ویتامین c برای سرماخوردگی

یکی از موارد بسیار مهم کاربرد ویتامین c تقویت سیستم ایمنی است. از همین رو مصرف قرص ویتامین c برای افرادی که به ویروس سرماخوردگی مبتلا شده‌اند، توصیه می‌شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که ویتامین c نمی‌تواند از بروز سرماخوردگی جلوگیری کند، اما قدرت سیستم ایمنی بدن را به اندازه‌ای بالا می‌برد که احتمال درگیری فرد با ویروس سرماخوردگی بسیار کاهش می‌یابد. علاوه بر این ویتامین ث می‌تواند موجب کاهش شدت و زمان بیماری شود. این ویتامین و مکمل‌های آن می‌توانند مدت زمان سرماخوردگی را در بزرگسالان تا ۸ درصد و در کودکان تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

ویتامین c برای پوست

خواص و تاثیرات مثبت ویتامین C برای پوست دست کمی از معجزه ندارد. خوشبختانه اکثر افراد می‌توانند این ویتامین را بدون هیچ‌گونه عوارضی جانبی، به صورت طولانی‌مدت مصرف کنند. مهم‌ترین اثر ویتامین ث برای پوست، کمک به ساخت کلاژن است. دلیل اصلی آن این است که ساخت پروتئین کلاژن در بدن نیازمند ترکیبات ویژه‌ای مانند ویتامین سی است. از همین رو ویتامین C را ویتامین ضد پیری نیز می‌نامند چرا که می‌تواند به کاهش ایجاد چین و چروک کمک کند.

از دیگر فواید ویتامین c برای پوست می‌توان به بهبود جای زخم و سوختگی‌ها، درمان آفتاب سوختگی، درمان اگزما، جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، کاهش لکه‌های پوستی، کنترل آکنه، بهبود بافت پوست و محافظت در مقابل عفونت‌های پوستی اشاره کرد. یک کپسول ویتامین c برای پوست شما به عنوان یک معجزه عمل کرده و می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی ایجاد کند.

کپسول ویتامین c برای پوست

ویتامین c برای مو

در پاسخ به سوال قرص ویتامین c برای چی خوبه، می‌توان از تاثیر این مکمل در بهبود فولیکول‌های مو و در نتیجه تقویت موها نیز سخن گفت. همانطور که در توضیح فواید کپسول ویتامین c برای پوست گفتیم این ویتامین به کلاژن‌سازی کمک می‌کند. از همین رو می‌تواند باعث اتصال محکم موی شما به پوست سرتان شده و در جلوگیری از ریزش مو تاثیرگذار باشد. از طرفی این ماده مغذی موجب افزایش جریان خون به سمت پوست سر نیز می‌شود که این اتفاق به دریافت هر چه بهتر و بیشتر مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز برای رشد مو منجر خواهد شد.

ویتامین c برای اسپرم

ویتامین C و مکمل‌های آن شامل قرص ویتامین c برای اسپرم و محافظت از آن نیز نقش دارند. این ویتامین محلول در آب با خواص آنتی اکسیدانی خود در مایع منی نیز یافت می‌شود و اسپرم را از آسیب اکسیداتیو حفظ می‌کند. مکمل‌های ویتامین c باعث افزایش غلظت این ویتامین در مایع منی شده و دیگر پارامترهای اسپرم مانند حرکت و تعداد آن را نیز افزایش می‌دهد. همچنین میزان شکست DNA اسپرم را کاهش می‌دهد. مقدار توصیه شده مصرف روزانه ویتامین c برای بهبود باروری، ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم یک یا دو بار در روز است.

ارتباط ویتامین c و لاغری

شاید در مورد ارتباط ویتامین c و لاغری شنیده باشید ولی برایتان سوال باشد که این ویتامین چطور می‌تواند بر کاهش وزن تاثیر بگذارد. ویتامین ث و گلوکز از نظر ساختار شیمیایی مشابه یکدیگر هستند. این دو برای ورود به سلول‌های بدن مدام با یکدیگر رقابت می‌کنند و در صورتی که مقدار ویتامین C بیشتر از گلوکز باشد، می‌تواند به درون سلول‌ها راه پیدا کند. در غیر این صورت گلوکز شانس بیشتری برای ورود به سلول‌ها پیدا کرده و در نتیجه چربی سوزی کاهش یافته و در نتیجه افزایش وزن حاصل می‌شود. بنابراین وقتی میزان ویتامین سی در بدن توسط منابع غذایی یا مکمل‌های آن زیاد باشد، می‌تواند از چاقی پیشگیری کند.

کپسول ویتامین c برای پوست

همانطور که در بخش قبل گفتیم یکی از خواص معجزه‌آسای ویتامین C، تقویت پوست و کمک به رفع مشکلات پوستی است. این ویتامین برای حفظ سلامت پوست موثر عمل کرده و باعث شادابی پوست و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود.

این آنتی اکسیدان طبیعی باعث کاهش آسیب‌های اکسیداتیو و حمایت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد می‌گردد. به طور خاص می‌توان گفت مصرف مرتب قرص، سرم و یا کپسول ویتامین c برای پوست موجب بهبود الاستیته آن شده و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ویتامین ث و مکمل‌های آن در بهبود لکه‌های پوستی و جای جوش نیز تاثیرگذار هستند.

یکی از بهترین انواع کپسول ویتامین c برای پوست که می‌توانیم به شما معرفی کنیم، کپسول ویتامین سی و زینک یوروویتال است. این فرآورده با در اختیار داشتن مقدار کافی از این دو عنصر ضروری به بدن در مبارزه با استرس اکسیداتیو، تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. وجود زینک در کنار ویتامین C در این محصول از برند یوروویتال باعث شده که تاثیر این فرآورده بر تقویت پوست و مو دوچندان شود.

خرید کپسول ویتامین c و زینک یوروویتال

شما می‌توانید جهت خرید این کپسول ویتامین c برای پوست خود از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام کنید. اگر به دنبال یک مکمل ویتامین c از برند معتبر هستید، لینک دسته بندی زیر شامل انواع مکمل‌ها از جمله کپسول، قرص، سرم و قرص جوشان است:

خرید قرص ویتامین c

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های ویتامین c و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط