قرص جینکو تیدی برای چه بیماری است؟

قرص جینکو تیدی برای چه بیماری است؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

قرص جینکو تیدی محصولی از شرکت داروسازی تولید دارو است که از عصاره گیاه جینکوبیلوبا فراوری و تولید می‌شود. این قرص به دلیل گیاهی بودن، عوارض جانبی محصولات شیمیایی مشابه را نداشته و یک فرآورده ایمن محسوب می‌شود. شناخته‌شده‌ترین کاربردهای قرص جینکوتیدی در تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز است که در این زمینه بسیار موثر عمل می‌کند. اما این محصول از تولید دارو موارد مصرف دیگری نیز دارد که در این مقاله با هم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بدانید قرص جینکو تیدی برای چه بیماری است و چه کاربردهایی دارد.

قرص جینکوتیدی چیست؟

یکی از مشکلاتی که در سنین میانسالی و کهن‌سالی در موارد زیادی بروز می‌کند، کاهش تمرکز، تضعیف حافظه و در نهایت بیماری‌های شایعی مانند آلزایمر و دمانس (زوال عقل) است. اختلال در بخش‌های مربوط به ادراک مغز به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. یکی از ده‌ها دلیل این اتفاق، افزایش رادیکال‌های آزاد در اطراف سلول‌های مغز و کاهش اکسیژن‌رسانی به نورون‌ها است.

خوشبختانه طبیعت راه حل‌هایی را در اختیار ما قرار داده تا با استفاده از آن‌ها از ضعف تمرکز و حافظه در سنین بالا جلوگیری کنیم. یکی از این راه‌ها گیاه جینکوبیلوبا است. این گیاه برای تقویت مغز و حافظه خواص و اثرات فوق العاده‌ای دارد که از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است. قرص جینکو تیدی یکی از داروهای حاوی عصاره‌ی جینکوبیلوبا است که به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند.

قرص روکش‌دار جینکوتیدی محصولی از شرکت داروسازی تولید دارو است که در بسته‌های ۱۰۰ عددی به بازار ارائه می‌گردد. هر قرص جینکو تیدی حاوی ۴۰ میلی‌گرم عصاره خشک شده برگ جینکوبیلوبا است. در بخش بعدی با خواص این گیاه به طور کامل آشنا می‌شویم تا بهتر درک کنیم که قرص جینکو تیدی برای چه بیماری است.

خرید قرص جینکو تیدی

جینکوبیلوبا چیست؟

کهن دار یا گینکو که با نام علمی جینکوبیلوبا (Ginkgo Biloba) شناخته می‌شود، درختی بزرگ با برگ‌های بادبزنی شکل است. این گیاه یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های درختی روی زمین است. بذرهای جینکوبیلوبا هزاران سال است که در طب چینی استفاده می‌شود. البته فرآورده‌هایی که امروزه از این گیاه تهیه شده‌اند و در دسترس هستند، از برگ جینکوبیلوبا بدست می‌آیند.

عصاره خالص برگ جینکوبیلوبا جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد که به همین دلیل می‌تواند در تقویت حافظه و توانایی فکری تاثیر داشته باشد. عصاره‌های استاندارد شده برگ جینکوبیلوبا برای درمان انواع بیماری‌ها و نارسایی‌های ذهنی و فیزیکی مرتبط با سن مانند آلزایمر، اسکیزوفرنی، پارکینسون، نقص حافظه مرتبط با سن (AAMI)، ناتوانی مغزی، افسردگی و اضطراب به کار می‌رود.

کاربرد دیگر جینکوبیلوبا، در درمان طنین مزمن گوش یا زنگ گوش، لنگش متناوب، سرگیجه مزمن، نارسایی‌های جنسی، درد معده، ایجاد لخته در رگ و سایر اختلالات قلبی، عروقی و اعصاب مرکزی است. قرص جینکو تیدی (Ginko TD) محصولی از شرکت داروسازی تولید دارو بوده که به واسطه خواص بی‌نظیر گیاه جینکوبیلوبا فراوری شده است.

فواید و مضرات قرص جینکو تیدی

قبل از اینکه به پرسش قرص جینکو تیدی برای چه بیماری است، پاسخ دهیم، بهتر است شما را با فواید و مضرات قرص جینکو تیدی آشنا کنیم. همانطور که گفتیم این قرص تنها از یک ماده موثره با نام عصاره جینکوبیلوبا تهیه شده است. گیاه جینکوبیلوبا خواص زیادی برای بدن به خصوص مغز دارد. از مهم‌ترین فواید قرص جینکوتیدی تولید دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت حافظه و تمرکز در مطالعه
  • بهبود عملکرد مغز (تحریک گردش خون مغزی)
  • تقویت سلول‌های مغز و انتقال پیام‌های عصبی
  • محافظت از مغز در برابر آلزایمر و دمانس
  • کاهش سرگیجه با منشاء عروقی
  • درمان زنگ زدن و وزوز گوش

با اینکه شرکت تولید دارو سعی کرده با خارج کردن ترکیبات سمی گیاه جینکوبیلوبا و استانداردسازی عصاره آن، عوارض احتمالی قرص جینکو تیدی را به حداقل برساند؛ باز هم این دارو مانند هر داروی گیاهی دیگر ممکن است برای برخی افراد که به این گیاه حساس هستند یا شرایط سلامتی خاصی دارند، عوارضی ایجاد کند. این عوارض احتمالی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکلات گوارشی خفیف، سردرد، اختلالات فشار خون
  • ایجاد اختلال در سیستم انعقادی بدن در صورت مصرف طولانی مدت و سرخود
  • علائم خونریزی در موارد نادر
  • آریتمی قلبی

قرص جینکو تیدی برای چه بیماری است؟

خب تا اینجا با فواید و مضرات قرص جینکوتیدی و خواص گیاه موثره آن به خوبی آشنا شدیم. اکنون می‌توانیم به بحث اصلی این مقاله برسیم که قرص جینکو تیدی برای چه بیماری است. همانطور که در بخش قبل مشاهده کردید، مهم‌ترین اثر قرص جینکوتیدی که به واسطه آن شناخته شده است، تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری آلزایمر است. البته این قرص با در اختیار داشتن عصاره‌ استاندارد شده‌ گیاه جینکوبیلوبا خواص دیگری هم دارد.

خرید قرص جینکو تیدی
جهت خرید قرص جینکوتیدی تولید دارو برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز کلیک کنید.

این گیاه حاوی مواد مغذی و ترکیبات موثری از جمله اسیدهای آلی، ترپنوئیدها، فلاونوئیدها، فنول‌ها، آلکالوئیدها، گلیکوزیدها و اسید آمینه است که همگی برای تغذیه سلول‌های مغز و بهبود ارتباط آن‌ها مؤثر و مفید هستند. جینکوتیدی به تقویت مهم‌ترین ارگان بدن یعنی مغز کمک کرده و از زوال آن جلوگیری می‌کند. این قرص در درمان بیماری‌هایی مانند نقص حافظه ناشی از افزایش سن، سرگیجه با منشاء عروقی، وز وز گوش و زنگ زدن آن، لنگش متناوب و عدم تمرکز موثر شناخته شده است. در ادامه با نحوه اثر قرص جینکوتیدی برای بیماری‌های گفته شده آشنا می‌شویم.

قرص جینکوتیدی برای تقویت حافظه

عصاره جینکوبیلوبا موجود در قرص جینکو تیدی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌‌های قدرتمند است که اجازه نمی‌دهد رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها و مویرگ‌های مغز آسیبی برسانند. از طرفی هم این گیاه موجب افزایش گردش خون در مویرگ‌ها شده که به همین واسطه قند بیشتری به نورون‌ها رسانده می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که سلول‌ها انرژی از دست رفته خود بر اثر افزایش سن را دوباره به دست بیاورند. جینکوبیلوبا این‌گونه روی تقویت حافظه و تمرکز تأثیر می‌گذارد.

قرص جینکو تیدی برای درمان آلزایمر

همانطور که گفتیم گیاه جینکوبیلوبا باعث تحریک گردش خون مغزی می‌شود که به همین دلیل می‌تواند باعث افزایش تمرکز، تقویت حافظه و عملکرد بهتر مغز شود. در مورد آلزایمر نیز تحقیقات نشان داده است که عصاره جینکوبیلوبا با اثر آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله آلکالوئیدها و اسیدهای آلی، از نورون‌های حساس مغز در برابر آسیب پلاک‌های بتا آمیلوئید که عامل اصلی ایجاد آلزایمر در مغز هستند، محافظت می‌کند.

جینکو تیدی برای درمان سرگیجه

سرگیجه به دلایل مختلفی ممکن است رخ بدهد که یکی از آن‌ها مشکل در عروق مغز است. زمانی که گردش خون در مویرگ‌های مغز مانند سابق نباشد (به طور مثال در اثر کهولت سن)، اکسیژن‌رسانی به بخشی از سلول‌های مغز به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه احتمال ایجاد سرگیجه بیشتر خواهد شد. در این شرایط قرص جینکوتیدی با در اختیار داشتن مقدار کافی از عصاره جینکوبیلوبا و آنتی‌اکسیدان‌‌‌های قوی موجود در آن، گردش خون مویرگی را در مغز تقویت کرده و این مشکلات را رفع می‌کند.

قرص جینکو تیدی برای وزوز گوش

وزوز گوش یا تینیتوس به معنی شنیدن صدا یا زنگ زدن گوش است. این مشکل بسیار شایع بوده و اگرچه ناخوشایند است اما معمولا نشانه مشکل مهمی نیست. در برخی اوقات وزوز گوش نشانه‌ای از یک اختلال مزمن مانند از دست دادن شنوایی مرتبط با سن، آسیب شنوایی یا اختلال در سیستم گردش خون می‌باشد. قرص جینکوتیدی به واسطه دارا بودن عصاره جینکوبیلوبا می‌تواند مشکلات موجود در گردش خون را به حداقل برساند. این گیاه از دیرباز برای رفع وز وز گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص جینکوبیلوبا برای لنگش متناوب

منظور از لنگش متناوب، درد کرامپی است که در قسمت پایینی پا به هنگام راه رفتن ایجاد می‌شود و معمولا بعد از استراحت چند دقیقه‌ای از بین می‌رود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که خون کافی به عضلات پا نمی‌رسد. این بیماری شریانی محیطی در اثر تنگی پیش‌رونده شریان‌ها در یک یا هر دو پا ایجاد شده و تظاهری از تصلب شرایین سیستماتیک است که احتمالا منجر به حوادث قلبی-عروقی می‌شود. به همین دلیل درمان آن اهمیت زیادی دارد. علاوه بر ورزش درمانی و درمان‌های دارویی، استفاده از عصاره جینکوبیلوبا نیز یکی از گزینه‌های دارودرمانی این بیماری است.

نحوه مصرف قرص جینکوتیدی

جهت اطلاع از نحوه مصرف قرص جینکوتیدی بهتر است با پزشک مشورت کنید ولی در صورتی که نسخه خاصی برای شما تجویز نشده باشد، می‌توانید روزانه سه مرتبه و هر بار ۱ تا ۲ عدد قرص (معادل ۴۰ تا ۸۰ میلی‌گرم عصاره جینکوبیلوبا) میل کنید. بهترین زمان مصرف قرص جینکو تیدی صبح‌ها به همراه صبحانه است. شما می‌توانید روز خود را با یک یا دو عدد قرص جینکوتیدی شروع کنید و طبق دستور هر ۸ ساعت مصرف آن را در طول روز ادامه دهید.

جمع بندی

در این مقاله با هم بررسی کردیم که قرص جینکو تیدی برای چه بیماری است و در چه مواردی کاربرد دارد. این قرص تقویت حافظه به افزایش تمرکز کمک کرده و در درمان آلزایمر، سرگیجه، لنگش متناوب، وز وز گوش و نقص حافظه موثر عمل می‌کند.

شما می‌توانید جهت خرید قرص جینکوتیدی و سایر مکمل‌ها مانند انواع قرص و شربت تقویت حافظه خارجی و ایرانی به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید شربت تقویت حافظه خارجی

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های تقویت حافظه و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

عوارض قرص جینکوتیدی چیست؟

این دارو نیز مانند همه داروهای گیاهی در افرادی که به آن حساس هستند یا شرایط سلامتی خاصی دارند، عوارضی ایجاد می‌کند. مشکلات گوارشی خفیف، سردرد، اختلالات فشار خون، ایجاد اختلال در سیستم انعقادی بدن (در صورت مصرف طولانی مدت و سرخود)، علائم خونریزی (در موارد نادر) و آریتمی قلبی از جمله این عوارض احتمالی هستند.

قرص جینکوتیدی خارجی کدام است؟

قرص جینکوتیدی یک محصول ایرانی است و توسط شرکت داروسازی تولید دارو تهیه و تولید می‌شود. این قرص همانند نمونه‌های خارجی به خوبی در زمینه تقویت حافظه موثر عمل می‌کند. نمونه مشابه قرص جینکوتیدی خارجی قرص جینکوبیلوبا ویتارمونیل است که در ایران و تحت لیسانس ویتارمونیل فرانسه تولید می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص جینکوبیلوبا چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف قرص جینکوبیلوبا در هنگام صبح و به همراه صبحانه است. دوز معمول برای مصرف این قرص به میزان ۴۰ میلی‌گرم جینکوبیلوبا در هر وعده و به فاصله هر ۸ ساعت می‌باشد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط