شربت کوکنار
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شربت کوکنار یکی از بهترین شربت هایی است که از عصاره گیاه خشخاش تهیه شده است و در بهبود علائم سرماخوردگی، ناراحتی های تنفسی (سرفه، عطسه، گلودرد، آبریزش بینی و…) و بی خوابی موثر است. همچنین، مصرف منظم این دارو می تواند به سلامت قلب و عروق، سیستم ایمنی بدن و تقویت استخوان ها کمک کند. اکنون در این مقاله از مجله سلامت مفید طب با ما همراه باشید تا با هم ببینیم کوکنار چیست و با خواص آن بیشتر آشنا شویم.

کوکنار چیست؟

کوکنار در واقع نام دیگر گیاه خشخاش است. دانه های خشخاش از قرن ها پیش در هند و آسیای میانه به عنوان دارویی مسکن برای از بین بردن دردهای شدید و دارویی برای بهبود سرماخوردگی و بیماری های فصلی استفاده می شده است. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد و به همین دلیل از عصاره آن داروهای گیاهی فراوانی تولید می شود که شربت کوکنار یکی از آن ها است.

شربت گیاهی خشخاش
کوکنار در واقع نام دیگر گیاه خشخاش است که به عنوان دارویی مسکن برای از بین بردن دردهای شدید استفاده می شده است

ترکیبات شربت گیاهی کوکنار

گیاه کوکنار مواد مغذی زیادی را در خود جای داده است. به همین دلیل برای مقاصد مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. در شربت کوکنار بهساز دارو، هم عصاره پوست کپسول خشخاش و هم عصاره آبی دانه این گیاه وجود دارد. دلیل این ترکیب این است که  علاوه بر دانه این گیاه، پوست خشخاش نیز خواص زیادی دارد.

از جمله مواد مغذی موجود در عصاره پوست و دانه کوکنار می‌توان به ویتامین C و B، فیبرهای نامحلول، آهن، زینک، کلسیم و فسفر اشاره کرد. این ترکیبات علاوه بر تسکین درد، برای کاهش علائم سرماخوردگی، تنظیم ریتم خواب، تقویت استخوان‌ها، بهبود مشکلات جنسی، کاهش استرس و…مؤثر هستند.

شربت کوکنار

خواص کوکنار چیست

  • کمک به درمان سرفه
  • رفع آبریزش بینی و نزله
  • درمان انواع بیخوابی ناشی از گرمی و خشکی مزاج
  • بهبود اسهال‌های گرم مزاجی
  • اثرات مسکنی و خواب آور
  • اثرات ضد درد

شربت خشخاش چه تاثیری در بدن دارد؟

تا اینجا گفتیم که شربت کوکنار چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده است. اکنون به بررسی تاثیرات آن در بدن می پردازیم.

شربت کوکنار برای بهبود سرماخوردگی

ویتامین C و زینک دو تا از فراوان‌ترین ترکیبات موجود در عصاره این گیاه هستند. ماده معدنی زینک در کنار ویتامین C که یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی است، به کاهش علائم سرماخوردگی و کوتاه شدن دوره نقاهت این بیماری کمک می کند. زینک و ویتامین C با تأثیر بر کاهش التهاب سینوس‌ها و گلو، افزایش گلبول‌های سفید خون و افزایش تولید آنزیم‌های کشنده ویروس و باکتری در مبارزه با ویروس سرماخوردگی نقش دارند. علاوه بر آن خاصیت مسکن خشخاش با سرکوب مرکز سرفه در سیستم تنفسی به کاهش سرفه‌های خشک کمک می کند. در نتیجه می توانید از شربت کوکنار به عنوان یک داروی گیاهی ضد سرماخوردگی نیز استفاده کنید.

شربت کوکنار برای خواب بهتر

ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدانی که در عصاره گیاه خشخاش وجود دارد، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند. این فرآیند باعث کاهش ترشح هورمون‌های استرس زا، مانند کورتیزول در بدن شده و التهاب‌های داخلی بدن را کاهش می‌دهد.

اگر استرس و اضطراب مزمن را برای مدتی تجربه کرده باشید، می دانید که این مشکل چطور می‌تواند خواب را از چشمان شما بگیرد! از این رو استفاده از شربت کوکنار برای کاهش استرس، طبیعتاً در بهبود ریتم خواب و آرامش اعصاب نیز موثر خواهد بود.

شربت کوکنار برای تسکین درد

درد شما چه داخلی باشد چه خارجی، شربت خشخاش می‌تواند آن را ساکت کند. ویتامین‌های B، C، زینک و آهن در این فرایند نقش موثری دارند و با کاهش التهاب در نواحی دردناک بدن، درد را کاهش می‌دهند.

شربت کوکنار و کرونا

با توجه به توضیحاتی که در بخش‌های قبل درباره نقش کوکنار و فواید آن برای بدن گفتیم، این شربت می‌تواند در کاهش سرفه خشک، رفع بدن درد و بهبود خواب موثر باشد. همانطور که می‌دانید سرفه و بدن درد شدید از شایع‌ترین علائم بیماری کرونا است.این روزها با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و شدت گرفتن سویه امیکرون، بسیاری از پزشکان برای کاهش این علائم، شربت کوکنار را تجویز می‌کنند. شربت کوکنار با توجه به فوایدی که دارد، می‌تواند این علائم را کم‌رنگ‌تر کند و در تخفیف این علائم و بهبود نسبی آن‌ها مؤثر باشد. توجه داشته باشید شربت کوکنار برای کرونا به هیچ وجه اثر درمانی ندارد و فقط تسکین‌دهنده علائم ناشی از این بیماری است.

شربت کوکنار موثر در بهبود علائم کرونا
شربت کوکنار با توجه به فوایدی که دارد و با توجه به تاثیر آن در رفع سرفه می‌تواند باعث بهبود بیماری کرونا شود.

عوارض جانبی شربت کوکنار

اگر این شربت را به میزان توصیه شده مصرف کنید، عوارضی برای شما نخواهد داشت. اما مصرف بی رویه و سرخود آن عوارضی از جمله سرگیجه، ورم چشم، التهاب پوست، استفراغ یا مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.

موارد منع مصرف

شربت کوکنار نیز مانند هر داروی دیگری برای همه افراد مناسب نیست. مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، التهاب لوزالمعده، زخم کولون، زخم معده، هپاتیت، پرکاری تیروئید، یبوست، کودکان زیر ۳ سال و مادران باردار و شیرده ممنوع است.

ضمنا مصرف این شربت بخصوص در کودکان بهتر است با تجویز پزشک باشد. 

جمع بندی

شربت کوکنار حاوی عصاره دانه های خشخاش، سرشار از مواد مغذی است که می تواند به بازیابی قوای بدنی، بهبود سرماخوردگی، بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس کمک کند.

هر سوالی در مورد شربت کوکنار خشخاش داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد. اکنون شما می توانید برای اطلاع از قیمت و خرید این محصول به لینک زیر مراجعه کرده و آن را در هر نقطه‌ای از کشور که هستید تحویل بگیرید.

شربت کوکنار

همچنین می‌توانید از طریق لینک زیر به لیست تمامی محصولات ضد سرفه دسترسی پیدا کنید و برای خرید شربت گیاهی ضد سرفه مورد نظر خود اقدام نمایید.

شربت گیاهی ضد سرفه

  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره