قرص کورکومین برای چیست
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بیشتر ما با زردچوبه به عنوان یک ادویه پر خاصیت آشنا هستیم. ریشه این گیاه که از نظر طب سنتی به اصطلاح دوای دردهای مختلف شناخته می‌شود، در دهه‌های اخیر نیز با تحقیقات مدرن مورد بررسی قرار گرفته و بسیاری از خواص آن به اثبات رسیده است. بر همین اساس، داروهای گیاهی حاوی عصاره یا پودر ریشه زردچوبه تولید شده است که یکی از محبوب ترین و بهترین انواع آن، قرص کورکومین رازک است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، به این موضوع می‌پردازیم که قرص کورکومین برای چیست و چه فوایدی را برای بدن به همراه می‌آورد. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قرص کورکومین چیست؟

قرص کورکومین رازک یکی محبوب ترین انواع قرص زردچوبه موجود در بازار است. نام قرص کورکومین، از اصلی‌ترین ترکیب فعال گیاه زردچوبه (Curcuma longa) که همان کورکومین است، گرفته شده‌است.

از قابل توجه ترین خواص قرص کورکومین، خاصیت ضد التهاب بودن آن است.  اثر ضد التهاب کورکومین را حتی می‌توان با داروهای استروئیدی و غیراستروئیدی مقایسه نمود. محققین شرکت لابراتوارهای رازک با تحقیق بر روی زردچوبه و شناخت بهتر اثر ضد التهاب مواد تشکیل دهنده آن، اقدام به تولید کپسول کورکومین رازک نموده‌اند. کپسول کورکومین زردچوبه رازک یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و قابلیت فوق‌العاده‌ای در تسکین درد و التهاب دارد. در ادامه دقیق تر به این میپردازیم که خواص قرص کورکومین رازک شامل چیست.

بهتر است به این نکته اشاره کنیم که محصول کورکومین به فرم کپسول تولید شده است، اما با عنوان قرص نیز شناخته می‌شود. در این مقاله هر دو کلمه قرص و کپسول را برای کورکومین به کار برده‌ایم.

قرص کورکومین برای چیست؟

قرص کورکومین رازک حاوی ۳۷۰ میلی گرم کورکومینوئید به صورت عصاره خشک ریشه گیاه زردچوبه است. ترکیبات موجود در عصاره خشک گیاه زردچوبه شامل زینجبرون، کورکومین آلفا و بتائورمرون و کورکومینوئید ها شامل کورکومین، مونوروکسی کروکومین و دزوکسی کورکومین می باشد. مهم ترین ترکیبات زرد چوبه پیگمان های زرد رنگی، از دسته کورکومینوئیدها هستند. این موارد ۲ تا ۵ درصد زرد چوبه را تشکیل می دهند که شامل ۸۵٪ کورکومین، ۱۰٪ دزوکسی کورکومین و ۵% مونودزوکسی کورکومین می باشد.

در ادامه بیشتر با خواص قرص زردچوبه کورکومین آشنا می‌شوید و می‌خوانید که قرص کورکومین برای چیست.

قرص کورکومین برای درد مفاصل

دردهای مفصلی گاهاً شدت کمی دارند اما گاهی اوقات به خاطر شدت زیاد آن‌ها، حتی در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کنند. عواملی مانند اضافه وزن شدید، کمبود فعالیت کافی و مناسب باعث می‌شوند که افراد زیادی دچار دردهای مفصلی شوند. درد مفصل به هر نوع التهاب، ناراحتی و دردی در هر قسمتی از مفصل اشاره دارد، از جمله تاندون‌ها، غضروف، رباط‌ها، عضلات و استخوان‌ها.

مشکلاتی مانند شکستگی استخوان، جابه‌جایی مفاصل، بورسیت، بیماری بی حرکتی و آرتریت روماتوئید می‌توانند التهاب و درد را در مفاصل ایجاد کنند. استفاده از قرص گیاهی کورکومین، که حاوی عصاره زردچوبه است و به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی برجسته‌ای که دارد، می‌تواند به تسکین و کاهش دردهای مفصلی کمک کند.

خرید قرص کورکومین رازک

قرص کورکومین برای آتروز

در تحقیقات علمی اخیر، نقش قرص کورکومین در درمان آتروز یا استئوآرتریت مورد بررسی قرار گرفته است. آتروز بیماری‌ای است که با تخریب تدریجی غضروف در مفاصل همراه است. بر اساس مطالعات، کورکومین می‌تواند فرایندهای التهابی را در مفاصل کاهش دهد. همچنین، خواص آنتی آکسیدانی کورکومین می‌تواند به بهبود علائم آتروز و کاهش درد مرتبط با آن کمک کند.

ماده کورکومین و به تبع آن قرص کورکومین، با داشتن خواص ضد التهابی ممکن است یک گزینه درمانی بلند مدت مؤثر و ایمن برای افراد مبتلا به آرتروز باشد.

کورکومین و آرتریت روماتوئید

کورکومین، اثرات نویدبخشی در درمان آرتریت روماتوئید نشان می‌دهد. آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن است که معمولا مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ البته می‌تواند به بخش‌های دیگر مانند چشم‌ها، ریه‌ها، پوست، قلب و رگ‌های خونی گسترش یابد. این بیماری باعث تورم دردناک مفاصل می‌شود که می‌تواند منجر به فرسایش استخوان‌ها در طول زمان و در نهایت تغییر شکل آن‌ها و ناتوانی‌های جسمی شود.

قرص کورکومین برای کبد

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است و حفظ سلامت آن بسیار مهم است. مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین می‌تواند خواص ضدالتهاب و آنتی آکسیدانی قابل توجهی داشته باشد که همین موضوع می‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند. کورکومین می‌تواند به کاهش سطح استرس اکسیداتیو در کبد و بهبود عملکرد کبدی کمک کند. همچنین، تحقیقات نشان داده است که کورکومین ممکن است در کاهش التهاب کبدی و تسهیل فرآیندهای تعمیر و بازسازی بافت کبدی نقش داشته باشد.

بنا بر خواصی که برای ماده کورکومین نام بردیم، می‌توانیم یک پاسخ دیگر به سوال قرص کورکومین برای چیست؟ بدهیم. اگر به بیماری کبدی مانند کبد چرب دچار شده اید، توصیه می‌کنیم حتما قبل از مصرف قرص زردچوبه کورکومین رازک، با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مصرف قرص کورکومین رازک

زمان مصرف قرص کورکومین ۳ تا ۴ بار در روز ترجیحا همراه غذا می‌باشد.

نحوه مصرف قرص کورکومین
قرص کورکومین رازک را ترجیحا همراه با غذا مصرف کنید.

عوارض قرص کورکومین چیست؟

اگر چه معمولا کپسول کورکومین در افراد به خوبی تحمل می‌شود و این مکمل به طور کلی به عنوان یک مکمل غذایی ایمن محسوب می‌شود، در برخی موارد، ممکن است عوارض جانبی کمی در اثر مصرف کورکومین رخ دهد (معمولا عوارض گوارشی). به علاوه در صورت مصرف بیش از حد یا مستمر کپسول کورکومین، احتمال بروز عوارضی همچون رفلاکس معده، سرگیجه، حالت تهوع یا اسهال وجود دارد.

شرایط منع مصرف قرص کورکومین چیست؟

حتما قبل از استفاده از قرص کورکومین، به شرایط منع مصرف آن توجه نموده و در صورتی که این موارد درباره شما صدق می‌کند، از مصرف این محصول پرهیز کنید:

  • به دلیل اثر قاعده آوری و سقط آوری زردچوبه که از تحریک رحمی آن ناشی می شود در بارداری و شیردهی مصرف نشود.
  •  افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه و نیز مشکلات صفراوی مانند سنگ صفرا و انسداد مجاری صفراوی بایستی از مصرف محصول اجتناب نمایند.
  • امکان بروز خونریزی در نتیجه مصرف همزمان با داروهای جلوگیری کننده از ایجاد لخته خون یا از بین برنده لخته (مثل آسپرین، کلوپیدوگرل، وارفارین و هپارین و آنوکساپارین) وجود دارد لذا از مصرف همزمان اجتناب نمایید.

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم که قرص کورکومین برای چیست و این قرص برای چه مواردی کاربرد و خاصیت دارد. شما می‌توانید انواع قویترین داروی ضد التهاب مفاصل مانند قرص کورکومین را که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند، از داروخانه اینترنتی مفیدطب تهیه کنید.

خرید انواع داروی ضد التهاب مفاصل

توجه: شرکت داروسازی کارن نیز محصولی با نام کپسول کورکومین ۵۰۰ میلی‌گرم تولید کرده است که خواصی مشابه قرص کورکومین رازک دارد. این محصول هم در داروخانه آنلاین مفیدطب ارائه می‌شود و می‌توانید صفحه مربوط به آن را در فروشگاه مشاهده کنید.

سوالات متداول

قیمت قرص کورکومین چقدر است؟

قیمت قرص کورکومین رازک در مهر ۱۴۰۲، ۱۱۵,۰۰۰ تومان می‌باشد. برای تهیه این محصول و اطلاع از قیمت به‌روز آن، می‌توانید صفحه قرص کورکومین در داروخانه آنلاین مفیدطب را ببینید.

مصرف قرص کورکومین در شیردهی مجاز است؟

خیر مصرف قرص کورکومین در شیردهی مجاز نمی‌باشد.

قرص کورکومین برای بارداری ضرر دارد؟

به دلیل اثر قاعده آوری و سقط آوری زردچوبه که از تحریک رحمی آن ناشی می شود در بارداری مصرف نشود.

قرص کورکومین برای کبد چرب موثر است؟

مطالعات متعددی نشان می‌دهند که زردچوبه یا ترکیب کورکومین موجود در آن می‌تواند در درمان کبد چرب غیر الکلی تاثیر خوبی داشته باشد. این گیاه در کاهش التهاب که یکی از مهمترین علائم این بیماری می‌باشد، مفید است. بنابراین قرص کورکومین رازک با داشتن زردچوبه در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد. با این حال قبل از مصرف این محصول برای کبد چرب، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمن بودن و دوز موثر آن در درمان بیماری خود، مطمئن شوید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط