قرص استئوکینون برای چیست؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا و حفظ سلامت استخوان‌ها یکی از مسائل مهم است که نباید از آن غافل شد. در سنین کودکی و نوجوانی، دوران بارداری و شیردهی، زمان یائسگی خانم‌ها و همچنین دوران میانسالی بیشتر از سایر زمان‌ها مصرف مکمل‌های کلسیم اهمیت پیدا می‌کند. قرص استئوکینون یکی از بهترین مکمل‌های حاوی کلسیم بوده که به واسطه مزایای متنوعی که دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم که قرص استئوکینون برای چیست و چه کسانی می‌توانند از آن بهره ببرند.

اهمیت مصرف کلسیم

متاسفانه در سال‌های اخیر عواملی مانند کم تحرکی و روی آوردن مردم به غذاهای آماده باعث شده است که سن ابتلا به پوکی استخوان به شدت پایین بیاید. یکی از دلایل اصلی پوکی استخوان کمبود کلسیم است. در واقع کاهش دریافت کلسیم موجب می‌شود که بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌ها برداشت کرده و با جایگزین نشدن آن، پوکی استخوان ایجاد خواهد شد. کمبود کلسیم در کودکان و نوجوانان نیز موجب جلوگیری از رشد طبیعی شده و بر سلامت استخوان‌ها و دندان‌های آن‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد.

طبق نظر پزشکان مصرف منابع غذایی غنی از کلسیم مانند لبنیات، ماهی، سبزیجات برگ سبز و غلات و یا استفاده از مکمل‌های حاوی کلسیم برای برخی گروه‌ها بیشتر از سایر افراد اهمیت پیدا می‌کند. به طور مثال افراد مسن مخصوصا خانم‌ها بعد از سنین یائسگی، گیاه‌خواران، مبتلایان به استئوپورز یا پوکی استخوان، خانم‌های باردار و شیرده، برخی از کودکان و نوجوانان و افراد مبتلا به کرون یا التهاب روده در صورت مراجعه به پزشک و تشخیص کمبود کلسیم، به مصرف مکمل‌ها توصیه می‌شوند.

استئوکینون از جمله مکمل‌های حاوی کلسیم است که در اغلب موارد توسط پزشکان برای گروه‌های ذکرشده تجویز می‌شود. قبل از اینکه بررسی کنیم قرص استئوکینون برای چیست، بهتر است بیشتر با این مکمل غذایی آشنا شویم.

قرص Osteo quinone هولیستیکا

این مکمل کامل و غنی از کلسیم ساخت شرکت داروسازی فرانسوی هولیستیکا است که بیش از ۴۰ سال در ساخت مکمل‌های غذایی تجربه دارد. ترکیبات قرص osteo quinone و مقادیر آن‌ها مطابق با دوز مورد نیاز روزانه بزرگسالان در نظر گرفته شده است. این محصول حاوی ۶۲۵ میلی‌گرم کلسیم کربنات (معادل ۲۵۰ میلی‌گرم کلسیم المنتال)، ۲۰۰ واحد ویتامین D3 و ۴۵ میکروگرم ویتامین K2 می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم قرص استئوکینون اضافه شدن ویتامین‌های K2 و D3 به ترکیب کلسیم کربنات است. این دو ویتامین را می‌توان به عنوان شرکای کلسیم در نظر گرفت که در ذخیره و جذب بهتر آن بسیار موثر هستند. ویتامین K2 پروتئینی را فعال می‌کند که در فرایند استخوان‌سازی وظیفه جذب کلسیم را بر عهده دارد. این ویتامین توسط باکتری‌های خاصی در بدن تولید می‌شود و منابع غذایی آن محدود هستند، از همین رو وجود آن در قرص استئوکینون یک مزیت برای این مکمل نسبت به سایر مکمل‌های مشابه به شمار می‌رود.

ویتامین D3 موجود در مکمل استئوکینون نیز در تولید استخوان و افزایش تراکم آن نقش بسزایی دارد. این ویتامین که فرم فعال ویتامین D محسوب می‌شود، تولید پروتئین استئوکلسین (جاذب کلسیم) را افزایش می‌دهد.

خرید قرص استئوکینون

قرص استئوکینون برای چیست؟

قرص استئوکینون به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای در افراد مبتلا به کمبود کلسیم و ویتامین D3 و همچنین در مبتلایان به کاهش تراکم استخوان یا استئوپروز استفاده می‌شود. این قرص به افزایش توده استخوانی و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.

از جمله مهم‌ترین خواص و ویژگی‌های مربوط به قرص استئوکینون می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش سلامت و استحکام استخوان‌ها
  • افزایش سلامت سیستم قلبی و عروقی
  • تسریع ترمیم شکستگی استخوان‌ها
  • پیشگیری از پوکی استخوان (به خصوص در افرادی که داروهای کورتونی مصرف می‌کنند)
  • جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ‌ها به کمک ویتامین K2 و D3
  • کمک به رشد بهتر کودکان و نوجوانان
  • بهبود جذب کلسیم و تقویت بدن در دوران بارداری و شیردهی
  • پیشگیری از ایجاد پوکی استخوان پس از یائسگی
  • درمان تکمیلی با بیس فسفونات‌ها
  • اولین مکمل کلسیم بدون رسوب

در ادامه مقاله برای اینکه بهتر متوجه شویم قرص استئوکینون برای چیست، برخی از کاربردهای این مکمل را شرح می‌دهیم.

قرص استئوکینون برای پوکی استخوان

کلسیم مهم‌ترین ماده‌ی استخوان ساز بدن است که همراه با سایر ویتامین‌ها و املاح به افزایش تراکم استخوان و تقویت آن کمک می‌کند. به همین دلیل هم مصرف قرص کلسیم برای پوکی استخوان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که قرص استئوکینون برای چیست، اولین و مهم‌ترین کاربرد آن را جلوگیری از پوکی استخوان بیان می‌کنیم.

طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به استئوپروز یا پوکی استخوان مبتلا هستند. در کشور ما هم از هر ۴ زن و هر ۴ مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر با این بیماری درگیر است. این آمار تلنگری است که به ما می‌گوید باید بیشتر حواسمان به استخوان‌هایمان باشد. اگر ریزمغذی‌های مورد نیاز بدنمان را از طریق تغذیه سالم و کمک گرفتن از قرص کلسیم تامین کنیم، احتمال بروز این بیماری در سنین بالا را به حداقل می‌رسانیم.

یک نکته مهم درباره کلسیم این است که اگر کلسیم توسط استخوان‌ها جذب نشود، ممکن است وارد بافت‌های نرم از جمله کلیه، دیواره رگ‌ها و ماهیچه‌ها شده و آنجا رسوب کند. بنابراین بهترین قرص کلسیم، قرصی است که محتوی ویتامین‌ها و املاحی باشد که سبب جذب کلسیم توسط استخوان می‌شوند. قرص استئوکینون با دارا بودن ویتامین‌های D3 و K2 می‌تواند بیشترین جذب کلسیم را برای گروه‌های در خطر ابتلا به پوکی استخوان به ارمغان یباورد.

قرص استئوکینون برای کودکان

با توجه به رشد سریع استخوان­‌ها، عضلات و اعصاب در کودکان، کلسیم اهمیت ویژه­­‌ای برای این گروه سنی دارد. از همین رو مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم می‌توان مقدار مورد نیاز روزانه را برای کودکان و نوجوانان فراهم کند. در سنین کودکی به علت راحت‌تر بودن مصرف شربت، به جای قرص استئوکینون می‌توانید از محصول مشابه آن که مخصوص کودکان تولید شده یعنی شربت استئوکینون استفاده کنید. این شربت دارای طعم مورد پسند کودکان بوده و جذب سریع‌تری نسبت به قرص استئوکینون دارد.

شربت یا قرص استئوکینون برای کودکان فواید زیادی داشته که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از پوکی استخوان، رشد و تکامل استخوان‌ها، تسریع بهبود شکستگی‌های استخوانی و کمک به داشتن استخوانهای قوی‌تر در بزرگسالی اشاره کرد. به طور کلی شربت Osteo Quinone و یا قرص آن، کلسیم لازم برای کودکان را همراه با ویتامین­‌های D و K فراهم می‌کند و در جهت حفظ استخوان‌­ها و دندان‌­های قوی و همچنین سلامت قلب، ماهیچه­‌ها و اعصاب کمک‌کننده خواهد بود.

قرص استئوکینون برای رشد قد

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قرص و مکمل‌های حاوی کلسیم و یا تامین آن از طریق منابع غذایی، با رشد سریع‌تر قد همراه است. از آنجایی که کلسیم در تولید و رشد استخوان نقش اساسی دارد، بدیهی است که کمبود آن می‌تواند مانع از رشد حداکثری قد شود. مقدار نیاز روزانه کلسیم در سنین کودکی (۴ تا ۸ سال) ۱۰۰۰ میلی‌گرم و در سنین نوجوانی (۹ تا ۱۸ سال) ۱۳۰۰ میلی‌گرم توصیه می‌شود.

از همین رو بهتر است میزان کافی کلسیم را در رژیم غذایی فرزند خود در نظر بگیرید تا از رشد قدی کودک جلوگیری نشود. دقت کنید که مصرف قرص کلسیم به هیچ عنوان موجب نخواهد شد که قد کودک یا نوجوان به بلندتر از آنچه که باید باشد، برسد. همانطور که می‌دانید عوامل ژنتیکی و محیطی میزان قد در افراد را تعیین می‌کنند. مصرف مکمل کلسیم مانند قرص استئوکینون برای رشد قد، تنها به افرادی که کمبود کلسیم دارند و البته در سنین رشد هستند، کمک می‌کند تا با جبران این کمبود، به حداکثر پتانسیل قدی خود برسند.

خرید قرص استئوکینون
جهت خرید قرص استئوکینون با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

قرص استئوکینون در بارداری و شیردهی

در ادامه مبحث قرص استئوکینون برای چیست به این سوال می‌رسیم که قرص استئوکینون در بارداری و شیردهی چه تاثیری داشته و چطور باید مصرف گردد. یکی از پرمصرف‌ترین ترکیبات مغذی بدن جنین در دوران بارداری، کلسیم است. بدن جنین برای تشکیل استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم عصبی و تنظیم ریتم ضربان قلب، به کلسیم نیاز دارد و اگر مقدار کافی از این عنصر در بدن مادر نباشد، به سراغ ذخایر آن در استخوان‌های مادر می‌رود.

این پدیده عوارض خطرسازی از جمله افزایش فشار خون در بارداری را برای مادر به دنبال خواهد داشت. از این رو توصیه می‌شود در دوران بارداری، از طریق تغذیه مناسب و استفاده از مکمل‌های کلسیم به تامین این ماده معدنی مهم رسیدگی شود. قرص osteo quinone یکی از بهترین انواع قرص استخوان‌ساز است که به تأمین کلسیم کافی در بدن مادر کمک می‌کند. در دوران شیردهی نیز کمبود کلسیم می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای نوزاد و مادر به دنبال داشته باشد. از همین رو مشورت با پزشک و در صورت صلاح‌دید مصرف مکمل‌های کلسیم مانند قرص استئوکینون در شیردهی را جزو اولویت‌های این دوران در نظر بگیرید.

قرص استئوکینون در یائسگی

زنان در طول دوران گذر از یائسگی (معمولا ۵۰ تا ۵۵ سالگی) حدود ۱۰ درصد از استخوان خود را از دست می‌دهند. البته با شروع دوران پس از یائسگی، روند کاهش استخوان کندتر شده اما همچنان با سرعت کمتر ادامه دارد. از دست دادن استخوان در دوران یائسگی به این دلیل است که متابولیسم استخوان تحت کنترل استروژن است و سطح استروژن به شدت کاهش می‌یابد. بعد از این اتفاق تولید سلول‌های استخوانی جدید کاهش و تحلیل استخوان افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل تراکم استخوان کمتر شده و به‌طور کلی ضعیف‌تر و بیشتر مستعد شکستگی می‌شود.

اگر سطح کلسیم خون افت کند، هورمون پاراتیروئید تولید می‌شود که تحلیل رفتن استخوان را بیشتر می‌کند و کلسیم را از استخوان آزاد می‌کند و دوباره آن را در گردش خون قرار می‌دهد. بنابراین مهم است سطح کلسیم بدن را در محدوده مناسب نگه داریم. مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم در این دوران بسیار توصیه می‌شود. قرص استئوکینون از جمله محصولاتی است که می‌تواند در دوران منوپوز به جذب بیشتر کلسیم توسط ویتامین‌های K2 و D3 کمک کند.

بهترین زمان مصرف قرص استئوکینون

تا اینجا طبق اطلاعاتی که در اختیار شما قرار گرفت، به خوبی متوجه شده‌اید که قرص استئوکینون برای چیست و به چه دلیلی تا این اندازه محبوبیت پیدا کرده است. اما در مورد نحوه استفاده و بهترین زمان مصرف قرص استئوکینون نیز سوالاتی پرسیده شده بود که در این بخش به آن می‌پردازیم.

بهتر است جهت اطلاع دقیق از نحوه استفاده از قرص استئوکینون با پزشک مشورت کنید، در غیر این صورت میزان مصرف متداول آن روزانه یک تا دو عدد قرص است که باید همراه با یک لیوان آب میل شود. بهترین زمان مصرف قرص استئوکینون بعد از غذا به هنگام شب و به فاصله ۲ الی ۴ ساعت با سایر داروها می‌باشد.

عوارض قرص osteo چیست؟

از آنجا که برای تأثیر بهتر دارو، دو ویتامین محلول در چربی K و D نیز در مکمل استئوکینون به کار رفته است، در مصرف این قرص باید کمی دقت کنید. زیرا اگر مقدار زیادی از این ویتامین‌ها وارد بدن شود یا با داروهای دیگری مانند داروهای ضد انعقاد و تنظیم کننده ریتم قلب همراه شوند، عوارضی را به دنبال خواهند داشت. تپش قلب و سرگیجه از شایع‌ترین عوارض قرص استئوکینون است که در مصرف بی‌رویه و خودسر آن به وجود می‌آید.

برای جلوگیری از ایجاد هرگونه عوارضی بهتر است قبل از شروع مصرف قرص استئوکینون، با پزشک متخصص خود در مورد شرایط بدن، مشکلات و سوابق دارویی خود مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با هم بررسی کردیم که قرص استئوکینون برای چیست و چه کاربردهایی دارد. این مکمل کلسیم در افزایش سلامت و استحکام استخوان‌ها، کمک به انقباض ماهیچه‌ها و تسریع ترمیم شکستگی استخوان‌ها موثر است. از قرص استئوکینون برای جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به رشد بهتر کودکان و نوجوانان و تامین کلسیم مورد نیاز در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی می‌توان استفاده کرد.

برای خرید قرص استئوکینون و سایر محصولات از جمله انواع قرص تقویت استخوان و مفاصل می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید قرص تقویت استخوان و مفاصل

هر سوال دیگری در مورد قرص کلسیم استئوکینون و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص استئوکینون چاق کننده است؟

خیر، قرص استئوکینون یک مکمل حاوی کلسیم، ویتامین‌های K2 و D3 است که جهت تقویت استخوان‌ها تهیه شده و تاثیری در چاقی ندارد.

قرص استئوکینون را چگونه مصرف کنیم؟

برای استفاده از این قرص می‌توانید روزانه یک الی دو قرص همراه با وعده غذایی و با یک لیوان آب میل کنید.

بهترین زمان مصرف قرص osteo quinone چه زمانی است؟

مصرف قرص کلسیم مانند قرص osteo quinone در شب بیشتر توصیه می‌شود و دلیل آن این است که در صورت مصرف قرص کلسیم در طول روز ممکن است با خوردن مواد غذایی حاوی کلسیم میزان کلسیم خون دو بار افزایش یابد، به همین دلیل استفاده از این مکمل را به شب موکول کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «قرص استئوکینون برای چیست؟»

  1. دورود بر شما و سپاس به خاطر مقاله خوبتان در مورد قرص استئوکینون، من در طول روز دو لیوان شیر میخورم، و چهار تا شش قاشق غذاخوری بزرگ ماست و یه قرص کلسیم پانصد میلی گرمی میتونم با شامم یه قرص استئوکینون بخورم؟

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      سلام دوست گرامی، تجویز کلسیم بسته به نیاز بدن شما دارد ومیزان نیاز به آن در فرد با فرد متفاوت است .بهتر است ابتدا ازمایشی جهت پایش کلسیم خود داشته باشید و سپس در صورتی که کمبود آن در آزمایش تایید شد اقدام به مصرف قرص های کلسیم داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و