شربت پلارژین چیست؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

شربت پلارژین یک شربت گیاهی ضد سرفه است که در بهبود علائم سرماخوردگی از جمله گرفتگی بینی، گلودرد و آبریزش بینی بسیار کاربرد دارد. این شربت به صورت دو محصول متفاوت برای مصرف بزرگسالان و کودکان تولید می‌شود. اگر پزشک این شربت سرماخوردگی را برای شما یا کودکتان تجویز کرده است و یا خودتان قصد خرید آن را دارید، بهتر است قبل از هرچیز با فواید و عوارض پلارژین آشنا شوید. در این مقاله با هم بررسی خواهیم کرد که شربت پلارژین چیست و چرا تا به این اندازه محبوب شده است.

پلارژین در سه فرم قرص، قطره و شربت و برای مصرف تمامی سنین توسط شرکت پارس گیتا دارو فرآوری شده است. شربت پلارژین دارای دو نوع پلارژین بزرگسالان و پلارژین کیدز (مخصوص کودکان) است که تاثیرات یکسانی در بهبود سرفه و عفونت‌های تنفسی دارند.

ماده اصلی تشکیل‌دهنده محصولات پلارژین، عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم است که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

ترکیبات شربت پلارژین

گیاه پلارگونیوم یکی از قویترین گیاهان ضد سرفه است که در بهبود و تسکین انواع عفونت‌های تنفسی موثر عمل می‌کند. پلارگونیوم با نام‌های ژرانیوم سیاه و ژرانیوم آفریقای جنوبی نیز شناخته می‌شود. مردم آفریقای جنوبی قرن‌هاست که از این گیاه برای کاهش تب، سرفه و تسکین علائم سرماخوردگی استفاده می‌کنند.

در شربت پلارژین برای بزرگسالان تنها از عصاره ریشه پلارگونیوم یا ژرانیوم استفاده شده است، در صورتی که در شربت پلارژین کیدز، در کنار این عصاره، عسل هم دیده می‌شود. در واقع شرکت پارس گیتا برای ایجاد طعم بهتر و کمک بیشتر به تقویت سیستم ایمنی کودکان، عسل را در ترکیبات شربت پلارژین کیدز گنجانده است.

گیاه پلارگونیوم سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است که در مبارزه با عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی نقش موثری دارند. یکی از قویترین این آنتی‌اکسیدان‌ها، اومکالین است. این ماده فعال با افزایش آنزیم‌های کشنده توسط سلول‌های سیستم دفاعی، شدت حمله‌های دفاعی بدن در برابر عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. این اثر می‌تواند عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سینوزیت را از بین ببرد و سرفه‌های خشک را کاهش دهد.

طبق مطالعات بالینی انجام شده، استفاده از محصولات حاوی عصاره گیاه پلارگونیوم می‌تواند تا حدود ۳۰٪ علائم ناشی از سرماخوردگی (به‌ویژه علائم مربوط به بینی مانند آبریزش و گرفتگی) را بهبود بخشد. بر اساس این تحقیقات استفاده از یک محصول حاوی پلارگونیوم مانند شربت پلارژین در زمان ابتلا به سرماخوردگی، برونشیت و… (به‌ویژه در ۲۴ ساعت ابتدایی ابتلا به بیماری) در طی هفت روز علائم را به طور قابل توجهی کاهش داده، طول دوره بیماری را کوتاه کرده و نیاز به مصرف استامینوفن را نیز کاهش می‌دهد.

فواید شربت پلارژین چیست؟

به طور کلی می‌توان مهم‌ترین فواید و خواص شربت پلارژین را به صورت زیر بیان کرد:

  • افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن
  • مقابله با رشد و نمو باکتری‌های مولد بیماری
  • بهبود سریع سرماخوردگی و کاهش نشانه‌های آن مثل گلودرد، گرفتگی بینی و آبریزش بینی
  • ضد ویروس و ضد باکتری
  • مناسب برای درمان تمامی عفونت‌های شدید سیستم تنفسی
  • رقیق‌کننده مخاط غلیظ و ضخیم شده

تا اینجا با این مقدمه که شربت پلارژین چیست و چه خواصی دارد، پیش رفتیم. در ادامه شما را با دو شربت پلارژین بزرگسالان و کودکان آشنا خواهیم کرد و نکات لازم برای مصرف این محصولات را بیان می‌کنیم.

شربت پلارژین بزرگسالان

شربت پلارژین برای بزرگسالان یک داروی ضد سرماخوردگی قوی محسوب می‌شود که می‌تواند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را سریع از بین ببرد. طبق مطالعات بالینی انجام شده پلارژین با اثرات ضد ویروس، ضد باکتری و رقیق‌کننده موکوسی که دارد، به بهبود تمامی عفونت‌های حاد تنفسی کمک می‌کند.

خرید شربت پلارژین

به طور کلی پلارژین برای مقابله با عفونت‌های دستگاه تنفسی که منجر به بیماری‌هایی چون سرماخوردگی می‌شوند، عملکردی سه‌گانه دارد:

  1. تقویت سیستم ایمنی برای دفاع از بدن در برابر ویروس‌ها
  2. رقیق کردن مخاط (موکوس) ضخیم و غلیظ شده
  3. پیشگیری از رشد باکتری‌های مولد بیماری

یکی دیگر از تاثیرات پلارگونیوم، ضد التهاب بودن آن است. در زمان سرماخوردگی و شدت گرفتن سینوزیت و برونشیت، واکنش‌های بدن در برابر عوامل بیماری زا و فعالیت باکتری‌ها باعث ایجاد التهاب در مجاری تنفسی ما، به خصوص حلق، بینی و سینوس‌ها می‌شود. اثر ضد التهاب گیاه پلارگونیوم می‌تواند این التهاب را کاهش دهد. در نتیجه با مصرف شربت پلارژین، گلودرد، گرفتگی بینی و گرفتگی سینوس‌ها نیز بهبود می‌یابد.

شربت پلارژین بزرگسالان
شربت پلارژین بزرگسالان یکی از قویترین شربت‌های ضد سرفه گیاهی

علاوه بر این پلارژین از چسبندگی باکتری‌ها که هنوز سلول‌های بدن را تکثیر نکرده‌اند، جلوگیری می‌کند. همچنین اگر چسبندگی میان سلول و باکتری رخ داده باشد آن چسبندگی را تا حد قابل قبولی از بین برده و از این طریق باعث جلوگیری از یک سوپر اینفکشن (زمانی که یک عفونت ویروسی، پایه و اساس یک عفونت باکتریایی را بنا می‌کند) می‌شود.

همانطور که گفتیم پلارژین یکی از قویترین شربت‌های ضد سرماخوردگی گیاهی است که با خواص ضد ویروسی که دارد می‌تواند طول دوره بیماری را کاهش داده و علائم ناشی از بیماری را تسکین دهد. با توجه به این تاثیرات، می‌توان گفت اگر در زمان درگیری با ویروس کرونا، دچار علائمی چون سرفه، آبریزش بینی، گلودرد و گرفتگی بینی شدید، شربت پلارژین به عنوان یک داروی کمکی می‌تواند این علائم شما را بهبود دهد.

نحوه مصرف شربت پلارژین بزرگسالان

در صورتی که پزشک دستور خاصی برای شما تجویز نکرده باشد، می‌توانید از دستورالعمل بروشور این محصول به شرح زیر استفاده کنید:

  • افراد بالای ۱۲ سال: سه بار در روز (صبح، ظهر، غروب) هر بار ۷.۵ میلی لیتر
  • کودکان ۶ تا ۱۲ سال: سه بار در روز (صبح، ظهر، غروب) هر بار ۵ میلی لیتر

برای کودکان زیر ۶ سال لازم است از شربت پلارژین کیدز که مخصوص کودکان تهیه شده است، استفاده کنید.

شربت پلارژین کیدز

شربت پلارژین کیدز اسم شربت سرماخوردگی کودکان است که به واسطه برخورداری از عصاره گیاه پلارگونیوم و عسل به خوبی می‌تواند به تسکین گلودرد، آبریزش بینی، احتقان و گرفتگی بینی و سرفه کمک کند. استفاده از این داروی سرماخوردگی کودکان موجب بهبود عفونت‌های مربوط به سیستم تنفسی مثل سرماخوردگی و برونشیت می‌گردد و شدت علائم آن‌ها را کاهش می‌دهد. طعم و عطر مناسب شربت پلارژین کودکان باعث شده تا کودکان واکنش مناسبی به آن نشان دهند.

شربت پلارژین کیدز
شربت پلارژین کیدز یک شربت سرفه گیاهی مخصوص کودکان

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف عصاره گیاه پلارگونیوم در اطفال، حتی اطفالی که مبتلا به آسم هستند و ممکن است دچار سرماخوردگی شده باشند، می‌تواند تا حدود ۳۰% علائم سرماخوردگی و مخصوصاً علائم مربوط به بینی را بهبود دهد.

از مزایای شربت پلارژین کیدز کودکان این است که فاقد الکل، رنگ و قند می‌باشد. همچنین، پلارژین بر خلاف بسیاری از داروهای ضدحساسیت شیمیایی که خواب‌آور هستند، خاصیت خواب‌آوری ندارد.

خرید شربت پلارژین کیدز

نحوه مصرف پلارژین کیدز

بهتر است از هیچ دارویی بدون نسخه پزشک برای کودکان استفاده نکنید. دستورالعمل مصرف شربت پلارژین کیدز طبق بروشور آن به شرح زیر است:

  • کودکان ۶ تا ۱۲ سال: ۵ میلی لیتر شربت، ۳ بار در روز (صبح، ظهر، شب)
  • کودکان ۱ تا ۶ سال: ۵ میلی لیتر شربت، ۳ بار در روز (صبح، ظهر، شب)

برای کودکان زیر ۱ سال می‌توانید از قطره پلارژین که مخصوص نوزادان تولید می‌شود، استفاده کنید.

طبق دستوری که روی محصولات پلارژین ذکر شده، بهتر است که مصرف آن در ابتدای بروز علائم شروع شود و تا ۳-۲ روز بعد از بهبود علائم، برای جلوگیری از عودِ بیماری ادامه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که لازم است شربت پلارژین را قبل مصرف تکان دهید.

عوارض شربت پلارژین

در رابطه با عوارض شربت پلارژین، تا به حال مورد خاصی گزارش نشده و مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عصاره پلارگونیوم طبق دستورِ توصیه شده، تا حدود ۲۴ هفته عارضه خاصی نداشته و بیماران توانسته‌اند به خوبی آن را تحمل کنند. در موارد نادری ممکن است مصرف این دارو باعث برخی علائم گوارشی شود. همچنین در افرادی که به گیاه مورد استفاده در پلارژین حساسیت دارند، امکان ایجاد راش و برخی عارضه‌های پوستی در آن‌ها وجود دارد.

نکته: در مورد مصرف پلارژین هنگام بارداری و شیردهی مطالعه زیادی انجام نشده و اطمینانی در رابطه با بی‌خطر بودن آن وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله با دو شربت پلارژین بزرگسالان و کودکان آشنا شدیم و خواص و عوارض آن را بیان کردیم. مطالعه این مقاله به خوبی می‌تواند به این سوال که شربت پلارژین چیست پاسخ دهد. این شربت سرماخوردگی و ضد سرفه گیاهی به خوبی توانسته است جایگاه محبوبی در بین خانواده‌ها پیدا کند و از مهم‌ترین دلایل این مسئله کوتاه کردن طول مدت بیماری و بهبود سریع علائم عفونت‌های تنفسی است.

جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد قویترین شربت گیاهی ضد سرفه و سایر محصولات گیاهی درمان سرماخوردگی می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید قویترین شربت گیاهی ضد سرفه

هر سوال دیگری در مورد شربت پلارژین و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

تقاوت شربت پلارژین کودکان و بزرگسالان چیست؟

شربت پلارژین بزرگسالان برای افراد بالای ۶ سال قابل استفاده است در صورتی که از شربت پلارژین کیدز، کودکان زیر ۶ سال نیز می‌توانند استفاده کنند. تفاوت دیگر این دو شربت این است که در پلارژین کیدز علاوه بر عصاره گیاه پلارگونیوم از عسل نیز استفاده شده که علت آن افزایش تقویت سیستم ایمنی و ایجاد طعم بهتر برای مصرف کودکان است.

آیا می‌توان از شربت پلارژین برای کرونا استفاده کرد؟

بیماری کرونا دارای علائم مختلفی است ولی از شایع‌ترین علائم آن می‌توان به آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و گرفتگی بینی اشاره کرد که شربت پلارژین در تسکین این علائم و سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها می‌تواند به شخص مبتلا به کرونا کمک کند.

شربت پلارژین نوزاد چیست؟

شما می‌توانید از قطره پلارژین برای نوزادان استفاده کنید. مصرف شربت پلارژین کیدز برای کودکان زیر یک سال بدون مجوز پزشک توصیه نمی‌شود.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره