قرص پریوتین چیست
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع ریشه و بهبود آن هستند. در این بین، استفاده از مکمل‌های تخصصی پوست، مو و ناخن، یک راهکار پر استفاده و در صورت انتخاب هوشمندانه مکمل، موثر است. کپسول پریوتین نوتراکس یکی از مکمل‌هایی است که تنها یک خاصیت آن، تامین مواد مغذی برای ریشه مو و بهبود ریزش مو می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب با ما همراه باشید تا بررسی کنیم قرص پریوتین چیست و چه ترکیباتی دارد؛ سپس نحوه مصرف، احتیاطات و عوارض آن را توضیح می‌دهیم.

قرص پریوتین چیست؟

قرص پریوتین نوتراکس یک مکمل با خواص ویژه برای کمک به حفظ سلامت مو، ناخن و پوست است. این مکمل با داشتن ترکیباتی مثل بیوتین، ال سیستین و…، می‌تواند مواد مغذی لازم و مفید برای ریشه مو را فراهم کند و از این طریق به کاهش و رفع ریزش مو نیز کمک نماید. پریوتین همچنین در جلوگیری از پیری پوست و استحکام ناخن‌ها موثر است.

در هر بسته قرص پریوتین، ۳۰ عدد کپسول قرار دارد.

لطفا توجه داشته باشید که پریوتین به فرم «کپسول» تولید شده است، اما با عنوان «قرص پریوتین» نیز شناخته می‌شود. ما در این مقاله هردوی این عناوین را به کار برده‌ایم.

شرکت پارس حیان که تولید کننده این مکمل است، در ترکیبات این فرآورده، از سویا ،شیر ،گندم ،گلوتن تخم مرغ و هیچ گونه شیرین‌کننده و نگهدارنده استفاده نکرده است.

خرید کپسول پریوتین نوتراکس

در بخش بعد با بررسی ترکیبات این مکمل محبوب، به سوال قرص پریوتین چیست، پاسخ دقیق‌تری می‌دهیم.

خواص قرص پریوتین نوتراکس چیست
قرص پریوتین نوتراکس یک مکمل با خواص ویژه برای تقویت مو، ناخن و پوست است.

ترکیبات پریوتین چیست؟

قرص پریوتین حاوی بیوتین، ال-سیستین، عصاره گیاه ارزن (millet) و کلسیم دی پانتوتنات (ویتامین B5) است که همگی در سلامت مو، پوست و ناخن اثرات مثبتی به همراه دارند. جدول ترکیبات پریوتین نوتراکس را در ادامه مشاهده می‌کنید:

ترکیبات پریوتین مقدار در ۲ کپسول  %DV+
بیوتین (Biotin) ۲۰۰µg ۶۶۷%
ال-سیستین (L-Cystine) ۶mg +
عصاره گیاه Millet ۴۲۰mg +
ویتامین B5 به فرم Calcium D-Pantothenate ۳۰mg ۶۰۰%

در این بخش توضیح می‌دهیم که خواص هر یک از ترکیبات قرص پریوتین چیست.

بیوتین (ویتامین B7)

ویتامین B7 یا بیوتین، یک ویتامین محلول در آب از خانواده ویتامین‌های B است که برای تولید انرژی در بدن، سلامت سیستم عصبی و اعمال دیگر بسیار مهم است. بیوتین همچنین در سلامت پوست، مو و ناخن‌ها نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

کمبود بیوتین می‌تواند به ریزش مو و کاهش استحکام ناخن‌ها منجر شود.

پس از جذب و ورود بیوتین به جریان خون، برهم کنش آن با آنزیم‌های سلولی و تولید اسیدهای آمینه کراتین (از اجزای اصلی ساختار پروتئین مو)، به تکثیر سلولی، رشد و افزایش ضخامت مو کمک چشمگیری می‌کند.

به علاوه برخی تحقیقات نشان داده‌اند که بیوتین در بهبود ناخن شکننده و ضعیف نقش مثبتی ایفا کرده و به استحکام و ضخامت ناخن‌‌ها کمک می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که یکی از مهمترین کاربردهای قرص پریوتین چیست: تامین بیوتین کافی در بدن و کمک به رشد مو و سلامت ناخن‌ها.

ال-سیستین (L-Cystine)

ال-سیستین اسید آمینه‌ای دارای سولفور است که بخش دیگری از خواص قرص پریوتین را به همراه می‌آورد. در واقع ال سیستئین (L-cysteine) که یک اسید آمینه ضروری برای بدن است، طی فرآیندهایی از ال-سیستین (موجود در قرص پریوتین) به وجود می‌آید. این اسید آمینه به سلامت پوست، مو و ناخن کمک کرده و در تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو (با خاصیت آنتی اکسیدانی) مفید است.

ال-سیستئین از طریق تشکیل پیوندهای دی سولفیدی با کراتین مو در محافظت از ساختار مو، تقویت مو و افزایش ضخامت و زیبایی ظاهری تار مو نقش دارد.

اسید آمینه ال سیستئین دارای اثر مهار کنندگی آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز است از تبدیل تستوسترون به دی هیدروکسی تستوسترون در فولیکول مو (یکی از عوامل ریزش مو) جلوگیری می‌کند. در این راستا ضخامت تارهای مو، افزایش یافته و ریزش مو بهبود پیدا می‌کند.

به علاوه؛ ال سیستئین می‌تواند اثرات مثبتی در کاهش پیری پوست به همراه داشته و به ترمیم پوست بعد از جراحی یا سوختگی کمک کند.

عصاره ارزن (Millet)

عصاره گیاه Millet یا ارزن، یک ترکیب ویژه در قرص پریوتین است. ارزن ششمین غله مهم در جهان است و به خاطر خواص سرشارش، محبوبیت روز افزونی بین افراد پیدا کرده است.

عصاره ارزن، منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، اسید آمینه‌ها، انواع ویتامین‌های B3، B5، B1، A، اسید پانتوتنیک و مواد معدنی از جمله منیزیم، منگنز و سولفور است.

قرص پریوتین با داشتن عصاره ارزن می‌تواند نقش مثبتی را در حفظ روند طبیعی متابولیک پوست و تحریک بازسازی فولیکول‌های مو ایفا نموده و سبب رشد سالم مو و توقف ریزش آن گردد. با این توصیفات، پاسخی به سوال خواص قرص پریوتین چیست؟ دادیم.

عصاره millet در ترکیبات پریوتین

کلسیم پانتوتنات (ویتامین B5)

کلسیم پانتوتنات ماده مهم دیگری در ترکیبات قرص پریوتین است که فرمی از ویتامین B5 می‌باشد. در واقع کلسیم پانتوتنات درون سلول فسفریله می شود و کوآنزیم A یا CoA را تولید می‌کند. کوآنزیم A، شکل بیولوژیکی فعال ویتامین B5 است.

این ویتامین در سنتز طبیعی پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، متابولیسم اسیدهای چرب و همچنین در سنتز طبیعی هورمون‌ها نقش ویژه‌ای دارد. ویتامین B5 همچنین در کاهش التهاب کمک‌کننده بوده و بر این اساس متخصصین بر این باورند که احتمالا خاصیت آنتی اکسیدانی برای بدن به همراه دارد.

این ویتامین موجود در مکمل پریوتین طبق برخی از تحقیقات، به کاهش آکنه پوستی کمک می‌کند.

ویتامین B5 با افزایش گردش خون مویرگی، در تحریک رشد مو و جایگزینی موهای از دست رفته (رشد مجدد مو) موثر است.

خواص قرص پریوتین چیست؟

حال که با ترکیبات این مکمل آشنا شدید و دانستید که قرص پریوتین چیست، در این بخش به طور خلاصه می‌گوییم که مکمل پریوتین برای چیست:

  • بهبود ساختار مو
  • تقویت و افزایش ضخامت مو
  • زیبایی ظاهری تار مو
  • کاهش ریزش مو و جلوگیری از این مشکل
  • حفظ سلامت پوست
  • خاصیت ضد پیری پوست
  • حفظ سلامت و استحکام ناخن‌ها
  • دارای خواص آنتی اکسیدان

نحوه مصرف قرص پریوتین

حال که دانستید قرص پریوتین چیست و چه خواصی دارد، خوب است درباره نکات نحوه مصرف این مکمل نیز صحبت کنیم. مکمل پریوتین نوتراکس برای بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۴ سال فرموله و تولید شده است. نحوه مصرف قرص پریوتین به صورت روزانه ۲ عدد همراه با غذا و یک لیوان آب می‌باشد. بهتر است پریوتین را در دو نوبت (یک عدد صبح و یک عدد بعد از ظهر) مصرف کنید، در غیر این صورت در یک نوبت بعد از وعده غذایی اصلی میل نمایید.

در بروشور محصول توصیه شده است که قرص پریوتین را به مدت ۳ تا ۶ ماه مصرف نمایید. البته در صورت لزوم این مکمل را می‌توان به مدت یک سال مصرف کرد.

نحوه مصرف قرص پریوتین
نحوه مصرف قرص پریوتین به صورت روزانه ۲ عدد همراه با غذا و یک لیوان آب است.

هشدارهای مصرف قرص پریوتین چیست؟

در رابطه با مصرف قرص پریوتین، نکات و احتیاطاتی وجود دارد که توجه شما را به آن‌ها جلب می‌کنیم:

  • مصرف مکمل پریوتین نوتراکس برای افراد زیر ۱۴ سال توصیه نمی گردد.
  • کپسول پریوتین در دوران بارداری و شیردهی حتما با مشورت پزشک یا داروساز مصرف شود.
  • در صورت حساسیت به پریوتین و یا هر یک از اجزای آن قبل از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.
  • در صورت پیدایش هر گونه علایم حساسیت و یا عوارض گوارشی مصرف قرص پریوتین را قطع نموده و با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.
  • در صورت مصرف همزمان با سایر فرآورده‌ها یا داروهای دیگر قبل از مصرف قرص پریوتین با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.
  • در صورت ابتلا به هرگونه بیماری قبل از مصرف این مکمل با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.
  • قرص پریوتین بیش از میزان ذکر شده مصرف نگردد، مگر با توصیه پزشک.
  • مصرف پریوتین برای افراد مبتلا به هموفیلی ممنوع است.

عوارض کپسول پریوتین نوتراکس

عوارض جانبی کپسول نوتراکس معمولا به ندرت و خفیف دیده می‌شود.

مثلا ممکن است به خاطر دریافت دوز نسبتا بالا از ویتامین B5 از طریق پریوتین، در اوایل مصرف، اسهال بروز پیدا کند. (برای مقابله با این عارضه احتمالی، می‌توانید موز، برنج، جو دوسر و سیب زمینی آب پز مصرف کنید.)

مصرف طولانی مدت و بیشتر از میزان توصیه‌شده این فرآورده ممکن است برخی عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.

در صورت ادامه یا بدتر شدن عوارض جانبی احتمالی، مصرف پریوتین را قطع نمایید و با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

نظرات درباره قرص پریوتین چیست؟

به طور کلی، مصرف کنندگان قرص پریوتین نظرات مثبتی درباره این محصول ثبت کرده‌اند. طبق یک مجموعه امتیاز آنلاین ثبت شده توسط حدود ۵۰ نفر برای پریوتین، این محصول امتیاز ۴.۳ از ۵ را دریافت کرده است.

به عنوان نمونه، تعدادی از نظرات مثبتی را که مصرف کنندگان درباره قرص پریوتین در فروشگاه‌های آنلاین ثبت کرده‌اند، در این بخش جمع‌آوری کرده‌ایم:

  • خیلی عالی بود.
  • برای ضخامت مو عالیه پریوتین.
  • کپسول خوبی برای تقویت و ریزش موهاست.
  • به شدت راضی هستم از این قرص، تنها قرص مکمل پوست و مو و ناخنیه که حتی با یک بار مصرف هم نتیجه‌ش رو دیدم. من که دوسش دارم خیلی.
  • یه قرص مکمل خوب برای مو اما بهتره کنار یک قرص مو دیگه ترکیبی استفاده بشه.
  • من به تجویز دکتر همراه با فولیکوژن استفاده می‌کنم، باعث قطع کامل ریزش مو می‌شه؛ من راضی‌ام خیلی
  • من تازه شروع کردم به توصیه کسی تا به الان که عوارض بدی نداشته، امیدوارم نتیجه مثبت بده
  • بعد از مصرف چند دوره کاملا ضخامت تار موهام بهتر شدن
  • مکمل خوب در صورت مصرف ۳ دوره منظم پشت سر هم
  • من سه ماه متوالی خوردم و ریزش موهام قطع شد
  • توی دو هفته استفاده به وضوح ریزش موی من رو کم کرد. راضیم و بازم ازش می‌خرم.
  • یک دوره مصرف کردم، بیشترین تاثیر قرص روی مشکلات ریشه و ساقه مو هست؛ بعد از مدتی حال ساقه مو رو خوب می‌کنه. البته من در کنار این قرص از رجوا درمکس هم استفاده کردم در کنار هم دیگه خیلی تاثیر دارن؛ رجوا برای ریزش مو عادی و غیر هورمونی اثر داره و پریوتین برای مشکلات ساقه مو. الان بعد یک دوره سه ماهه کلی مو ریز درآوردم و دوباره تمدیدش کردم.

در کنار مصرف کنندگانی که نظرات مثبتی درباره قرص پریوتین داشته‌اند، این مکمل، رضایت برخی دیگر را جلب نکرده است:

  • موهام ریزشش زیاد شد.
  • ۴ ماه استفاده کردم. فقط باعث افزایش بلندی موهام شد. ولی اصلا به پولش نمی‌ارزه. دیگه نمی‌خرم.
  • طی دوره ۹۰ روزه‌ای که طبق تجویز پزشک متخصص پوست مصرف کردم، چندان اتفاق خاصی رخ نداد و در پوست و مو و ناخن شاهد تغییری نبودم.

نکاتی درباره مصرف قرص پریوتین برای مو و ریزش مو

در نظر داشته باشید که ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که یکی از عوامل بسیار شایع، کمبود ریزمغذی‌های ضروری در بدن است. عوامل دیگر ایجاد کننده ریزش مو شامل موارد زیر است:

  • دلایل موروثی
  • تغییرات هورمونی و بیماری‌ها
  • مصرف داروها و مکمل‌ها
  • پرتودرمانی روی سر
  • اتفاقات استرس‌‌زای شدید
  • روش‌های خشن استایلینگ مو

با مصرف مکمل‌های تخصصی تقویت مو مانند پریوتین که کمبودهای غذایی را مورد هدف قرار می‌دهند، می‌توان به درمان ریزش مو کمک کرد. در صورتی که عامل ریشه‌ای ریزش مو، کمبود ریزمغذی‌ها نباشد، این دسته از مکمل‌ها احتمالا تاثیر چندانی نخواهند داشت.

جهت انتخاب مکمل مناسب برای ریزش مو، بهتر است به ترکیبات تشکیل‌دهنده محصولات توجه کافی داشته باشید و با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. ممکن است در کنار مصرف قرص پریوتین، مکمل‌های تکمیلی به شما توصیه شود. در صورتی که با مصرف مکمل در زمان مورد انتظار، مشکل ریزش موی شما رفع نشد، جهت تشخیص عوامل دیگری که ممکن است باعث بروز آن شده‌اند، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

دلایل ریشه ای ریزش مو
یکی از عوامل بسیار شایع، کمبود ریزمغذی‌های ضروری در بدن است، با این حال عوامل دیگری مانند اتفاقات استرس‌‌زای شدید می‌توانند عاملی برای ریزش مو باشند.

متاسفانه به دلیل وجود تقلب در تولید برخی از مکمل‌ها، بعضی از افراد محصول غیر اصل تهیه و مصرف می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای اطمینان از اصالت کالا، قرص پریوتین (و بقیه مکمل‌ها و داروها) را از مراجع معتبر مانند داروخانه‌های مجاز سطح شهر و داروخانه‌های آنلاین دارای مجوز مانند داروخانه اینترنتی مفیدطب تهیه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به این سوال که قرص پریوتین چیست، پاسخ دادیم. همچنین ترکیبات، نحوه مصرف و عوارض این مکمل مو، ناخن و پوست را برشمردیم و مجموعه‌ای از نظرات مصرف کنندگان قرص پریوتین را به اطلاعتان رساندیم. شما می‌توانید برای خرید قرص پریوتین، به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و طی یک خرید اینترنتی آسان، سفارش خود را در محل مورد نظرتان در سرتاسر ایران، تحویل بگیرید.

خرید کپسول پریوتین نوتراکس

سوالات متداول

قرص پریوتین خارجی است؟

خیر، کپسول پریوتین نوتراکس یک مکمل ایرانی تولید شده در شرکت داروسازی پارس حیان است. ترکیبات این مکمل، مشابه کپسول پریورین بایر (Priorin Bayer) که یک محصول خارجی (تولید شده در آلمان) می‌باشد.

تفاوت کپسول پریوتین نوتراکس با مکمل ضد ریزش مو پریورین بایر (Priorin Bayer) چیست؟

پریوتین نوتراکس یک مکمل ایرانی است. ترکیبات مکمل پریوتین، مشابه کپسول پریورین بایر (Priorin Bayer) که یک محصول خارجی (تولید شده توسط شرکت بایر در آلمان) است، می‌باشد. هردوی این محصولات حاوی بیوتین، ال سیستین، عصاره ارزن (Millet) و کلسیم پانتوتنات با دوز یکسان هستند.

قیمت قرص پریوتین نوتراکس چقدر است؟

شما می‌توانید برای دانستن قیمت قانونی و مصوبه قرص پریوتین به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. مفیدطب همه محصولات موجود را با قیمت تایید شده توسط سازمان غذا و دارو عرضه نموده و سفارش‌های مشتریان محترم از سراسر ایران را به محل مورد نظر آن‌ها ارسال می‌کند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید