قرص رولاکس برای چیست
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

قرص رولاکس برای چیست؟ یبوست یا خشکی مزاج بیماری در دستگاه گوارش می‌باشد که در  آن مواد دفعی در روده بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوست حاد ممکن است همراه با انسداد روده شود، که ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. علل یبوست ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروها و یا آناتومی بدن باشد. اقدامات درمانی نیز شامل درمان دارویی، اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی می‌باشد. مانند بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات دیگر، یکی از بهترین روش‌های درمانی برای رفع و درمان یبوست استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده‌های حاوی آن است. به این منظور داروهای گیاهی مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که کپسول رولاکس قائم دارو یکی از موثرترین آن‌ها می‌باشد. در ادامه این مقاله از مجله سلامت مفید طب با این قرص آشنا خواهیم شد.

قرص رولاکس چیست؟

کپسول رولاکس از پودر برگ گیاه سنا تهیه شده است. برگ گیاه سنا محتوی گلیکوزیدهای آنتراکینونی ست که پس از هضم به آنتراکینون‌های فعال تبدیل می‌شوند. آنتراکینون‌های فعال در ماهیچه‌های صاف دیواره روده انقباضات و تحریکاتی ایجاد کرده و به این ترتیب باعث دفع سریع مواد غذایی و درمان فوری و موثر یبوست می‌شوند. 

لازم به ذکر است این محصول دارای فرم دارویی کپسول می‌باشد، اما گاهی اوقات فرم دارویی قرص و کپسول به جای هم استفاده و شناخته می‌شود، به همین علت ما در این مقاله از هر دو استفاده کرده‌ایم.

ترکیبات کپسول رولاکس

این قرص مسهل و ملین با استفاده از یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی در درمان یبوست، یعنی گیاه سنا تهیه شده است. نام علمی این گیاه کاسیا انگستیفولیا و سال‌ها است که در طب سنتی ایران و طب هندی برای رفع یبوست به کار می‌رود. تحقیقات و مطالعاتی که امروزه بر روی این گیاه انجام شده است نیز تاثیرات مصرف آن در درمان یبوست را تایید می‌کند. کاسیا آنگستیفولیا یا سنا، گیاهی است که به طور بومی در مناطق گرمسیری چون آفریقا و هند رشد می‌کند. برطرف کردن یبوست از جمله مهم‌ترین خواص درمانی برگ‌های این گیاه است.

گیاه سنا حاوی ترکیباتی است که باعث تحریک روده و افزایش حرکات آن شده و به این ترتیب یبوست را رفع می‌کنند. این ترکیبات همچنین میزان ترشح مایعات در روده بزرگ را بعد از مصرف غذا افزایش داده و از این طریق نیز اثرات ملین و مسهل ایجاد می‌کنند. 

خرید قرص رولاکس

قرص رولاکس برای چیست؟

  • ملین و مسهل
  • درمان یبوست
  • رفع تنبلی روده
  • تسریع روند دفع مواد غذایی از بدن
  • موثر در کاهش وزن و لاغری
  • بهبود مشکلات گوارشی و نفخ ناشی از یبوست

آیا کپسول رولاکس برای لاغری اثر دارد؟

افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و تصمیم به لاغری گرفته‌اند، معمولا با یبوست دست و پنجه نرم می‌کنند. یبوست در این افراد گاهی آنقدر شدید و طولانی می‌شود که روی روند کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. برای چنین افرادی، مصرف کپسول رولاکس می‌تواند در روند لاغری موثر باشد. البته نکته مهمی که باید بدانید این است که قرص رولاکس یک داروی لاغری گیاهی نیست و با هدف کمک به لاغری هم تولید نشده است. اما با رفع یبوست و کمک به عملکرد روده، تا حدودی می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع کند. البته دقت داشته باشید رولاکس نباید بیشتر از دو هفته مصرف شود وگرنه خود موجب تنبلی روده می شود. 

قرص رولاکس یک داروی لاغری گیاهی نیست و با هدف کمک به لاغری هم تولید نشده است. اما با رفع یبوست و کمک به عملکرد روده، تا حدودی می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع کند.

نحوه مصرف قرص رولاکس

میزان مصرف کپسول رولاکس برای رفع یبوست، به شدت این عارضه در هر فرد بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم:

  • افراد مبتلا به تنبلی روده و یبوست مزمن شدید: روزی ۳ بار، هر بار ۲ عدد قرص (قبل از صبحانه، نهار و شام)
  • افرادی که با مصرف ملین دچار اسهال می‌شوند: روزی ۲ بار، هر بار ۱ عدد قرص (قبل از نهار و شام)
  • افراد عادی: روزی ۲ بار هر بار ۲ عدد قرص (قبل از نهار و شام)
  • دقت کنید که برای اثرگذاری کپسول رولاکس و ایجاد تاثیر ملین آن، باید نیم ساعت قبل از وعده‌های اصلی غذا آن را مصرف کنید. 
  • رولاکس مثل همه فرآورده‌های محتوی سنا، نباید بیشتر از دو هفته مصرف شود وگرنه خود موجب تنبلی روده می‌شود. 

عوارض قرص رولاکس

  • سنا می‌تواند موجب ناراحتی‌های شکمی خفیفی مثل قولنج یا کرامپ گردد.
  •  مصرف طولانی مدت یا بیش از دوز تجویزی می‌تواند سبب اسهال همراه با از دست دادن آب و الکترولیت‌ها به ویژه پتاسیم شود.
  • در صورت مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت (به مدت یک سال یا بیشتر) گزارشات معدودی از آریتمی قلبی، نفروپاتی، ادم، پوکی استخوان، کولون اسهال، هیپوگاماگلوبولین، هماچوری و ضعف عضلانی، پیگمانتاسیون، ملانینی مخاط روده و آسیب بافتی وجود دارد.
  • رولاکس را طولانی تر از دو هفته استفاده نکنید. در مدت مصرف رولاکس، سبک زندگی خود را اصلاح کنید تا پس از قطع آن، مجدد دچار یبوست نشوید. تغییرات سبک زندگی شامل مصرف میوه و سبزیجات و فیبر، ورزش منظم، نوشیدن آب کافی و دوری از استرس می‌باشد. 

موارد منع مصرف رولاکس

  • در صورت حساسیت به دارو، تهوع، استفراغ یا دیگر علایم آپاندیسیت، جراحی حاد شکمی، انسداد روده‌ای ناشی از سفت شدن مدفوع و سایر موارد انسدادی و درد غیر مشخص شکمی، این دارو منع مصرف دارد.
  • در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود. سنا جز دسته C می‌باشد و در دوران بارداری نباید مصرف شود. در ضمن به دلیل ترشح مشتقات آنتراکینون در شیر، در دوران شیردهی مصرف نشود. 
  • مصرف سنا در کودکان زیر ۳ سال ممنوع است.

تداخلات رولاکس

  • در صورتیکه از داروهای آرامبخش استفاده می کنید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف همزمان قرص رولاکس با داروهای پایین آورنده پتاسیم خون از جمله مدرهای تیازیدی، داروهای آنتی آریتمی، ریشه شیرین بیان، آدنو کورتیکو استروئید ها و گلیکوزیدهای قلبی تداخل ایجاد کرده و ممکن است باعث بروز اختلالات قلبی و عصبی-عضلانی گردد.
  • این کپسول ضد یبوست از جذب استروژن جلوگیری کرده و سطح سرمی آن را کاهش می‌دهد.
  • ایندومتاسین و نیفدیپین نیز باعث کاهش اثرات درمانی گیاه سنا می‌شود.
  • با توجه به به اینکه کپسول رولاکس موجب تغییر رنگ و افزایش PH ادرار خواهد شد، ممکن است در آزمایش‌های تشخیصی چون تعیین میزان اوروبیلینوژن ادرار و یا تعیین میزان استروژن به روش کوبر تداخل ایجاد کند.

جمع بندی کلی درباره «قرص رولاکس برای چیست؟»

ما در این مقاله سعی داشتیم که به سوال کپسول رولاکس برای چیست و چگونه باعث درمان یبوست می‌شود، پاسخ دهیم.این قرص نیز مانند سایر قرص ملین‌ گیاهی کاملا بی‌ ضرر است. پس اگر دچار یبوست شده‌اید، می‌توانید از این قرص با خیال راحت برای درمان آن استفاده کنید. برای خرید قرص رولاکس یا سایر محصولات ملین و ضد یبوست گیاهی، بهترین راه این است که وارد سایت داروخانه آنلاین مفید طب شوید.

خرید قرص رولاکس

سوالات متداول

مدت زمان اثر قرص همولاکس چقدر است؟

برای اثر گذاری این قرص باید کمی صبور باشید. زیرا اثر ترکیبات فعال موجود در گیاه سنا حدود ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آن در بدن پدیدار می‌شود. پس بهتر است زمان مصرف این قرص را طوری تنظیم کنید که در زمان اثرگذاری دارو، امکان رفتن به سرویس بهداشتی را داشته باشید.

مصرف کپسول رولاکس در بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

به طور کلی استفاده هر گونه دارویی در دوران بارداری و شیردهی احتیاط زیادی می‌خواهد. درباره این دارو باید گفت، مصرف رولاکس در بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است ترکیبات موجود در آن از طریق جفت به جنین و از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و مشکلاتی ایجاد کند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره