اسپریژن قویترین داروی گیاهی برای اسپرم ضعیف
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

ناباروری به طور کلی و ناباروری مردان، مشکل شایعی در سرتاسر جهان است. در دنیای امروزی، به خاطر سبک زندگی ناسالم و آلودگی‌های محیطی، این مشکل شیوع بیشتری هم پیدا کرده است. مکمل ها و داروهای مختلفی برای رفع ناباروری و تقویت باروری فرموله و تولید شده‌اند که می‌توانند برای افرادی که هدف فرزنددار شدن را دنبال می‌کنند، بسیار کمک‌کننده باشند. یکی از بهترین مکمل های تقویت اسپرم و قدرت باروروی مردان، قرص اسپریژن است که با فراهم کردن ترکیبات مفید و موثر، مردان را در رسیدن به این هدف یاری می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به این موضوع می‌پردازیم که دقیقا قرص اسپریژن برای چیست و چه کاربردها و خواصی برای آقایان به همراه دارد. با ما همراه باشید.

قرص اسپریژن چیست؟

قرص اسپریژن اروند فارمد یک مکمل تخصصی برای تقویت باروری و سلامت هورمونی آقایان است که به ایجاد شرایط بهینه برای باروری آقایان و بهبود کیفیت اسپرم کمک می‌کند. این قرص حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌‌ها و عصاره ریشه گیاه جینسینگ سیبری است که در افزایش فعالیت آنتی اکسیدان و تنظیم فعالیت هورمونی مردان تاثیرات خوبی به همراه دارد.

در هر بسته اسپریژن، ۶۰ عدد قرص وجود دارد.

شرکت داروسازی زیست اروند فارمد، اسپریژن را مخصوص آقایان بزرگسال فرموله کرده است؛ بنابراین مصرف این محصول در خانم ها و کودکان توصیه نمی‌شود.

قبل از آن که به ادامه این بپردازیم که اسپریژن چه ویژگی‌هایی دارد، خوب است ابتدا کمی درباره سلامت اسپرم و فاکتورهای آن صحبت کنیم. در ادامه آن با توضیح درباره ترکیبات این محصول و تاثیرات هر یک بر مردان، به این سوال پاسخ می‌دهیم که قرص اسپریژن برای چیست.

سلامت اسپرم را چه چیزی تعیین می‌کند؟

سلامت اسپرم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، از جمله تعداد، حرکت و ساختار:

  • تعداد اسپرم (حجم): اگر در یک بار انزال، تعداد اسپرم حداقل ۱۵ میلیون در میلی‌متر آزاد شود، احتمال بیشتری برای باروری وجود دارد. تعداد پایین اسپرم کار را برای باردار شدن سخت‌تر می‌کند، چرا که تعداد کاندیداهای کمتری وجود دارند که تخمک را بارور کنند.
  • حرکت اسپرم (جنبندگی): برای آن که اسپرم در جهت باروری، به تخمک برسد، لازم است حرکت کند. در واقع اسپرم باید از دهانه رحم، رحم و لوله‌های رحم (لوله فالوپ) بگذرد. این فاکتور اسپرم، جنبندگی (motility) نامیده می‌شود. اگر حداقل ۴۰ درصد اسپرم‌های موجود در یک انزال، توانایی حرکت به طرف تخمک را داشته باشند، احتمال باروری افزایش پیدا می‌کند.
  • ساختار اسپرم (مورفولوژی): اسپرم سالم سر بیضی شکل و دم بلندی دارد که به آن کمک می‌کند به سمت جلو حرکت نماید. البته این فاکتور به اندازه حرکت و تعداد اسپرم حائز اهمیت نیست.

عوامل مختلفی در سلامت این سه فاکتور و در نتیجه کیفیت اسپرم تاثیرگذار هستند از جمله:

  • تغذیه سالم، مثلا مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و غذاهای فرآوری شده کمتر
  • ورزش و تحرک منظم
  • خواب کافی
  • محدود کردن کافئین
  • پرهیز از الکل و سیگار
  • دوری از آلودگی‌های محیطی مثل سرب، استون، استایرن، بخار جیوه و… (برخی از این ترکیبات شیمیایی در کارخانه‌ها و بعضی از محیط‌های کار وجود دارند اما برخی از طریق مواردی مثل مواد شوینده و ظرف های پلاستیکی به محیط خانه نیز راه پیدا می‌کنند.)
  • مصرف مکمل‌های غذایی تقویت کننده باروری

قرص اسپریژن با داشتن ترکیبات تخصصی برای افزایش کیفیت اسپرم، بر فاکتورهای مختلف اسپرم تاثیر مثبت میگذارد. در بخش بعد میبینیم که مهمترین ترکیبات قرص اسپریژن برای چیست.

ترکیبات اسپریژن

قرص اسپریژن یک قرص با طراحی تخصصی شامل ویتامین های مختلف (D3 ,C ,E ,B1 ,A ,B6 ,B12 و فولیک اسید) و مواد معدنی (منیزیم، سلنیوم و روی) می‌باشد.

در جدول زیر به طور دقیق، ترکیبات اسپریژن و مقادیر آن‌ها در هر دو قرص را مشاهده می‌کنید.

ترکیبات قرص اسپریژن مقدار در هر ۲ قرص  Daily Value
ویتامین C ۱۰۰mg ۱۵۷
ویتامین E ۱۵۰IU ۵۰۰
ویتامین D3 ۶۰۰IU ۱۵۰
ویتامین B1 ۱۲mg ۸۰۰
ویتامین B2 ۵mg ۲۹۴
ویتامین B6 ۱۰mg ۵۰۰
ویتامین B12 ۰.۰۷۵mg ۱۲۵۰
فولیک اسید ۰.۴mg ۱۰۰
سلنیوم ۰.۱mg ۱۴۳
زینک (روی) ۱۵mg ۱۰۰
نیاسین ۲۰mg ۱۰۰
بیوتین ۰.۱۵mg ۵۰
اینوزیتول ۴۰mg *
ویتامین A (بتاکاروتن) ۵۰۰۰IU ۱۰۰
منیزیم ۶۰mg ۱۵
گلوتاتیون ۲.۵mg *
آهن ۶mg ۳۳
مس ۱mg ۵۰
ال کارنیتین ۲۰۰mg *
منگنز ۲mg ۱۰۰
کروم ۰.۰۵mg ۴۲
کوآنزیم کیوتن ۱۵mg *
ال آرژینین ۱۰mg *
پانتوتنیک اسید ۱۰mg ۱۰
ان استیل ال سیستئین ۵۰mg *
لیکوپن ۴mg *
عصاره ریشه جینسینگ سیبری ۳۰mg *

هر یک از ترکیبات این محصول به طور ویژه‌ای در کاربردهایی که برای قرص اسپریژن ذکر کردیم، نقش دارند. در ادامه می‌گوییم که چند مورد از مهمترین ترکیبات قرص اسپریژن برای چیست و چه نقشی در تقویت باروری مردان ایفا می‌کند.

نکته قابل توجه در ترکیبات قرص اسپریژن این است که این محصول حاوی انواع آنتی اکسیدان قوی برای کیفیت اسپرم و باروری آقایان است. از جمله آنتی اکسیدان های موجود در اسپریژن که چنین نقشی را دارند، عبارتند از: ال کارنیتین، ویتامین E، ویتامین C، ان استیل سیستئین، کوآنزیم کیوتن، سلنیوم، روی (زینک)، فولیک اسید و لیکوپن.

ویتامین E و ویتامین C

ویتامین‌های C و E آنتی اکسیدان‌های ضروری هستند که از سلول‌های بدن در مقابل آسیب استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

ویتامین C یکی از فراوان‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در منی (semen) مردان بارور است. این ویتامین در نگهداری اسپرم سالم با مخافظت از دی‌ان‌ای در برابر آسیب رادیکال آزاد نقش دارد.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که از غشای سلولی اسپرم در برابر آسیب محافظت می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین E حرکت اسپرم را بهبود می‌دهد و ویتامین C برای احیای ویتامین E مهم است. بنابراین، ویتامین C و E در کنار هم می‌توانند به خوبی عملکرد اسپرم را بهبود دهند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین C برای افزایش تعداد اسپرم، بهبود حرکت اسپرم و مورفولوژی اسپرم (شکل آن) مفید است.

مردانی که نرخ باروری پایینی داشتند و به مدت سه ماه مکمل ویتامین E مصرف کردند، به طور قابل توجهی نرخ باروری بالاتری پیدا کرند. در واقع در نتیجه مصرف مکمل ویتامین E برای باروری مردان، نرخ بالاتری از بارداری مشاهده شده است.

ویتامین D3

ویتامین D نقش‌های متعدد مهمی در بدن دارد، از جمله تنظیم سیستم ایمنی، بهبود عملکرد عضلانی و به صورت بالقوه اثر مخافظتی در برابر بسیاری از بیماری‌ها. این ویتامین برای قدرت تولید مثل مردان و شرایط آندروژنی (تستوسترون) نیز مهم است. در یک مطالعه، در مردانی که ویتامین D نرمالی داشتند، جنبندگی اسپرم بیشتری نسبت به مردان دچار کمبود ویتامین D مشاهده شد.

سلنیوم

سلنیوم یک عنصر کم‌مقدار یا مادهٔ مغذی معدنی کم‌مقدار است که در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های سلنیوم به افزایش تحرک اسپرم ها کمک می‌کنند. همچنین سلنیوم و ویتامین E در ترکیب با هم، آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و تحرک اسپرم در مردان نابارور را افزایش می‌دهد.

زینک (روی)

زینک یک ماده مغذی معدنی کم مقدار دیگر است که نقش مهمی در تشکیل اسپرم، متابولیسم تستوسترون و تحرک سلولی ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل زینک سبب افزایش سطح تستوسترون، تعداد اسپرم و تحرک اسپرم می‌شود.

فولیک اسید

فولیک اسید یک ویتامین از گروه ویتامین‌های B است که برای سنتز DNA ضروری می‌باشد. سطح پایین فولیک اسید با کاهش تعداد اسپرم و کم شدن تحرک اسپرم، مرتبط دانسته شده است. در مطالعه‌ای نشان داده شد که ترکیب زینک و فولیک اسید، ۷۵ درصد افزایش در تعداد اسپرم نرمال را در مردان با قابلیت باروری پایین، نتیجه داده است.

لیکوپن

لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است و کاروتنوئیدی یا رنگدانه گیاهی که به وفور در گوجه فرنگی یافت می‌شود. این فیتونوترینت (ماده مغذی گیاهی) به مقدار زیادی در بیضه‌ها وجود دارد و تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل لیکوپن پارامترهای اسپرم در مردان نابارور را بهبود می‌دهد.

ال کارنیتین

ال کارنیتین یک مشتق از آمینواسید ساخته‌شده در بدن است که برای انتقال چربی جهت تجزیه برای انرژی، مهم است. این آمینو اسید همچنین اثرات آنتی اکسیدانی دارد. فایده اصلی این آمینو اسید فراهم کردن انرژی برای اسپرم است بنابراین برای افزایش تحرک اسپرم مفید است.

گلوتاتیون

رابطه گلوتاتیون و قدرت باروری مردان به این صورت است که گلوتاتیون از غشای پلاسما در برابر «پراکسیداسیون لیپید» محافظت می‌کند. در فرآیند پراکسیددار شدن لیپید، رادیکال‌های آزاد، الکترون‌ها را از چربی‌ها (مانند لیپیدهای غشای سلول) جدا می‌کنند و چربی را به صورت رادیکال در می‌آورند.

در مطالعه‌ای که شامل مردان نابارور بود، افرادی که مبتلا به واریکوسل یا التهاب مسیر دستگاه تناسلی بودند، با مصرف گلوتاتیون کیفیت بالاتر در اسپرم را تجربه کردند.

ان استیل سیستئین

ان استیل سیستئین (N-acetyl-cysteine) مشتقی از ال سیستئین بوده و پیش‌ماده‌ای برای تولید آنتی اکسیدان گلوتاتیون می‌باشد. در تحقیقی، مصرف مکمل ان استیل سیستئین به مدت سه ماه، به طور قابل توجهی پارامترهای مربوط به اسپرم (تعداد، تحرک و شکل) را بهبود داده است.

قرص اسپریژن برای چیست؟

حال که با ترکیبات تشکیل‌دهنده این مکمل تقویتی برای باروری آشنا شدید، به طور دقیق‌تر و واضح‌تر می‌توانیم به این بپردازیم که قرص اسپریژن چه خاصیتی دارد. قرص اسپریژن به طور تخصصی جهت موارد زیر فرموله شده و مصرف می‌شود:

  • ایجاد شرایط بهینه جهت باروری آقایان
  • افزایش کیفیت اسپرم یعنی تعداد، جنبندگی و مورفولوژی اسپرم
  • افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی برای محافظت از اسپرم
  • تنظیم فعالیت هورمونی در مردان

همه این کاربردهای قرص اسپریژن برای آماده‌سازی بدن آقایان برای باروری و تقویت اسپرم لازم هستند. بنابراین آقایان می‌توانند با مصرف قرص اسپریژن، شرایط بهینه لازم از لحاظ بدنی را جهت باروری در خود ایجاد نمایند.

خرید قرص اسپریژن

قرص اسپریژن برای اسپرم

قرص اسپریژن برای تحرک اسپرم مفید است؛ همانطور که پیش‌تر در این مقاله ذکر کردیم، ترکیبات مختلفی که در این محصول وجود دارد، تعداد، شکل و تحرک اسپرم را در مردان بهبود می‌دهند. به عبارتی دیگر، کیفیت اسپرم با مصرف قرص اسپریژن بالا می‌رود و شرایط بهینه باروری ایجاد می‌شود.

تنظیم فعالیت هورمونی با اسپریژن

فعالیت هورمونی یکی از پیش‌نیازهای آمادگی بدن مردان برای باروری و تولید اسپرم با کیفیت است. اسپریژن با ترکیبات متنوعی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، مواد مغذی لازم جهت ایجاد تعادل و تنظیم هورمون‌ها را به بدن می‌رساند.

افزایش فعالیت آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها یکی از مهمترین و موثرترین دسته موادی هستند که در باروری نقش دارند. در واقع همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، طبق تحقیقات، مصرف مکمل‌های آنتی اکسیدان در مردانی که دچار ناباروری بوده‌اند، احتمال باروری را به طور قابل توجهی افزایش داده است. قرص اسپریژن با داشتن آنتی اکسیدان‌های مختلف در ترکیبات خود، این خاصیت را به همراه می‌آورد.

بهترین زمان مصرف قرص اسپریژن

در مرحله اول توصیه می‌کنیم قرص اسپریژن را با تجویز و مشورت پزشک مصرف نمایید. دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده به صورت دو عدد قرص به صورت روزانه است.

بهترین زمان مصرف قرص اسپریژن ترجیحاً یک عدد قرص صبح و یک عدد قرص عصر به همراه یک لیوان آب و غذاست.

همواره قرص اسپریژن را مطابق با آنچه در بروشور گفته شده است یا بر اساس تجویز پزشک یا داروساز مصرف کنید.

عوارض قرص اسپریژن برای مردان چیست؟

مانند سایر مکمل‌ها، قرص اسپریژن نیز به موازات اثرات مطلوب، ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته در بعضی افراد شود. اگر چه شیوع و شدت این علائم در افراد مختلف متفاوت است.

مصرف این فرآورده ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • افزایش کلسیم در خون و ادرار
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ یبوست، تهوع، درد شکم و اسهال

در صورت بروز علائم زیر که ناشی از واکنش حساسیتی است فرآورده را قطع نموده و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه و احساس تنگی نفس
  • تورم صورت ،لب زبان یا گلو
  • حساسیت پوستی نظیر کهیر خارش و بثورات جلدی

جمع بندی

در این مقاله درباره این صحبت کردیم که قرص اسپریژن برای چیست و هر کدام از ترکیبات آن چه خواصی دارد. جهت اطلاع از به‌روزترین قیمت قرص اسپریژن اروند فارمد می‌توانید صفحه مربوط به آن در سایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب را مشاهده نمایید.

مشاهده و خرید قرص اسپریژن

معرفی قرص فرتیل اید، مکمل تقویت باروری مردان و زنان

قرص فرتیل اید مردان یکی از بهترین مکمل‌های تقویت کننده باروری مردان است که حاوی ترکیباتی مانند ال کارنیتین، کوکیوتن، زینک و گیاه ماکا می‌باشد. این مکمل جهت کمک به بهبود کیفیت اسپرم تولید شده است (کمک به افزایش تعداد، حرکت و بهبود شکل). قرص فرتیل اید تحت لیسانس کمپانی Fairhavenhealth آمریکا در ایران تولید می‌شود.

قرص فرتیل اید زنان محصولی دیگر از همین برند است که ترکیبی از عصاره‌های گیاهی مهم همراه با ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری بوده و جهت کمک به بهبود عملکرد دستگاه تولید مثل و سیکل قاعدگی بکار می‌رود. کمک به افزایش توان باروری زنان، بهبود عملکرد دستگاه تناسلی و تنظیم سیکل قاعدگی را به همراه دارد.

برای مطالعه بیشتر درباره قرص فرتیل اید مردان و زنان و تهیه هر یک از این دو محصول، می‌توانید به صفحه مربوط به آن در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

خرید قرص فرتیل اید آقایان

خرید قرص فرتیل اید خانم‌ها

قرص فرتیل اید برای خانم ها و آقایان

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و