بهترین دارو برای بی خوابی شبانه چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

زمان خواب تقریبا یک سوم از زندگی یک انسان را در برمی‌گیرد و وجود آن برای بقا بسیار ضروری است. بی خوابی شبانه از جمله اختلالاتی است که هر فردی با آن روبرو خواهد شد. اما در صورت شدت پیدا کردن و تکرار هر شب آن می‌تواند زندگی شخص را دچار مشکلات زیادی کند، به طوری که فرد را از فعالیت‌های روزانه باز داشته و یا موجب تخریب شدید جسمی و روحی می‌گردد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد بی خوابی و علل آن صحبت خواهیم کرد. همچنین در ادامه روش‌های درمان آن را بیان کرده و بهترین دارو برای بی خوابی شبانه را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بی خوابی شبانه چیست؟

منظور از بی خوابی یکی از اختلالات خواب است که به صورت اخلال در شروع یا دوام خواب خود را نشان می‌دهد. به طوری که فرد در به خواب رفتن دچار مشکل می‌شود و بعد از به رخت خواب رفتن ساعت‌ها بیدار می‌ماند. همچنین ممکن است فرد خواب عمیق و پیوسته‌ای نداشته باشد، در نتیجه اواسط شب بیدار شده و نتواند دوباره به خواب برود.

شب به خاطر هم‌سویی با طبیعت و آرامشی که از تاریکی و حرکت روح در بدن القا می‌کند، بهترین ساعت برای خواب است. منظور از خواب خوب، خوابی است که پیوسته و بدون قطع شدن باشد، در محلی تاریک و در ساعاتی از شب انجام بگیرد. همچنین در زمانی باشد که به مدت کافی از هضم غذا گذشته باشد. اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهند که تقریبا ۳۳% از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار بی خوابی شده‌اند و ۱۳% از افراد نیز به صورت مداوم و مزمن از مشکل بی خوابی رنج می‌برند.

دلایل بی خوابی چیست؟

قبل از اینکه به معرفی بهترین دارو برای بی خوابی شبانه بپردازیم، بهتر است دلایل بی خوابی را بیشتر بشناسیم. علت بروز این مشکل شایع در هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد. اما شناسایی این علت در هنگام درمان اهمیت بالایی پیدا می‌کند، چرا که رفع علت بی‌خوابی می‌تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد. از مهم‌ترین دلایل بی خوابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس و اضطراب
  • محیط خواب نامناسب، مانند تخت‌خوابی که راحت نباشد یا اتاق خوابی که بسیار روشن، پر سر و صدا، سرد یا گرم باشد
  • فاکتورهای سبک زندگی، مانند بی خوابی ناشی از مسافرت بین نواحی زمانی (جت لگ)، مصرف الکل بالا یا مصرف کافئین در زمان نامناسب یا مقدار زیاد
  • مشکلات مربوط به سلامت روان، مانند اسکیزوفرنی یا افسردگی
  • بیماری‌های جسمی، مانند مشکلات قلبی، اختلالات خواب دیگر یا دردهای مزمن
  • مصرف برخی داروها، مانند بعضی از داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج یا استروئیدی

بی خوابی چه تاثیری بر بدن دارد؟

داشتن یک خواب باکیفیت مانند تامین ویتامین‌ها برای بدن ضروری است. همانطور که می‌دانید کمبود ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مخربی روی سلامتی بگذارند. در مورد خواب نیز بدن ما به میزان کافی از آن نیاز دارد تا سالم بماند. طبق تحقیقات انجام شده در نقاط مختلف دنیا، کمبود خواب می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی از جمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و فشار خون بالا شود. علاوه بر این نداشتن خواب کافی می‌تواند موجب عدم تمرکز، کمبود حافظه و اختلالات خلقی گردد.

یکی از عوارض بی خوابی بر مغز این است که به روند شناختی مغز آسیب می‌زند، قدرت توجه، هوشیاری، تمرکز و استدلال حل مشکلات را دچار اختلال می‌کند و فهم مطالب را سخت‌تر می‌نماید. دوره‌های مکرر کم خوابی می‌تواند به چشمان شما فشار وارد کرده و باعث خستگی و خشکی چشم شود. علاوه بر این نداشتن خواب کافی باعث ایجاد چین و چروک، پف چشم، خطوط ریز و سیاهی حلقه چشم‌ها می‌گردد که در دراز مدت پیری زودرس را در پی خواهد داشت.

درمان بی خوابی در شب

جهت دوری از عوارض بی خوابی گفته شده، بهتر است هر چه سریع‌تر نسبت به درمان اقدام نمایید. برای درمان بی خوابی شبانه چند گزینه پیش رو دارید که شامل درمان شناختی رفتاری (CBT)، مصرف دارو و درمان خانگی می‌شود.

درمان شناختی رفتاری

این روش به عنوان اولین درمان بی خوابی مزمن در بزرگسالان در نظر گرفته می‌شود. جهت درمان شناختی رفتاری (CBT) لازم است از یک پزشک روانشناس کمک بگیرید و تکنیک‌های خاصی را برای رفع بی خوابی شبانه انجام دهید. این تکنیک‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کنترل محرک: در این تکنیک به جای دراز کشیدن بی‌فایده و حتی مضر، از رخت خواب بلند می‌شوید و یک فعالیت آرام‌بخش انجام می‌دهید تا زمانی که احساس خواب‌آلودگی پیدا کنید.
  • محدودیت خواب: در این راهکار ابتدا مدت زمانی که در رخت خواب می‌گذرانید را محدود می‌کنید. سپس به تدریج این زمان را افزایش می‌دهید که می‌تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.
  • نور درمانی در روز: در این تکنیک باید در معرض نور روشن در صبح یا عصر قرار بگیرید.
  • پزشک ممکن است به شما راهکارهایی همچون مصرف وعده‌های غذایی سنگین قبل خواب و ورزش شدید نزدیک خواب را نیز توصیه کند.

بهترین دارو برای بی خوابی شبانه

داروهای خواب آور به دو دسته تجویزی و بدون نسخه تقسیم می‌شوند. داروهای خواب آور تجویزی معمولا برای کوتاه مدت موثر هستند، چرا که دارای ریسک عوارض جانبی، استفاده نادرست و یا وابستگی می‌باشند. این داروها شامل سه گروه داروهای ضد افسردگی، بنرودیازپین‌ها و داروهای غیر بنزودیازپینی می‌شوند. چند نمونه از بهترین دارو برای بی خوابی شبانه که توسط پزشکان تجویز می‌شوند، عبارتند از:

دکوسپین، فلورازپام، آلپرازولام، ترازودون، زالپلون و زولپیدم

دسته دیگر از انواع داروهای خواب آور، محصولات بدون نسخه است که از داروخانه‌ها قابل تهیه هستند. این داروها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • داروهای حاوی آنتی هیستامین (که به عنوان ضد حساسیت استفاده می‌شوند)
  • قرص ملاتونین (حاوی هورمون ملاتونین است؛ ملاتونین به هورمون خواب نیز شناخته شده و در بدن به طور طبیعی هم تولید می‌گردد)
  • قرص‌های خواب آور گیاهی

داروهای خواب‌آور گیاهی از جمله بهترین دارو برای بی خوابی شبانه به شمار می‌روند، چرا که عوارض جانبی و میزان وابستگی به آن‌ها بسیار کم است. در این داروها از خواص آرام‌بخشی و خواب‌آوری گیاهانی همچون گل ساعتی، علف چای، بابونه، بادرنجبویه، سنبل‌الطیب، اسطوخودوس، رازک، گل گاوزبان و سایر ترکیبات موثر در رفع بی‌خوابی استفاده می‌شود.

خرید قرص نوراگل گل دارو
جهت خرید قرص نوراگل گل دارو با قیمت مناسب می‌توانید روی عکس کلیک کنید.

به عنوان مثال قرص نوراگل یکی از بهترین انواع قرص‌های خواب آور گیاهی است که حاوی ریشه سنبل‌الطیب و عصاره خشک بادرنجبویه می‌باشد. این قرص یک داروی خواب آور و آرام‌بخش است که برای کاهش اضطراب و استرس و داشتن خوابی راحت موثر عمل می‌کند. شما می‌توانید جهت خرید قرص نوراگل از داروخانه آنلاین مفیدطب و لینک زیر اقدام به سفارش نمایید:

خرید قرص نوراگل

درمان خانگی بی خوابی

برخی راهکارها و درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش علائم بی خوابی کمک کنند. این روش‌ها از طریق اصلاح سبک زندگی باعث کاهش اضطراب و رفع بی‌خوابی شبانه می‌شوند. برخی از روش‌هایی که باید امتحان کنید شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف خوراکی‌های کمک‌کننده به خواب راحت مانند شیر گرم، چای سنبل‌الطیب، استشمام عطر اسطوخودوس، مصرف بادام، دمنوش بابونه، گردو و ماهی‌های چرب می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • پرهیز از غذاهایی که باعث سوزش سر دل می‌شوند، مانند غذاهای پر ادویه و چرب
  • پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین نزدیک زمان خواب
  • انتخاب غذاهای تهیه شده از غلات کامل به جای استفاده از نان سفید، پاستا با آرد سفید و غذاهای پر قند
  • پرهیز از حذف وعده‌های غذایی
  • جلوگیری از کم‌آبی بدن
  • ورزش منظم و مدیتیشن
  • صرف غذا حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب
  • بهبود محیط خواب مانند تشک راحت و تنظیم دمای اتاق

قرص ملاتوسیم سیمرغ حاوی ۵ میلی‌گرم ملاتونین است و یکی از بهترین دارو برای بی خوابی شبانه به شمار می‌رود. این دارو از خواص هورمون خواب ملاتونین به تنظیم خواب کمک می‌کند. ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه آل (اپی فیز) در مغز تولید می‌شود و در تنظیم ساعت بیولوژیک بدن، ترشحات غدد درون ریز و تنظیم الگوی خواب، نقش اساسی دارد. شما می‌توانید جهت خرید قرص ملاتونین ۵ میلی‌گرم سیمرغ به لینک زیر مراجعه نمایید:

خرید قرص ملاتوسیم

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مشکلات بی خوابی پرداختیم و بهترین دارو برای بی خوابی شبانه را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک و بررسی شرایط نسبت به انتخاب مناسب‌ترین روش درمان اقدام نمایید.

در لینک زیر لیستی از داروهای خواب آور و آرامبخش که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، آورده شده است. شما می‌توانید برای خرید انواع داروهای گیاهی از جمله قرص و شربت خواب آور قوی بزرگسال از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

خرید شربت خواب آور قوی بزرگسالان

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط