بهترین قرص خواب گیاهی
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند یک خواب راحت و منظم را از ما بگیرد. استرس، اضطراب، مسافرت، برخی بیماری‌ها، مصرف کافئین، افسردگی و اختلالات خواب از جمله این عوامل هستند که می‌توانند منجر به بی خوابی شوند. اگر به هر علتی نتوانیم خواب شبانه آرامی داشته باشیم، مطمئنا بعد از چند روز این مسئله بر کیفیت زندگی ما تاثیرات بدی خواهد گذاشت. از همین رو افرادی که دچار بی‌خوابی یا کم‌خوابی هستند، به دنبال یک درمان موثر و سریع می‌گردند. توجه داشته باشید که اولین قدم جهت درمان بی خوابی مراجعه و مشورت با پزشک است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با چند نمونه از بهترین قرص خواب گیاهی آشنا خواهیم کرد که بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه هستند. این داروها معمولا عوارض جانبی محصولات مشابه شیمیایی را به همراه ندارند. با ما همراه باشید.

علت بی خوابی و علائم آن

بی‌خوابی یک اختلال شایع است که در به خواب رفتن، مدت خواب و زمان بیداری مشکل ایجاد می‌کند. شخصی که دچار بی خوابی باشد، به خواب رفتن برایش کاری سخت و گاهی غیرممکن خواهد بود. همچنین در برخی موارد فرد ممکن است زودتر از موعد بیدار شده و دیگر قادر به خوابیدن نباشد.

متخصصین در حوزه خواب معتقدند کسی که در خوابیدن مشکل داشته و خواب راحتی نداشته باشد، در بیداری نیز زندگی راحتی ندارد. فردی که دچار بی‌خوابی است، در طول روز احساس خستگی زیادی دارد و انرژی بدن او برای انجام فعالیت‌های روزانه بسیار پایین خواهد بود. علاوه بر این بی خوابی می‌تواند بر خلق و خو، سلامت بدن، عملکرد شغلی، روابط اجتماعی و کیفیت زندگی اثر بگذارد.

از مهم‌ترین علل بی خوابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس و اضطراب
  • افسردگی
  • احساس عدم امنیت
  • ترس از تنهایی
  • مصرف کافئین و نیکوتین
  • استفاده زیاد از تلفن همراه
  • دیر شام خوردن
  • عادات خواب بد و نامناسب
  • مسافرت
  • برخی بیماری‌ها
  • داشتن درد مزمن
  • آپنه خواب و سایر اختلالات خواب
  • یائسگی
  • مصرف برخی داروها

درمان بی خوابی شبانه

بی خوابی می‌تواند به صورت گذرا یعنی بین چند روز تا یک هفته به دلایلی مانند استرس ایجاد شود و یا به صورت حاد بوده و بین سه هفته تا شش ماه طول بکشد. همچنین نوع دیگر بی خوابی، نوع مزمن است که مبتلایان بیشتر از یک سال و حتی سال‌ها با آن درگیر هستند که به علت مشکلات روانی و یا بیماری‌های زمینه‌ای رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که در صورت طولانی شدن بی‌خوابی‌ها اولین قدم مراجعه به پزشک متخصص است. چرا که اگر بی خوابی منجر به عملکرد بد فرد در طول روز شود، لازم است عامل ایجادکننده آن شناسایی شده و بر این اساس درمان انجام بگیرد.

اولین توصیه پزشکان برای افرادی که به بی خوابی گذرا و یا حاد مبتلا هستند، اصلاح سبک زندگی و برطرف کردن عوامل بی خوابی است. اگر این راهکارها موثر واقع نشوند، پزشک درمان شناختی-رفتاری و درمان دارویی را برای بهبود کیفیت خواب به کار می‌برد. برخی از داروهای خواب آور قوی که توسط پزشکان تجویز می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • دوکسپین
  • فلورازپام
  • آلپرازولام
  • ترازودون
  • زالپلون
  • زولپیدم

البته برخی داروهای خواب آور دیگر نیز وجود دارند که می‌توان بدون نسخه آن‌ها را تهیه کرد. از جمله داروهای حاوی آنتی هیستامین، قرص‌های حاوی ملاتونین (هورمون خواب) و قرص‌های خواب آور گیاهی.

در این مقاله ما به بررسی داروهای خواب آور از نوع گیاهی می‌پردازیم و قصد داریم بهترین قرص خواب گیاهی بدون عوارض را به شما معرفی کنیم. در تهیه این داروها از گیاهان دارویی دارای خاصیت آرام‌بخشی و خواب آوری استفاده می‌شود که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

خرید قرص و شربت خواب آور قوی بزرگسال

هفت گیاه خواب آور قوی

در طب سنتی از گیاهان زیادی به عنوان آرامش بخش یاد شده است که می‌توانند به بهبود خواب کمک کنند. از جمله این گیاهان می‌توان به سنبل‌الطیب، گل ساعتی، رازک، بابونه، بادرنجبویه، زعفران، اسطوخودوس، گل بنفشه، عناب، بهار نارنج و گل گاوزبان اشاره کرد. از دیدگاه طب سنتی دلیل بی خوابی نبودن رطوبت کافی در مغز است. به طوری که فرد به هنگام شب نمی‌تواند بخوابد و نزدیک به صبح احساس خواب برای او ایجاد می‌شود. یا اینکه شب‌ها چند ساعت به صورت کوتاه به خواب رفته و بعد بیدار می‌شود و دیگر قادر به خوابیدن نیست. در ادامه با هفت گیاه خواب آور قوی آشنا می‌شویم تا بتوانیم مکانیسم اثر بهترین قرص خواب گیاهی را به خوبی درک کنیم.

سنبل الطیب برای بی خوابی

می‌توان گفت ریشه سنبل الطیب قویترین داروی گیاهی خواب آور است. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۳ این گیاه به عنوان متداول‌ترین گیاه که مردم برای بهبود بی‌خوابی از آن استفاده می‌کنند، شناخته شد. بسیاری از محصولات دارویی نیز از خواص خواب آور سنبل الطیب برای تهیه انواع شربت یا قرص خواب آور گیاهی استفاده کرده‌اند. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ درباره اثربخشی و ایمنی ریشه سنبل‌الطیب به عنوان درمانی برای اختلالات خواب انجام شد. محققان این بررسی به این نتیجه رسیدند که ریشه سنبل الطیب می‌تواند یک درمان جایگزین ایمن و موثر برای اختلالات خواب باشد.

گل ساعتی برای خواب

انواع بهترین قرص خواب گیاهی از گل ساعتی در ترکیبات خود استفاده کرده‌اند، چرا که می‌تواند علاوه بر کاهش سطح اضطراب به بهبود اختلالات خواب نیز کمک کند. گل ساعتی حاوی ترکیبات آرام بخش است و باعث حس آرامش و خواب‌آلودگی می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داده که مصرف ۴ هفته گل ساعتی می‌تواند به کاهش اختلالات خواب کمک کند.

دمنوش بابونه برای خواب

بابونه نیز یکی از گیاهان موثر در درمان طبیعی برای بی خوابی به شمار می‌رود. این گیاه یک داروی ملایم است که اثر آرام‌بخش دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ بر روی خواص بابونه نشان داد که دمنوش بابونه می‌تواند در بهبود کیفیت خواب زنان در دوران پس از زایمان مفید باشد. علاوه بر این اثرات بابونه بر کیفیت خواب افراد مسن نیز طی یک آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۷ به اثبات رسیده است.

اسطوخودوس برای اعصاب

این گیاه معطر و محبوب در تولید دارو، عطر و اسانس استفاده می‌شود. اما نتایج مطالعات بر این گیاه حاکی از آن است که ماده استخراجی از اسطوخودوس با نام سیلکسان، تاثیرات مفیدی روی خواب دارد. این ماده فعال دارای توانایی کاهش اضطراب نیز می‌باشد. اسطوخودوس در ترکیب با گیاهان دیگر در بهترین قرص خواب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قویترین دمنوش خواب اور گیاهی
یک دمنوش از گیاهان آرامش بخش می‌تواند به خواب راحت‌تر و با کیفیت بیشتر کمک کند.

دمنوش بادرنجبویه برای خواب

بادرنجبویه نیز از جمله گیاهان با خواص درمانی بسیار است که در بهبود سلامت قلب و مغز نقش بسزایی دارد. این گیاه همچنین می‌تواند در بهبود کیفیت خواب، کاهش علائم بی خوابی و اختلالات خواب به ویژه در دوران یائسگی مفید واقع شود.

گل گاوزبان برای اعصاب

همه ما با خاصیت آرامش‌بخشی فوق‌العاده گل گاوزبان آشنا هستیم. در مواقعی که دلیل بی‌خوابی به اضطراب و نگرانی مربوط باشد، این گیاه می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.

بهترین قرص خواب گیاهی

تا این بخش از مقاله با هفت گیاه خواب آور قوی که معمولا در ترکیبات قرص‌های خواب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا شدیم. حال می‌خواهیم چند نمونه از بهترین قرص خواب گیاهی بدون عوارض را به شما معرفی کنیم. همگی این فرآورده‌ها بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند. اما توجه داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه دارویی بهتر است با پزشک مشورت داشته باشید. شرایط بالینی هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. به طور مثال در صورتی که به یک بیماری زمینه‌ای مبتلا هستید، در دوره خاصی از جمله بارداری و شیردهی قرار دارید و یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، لازم است تحت نظر پزشک برای درمان اقدام کنید.

داروهای خواب آور گیاهی نسبت به قرص‌های خواب آور شیمیایی دارای اثر ملایم‌تری هستند. با این حال اگر به دنبال یک قرص خواب هستید که کمترین عوارض جانبی را به همراه داشته باشد، این دسته از خواب‌آورها انتخاب مناسب‌تری هستند. (با این حال دستور تجویزی پزشک باید در اولویت قرار بگیرد.)

قرص ترانکی وال دینه

ترانکی وال دینه را می‌توان به عنوان بهترین قرص خواب گیاهی دانست که از ترکیب عصاره گیاهان سنبل‌الطیب، گل ساعتی، رازک و بادرنجبویه تهیه شده است. این قرص برای کاهش استرس و رفع اختلالات خواب بسیار موثر عمل می‌کند. از قرص ترانکی وال دینه به عنوان یک آرامبخش گیاهی در جهت کاهش هیجان و بی‌قراری و بهبود تشنج و حمله‌های عصبی استفاده می‌شود.

در قرص ترانکی وال از دو گیاه خواب آور قوی سنبل‌الطیب و بادرنجبویه در کنار هم استفاده شده که با کاهش القاکننده‌های استرس در بدن، حس خواب آلودگی را در مغز ایجاد کرده و اختلالات خواب را از بین می‌برد. مصرف منظم قرص خواب آور ترانکی وال نه تنها کیفیت خواب شما را افزایش می‌دهد، بلکه عوارضی مانند وابستگی به دارو و خستگی و سنگینی سر صبح را ندارد.

خرید قرص ترانکی وال

قرص نوراگل گل دارو

یکی دیگر از بهترین قرص خواب گیاهی محصولی از شرکت داروسازی گل دارو با نام قرص نوراگل است. نوراگل که به عنوان بهترین قرص ضد استرس گیاهی نیز شناخته می‌شود، حاوی دو آرام‌بخش گیاهی سنبل‌الطیب و بادرنجبویه است. از دیگر فواید قرص نوراگل می‌توان به رفع بی‌خوابی عصبی، کمک به بهبود اختلالات خواب، کاهش استرس و اضطراب و رفع بی‌نظمی ضربان قلب ناشی از استرس اشاره کرد.

ماده والرنیک اسید موجود در سنبل‌الطیب از فعالیت آنزیم مهارکننده GABA جلوگیری کرده و در نتیجه زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین بادرنجبویه نیز خاصیت آنتی اکسیدان داشته که با کاهش استرس در مغز به بهبود کیفیت خواب کمک بسزایی می‌کند.

خرید قرص نوراگل گل دارو
جهت خرید قرص نوراگل گل دارو با قیمت مناسب می‌توانید روی عکس کلیک کنید.

قرص والی فلور نیاک

محصول بعدی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، قرص والی فلور از فرآورده‌های شرکت معتبر نیاک است. این قرص یک خواب آور و آرام‌بخش گیاهی است که در ترکیبات آن از عصاره سنبل‌الطیب و گل ساعتی بهره گرفته شده است. از قرص والی فلور برای کاهش اسپاسم‌های گوارشی ناشی از استرس‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.

والی فلور به جهت دارا بودن دو گیاه آرامبخش بسیار موثر، در بهبود کیفیت خواب و رفع اختلالات خواب موثر شناخته شده است. در مورد خواص سنبل‌الطیب تا این بخش از مقاله بارها گفته‌ایم. گل ساعتی نیز ترکیب دیگر قرص والی فلور نیاک است که با کاهش درگیری مغز با استرس و اضطراب، منجر به آرامش بیشتر و عملکرد درست مغز قبل از خواب می‌شود. برخی معتقدند گل ساعتی در فرایند بهبود کیفیت خواب تاثیری در حد دیازپام دارد.

خرید قرص والی فلور

قرص سیمو اسلیپ سیمرغ

این قرص حاوی ترکیبی از گیاهان موثر در بهبود کیفیت خواب شامل سنبل‌الطیب، گل رازک، بابونه و گل ساعتی است که به آن‌ها ملاتونین ۵ میلی‌گرم، کلسیم و منیزیم نیز اضافه شده است. قرص سیمو اسلیپ سیمرغ به تنظیم خواب در مسافرت‌های هوایی طولانی و درمان بی خوابی کمک کرده و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی نیز می‌باشد. از قرص سیمو اسلیپ در درمان افسردگی ناشی از کمبود ملاتونین نیز استفاده می‌شود.

مکانیسم عمل سیمو اسلیپ به گیاهان موجود در آن مانند سنبل‌الطیب وابسته است که زمان شروع خواب را کوتاه می‌کند. همچنین بی‌نظمی خواب، زمان بیداری بعد از خواب و بیدار شدن مکرر در طول خواب را اصلاح می‌کند. همچنین ملاتونین موجود در این قرص نیز یک تنظیم‌کننده ریتم الگوی خواب است و باعث بهبود بی‌خوابی می‌شود.

خرید قرص سیمو اسلیپ

خرید بهترین قرص خواب گیاهی

شما می‌توانید هر یک از محصولات معرفی‌شده فوق را بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه و مصرف کنید. جهت خرید بهترین قرص خواب گیاهی بهتر است به داروخانه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید و از مصرف داروهای بدون مجوز سازمان غذا و دارو جدا پرهیز کنید. این داروها ممکن است دارای مضراتی همچون ایجاد وابستگی باشند.

داروخانه آنلاین مفیدطب یک منبع معتبر تحت نظارت سازمان غذا و دارو است که می‌توانید با ثبت سفارش خود به صورت اینترنتی، محصولات مورد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرید. شما می‌توانید جهت خرید هر کدام از این چهار قرص خواب آور گیاهی و سایر فرآورده‌های آرام‌بخش شامل انواع شربت خواب آور قوی بزرگسال به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه نمایید:

خرید قرص و شربت خواب آور قوی بزرگسال

هر سوال دیگری در مورد محصولات خواب آور و آرام‌بخش و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قویترین دمنوش گیاهی خواب آور چیست؟

شما می‌توانید برای بهبود کیفیت خواب از دمنوش بابونه و یا دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید که به عنوان قویترین دمنوش گیاهی خواب آور شناخته می‌شوند. همچنین مصرف دمنوش گل گاوزبان یا دمنوش اسطوخودوس نیز می‌تواند با رفع اضطراب و خاصیت آرام‌بخشی به رفع بی‌خوابی کمک کند.

قویترین داروی گیاهی خواب آور چیست؟

گیاهان دارویی زیادی در رفع بی‌خوابی و از بین بردن اضطراب موثر هستند. می‌توان گفت قویترین داروی گیاهی خواب آور محصولی است که از گیاهان موثر در بهبود بیخوابی از جمله سنبل‌الطیب، بابونه، گل ساعتی و بادرنجبویه تهیه شده باشد. به طور مثال قرص ترانکی وال دینه، قرص نوراگل گل دارو و قرص والی فلور نیاک از بهترین قرص خواب گیاهی به شمار می‌روند.

قرص خواب آور گیاهی ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی است که در طول چرخه خواب به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. از همین رو قرص خواب آور حاوی ملاتونین می‌تواند زمان لازم برای به خواب رفتن را کاهش دهد. البته نمی‌توان گفت قرص ملاتونین در همه انواع بی خوابی موثر باشد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «بهترین قرص خواب گیاهی بدون عوارض»

  1. سلام من بی خوابی شدید دارم ازقرصهای شیمیایی کلونازپام وآلپرازولام وترانکوپین استفاده میکنم چون این قرص‌ها عوارض دارد نمی‌خواهم استفاده کنم ممکن است داروی گیاهی قوی خواب اورشبانه راراهنمایی کنید که دیگه قرص شیمیایی نخورم وازنظرجنسی ونعوظ وزودانزالی هم رنج می برم بخاطرقرصهای شیمیایی باهمسرم اختلاف پیداکردم خداخیرتون بده

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، جایگزینی دارو نیاز به برنامه ریزی و تعدیل صحیح دارد که با توجه به شدت مشکلات ذکر شده شما نیاز است به پزشک متخصص در خصوص تعدیل و تعویض و تجویز دارو مراجعه داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. من قرص لورازپام شب میخورم میتونم ظهر از این قرص ها بخورم تداخل ندار چون حس میکنم شب با هم با عث بی خوابی میشه

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      در صورتی که داروی آرامیخش دیگری استفاده نمیکنید و لورازپام برای خواب شب شما کافی نیست، از قرص اسلیپ مد ملاتونین هم میتوانید استفاده نمایید و تداخلی ندارد. اگر داروهای خواب آور گیاهی را طهر مصرف نمایید، ظهر ممکن است ایجاد خواب آلودگی کند و اثرات آن تا شب چندان باقی نخواهد ماند.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط