شربت سیتریزین برای کودکان چه کاربردی دارد؟

شربت سیتریزین برای کودکان
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

حتما تا به حال اسم سیتریزین را شنیده‌اید، اما شاید دقیقا ندانید که این دارو برای چیست؟ ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که شربت سیتریزین برای کودکان چه کاربردی دارد؟ یا علت تجویز قرص سیتریزین برای بزرگسالان چیست؟ اول از همه باید بگوییم سیتریزین یک داروی ضد حساسیت است که برای رهایی از علائم آلرژی کاربرد دارد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب اطلاعات کاملی درمورد داروی سیتریزین در اختیار شما قرار می‌دهیم و درمورد موارد مصرف آن برای کودکان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سیتریزین چیست و چطور عمل می‌کند؟

ستیریزین نوعی آنتی هیستامین یا ضد حساسیت است که جهت درمان آلرژی و بیماری‌های فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج‌ترین مورد مصرف این دارو برای رفع آبریزش بینی خصوصا در حساسیت‌های فصلی است. سیتریزین می‌تواند برای درمان علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، خارش چشم و بینی، اشک آمدن از چشم، عطسه و کهیر مصرف شود.

هنگامی که میکروب یا یک ماده حساسیت‌زا (آلرژن) از طریق راه تنفسی یا دهان وارد بدن شود، سلول‌های دفاعی شروع به ساخت ماده طبیعی هیستامین می‌کنند. هیستامین ماده‌ای است که بدن طی یک واکنش آلرژیک تولید کرده و باعث ایجاد علائم حساسیت مانند آبریزش بینی می‌شود. داروی سیتریزین از طریق کمک به گلبول‌های سفید برای مقابله با ماده حساسیت‌زا و کاهش ترشح هیستامین در بدن عمل می‌کند.

سیتریزین برای چیست؟

سوالات زیادی در مورد اینکه شربت سیتریزین برای چیست؟ یا قرص سیتریزین برای چی خوبه؟ پرسیده می‌شود. همانطور که قبلا گفتیم مورد مصرف اصلی داروهای سیتریزین برای درمان علائم آلرژی و حساسیت‌های فصلی است. از مهم‌ترین موارد مصرف سیتریزین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش علائم حساسیت‌های فصلی
  • درمان آبریزش بینی و چشم در سرماخوردگی
  • کاهش علائم رینیت آلرژیک فصلی یا رینیت دائمی
  • کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک
  • بهبود التهاب آلرژیک ملتحمه
  • درمان آنژیوادم
  • کاهش عطسه
  • تسکین علائم سرماخوردگی
  • کاهش کهیر
  • تسکین خارش بینی، چشم و بدن

انواع داروی ستیریزین

سیتریزین در اشکال دارویی مختلفی در بازار ایران وجود دارد. این دارو به صورت انواع قرص، شربت، کپسول و سافت ژل یافت می‌شود که بنا به سن بیمار و مقدار دوز مورد نیاز توسط پزشک تجویز می‌شوند. معمولا از شربت سیتریزین برای کودکان استفاده می‌گردد، چرا که بلع آن راحت‌تر است.

داروی ستیریزین در بازار دارویی ایران توسط برندهای گوناگون با نام‌های مختلفی ارائه می‌شوند. از مهم‌ترین اشکال دارویی سیتریزین می‌توان به مواردی مانند قرص سیتریزین ۵ میلی‌گرم، قرص سیتریزین ۱۰ میلی‌گرم، شربت سیتریزین ۵ میلی‌گرم و سافت ژل سیتریزین ۱۰ میلی‌گرم اشاره کرد.

شربت سیتریزین برای کودکان

همانطور که گفتیم معمولا سیتریزین برای کودکان به صورت شربت استفاده می‌شود. شربت سیتریزین کودکان توسط پزشک متخصص و در صورت نیاز تجویز می‌شود. با این حال این دارو برای کودکان بالای ۲ سال، بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه است. بیشترین کاربرد شربت سیتریزین برای کودکان در جهت رفع گرفتگی بینی و انواع حساسیت می‌باشد.

این آنتی هیستامین کودکان برای درمان علائم آلرژی فصلی، خارش، آبریزش بینی و سایر بیماری‌های آلرژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت سیتریزین یکی از پرکاربردترین و معروف‌ترین شربت‌های آنتی هیستامین برای کودکان است. توجه داشته باشید که مصرف شربت سیتریزین برای کودکان زیر ۲ سال بدون نسخه پزشک، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

شربت سیتریزین برای چیست

شربت سیتریزین برای آبریزش بینی کودکان

از شربت سیتریزین برای آبریزش بینی کودکان استفاده می‌شود، چرا که این دارو به عنوان یک آنتی هیستامین عمل می‌کند. دستگاه ایمنی کودک در برابر عوامل غریبه مانند میکروب، گرده گل یا موی حیوانات، ماده هیستامین را آزاد می‌کند که موجب خارش و آبریزش بینی می‌شود. داروهای آنتی هیستامین مانند شربت سیتریزین با خنثی کردن عمل هیستامین باعث تسکین خارش، عطسه و آبریزش بینی می‌شوند.

شربت سیتریزین برای سرفه کودکان

داروی سیتریزین به صورت اختصاصی برای کمک به کاهش سرفه تایید نشده است. با این حال در برخی موارد می‌توان از شربت سیتریزین برای سرفه کودکان استفاده کرد. زمانی که سرفه به دلیل حساسیت ایجاد شود و یا برای موارد سرفه غلغلک‌آور ناشی از ترشح مخاط پشت گلو، می‌توان از داروهای سیتریزین کمک گرفت. البته سیتریزین دارای خاصیت ضد التهابی نیز می‌باشد، که از این طریق می‌تواند در کاهش سرفه و شدت یا دفعات آن موثر عمل کند.

شما می‌توانید برای بهبود سرفه، سرماخوردگی، آبریزش بینی، گلودرد و گرفتگی بینی کودکان از شربت پلارژین کیدز استفاده کنید. این شربت حاوی عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم و عسل بوده که اثربخشی بالینی آن به اثبات رسیده است. شربت پلارژین کیدز مدت زمان بهبودی سرماخوردگی را کوتاه کرده و دارای فرمولاسیون جذب سریع می‌باشد. این شربت طعم دلچسبی برای کودکان دارد و باعث ایجاد خواب آلودگی نمی‌شود. جهت خرید شربت پلارژین کیدز برای سرفه کودکان روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید شربت پلارژین کیدز

شربت سیتریزین برای گلو درد

یکی دیگر از موارد مصرف شربت سیتریزین برای کودکان تسکین گلو درد ذکر شده است. این دارو می‌تواند علائم آلرژی را تسکین دهد. خارش گلو و گلو درد نیز از علائم آلرژی هستند که بعد از مصرف ضد حساسیت سیتریزین کاهش پیدا می‌کنند. از شربت سیتریزین برای گلو درد کودکان در مواقعی که ناشی از سرماخوردگی و حساسیت باشد، استفاده می‌شود.

نحوه مصرف شربت سیتریزین برای کودکان

توجه داشته باشید که دوز مصرفی دقیق داروی سیتریزین باید توسط پزشک برای کودکان و یا بزرگسالان تعیین شود. مقدار دوز مصرفی پیشنهادی برای سنین مختلف مطابق زیر توصیه می‌گردد:

  • کودکان زیر ۲ سال: فقط طبق تجویز پزشک
  • کودکان ۲ تا ۵ سال: ۲.۵ میلی‌گرم سیتریزین دو بار در روز
  • کودکان ۶ تا ۱۱ سال: ۵ میلی‌گرم سیتریزین دو بار در روز
  • بالای ۱۲ سال و بزرگسالان: ۱۰ میلی‌گرم سیتریزین یک بار در روز

مقدار مصرف داروهای سیتریزین به سن، وضعیت بیمار، شکل دارو و دوز آن بستگی دارد. لذا توصیه می‌کنیم قبل از مصرف سیتریزین با پزشک مشورت داشته باشید و یا در صورت تهیه آن بدون نسخه، مطابق با دستورالعمل درج شده روی خود دارو عمل نمایید. میزان مصرف این دارو را به صورت خودسرانه افزایش ندهید و بیش از مقدار تعیین شده، مصرف نکنید.

استفاده از سیتریزین بیش از میزان مجاز، ممکن است موجب بروز علائمی مانند خواب آلودگی شدید شود. همچنین در کودکان تغییرات روحی و روانی مانند بی‌قراری و کج‌خلقی مشاهده شده است.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب سعی کردیم اطلاعات کاملی درمورد داروی سیتریزین در اختیار شما قرار دهیم. خصوصا در مورد فواید مصرف شربت سیتریزین برای کودکان صحبت کردیم. این داروی ضد حساسیت یک آنتی هیستامین است که می‌تواند به درمان و کاهش علائم آلرژی و حساسیت‌های فصلی کمک ویژه‌ای کند.

شما می‌توانید جهت خرید و مشاهده انواع شربت سرفه کودکان و داروهای سرماخوردگی اطفال به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

خرید شربت ضد سرفه کودکان

هر سوال دیگری در مورد محصولات ضد سرفه و سرماخوردگی کودکان و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و