شربت تیمکس برای چیست
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

فصل سرد سال فرا رسیده و همه‌ی ما سعی می‌کنیم از ویروس‌های شایعی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا دوری کنیم. با تمام تلاش‌هایمان، از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا اجتناب از رفتن به مکان‌های شلوغ، بازهم ممکن است به نحوی دچار این بیماری‌های شایع شویم؛ چرا که ویروس آن‌ها همه جا در هوایی که نفس می‌کشیم حضور دارد! حالا سؤال این است که اگر با اینهمه اقدامات پیشگیرانه مریض شدیم، چطور از علائم این بیماری‌ها هر چه زودتر خلاص شویم؟ یکی از بهترین پاسخ‌های این سؤال، استفاده از داروهای گیاهی ضد سرفه و سرماخوردگی مانند شربت تیمکس است.

شربت تیمکس یک شربت ضد سرفه گیاهی است که می‌تواند آزاردهنده‌ترین علائم سرماخوردگی را در مدت زمان کوتاهی از بین ببرد. اگر هنوز با تاثیرات شگفت انگیز این شربت برای سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا نیستید، در ادامه این مطلب از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم دقیقاً شربت تیمکس برای چیست؟ و چه فوایدی برای بدن دارد؟

ترکیبات شربت تیمکس اکسپکتورانت

شرکت ایران داروک، سازنده شربت تیمکس، برای تولید این محصول خود تنها از عصاره‌های گیاهی استفاده کرده است. اثرگذاری این دارو برای بهبود سرماخوردگی به قدری است که به آن لقب اکسپکتورانت گیاهی داده‌اند. اگر با اکسپکتورانت آشنایی ندارید، باید بگوییم قبل از تولید این داروهای گیاهی مؤثر، اغلب پزشکان برای بهبود سرفه و سرماخوردگی شربت اکسپکتورانت تجویز می‌کردند.

ترکیبات شربت تیمکس
آویشن؛ ترکیب اصلی شربت تیمکس

عصاره گیاهی موثری که در این شربت وظیفه‌ی بهبود علائم سرماخوردگی را دارد، عصاره آویشن باغی است. این عصاره گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی از جمله ترکیبات فنولی است. در هر ۱۰۰ میلی لیتر از شربت تیمکس هم ۱۷.۵-۲۶.۵ میلی گرم از این ترکیبات فنولی یافت می‌شود. در ادامه‌ی توضیح اینکه “تیمکس برای چیست؟” به شما می گوییم که این ترکیبات چه نقشی در کاهش سرفه دارند.

ویژگی‌ها و فواید شربت ضد سرفه تیمکس

  • کاهش التهاب مجاری تنفسی فوقانی
  • اثر خلط آوری
  • بهبود سرفه‌های مزمن
  • بهبود علائم سرماخوردگی (گلودرد، تب و احتقان)

شربت تیمکس برای چی خوب است؟

همانطور که گفتیم، تنها ترکیب گیاهی شربت تیمکس، عصاره آویشن باغی است. این عصاره گیاهی دو ماده مؤثر و قوی دارد که وظیفه عملی کردن بیشتر خواص آویشن برای کاهش علائم سرماخوردگی را به دوش می‌کشند. تیمول و کارواکرول دو ماده‌ای هستند که می‌خواهیم در ادامه بیشتر از خواص و تاثیرگذاری آن‌ها صحبت کنیم.

هرچند شربت اکسپکتورانت تیمکس به شربت ضد سرفه مشهور است، اما به لطف این دو ماده مؤثر، فواید دیگری هم برای ما دارد. در ادامه به شما می‌گوییم که شربت تیمکس برای چیست و برای چه مشکلاتی کاربرد دارد.

شربت تیمکس برای چیست
تاثیر شربت تیمکس برای بهبود تنگی نفس

شربت تیمکس برای تنگی نفس

تنگی نفس در زمان ابتلا به سرماخوردگی معمولاً بخاطر التهاب مجاری تنفسی اتفاق می افتد. نتیجه‌ی این التهاب، گرفتگی بینی و گلودرد است. تیمول و کارواکرول موجود در گیاه آویشن باغی، در کنار هم با اثر سینرژیستی (هم افزایی) خاصیت ضد التهابی شگفت انگیزی را در بدن اعمال می‌کنند. این خاصیت در کاهش التهاب و گرفتگی مجاری تنفسی فوقانی نقش موثری دارد و باعث شل شدن نای می‌شود.

از طرفی هم فعالیت باکتری‌های استرپتوکوکی در زمان سرماخوردگی، که عفونت و التهاب به همراه دارد، توسط تیمول و کارواکرول مهار می‌شود. در نتیجه اگر در زمان ابتلا به سرماخوردگی دچار تنگی نفس شدید، شربت ضد سرفه تیمکس می‌تواند به شما کمک کند.

شربت تیمکس برای چیست
تاثیر شربت تیمکس برای درمان سرفه خشک

شربت تیمکس برای سرفه خشک

بیشترین کمکی که شربت اکسپکتورانت تیمکس به شما می‌کند، رهایی از سرفه‌های خشک و آزاردهنده است. ممکن است همراه با سرماخوردگی برونشیت به سراغتان آمده باشد و شما را تا مدت طولانی درگیر سرفه‌های خشک کند. یا ممکن است بخاطر فعالیت باکتری‌های استرپتوکوکی دچار گلودرد چرکی شده باشید و در پی واکنش بدن برای خروج خلط‌ها، تحریکات گلو افزایش یافته و دچار سرفه‌های خشک مداوم شود. علاوه بر این‌ها، ممکن است عفونت‌های مزمن دیگر یا ابتلا به بیماری‌هایی از جمله آسم عامل بروز سرفه خشک باشد.

دلیل سرفه‌های خشک شما هرکدام از این موارد باشد، شربت تیمکس ایران داروک می‌تواند برایتان مؤثر واقع شود. آنتی اکسیدان های موجود در تیمول و کارواکرول روی طیف وسیعی از باکتری‌های دخیل در عفونت‌های دستگاه تنفسی تأثیر کشنده دارند. این دو ترکیب فعال با تخریب پروتئین‌های غشاء باکتری‌های مضر، اثر آلوده کننده آن‌ها را مهار می‌کنند. از طرفی خاصیت ضد اسپاسم تیمول نیز تحریکات گلو را کاهش می‌دهد و تعداد دفعات سرفه را کاهش می‌دهد. این مکانیسم‌ها در کنار هم شربت تیمکس را به یک داروی ضد سرماخوردگی قوی تبدیل کرده است.

خرید سریع شربت تیمکس ۱۴۰

تیمول و کارواکرول اثر دیگری هم دارند که در خروج خلط از گلو نقش موثری ایفا می‌کند. این دو ماده در شربت ضد سرفه تیمکس، حرکات مژک‌های مجراهای تنفسی و ترشحات مخاطی آن‌ها را افزایش می‌دهند. در نتیجه فضای حلق نرم‌تر شده و خلط‌ها از این ناحیه جدا می‌شوند.

شربت تیمکس برای چیست
فواید شربت تیمکس برای گلودرد

شربت اکسپکتورانت تیمکس برای گلودرد

همانطور که گفتیم، در زمان ابتلا به سرماخوردگی، باکتری‌های استرپتوکوکی بیشترین نقش را در ایجاد گلودرد و عفونت در حلق دارند. گلودرد استرپتوکوکی جزو اولین علائم سرماخوردگی است که اگر به خوبی درمان نشود، بیشترین ضرر را برای بدن دارد. به همین خاطر پزشکان به محض مشاهده چرک در گلو، برای تسکین سرفه و گلودرد اکسپکتورانت تجویز می‌کنند.

شربت تیمکس به عنوان یک اکسپکتورانت گیاهی قوی، می‌تواند این مدل گلودرد را نیز به خوبی از بین ببرد. تیمول و کارواکرول علاوه بر اثری که به طور مستقیم روی باکتری‌ها می‌گذارند (تخریب پروتئین‌های غشائی)، به تقویت سیستم ایمنی در حمله به عوامل عفونی نیز کمک می‌کنند. این دو ماده باعث افزایش تولید آنزیم‌های کشنده در سلول‌های دفاعی بدن شده و بازده حملات سیستم ایمنی را به طور شگفت انگیزی افزایش می‌دهند. در نتیجه با مصرف یک دوره از این شربت پاکسازی ریه گیاهی، می‌بینید که دیگر نشانی از گلودرد هم ندارید!

مقدار مصرف شربت تیمکس ایران داروک

خوشبختانه هم بزرگسالان و کودکان می‌توانند از این دارو استفاده کنند. البته میزان مصرف شربت اکسپکتورانت و ضد سرفه تیمکس برای سنین مختلف، متفاوت است. در ادامه مقدار مناسب مصرف برای هر رنج سنی را مشخص کرده‌ایم:

  • کودکان ۱ تا ۲ سال: روزی ۲ بار، هر بار نصف قاشق چایخوری (معادل ۱.۲۵ میلی‌لیتر)
  • کودکان ۲ تا ۶ سال: روزی ۳ بار، هر بار یک قاشق چایخوری (معادل ۲.۵ میلی لیتر)
  • کودکان ۶ تا ۱۲ سال: روزی ۲ بار، هر بار یک قاشق مرباخوری (معادل ۵ میلی لیتر)
  • بزرگسالان: روزی ۳ بار، هر بار یک قاشق غذا خوری (معادل ۱۵ میلی لیتر)

عوارض شربت تیمکس ۱۴۰

شربت تیمکس ۱۴۰ را اگر به میزان توصیه شده مصرف کنید، عوارضی برای شما نخواهد داشت. البته در افراد حساس به آویشن ممکن است تحریک مخاط سیستم گوارشی، درماتیت تماسی یا لکه بینی (در خانم‌ها) دیده شود. پس اگر به آویشن حساسیت دارید، با احتیاط این دارو را مصرف کنید.

برای جلوگیری از بروز تداخل دارویی، بهتر است شربت تیمکس را همزمان با داروهای کولینرژیک و آنتی کولینرژیک، داروهای ضد انعقاد خون، گیاهان ضد انعقاد خون (مثل سیر، زنجبیل، جینسینگ و…) و استروژن‌ها مصرف نکنید. اگر از این داروها استفاده می‌کنید، حتماً قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

پرسش و پاسخ درباره شربت تیمکس
سوالات شما درباره شربت ضد سرفه تیمکس

پرسش و پاسخ درباره شربت ضد سرفه تیمکس

تا اینجای متن به شما گفتیم که شربت تیمکس برای چیست، چه ترکیباتی دارد و چه فوایدی برای ما دارد. حال که با این شربت ضد سرفه گیاهی به خوبی آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم به سوالاتی پاسخ دهیم که ممکن است هنگام خرید شربت تیمکس در ذهنتان ایجاد شود. دانستن پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند که از بروز تداخلات دارویی جلوگیری کرده و دارویی که برایتان مناسب نیست را نخرید.

شربت تیمکس برای کرونا خوب است؟

این شربت گیاهی ضد سرفه تأثیر درمانی قطعی برای کرونا ندارد. اما اگر دچار سرفه خشک شده باشید، مصرف شربت تیمکس می‌تواند برای کاهش تحریکات گلو، کاهش سرفه و خلط آوری مؤثر باشد. با این حال قبل از مصرف این شربت در دوران ابتلا به کوید-۱۹، حتماً با پزشک مشورت کنید.

شربت ضد سرفه تیمکس پلاس
تفاوت شربت تیمکس و تیمکس پلاس

فرق شربت تیمکس و تیمکس پلاس چیست؟

این دو محصول هر دو متعلق به شرکت ایران داروک هستند و در ترکیبات هر دو نیز عصاره آویشن باغی به کار رفته است. هر دو نقش بسزایی در درمان سرفه خشک و گلودرد دارند و برای بهبود علائم سرماخوردگی نیز به کار می‌روند. تنها تفاوت این دو محصول، این است که در شربت تیمکس پلاس، در کنار عصاره آویشن، عسل نیز وجود دارد. به همین دلیل برای ایجاد اثر خلط آوری تیمکس پلاس بیشتر توصیه می‌شود.

خرید سریع شربت تیمکس

مصرف شربت تیمکس در بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

بله. شربت تیمکس به دلیل وجود تیمول و کارواکرول و تاثیری که این دو ماده روی جنین و نوزاد دارد، برای مادران باردار و شیرده ممنوع است.

مصرف شربت ضد سرفه تیمکس برای چه افرادی ممنوع است؟

به غیر از مادران باردار و شیرده، مصرف شربت تیمکس برای افراد با سابقه حساسیت به آویشن، ناراحتی‌های شدید گوارشی، التهاب مجاری ادراری و بیماری‌های حاد کلیوی، نباید از این شربت استفاده کنند. همچنین به دلیل وجود شیرین کننده‌ی ساکارز در ترکیبات این شربت، افراد دیابتی نیز باید در مصرف آن احتیاط کنند.

مفیدطب؛ بهترین و سریع‌ترین راه خرید شربت تیمکس

در این مطلب به شما گفتیم که شربت تیمکس برای چیست و چگونه می‌تواند علائم سرماخوردگی را از بین ببرد. این شربت اکسپکتورانت گیاهی، با در اختیار داشتن دو ماده مؤثر از جمله تیمول و کارواکرول، به خوبی سرفه خشک، گلودرد، خارش گلو و التهاب مجاری تنفسی را بهبود می‌دهد. پس اگر احیاناً گرفتار این علائم شدید، می‌توانید روی اثر فوق العاده ی شربت ضد سرفه تیمکس حساب کنید.

خرید بهترین داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی

برای خرید شربت تیمکس یا سایر داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی گیاهی، کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید. در مفیدطب می‌توانید سفارش خود را در کمتر از یک دقیقه ثبت کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

اگر تجربه استفاده از شربت تیمکس را دارید، نظرات خود درباره اثرگذاری این دارو را برای ما بنویسید. همچنین اگر سوالی درباره این شربت ضد سرفه دارید، آن را با ما در میان بگذارید. ما با نظر دکتر داروساز به سؤالات شما پاسخ می‌دهیم.

سوالات متداول

شربت تیمکس برای کرونا خوب است؟

این شربت گیاهی ضد سرفه تأثیر درمانی قطعی برای کرونا ندارد. اما مصرف شربت تیمکس می‌تواند برای کاهش تحریکات گلو، کاهش سرفه و خلط آوری مؤثر باشد.

فرق شربت تیمکس و تیمکس پلاس چیست؟

تنها تفاوت این دو محصول، این است که شربت تیمکس پلاس، علاوه بر عصاره آویشن، حاوی عسل نیز می‌باشد.

مصرف شربت تیمکس در بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

بله. این محصول برای مادران باردار و شیرده ممنوع است.

مصرف شربت ضد سرفه تیمکس برای چه افرادی ممنوع است؟

مادران باردار و شیرده، افراد با سابقه حساسیت به آویشن، ناراحتی‌های شدید گوارشی، التهاب مجاری ادراری و بیماری‌های حاد کلیوی. همچنین افراد مبتلا به دیابت نیز باید در مصرف آن احتیاط کنند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «شربت تیمکس برای چیست؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم.
      با احترام دکتر داروساز 

  1. سلام من سرفه های خشک میکنم پزشک فقط بهم شربت دیفن هیدرامین داده چون در حال اقدام به بارداری هستم آیا میتونم این شربت را استفاده کنم یا نه ممکنه روی تخمک گذاری اثر بزاره

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام تا بحال تاثیر این شربت و ترکیبات آن بر روی تخمک گذاری مطالعه نشده است. بهتر است به دستور پزشک خود عمل و به مصرف دیفن هیدرامین اکتفا کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره