شربت زوفای نیاک برای چیست
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شربت گیاهی زوفا محصولی از شرکت نیاک است که در درمان گلو درد، التهاب گلو، سرفه خشک و نفس تنگی بسیار موثر می‌باشد. مهمترین گیاه موجود در این شربت، زوفا است که به بهبود مشکلات تنفسی کمک می‌کند. با مجله سلامت مفید طب و خانم دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید تا شما را با این داروی گیاهی مفید آشنا کنیم.

ترکیبات زوفا نیاک

شربت زوفا در طب سنتی حاوی عناب، پرسیاوشان، عسل و در طب مدرن شامل عناب، پرسیاوشان، پنیرک و شیرین بیان می‌باشد.

شربت زوفا چگونه تهیه می‌شود؟

ترکیبات این شربت همانند ترکیبات شربت گل زوفا می‌باشد که در متون طب سنتی به آن اشاره شده است. برای تهیه آن ابتدا باید زوفا، عناب، پرسیاوشان و سایر ترکیبات مورد نیاز را فراهم کرده، چند ساعت در آب بخوابانیم، سپس سایر مراحل را انجام دهیم و در نهایت به آن عسل اضافه کنیم. شرکت نیاک شربت زوفا را با ترکیبات بیشتری آماده کرده و در بازار داروی ایران ارائه می‌دهد.

شربت زوفا برای چیست؟

در کتب طب سنتی از جمله مخزن الادویه به اثرات زوفا اشاره شده است که می‌تواند به عنوان یک مسهل بلغم استفاده ‌شود؛ همچنین زوفا دارویی موثر برای درمان ورم شش، ربو یا رفع تنگی نفس ناشی از سرفه، نزله یا خلط پشت حلق و تنگی نفس می‌باشد.

در طب مدرن نیز، ترکیبات مختلف این شربت از جمله زوفا، عناب، هرسیواشان، پنیرک و شیرین بیان توانستند اثرات خود را به عنوان ضد التهاب، ضد اسپاسم، خلط آور، ضد سرفه و حتی بعضاً کمک کننده در درمان علائم آلرژی نشان دهند.

شربت گیاهی زوفا برای سرفه

ممکن است این دارو برای نشان دادن اثر خود به طور کامل، به صرف زمان زیادی نیاز داشته باشد و در این صورت لازم است در یک دوره یا دو دوره کامل درمان، از این شربت استفاده شود.

شرایط نگهداری دارو

قبل از مصرف شربت زوفا حتما آن را تکان دهید؛ زیرا ممکن است به دلیل وجود ترکیبات گیاهی در زوفا، مقداری رسوب داخل آن مشاهده کنید. دقت کنید آن را در مکانی دور از نور مستقیم آفتاب و در شرایط دمایی که روی جعبه‌اش ذکر شده است قرار دهید.

موارد احتیاط در مصرف

اگر خلط شما چرکی یا خونی است، تب دارید یا در طی مدت زمان طولانی تب یا خلط داشته‌اید، قبل از شروع خود سرانه این شربت، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر بیماری کبدی دارید، مبتلا به صرع هستید، سابقه ی بیماری دیابت یا فشار خون دارید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از شروع مصرف این شربت با پزشک خود مشورت کنید.

منع مصرف شربت زوفا برای اطفال

توصیه می‌شود که اطفال زیر ۴ سال این شربت را مصرف نکنند. البته اگر پزشک به صورت مستقیم، آن را برای اطفال با هر سنی تجویز کند،‌ دستور پزشک ارجح بر این توصیه می‌باشد.

منع مصرف شربت زوفا برای کودکان

مصرف شربت زوفا برای افراد باردار

در ارتباط با اثرات مصرف شربت زوفا در دوران بارداری و شیردهی مطالعات زیادی انجام نشده و بهتر است افراد قبل از مصرف این شربت در این ایام با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند.

شربت زوفا با چه داروهایی تداخل دارد؟

برای این شربت تا به حال تداخلی گزارش نشده است. اما با توجه به ترکیبات آن، توصیه می‌شود اگر از داروهای ضد انعقاد یا ضد فشار خون استفاده می‌کنید، درباره مصرف زوفا به صورت همزمان با این داروها، با پزشک یا دارو ساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی

عوارض جانبی خاصی برای این شربت تا به حال گزارش نشده است. منتها افرادی که بدن آن‌ها به ترکیبات گیاهی این دارو حساسیت نشان داده، بهتر است بعد از بروز حساسیت، مصرف آن را قطع کنند. البته این شربت فاقد الکل، رنگ و طعم دهنده‌های مصنوعی است و بنابراین کمتر می‌تواند حساسیت‌زا باشد.

همچنین ممکن است فرد مصرف کننده به دلیل تهییج خلطی که در اثر مصرف زوفا نیاک به وجود می‌آید، در اوایل مصرف کمی دچار سرگیجه، تهوع و… شود؛ که بهتر است مصرف این شربت را مدتی قطع و پس از آن دوباره مصرف را شروع کند.

ویدئوی معرفی زوفا نیاک

در ویدئوی زیر خانم دکتر ضحا مرتضوی درباره شربت زوفا شرکت نیاک توضیح می‌دهد:

سخن پایانی

در این نوشته با شربت زوفای شرکت نیاک و اثرات مثبت بی نظیر آن بر علائمی مانند گلودرد و تنگی نفس آشنا شدید. اگر سوالی در مورد شربت زوفا نیاک دارید، می‌توانید آن را در صفحه محصول در داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) بپرسید تا پاسخ آن را دریافت نمایید. همچنین اگر قصد خرید شربت زوفا را دارید، می‌توانید آن را اینترنتی از داروخانه آنلاین مفید طب خریداری کنید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع