کاهش قند خون با گیاهان دارویی خانگی

بابونه و کاهش قند خون
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کاهش قند خون برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند یک دغدغه همیشگی است. همچنین بسیاری از افراد وقتی تحت شرایط بدی قرار می‌گیرند و فشار عصبی به آن‌ها وارد می‌شود، قند خون‌شان افزایش پیدا می‌کند. ترشح هورمو‌ن‌هایی مانند نورآدرنالین، آدرنالین، کورتیزول، هورمون رشد و گلوکاگون در زمان عصبی شدن باعث افزایش قند خون می‌شود.

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند در برابر انسولین مقاومت می‌کنند و همین باعث می‌شود قند‌های موجود در خون جذب سلول‌ها نشود، همین مسئله افزایش قندخون را به همراه خواهد داشت. از آنجایی که داروهای گیاهی دارای عوارض جانبی پایینی هستند، بسیاری ترجیح می‌دهند برای کنترل قند خون خود از گیاهان مختلف با خواص دارویی استفاده کنند.

شناخت این گیاهان قطعاً کمک می‌کند که بتوانید استفاده موثر‌تری از آن‌ها داشته باشید. در ادامه انواع گیاهان دارویی برای کاهش قند خون را خدمت شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

کاهش قند خون در خانه چگونه ممکن است؟

بسیاری از ادویه‌جات و گیاهانی که در رژیم غذایی روزمره ما هستند، خواص مفیدی برای کاهش قند خون دارند. شناخت انواع گیاهان دارویی برای کاهش قند خون اجازه می‌دهد تا با استفاده از محصولاتی که درون هر خانه وجود دارد، بتوانید قند خون خود را کنترل کنید.

استفاده از گیاهان دارویی کاهش‌دهنده قند خون در بسیاری از موارد به عنوان ادویه‌جات و چاشنی در خانه‌های ما رایج است. همچنین برخی از این محصولات محبوبیت بالا و جایگاه خوبی در ذائقه ایرانی دارند، اما استفاده درست از این گیاهان دارویی باعث اثربخشی بهتر آن‌ها خواهد شد.

یکی از بزرگترین مزایای گیاهانی که در بخش بعدی خدمت شما معرفی می‌کنیم، این است که می‌توانید آن‌ها را به راحتی در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید و از خواص آن‌ها برای کاهش و کنترل قند خون استفاده کنید.

کاهش قند خون با گیاهان و ادویه‌های خانگی

گیاهان دارویی که در این بخش برای کاهش قند خون خدمت شما معرفی می‌کنیم معمولاً در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. این گیاهان عبارتند از:

کاهش قند خون با گیاهان و ادویه‌های خانگی

زیره سبز

زیره که به عنوان ادویه در آشپزخانه ما ایرانی‌ها کاربرد زیادی دارد، گیاهی از خانواده جعفری می‌باشد. استفاده از این ادویه باعث کاهش کلسترول و قند خون خواهد شد و می‌تواند تاثیرات منفی بیماری دیابت را از بین ببرد.

ریحان

ریحان یکی از سبزیجات محبوب ایرانی‌ها است که می‌توان آن را در کنار سوپ یا سالاد نیز استفاده کرد. وجود فلاونوئیدها در این گیاه تاثیر مناسبی روی کاهش قند خون دارد.

دارچین و قند خون

دارچین یکی از طعم دهنده‌ها و ادویه جات محبوب در جهان است که مصرف آن باعث افزایش سوخت و ساز و کاهش کلسترول و قند خون می‌شود. البته فراموش نکنید که با پختن یا حرارت دادن دارچین خواص ضد قند آن را ازبین می‌برید.

آویشن

این گیاه معطر دارای ۷۵ نوع ماده شیمیایی طبیعی است که در زمینه کاهش قند خون و درمان دیابت کاربرد دارند. علاوه بر این مصرف آویشن کمک می‌کند که سلول‌های ایمنی خاص به نام ماکروفاژ بتوانند التهابات داخلی بدن را راحت‌تر از بین ببرند.

زردچوبه

یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در خانه هر ایرانی زردچوبه است. این ادویه علاوه بر اینکه خواص ضد سرطان دارد یک ادویه مناسب برای افراد مبتلا به دیابت می‌باشد. وجود آنتی اکسیدان‌های طبیعی در این گیاه خواص ضد پیری، ضد التهاب و ضد عفونی کننده دارد.

ترخون

یکی دیگر از سبزیجات نام آشنا برای ما ایرانیان ترخون است که باعث کاهش مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین خواهد شد. این گیاه معمولاً دارای دو نوع فرانسوی و آمریکایی می‌باشد که نوع فرانسوی آن تاثیر بهتری در زمینه کاهش قند خون دارد.

شوید

گیاه شوید دارای ۷۰ نوع ماده شیمیایی متفاوت است که کمک زیادی به بیماران دیابتی و کنترل قند خون می‌کند.

کاهش قند خون با رازیانه

این گیاه خوشبو که استفاده فراوانی در غذاهای ایرانی دارد، می‌تواند تاثیر مثبتی روی کاهش قند خون داشته باشد. رازیانه همچنین حاوی ترکیباتی است که در کاهش وزن بسیار موثراند. به همین دلیل است که در تهیه بسیاری از قرص‌های لاغری، از جمله قرص هزال، از رازیانه استفاده شده است تا به طور همزمان قند خون را کاهش و روند چربی سوزی را افزایش دهد.

رازیانه برای کاهش قند خون

سیر

طعم سیر در بسیاری از غذاها برای ما دلنشین است، اما با این حال بوی بد سیر ممکن است بعضی افراد را آزرده خاطر کند. ولی بیماران دیابتی و افرادی که دچار مشکل قند خون هستند بهتر است از این گیاه استفاده کنند. چرا که تحقیقات نشان داده سیر یکی از سرکوب کننده‌های قوی دیابت می‌باشد.

زنجبیل

خواص زیادی که زنجبیل در زمینه مبارزه با چربی خون و دیابت دارد، باعث شده که در لیست گیاهان دارویی خانگی کاهش دهنده قند خون به آن اشاره کنیم.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی دارای آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که برای مقابله با سرطان، پیری، بیماری‌های قلبی و البته دیابت مفید هستند.

رزماری

طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده رزماری حاوی ترکیباتی به نام رزمارینیک اسید و کارنوسیک اسید می‌باشد که می‌تواند به افراد دیابتی در کاهش قند خون کمک کند.

شنبلیله

شنبلیله یکی از گیاهان بومی ایران است که اغلب به عنوان سبزی خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این گیاه در جهت کاهش قند خون می‌توانید حدود ۱۵ تا ۵۰ گرم پودر دانه شنبلیله را در آب خیس کنید و بعد از غذا یا به صورت ناشتا آن را مصرف کنید.

سداب

این گیاه که از قرن‌ها پیش به عنوان یک داروهایی گیاهی در ایران و جهان مورد استفاده بوده است، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند فشار خون و مقدار قند موجود در خون شما کاهش دهد.

دیگر گیاهان دارویی موثر برای کاهش قند خون

در میان انواع گیاهان دارویی برای کاهش قند خون، گیاهانی هستند که استفاده از آن‌ها بیشتر به عنوان داروی گیاهی رواج دارد. به عبارت دیگر چنین گیاهانی در هر خانه‌ای پیدا نمی‌شوند و مصرف آن‌ها به عنوان چاشنی و ادویه در غذاهای مختلف رایج نیست.

توجه داشته باشید افراد دارای سابقه بیماری، کسانی که به طور مزمن دارو مصرف می‌کنند و سایر گروه‌های حساس (خانم‌های باردار، شیرده، کسانی که عمل جراحی پیش رو داند و…) بهتر است از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی کاهش‌دهنده قند خون پرهیز کرده و حتما پیش از مصرف این گیاهان از پزشکان متخصص راهنمایی بگیرند.

بیلبری

بیلیبری (Bilberry) نوع اروپایی بلوبری می‌باشد که دارای آنتی‌سیانین است. مصرف این گیاه علاوه بر مبارزه با دیابت می‌تواند چربی خون را کاهش دهد و برای بیماری‌های قلبی نیز مفید باشد.

بابونه و کاهش قند خون

گیاه بابونه را می‌توان به عنوان دمنوش استفاده کرد تا علاوه بر خواص تسکین دهنده و آرامش بخش، از عوارض مخرب دیابت نیز جلوگیری کند. طبق تحقیقات انجام شده چای بابونه قند خون را کنترل کرده و میزان آنتی‌اکسیدان‌ موجود در بدن افراد دیابتی (نوع ۲) را افزایش دهد.

بابونه و کاهش قند خون

گل قاصدک

نتیجه تحقیقات انجام شده بر روی قاصدک نشان دهنده آن است که این گیاه حاوی ترکیبات موثری می‌باشد که باعث کنترل و درمان دیابت می‌شود. قاصدک علاوه بر ضد دیابت بودن، ضد اکسیدان و ضد التهاب نیز می‌باشد.

گیاهان دارویی کمتر شناخته شده در کاهش قند خون

اسفرزه، عدس الملک، گزنه، کلپوره یا مریم نخودی همدانی، خار مریم، مریم گلی، خیار تلخ، هندوانه ابوجهل، شیرین برگ و سیاه گیله دیگر گیاهان دارویی موثر در کاهش قند خون می‌باشند که کمتر شناخته شده هستند. توجه داشته باشید مصرف خودسرانه و بی‌رویه این گیاهان دارویی ممکن است تاثیرات منفی روی بدن افراد بگذارد.

نتیجه گیری

کاهش قند خون با گیاهان دارویی خانگی کار دشواری نیست، فقط کافی است تا این گیاهان و ادویه‌ها را به حد اعتدال در رژیم غذایی خود قرار دهید. شاید برنامه ریزی برای استفاده از تمامی یا حتی چند مورد از این داروهای گیاهی برای شما سخت به نظر برسد، در این صورت می‌توانید از مکمل‌های گیاهی استفاده کنید که به این منظور تهیه شده‌اند.

شرکت‌های داروسازی زیادی اقدام به تولید داروهایی کردند که حاوی یک یا چند مورد از این گیاهان دارویی کاهش‌دهنده قند خون می‌باشند. از جمله این داروهای گیاهی محبوب می‌توان به قرص رونسول و کپسول دیابت نیاک است. شما می‌توانید انواع مکمل‌های گیاهی برای کاهش قند خون و کنترل دیابت را از داروخانه آنلاین مفید طب خریداری کنید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره